Hij loopt L2 tussen de pony's en mag bijna Z1 tussen de paarden starten.
Ik rijd hem 3x per week op M/Z niveau en daarnaast wordt hij 2x per week op L niveau gereden. 2x in de week loopt hij een privéles.
Begin oktober kreeg hij de volgende symptomen:
- bolle rug met opstappen en vluchten voor het been.
- knarsetanden met rijden en niet meer aan het been.
- stijver in zijn beweging met rijden, gevoel alsof hij liever niet wil lopen
- gapen
- singelnijd (altijd wel iets gehad)
Vorig jaar had hij deze klachten ook rond oktober en is hij in overleg met de dierenarts behandeld met omeprazol. Tijdens de behandeling hebben we niet gereden. Toen de kuur bijna aan het eind was waren niet alle klachten weg en is er een maagscopie gemaakt. Daar was op te zien dat er net boven de overgang naar de dunne darm nog een klein rood plekje (ongeveer euro) zat.
De kuur omeprazol werd helemaal afgebouwd en de training werd opgebouwd d.m.v. longeren. Tijdens het longeren bleef hij knarsen en ben ik begonnen met vitamine E bij geven. Na 4 weken hadden we hem weer onder het zadel en was het knarsen weg. Hij liep weer prima en had ook geen bolle rug meer met opstappen. Vanaf half april ging hij met de kudde overdag het land op.
Van mei t/m eind september hebben we 2x per maand wedstrijd gereden en soms liep hij 2 proeven L1 en 2 proeven M2 op één dag.
Hij heeft heel de zomer prima gelopen en bewogen. Nergens last van gehad behalve af en toe wat singelnijd en een bolle rug met opstappen op vreemd terrein.
Na overleg met de dierenarts is er begin november een maagscopie gemaakt, geen maagzweer.
Daarna bloedonderzoek gedaan, Magnesium en Zink tekort. Enige wat iets afwijkend was waren zijn leucocyten. De referentiewaarde is tot 10 en hij had 13 op het moment van bloedprikken. Verder heeft hij geen koorts gehad en is hij ook niet ziek geweest.

Hij wordt nu om de dag gelongeerd met een longeerhulp, staat onder een recuptex deken en krijgt sinds deze week magnesiumchelaat en een mineralen blok met extra magnesium toegevoegd. Sinds 3 weken krijgt hij een hogere dosis Vitamine E van goldmedics.
Ik loop nu zelf een beetje vast qua volgende stap en ik hoop dat jullie vanuit andere invalshoeken kunnen meedenken.
Zelf twijfel ik in de volgende stappen:
- de komende 6-8weken de werking van het magnesiumchelaat afwachten.
- chiropractor laten komen (hij is in juni voor het laatst nagekeken)
- bewegingsonderzoek op de kliniek.
Zadelpasser is in mei voor het laatst geweest. Tandarts in februari.
Met rijden is het normaal gesproken een soepele pony die soms wat moeite heeft met de lengtebuiging in travers. Hij is erg werkwillig en kan qua conditie flink wat hebben. Normaal merk ik niet dat hij spierpijn heeft na een training of wedstrijd.
Het is wel een pony die snel gespannen en vluchtig is en daarna niet altijd makkelijk kan ontspannen. Niet alleen onder het zadel, maar ook aan de hand en op stal.