Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 11:56

Dit is topic #1000, denk ik inmiddels. Of toch van mij, van dit geval. Tja... we zijn nu vier jaar verder, maar enkel de tijd is verder gegaan. Geen verbetering.

Mijn merrie is sinds vier jaar terug suffer en suffer aan het worden. Eerst viel het op in karakter, en dan, twee jaar geleden ongeveer, vielen haar flanken in. Ze begon plots te krampen, alsof ze 24/7 koliek had. Omdat haar buik dus traag omhoog gaat, er een beetje een schok door haar lijf gaat en ze het dan terug laat vallen, dachten de meesten dat er iets met haar longen was.

Dat is dus uitvoerig (En ik bedoel... in detail) getest geweest. Endoscopie, longspoeling, echo, röntgen van de longen. Niets op te zien, geen problemen. Toen werd haar voortplantingsstelsel nagekeken. Alles in orde - zelfs geen cystes, niks, nada noppes. Ze werd opgevoeld, er volgde een gastroscopie, enzovoort enzoverder. Op de gastroscopie vonden ze glandulaire zweren, waarvoor toen sucrabest werd aangeraden voor twee maanden, en dan afbouwen.

Dit heb ik religieus gedaan. Twee maanden. Driemaal dagelijks.

Niets veranderde, haar krampen minderden niet.

Toen hebben we in overleg met de dierenarts beslist het eens te proberen met omeprazole + sucrabest. Dat dus ook maanden getest. Niets.

Toen kwam ik op het idiote idee om enkel omeprazole te proberen. De dierenarts zei dat dat zeker de moeite waard was - maar nee. Opeens werd haar gekramp zo erg, zo snel, dat ze haast 24/7 stond te hyperventileren in rust, met een ademhaling van rond de 26 per minuut. Haar gewoonlijke is rond de 10 (ook met het krampen). Nu dat het echt uit haar systeem is (pakweg een kleine week verder) ademt ze terug al krampend, maar niet meer hyperventilerend. Het tempo is terug laag, ze beweegt zich terug iets vlotter.

Er zijn inmiddels zo'n 5 bloedonderzoeken geweest, maar nu, in het najaar, zijn plots haar GGT en AST leverwaarden drastisch gestegen. Dit is nog nooit gebeurd, haar klinische symptomen zijn ook niet veranderd (behalve in de zomer net iets erger te worden, waardoor ik ben gestopt met rijden).

Ik hoorde rond de tijd dat ik het nieuws van dit bloedonderzoek kreeg dat de merrie van een vriendin (waar die van mij bij heeft gestaan) exact dezelfde symptomen had, en zij had dus ook verhoogde leverwaarden. Deze paarden zijn inmiddels 6 maanden op andere plekken geweid. Ook zij pompt op die eigenaardige manier dat mijn merrie ook doet. Ook zij heeft amper bespiering.

De catch? De andere merrie is een in het bloed gefokte warmbloed. Ik heb een haflingerxtrekpaardkruising. Het kán bijna niet verschillender zijn.

Hier nog het bloedonderzoek met de afwijkende waardes - de rest staat echt perfect.

Afbeelding

Iemand nog ideeën? Of een soortgelijke situatie gehad?

Ze leeft enorm op van leversupplementen, dus het suffe van karakter is er helemaal af. Ze speelt terug wat meer, is weer enorm vocaal. Echter zie je dat ze het soms moeilijk heeft en krampt ze nog steeds gewoon consequent. Ze staat overigens niet op hooi, maar op gras (geen laminitis). Haar shetlander is het moeilijk van te zeggen. Soms denk ik dat hij heel raar ademhaalt, maar dan denk ik bij mezelf, nee, je ziet dingen, dit is belachelijk. Het is ook echt niet te zien bij hem als je niet goed kijkt. Zij, daarentegen, daar heb je gewoon ogen voor in je kop nodig. :Y)

Tessebes

Re: Verhoogde GGT, AST en een paard dat pompt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:27

Vergiftiging? Misschien voer/bodem laten onderzoeken? Is geen oplossing, maar dan weet je misschien waar het door veroorzaakt wordt. Ik weet niet of leverschade onomkeerbaar is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:29

Leverbot???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:30

Femke_Tweety schreef:
Leverbot???

Hier dacht ik ook meteen aan...

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:31

Jacob kruiskruid?

Lever is nogal een bijzonder orgaan met heel veel functies.

Het klinkt uit jouw verhaal alsof er op de lever wat speelt.

