Wat geven na intensieve antibioticakuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Wat geven na intensieve antibioticakuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:04

Mijn paard heeft eind oktober een vrij diepe wond opgelopen tussen de achterbenen. Om ontsteking te voorkomen heeft hij behoorlijk wat antibiotica gehad. Wat kan ik hem het beste geven om te herstellen van de schade die de antibiotica heeft aangericht aan de darmflora?

Fleuribelle

Re: Wat geven na intensieve antibioticakuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 12:21

Hoi, mijn veulen heeft ruim een maand aan de antibiotica gestaan. Zij heeft preventief toen ook een maagbeschermer gekregen. Zij kreeg toen ook nog moedermelk van de merrie dat was voor mijn veulen voldoende.
Merk jij aan je paard dat de darmflora van slag is?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 12:48

Hij heeft af en toe dunne mest.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:58

Misschien zou je Probiotica kunnen bijvoeren.

Probiotica ondersteunt een gezonde darmwerking in het paard. In de dikke darm leven bacteriën, die onverteerbare vezels en koolhydraten omzetten in voedingsstoffen. In sommige situaties, zoals bijvoorbeeld na ziekte, kun je je paard extra ondersteunen door pre- en probiotica bij te voeren.

Wat is probiotica?

Meestal worden pre- en probiotica in één adem genoemd, maar er is een groot verschil tussen deze twee. In de dikke darm wordt de vertering niet zozeer door het lichaam zelf gedaan, maar door de bacteriën die daar leven. Zij zetten binnenkomende vezels die het paard zelf niet kan verteren om in bruikbare voedingsstoffen zoals vluchtige vetzuren. Voor een gezonde werking van de darmen is het erg belangrijk om deze bacteriën gezond te houden, zodat zij goed hun werk kunnen doen.

Prebiotica vormen de voeding voor de hardwerkende bacteriën in de dikke darm. Het zijn geen levende micro-organismen, maar onverteerbare voedingsvezels of koolhydraten. Deze zitten vooral in groente, fruit, graanproducten, verschillende kruiden, ruwvoer en bietenpulp. Probiotica zijn de bacteriën of gisten zelf. Een probioticum wordt omschreven als ‘een levend microbiologisch voedingssupplement, dat het microbiële evenwicht in de darm kan beïnvloeden’. Met probiotica breng je levende bacteriën of gisten naar de dikke darm toe.

Wanneer geef je probiotica aan je paard

Probiotica kun je inzetten wanneer de darmflora van je paard verstoord is. Dan is de balans tussen goede en minder gewenste bacteriën weg, waardoor die laatste zich kunnen uitbreiden. Hierdoor kunnen klachten ontstaan, zoals dunne mest, mest waaraan je kunt zien dat de voeding slecht verteerd wordt of gaskoliek. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als het paard een antibioticakuur krijgt, dat is namelijk nogal een aanslag op de darmgezondheid. Probiotica ondersteunt de darmen dan om het evenwicht weer te herstellen.

De volgende paarden kunnen baat hebben bij pre- en probiotica in hun voeding:

Oudere paarden om ze te helpen het maximale uit hun voeding te halen. Oudere paarden hebben een minder efficiënte spijsvertering en daarom is het zaak de darmen, en de bacteriën die daar leven, in goede gezondheid te houden. Dit doe je door levende gisten te geven.
Drachtige en lacterende merries, omdat ze heel veel energie gebruiken om hun veulen te voeden. Het is dus van belang om een efficiënte spijsvertering te hebben, dit komt ook de kwaliteit van de melk ten goede.
Paarden die herstellende zijn, omdat ziekte meestal ook een aanslag op de darmen betekent. Een stabiele en gezonde darmwerking ondersteunt de algehele gezondheid.
Na een heftige gebeurtenis, zoals een verhuizing, stressvol incident of een plotselinge overgang naar ander ruwvoer.
Goede probiotica voor paarden

Bij mensen is een van de meest bekende bacteriestammen de Lactobacillus in Yakult. Probiotica voor mensen is niet geschikt voor paarden. Voor paarden geldt dat de beste probiotica wordt gegeven in de vorm van levend gist, bijvoorbeeld Yea-sacc. Deze micro-organismen zijn in staat om levend de plaats van bestemming, de dikke darm, te bereiken. Gist ondersteunt de spijsvertering op een natuurlijke manier.