Vandaar beide eerder genoemde opties
Met name leverbot wordt wel eens vergeten als optie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 12:32

Inderdaad, meteen laten testen op leverbot want dat kan zeker verklaren waarom verschillende paarden op dezelfde locatie dezelfde problemen hebben.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:00

Lever is een orgaan dat heel veel processen verwerkt, maar ook heel lang problemen kan maskeren, eens de lever overbelast is (wat nu uit de bloedresultaten lijkt), is er dus al langer iets schadelijks aanwezig.

Ik zou dus ook verder zoeken op die lever: leverbot, vergiftiging door een plant,iets in bodem, insulineproblemen, ijzeropstapeling, ...
Desnoods een leverbioptie om duidelijkheid te scheppen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:06

Je mag me pb-en. Wij werken al 21 jaar met veel succes met een natuurgeneeskundige, die paard op afstand via foto doormeet en dan met medicatie advies komt (phytotherapie). Zij had en heeft altijd gelijk en heeft ons geweldig geholpen al jaren lang ook met zeer moeilijke ziektes.
Het kwam hier vaak voor, dat de dierenarts aangaf, dat we beter eerst haar medicatie konden proberen daar regulier genezen te ingewikkeld zou zijn. Onze dierenarts was altijd heel blij als het aansloeg en na medicatie en aangeven natuurkundige dat alles weer ok was, ook bij de dierenarts de bloedwaardes weer normaal waren.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:23

Weleens getest op PSSM?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 13:53

Ik heb ze al eens getest op leverbot en dat was negatief, maar het vermoeden blijft wel een beetje... Voor bloedwormen testte ze destijds ook negatief en enkel na mestonderzoek na een zware ontworming was er met de microscoop iets te zien in de mest, bleek het. :n Ik heb het er lang over gehad met mijn dierenarts, die gerust 'onze' fasinex wilt bestellen (België), maar dat zou dan 130 euro kosten, blijkbaar. Daarom eens op bezoek bij wat schapenboeren in de regio, denk ik...

Op PSSM wordt ze de komende week/weken getest, een 'stukje' van haar is gisteren naar Amerika gereisd :Y)

Het vreemde van het geval is dat ik veel eerder mijn shet voor PSSMer aan zou zien, aangezien die echt manisch zit te rollen zodra hij ook maar een beetje zweet. Zij rolt als een normaal paard en staat ook nooit te trillen ofzo.

@pien_2010, ga ik zeker doen! Zeker als dat op afstand kan :j Ik ben meestal niet zo van enorm veel homeopathie, maar op dit punt pak je gewoon alles met beide handen vast.

Ze is getest op IR en daar is ze blijkbaar geen 'lijder' van. Ze wordt nu ook nog wel getest voor EMS om zeker te zijn.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 14:05

Pssm dacht ik eerder aan door het soort paard en weinig bespiering.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:21

Kirania schreef:
@pien_2010, ga ik zeker doen! Zeker als dat op afstand kan :j Ik ben meestal niet zo van enorm veel homeopathie, maar op dit punt pak je gewoon alles met beide handen vast.
Dat snap ik.
Na 21 jaar succes verhalen ben ik niet meer sceptisch ook al begrijp ik nog steeds niet hoe de lechner antenne werkt. Maar ik was heel sceptisch en ben als jij ten einde raad ermee begonnen heel lang geleden.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 18:43

Ipsilonka schreef:
Pssm dacht ik eerder aan door het soort paard en weinig bespiering.

Ah, dus niet ook door de leverwaarden? Ik hoor af en toe dat het daarmee in samenhang is :j Maar ik laat haar inderdaad voor de zekerheid nakijken voor PSSM vanwege afstamming.

pien_2010 schreef:
Kirania schreef:
Dat snap ik.
Na 21 jaar succes verhalen ben ik niet meer sceptisch ook al begrijp ik nog steeds niet hoe de lechner antenne werkt. Maar ik was heel sceptisch en ben als jij ten einde raad ermee begonnen heel lang geleden.

Interessant zeg! Ik begrijp het ook echt niet. Al moet ik zeggen dat er toch eentje fout zat - een acupuncturist 'mat' haar met antennetjes aan haar gsm en dan kon ze op de gsm aflezen wat er mogelijk mis gelezen werd. Volgens haar waren het haar hormonen, maar die waren helemaal oké, net zoals dus de echo van baarmoeder en eierstokken... :=

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:06

Ik weet niet hoe, hoe vaak en waar je haar op leverbot hebt laten testen, maar ik weet wel dat dat lang niet altijd te zien is in de mest. Als ze ooit in een vochtig gebied heeft gestaan, waar vlak in de buurt schapen of koeien hebben gestaan, zou leverbot zomaar kunnen.