Probiotica supplementen en paardenvoer

Wanneer je een probiotica supplement of -voer uitzoekt, is het van belang dat deze levend gist bevat. Dode gistcellen hebben namelijk geen enkel effect meer.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:23

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 14:34

Wat voer je momenteel aan brok en ruwvoer?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 17:22

Bedankt voor de reacties en het noemen van geschikte middelen.
Op het moment krijgt hij voornamelijk een grote berg hooi, omdat hij pas weer aan het werk mag wanneer de wond helemaal dicht is.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 17:45

Ik kan je NAF Biotics aanraden. Heb zelf een paard van dunne mest mee afgekregen.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:18

Bietenpulp is eigenlijk altijd goed voor de darmwerking, wordt ook aangeraden door de voedingsdeskundige van Utrecht.
Ik heb verder goede ervaringen met Yea-Sacc, ik koop die van Dodson & Horrell, volgens mij was die qua prijs het gunstigst.
Verder heb je ook bijv. Phytonics ClearIntestine en ik meen dat ze nog zo’n variant hebben (niet de gastri comp, die is specifieker voor maagproblemen).

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 19:21

Denk ook gelijk aan iets als probiotica. Antibiotica, mooi dat het er is maar heeft ook echt nadelen . Mijn pony kreeg er spontaan heftige exceem van. Of iets van detox is ook een idee bedenk ik me nu. Druppels van phytonics bv?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 10:58

Bedankt voor de tips Hilary en IngridM.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:12

Graag gedaan! Ik ben inmiddels ook op de naam van het andere spul van Phytonics gekomen: Micro Comp.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:39

Naf opkikker is ook een fijn product met pro biotica

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 11:46

Je kunt je paard ook laten meten door Frederique Hogema.
https://www.f-hbioresonantie.nl

Zij maakt dan een op maat gemaakt middel om het lijf van je paard weer op orde te krijgen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 13:49

Het ligt eraan of je de reguliere of de alternatieve kant op wilt..

Je voert veel ruwvoer, dat heeft ongetwijfeld een positieve invloed. Daarnaast kun je idd bietenpulp overwegen en bij duidelijke klachten, zoals de dunne mest, tijdelijk goede probiotica geven.

Detoxmiddelen zou ik zelf nooit aan beginnen, daar is geen bewijs voor dat het werkt. Wanneer je paard een lever en een stel nieren heeft wordt de detox vanzelf geregeld, zonder hulpmiddelen.
Maar zoals ik al schreef, het is maar net hoe jij daarin staat.

Is de wond zelf ondertussen genezen? En was afwachten of het zonder infectie zou gaan genezen ipv direct starten met AB geen optie?

Veel succes met je paard iig!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 19:28

Hij heeft tien dagen bij de kliniek gestaan waar ze de wond op de operatietafel hebben schoongemaakt en gehecht. Hij heeft daar en daarna de antibioticakuur gehad. Toen deze was afgelopen, kreeg hij op een gegeven moment een infectie en heeft hij nog een keer ab gehad.
De wond is nu bijna dicht. Hij heeft zich eind oktober verwondt. Er is vooral in het begin veel rommel uit gekomen. Tijdens de infectie kwam er bloed uit.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 20:43

Hij heeft nu in vier weken tijd 15 dagen antibiotica gehad.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:54

Ik heb goede ervaring met ZeoHorseFeed.
Zowel als opkikker als om de darmwerking weer oke te krijgen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 20:57

Dit dus!

Fleuribelle schreef:
Misschien zou je Probiotica kunnen bijvoeren.

Probiotica ondersteunt een gezonde darmwerking in het paard. In de dikke darm leven bacteriën, die onverteerbare vezels en koolhydraten omzetten in voedingsstoffen. In sommige situaties, zoals bijvoorbeeld na ziekte, kun je je paard extra ondersteunen door pre- en probiotica bij te voeren.

Wat is probiotica?