Jacobskruiskruid ( of een andere kruiskruid) is ook een mogelijkheid als veroorzaker van leverproblemen, in de wei laten ze het vaak wel staan als er voldoende ander goed voer voorhanden is, maar als het in het hooi/voordroog zit, eten ze het gewoon op, dan herkennen ze het niet meer, terwijl het net zo schadelijk is.

Dit zijn ook dingen die heel lang door kunnen werken of niet meer verdwijnen, zeker met JKK zijn het vaak blijvende beschadigingen. Leverbot kan heel lang overleven, dus heel lang klachten veroorzaken.

Heeft ze ergens als je haar poetst of er met je handen overheen gaat een aparte reactie, anders dan op de rest van haar lichaam? Hoe is haar mest? Staat ze 's zomers ( of nu nog) op het gras en zo ja, is dat kort of lang gras, hoe lang staat ze erop per dag?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 23:42

Ik heb haar een keer op leverbot laten testen, dat was denk ik in... oktober vorig jaar? En toen was het inderdaad negatief. Ze heeft al samen met schapen gestaan (per ongeluk, zeg maar, die waren van de buren maar zijn ontsnapt en haar grasjes zagen er blijkbaar beter uit). Nu weet ik dat dat wel risicobeesten waren - de eigenaar zorgde er amper voor, er liepen continu manke schapen tussen, de wollen vacht die op plekken losliet. Goed zagen ze er niet uit. Desondanks was Lana natuurlijk gek op ze.

Ze heeft ook al op weides gestaan omringd door oppervlakkige sloten, op heuvelweides, op weides waar het wild er losjes door sprong, en naast koeien. Dus je kan zeggen dat ze zo van elk risico eens "geproefd" heeft :')

Ze heeft denk ik ooit fasinex gekregen, maar dat was zo'n 100 ml voor haar 600 kilo, en deze dierenarts raad net 180 ml voor haar gewicht aan. Mijn shet is nog nooit ontwormd geweest ervoor. Zijn bloed wordt ook nagekeken (met het geld dat nog overschiet, zucht) omdat ik zeker wil zijn dat hij dus niets heeft. Hij stond op alle plekken dus waar zij ook stond.

In hooi en voordroog ben ik JKK gelukkig nog niet tegengekomen... maar het moet maar een keertje missen, natuurlijk. :(

Kan Leverbot zo lang blijven zitten als boven de 4 jaar?

En oh, nu vraag je me wat. Wat opvalt is dat als je haar slokdarm/luchtpijpregio aanraakt (dus echt gewoon je hand krult rond haar strottenhoofd zeg maar en dan naar beneden wrijft, terug naar boven) ze duidelijk jeuk heeft daar. Dan schuurt ze af en toe gewoon haar hele hals aan je hand naar boven. Daarnaast, als je haar aan het hardste gedeelte van haar buik aanraakt, tussen haar voorbenen of haar flank, dan bijt ze. Vooral op dat "zwaarste" gedeelde van haar buik, het deel dat hard is en doorhangt, daar reageert ze heel fel op. Een "haal je hand weg of je verliest je arm" kwestie. Voor de rest mag je echt doen wat je wilt. Toen ik haar moest trekken voor het DNA onderzoek dacht ik oprecht dat ik haar pijn ging doen, maar ze gaf geen kik. Zelfs geen verschil in uitdrukking. Ze kauwde vrolijk verder :')

Haar mest is normaal, geen diarree, geen grote losse stukken. Haar mest valt wel wat vezeliger dan de mest van mijn shet. Ze staat 's zomers op lang, uitgegroeid gras (dus waar de dierenartsen van zeiden dat dat niet kon, want pollen) en daar doet ze het echt het beste op. Vind ze ook zelf fantastisch. Nu staat ze op gras tot aan haar knieën, ongeveer. Da's dus niet superlang. Ze staat er echt 24/7 op, dus geen delen van de dag dat ze eraf gaat oid.

Toen ze op de vorige stalling vaak gras kreeg, dan voor uren binnenmoest op hooi, was dat wel echt te merken. Ze was lustelozer en haar flank zonk dieper. Het maakte niet uit of het hooi voordroog/normaal/nat/droog/los of in slowfeeders was.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:58

Het zou best zo kunnen zijn dat testen in oktober al te laat in het jaar is, maar dat zou ik niet durven zeggen. In Nederland heb je Het Woud ( https://wormbestrijding.nl/ ) dat speciaal test op Leverbot, misschien kan je hun eens mailen om te vragen hoe je dat het beste zou kunnen laten testen.
Die schapen/koeien etc. hoeven niet direct op hun eigen land te hebben gelopen, als ze in het land ernaast hebben gelopen met een sloot ertussen kan Leverbot ook al bij jou op het land te vinden zijn.
Ik weet dat ze hier in Nederland de hoeveelheid voor koeien ook voor paarden aanhouden voor behandeling met Fasinex, die hoeveelheid zou ik sowieso ook aanhouden als je gaat behandelen. En dan na ( volgens mij) 6 weken weer herhalen.
Hoe lang Leverbot in een paard kan overleven durf ik niet te zeggen, maar op het land heb ik wel gehoord van 10-12 jaar...

Die JKK lijkt me dan niet echt van toepassing bij jou.

Dus onder haar buik heeft ze er een hekel aan als je haar daar aanraakt. En net voor haar flanken aan de zijkant? Merk je dan ook verschil met rechts en links?

Mooi dat de mest goed is. Het gras waar ze nu staat, is dat groen of is dat meer dor? Krijgt ze nog hooi o.i.d. bijgevoerd, geef je nog krachtvoer?

Ik lijk misschien wel veel te vragen en wat te drammen, maar ik bedoel het echt goed hoor, ik probeer alleen maar mee te denken en misschien kom je zo tot een idee wat er mis kan zijn.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-19 00:19

Oh, vragen zijn helemaal oké hoor! Bij de meeste dierenartsen die geweest zijn was het eerder niets vragen en enkel op wat ze zagen afgaan. := Ook niet ideaal.

Ik ga het woud zeker een berichtje sturen, ik zit wel in BE, maar dan weet ik alvast misschien wat meer!

Mijn dierenarts is er heilig van overtuigd dat een fasinex behandeling niet herhaald dient te worden... Maar ik hoor echt van iedereen toch twee keer te behandelen. Lijkt me ook veel logischer.

Qua flanken is ze sowieso rechts iets lastiger. Maar als je haar blijft aanraken rond de buikzone word ze op den duur zo gestresseerd dat ze reageert op elk zielig plekje op haar buik, rug of schouder. Iets van 'stop nu gewoon met mij te bepotelen' :')

Het gras waar ze nu staat is echt nog groen. Oké, groen met ijzel, maar wel groen. Hooi krijgt ze vanaf volgende week bijgevoerd (ze komt dan terug naar de grote 'track' weide voor de winter). Dat heeft ze dus eigenlijk sinds april niet meer gehad.

Voor de rest staat ze op 2x p/d havens gastro en havens normale brok (daar ben ik de naam even van kwijt). Ze krijgt bij elke maaltijd 80 ML ewalia nier-und lebersaft. :j

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-19 11:52

Iemand nog ideeën of die het ook al hebben meegemaakt? Ik wacht nu op het DNA onderzoek, maar dat moet eerst nog in Amerika terechtkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 23:00

Wat sneu dat je paardje er zo bij staat en je al zoveel dingen hebt weten te testen, zonder echt een uitkomst.

Bij zulke onwijs hoge waardes in de lever ga ik echt uit van een extreme overflow van iets. Ik dacht aan een galsteen wellicht.
Ondanks dat het niet heel vaak voorkt vind ik het wel erg passen bij de kramperigheid welke jouw paard laat zien.

Verder kwam ik nog een artikel tegen waarbij de lever een beetje uitgelicht wordt. Moest meteen aan jouw topic denken.
Ik hoop dat het je nieuwe invalshoeken geeft.

https://sbp.deltahorses.nl/website_kfps/Portals/0/PH06_Veterinair_leverproblemen.pdf

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 08:44

Dankjewel! Zouden galstenen niet te zien zijn op de echo? Ik had een DA gecontacteerd voor een tweede echo, maar zij antwoord sinds de eerste mail niet meer...

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:51

Mijn paard had ook verhoogde leverwaarden. Veel hoger dan die van jou. Paarden die er bij stonden ook ligt verhoogde leverwaarden.
Na alles uitgesloten te hebben (ook behandeld tegen leverbod)en na 100 keer het hooi na te hebben geplozen en niks gevonden te hebben toch van hooi veranderd. Tja en bleek toch het hooi te zijn....
Nu weer een levenslustige fitte onderzoekend hafje :9

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 11:39

Maar ze staat echt al sinds juni niet op hooi en ze is ook al vier keer van hooi veranderd... We zijn dan ook verhuisd, en het speelt al veel langer dan die ene verhuizing :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 11:44

Hoe is het grondwater. Te veel ijzer geeft ook leverproblemen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 14:13

Lever echo en lever biopt lijken mij de volgende stap.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:39

Morganlefay, grondwater lijkt me sterk, ze is al vier keer verhuisd :')

Jasmijn, die komen zeker, maar enkel na het DNA-onderzoek, ik wil zeker zijn van de pssm en een leverbiopt vind ik eigenlijk veel te drastisch als ze niet eens een licht vermoeden hebben van wat het kan zijn... leverbiopt zegt ook niet alles.