Meestal worden pre- en probiotica in één adem genoemd, maar er is een groot verschil tussen deze twee. In de dikke darm wordt de vertering niet zozeer door het lichaam zelf gedaan, maar door de bacteriën die daar leven. Zij zetten binnenkomende vezels die het paard zelf niet kan verteren om in bruikbare voedingsstoffen zoals vluchtige vetzuren. Voor een gezonde werking van de darmen is het erg belangrijk om deze bacteriën gezond te houden, zodat zij goed hun werk kunnen doen.

Prebiotica vormen de voeding voor de hardwerkende bacteriën in de dikke darm. Het zijn geen levende micro-organismen, maar onverteerbare voedingsvezels of koolhydraten. Deze zitten vooral in groente, fruit, graanproducten, verschillende kruiden, ruwvoer en bietenpulp. Probiotica zijn de bacteriën of gisten zelf. Een probioticum wordt omschreven als ‘een levend microbiologisch voedingssupplement, dat het microbiële evenwicht in de darm kan beïnvloeden’. Met probiotica breng je levende bacteriën of gisten naar de dikke darm toe.

Wanneer geef je probiotica aan je paard

Probiotica kun je inzetten wanneer de darmflora van je paard verstoord is. Dan is de balans tussen goede en minder gewenste bacteriën weg, waardoor die laatste zich kunnen uitbreiden. Hierdoor kunnen klachten ontstaan, zoals dunne mest, mest waaraan je kunt zien dat de voeding slecht verteerd wordt of gaskoliek. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als het paard een antibioticakuur krijgt, dat is namelijk nogal een aanslag op de darmgezondheid. Probiotica ondersteunt de darmen dan om het evenwicht weer te herstellen.

De volgende paarden kunnen baat hebben bij pre- en probiotica in hun voeding:

Oudere paarden om ze te helpen het maximale uit hun voeding te halen. Oudere paarden hebben een minder efficiënte spijsvertering en daarom is het zaak de darmen, en de bacteriën die daar leven, in goede gezondheid te houden. Dit doe je door levende gisten te geven.
Drachtige en lacterende merries, omdat ze heel veel energie gebruiken om hun veulen te voeden. Het is dus van belang om een efficiënte spijsvertering te hebben, dit komt ook de kwaliteit van de melk ten goede.
Paarden die herstellende zijn, omdat ziekte meestal ook een aanslag op de darmen betekent. Een stabiele en gezonde darmwerking ondersteunt de algehele gezondheid.
Na een heftige gebeurtenis, zoals een verhuizing, stressvol incident of een plotselinge overgang naar ander ruwvoer.
Goede probiotica voor paarden

Bij mensen is een van de meest bekende bacteriestammen de Lactobacillus in Yakult. Probiotica voor mensen is niet geschikt voor paarden. Voor paarden geldt dat de beste probiotica wordt gegeven in de vorm van levend gist, bijvoorbeeld Yea-sacc. Deze micro-organismen zijn in staat om levend de plaats van bestemming, de dikke darm, te bereiken. Gist ondersteunt de spijsvertering op een natuurlijke manier.

Probiotica supplementen en paardenvoer

Wanneer je een probiotica supplement of -voer uitzoekt, is het van belang dat deze levend gist bevat. Dode gistcellen hebben namelijk geen enkel effect meer.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-19 21:39

Bedankt voor jullie reacties!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 21:55

Hoezo: "aangezien een paard een lever en nieren heeft, wordt de detox vanzelf geregeld"..?

(Het is de functie van die organen, dat snap ik nog wel. Maar waar baseert iemand het op, dat het bij aanwezige klachten per definitie niet kan liggen aan een orgaan dat wellicht het extra werk niet aankan...?)

Ik heb goede ervaringen met robiotica van NAF.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:11

Biergist of de mest van een gezond paard.Beetje oplossen in water en dat kleine beetje water door zijn voer doen.Transfauneren

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:17

Vitaflor. Goede ervaringen mee, weinig suiker in.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 14:22

Phytonics Detox

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 15:46

Nemen jullie dat zelf ook allemaal na een AB kuur?? :roll: