Paard beschoten, iemand ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gekoppaard

Paard beschoten, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 20:58

Vandaag een vreemde dag achter de rug. Vanmorgen naar stal gegaan en paard op wei gezet. Mijn bijrijder haalt haar in de middag naar binnen en haalt de deken af en treft het volgende aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze dacht een abces oid. Ik heb gelijk de dierenarts gebeld en uiteindelijk vertrouwde hij het ook niet. Teveel zwelling ineens. En toen hij ter plekke kwam kon hij een abces direct uitsluiten. Hij heeft met een soort dikke naald de wond onderzocht, maar dieper dan 1.5 cm kwam hij niet omdat hij ergens tegeaan zit. Hij denkt nu dat het een kogeltje is en dat ze dus op de een of andere manier beschoten is. Gezien de heftige zwelling heeft hij voor nu alleen pijnstilling gegeven icm antibiotica. Ik ga morgenvroeg meteen weer kijken. Maar heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Hoe is dat afgelopen? Is het kogeltje verwijderd en hoe is je paard hersteld? Ik moet voor nu nog uberhaupt aan het idee wennen dat iemand dit haar heeft aangedaan.

LadyMadonna

Re: Paard beschoten, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:00

Als ze een deken op had, hoe komt daar dan een kogeltje :?

Ik heb het een keer met een kat gehad, DA dacht ook kogeltje, waarschijnlijk was het gewoon een open gebarsten abces. Er is nooit iets uitgekomen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:01

Staat je paard in een gebied waar nu gejaagd mag worden?
T kan een hagelschot zijn, hagel hoeft er niet per ce uit, maar als het zodanig dicht onder de oppervlakte ligt moet je DA het er prima met lokale sedatie uit kunnen wippen met een scalpel of lepel.
Indien je de bevestiging van je DA hebt dat het om hagel gaat zou ik sowieso even melding bij de politie maken en je stalgenoten informeren.

Overigens, er hangt een behoorlijke vocht zak onder de verwonding. Lijkt me toch eerder een abces, een hagelschot veroorzaakt niet zo snel een zwelling van dat formaat
Laatst bijgewerkt door Wildgirl op 27-10-19 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:02

Een kogeltje komt niet dwars door een deken heen of er moet een gat in je deken zitten?
Ik denk dat het iets anders is, zou me verbazen als er een kogeltje uit zou komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:03

Jeetje wat heftig.
Moet je nu foto‘s laten maken om het te localiseren? Gewoon zo afwachten lijkt me niet echt een optie toch?
Is de deken kapot?

BETUWE

Judith van Thuil uit Zuilichem heeft dit jaren geleden ook mee gemaakt. Volgens mij is dit nog op Hart van Nederland geweest. Misschien kun je dit nog terug zoeken op bokt. Paard is volgens mij helemaal hersteld. Ze rijden tegenwoordig op ZZ-Zwaar niveau

tengeltje11

idd,eerst moet je toch gewoon zekerheid hebben,nu baseer je je op speculaties.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:04

Kan het mogelijk per ongeluk gebeurt zijn? Is het wel een kogel geweest? Ik zou daarvan toch wel röntgen willen... Is de deken ook beschadigd? Als het een kogel is zou ik deze ook niet laten zitten... Hoe dan ook schrik je je rot als je paard ineens zo onder dr deken vandaan komt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:07

BETUWE schreef:
Judith van Thuil uit Zuilichem heeft dit jaren geleden ook mee gemaakt. Volgens mij is dit nog op Hart van Nederland geweest. Misschien kun je dit nog terug zoeken op bokt. Paard is volgens mij helemaal hersteld. Ze rijden tegenwoordig op ZZ-Zwaar niveau

Haar paard is inderdaad helemaal hersteld en zij rijdt tegenwoordig zeer verdienstelijk ZZ-licht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:08

Als ie het deken steeds op heeft gehad en er zit geen gat in het deken is het onmogelijk een kogel geweest. Ik heb het zelf nog nooit gehoord trouwens dat een paard geraakt is door een kogel van een jager. Zelfs hier (waar momenteel echt veel word gejaard) heb ik het nog niet gezien of gehoord.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:09

Ja er wordt momenteel gejaagd rondom de weilanden. De eigenaar jaagt zelf ook. Maar er wordt op ganzen gejaagd en die vliegen dus in de lucht. Hij denkt eerder aan een klein kaliber kogel.
Stalgenoten zijn uiteraard gewaarschuwd. Hoe die kogel
daar onder de deken komt is ons ook een raadsel. De deken is niet beschadigd. Morgen kijken we hoe het gaat. Zoals gezegd wilde de arts eerst afwachten omdat ze nu zo een heftige reactie had. Hij wilt ook aankijken en anders uiteraard rontgen etc.

Ok dus het kan ook goed aflopen. Dat is al fijn om te lezen. Heb echt nog nooit uberhaupt zoiets gehoord in al die jaren die ik al meeloop in de paardenwereld.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:09

Lang geleden hebben wij ook zoiets voorgehad. Mijn moeder dacht dat haar paard een abces had, dierenarts laten komen... en die kwam uit op schotwonde...
Die kon toen diep in de wonde toch nog een kogel (!) terugvinden... De dierenarts dacht toen aan een "afgeketste" kogel...
Kogel is er vervormd uitgehaald, paard heeft antibiotica gekregen.... en wij hebben nooit geweten wie zich had "geamuseerd" in de weide... Dierenarts is nog verschillende keren langsgeweest om te controleren of alles goed verliep.

Paard is goed hersteld, had verder nergens last van... maar leuk is anders.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:12

Er mag door 'amateurs' (plezierjacht) alleen met hagel worden gejaagd (en een schot hagel veroorzaakt veel meer dan 2 gaatjes), er wordt alleen met scherp (kogels dus) op grootwild gejaagd (wildbeheer door professionals) in de bossen/natuurgebieden. Ook op ganzen wordt alleen met hagel geschoten. In de flora- en faunawet staat precies met welk soort wapens op welke dieren mag worden gejaagd.

Kan de sluiting van de deken dit niet hebben veroorzaakt?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:13

Er komt geen kogel daar op die plek onder de deken terecht. Er zal wat anders in de wond zitten, lijkt mij

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:15

Er heeft een arts naar gekeken en hij sluit een abces uit. Gezien de snelheid (4_5 uur) en het ontbreken van pus en de vorm en hardheid van de zwelling.

Er is overigens maar 1 gat. Op de foto lijken er 2 maar er is er echt maar 1 bleek na het scheren.

Ik vind het ook allemaal een vreemd verhaal, maar dit is momenteel het enige wat de arts ervan kan maken. Mijn vraag is dus meer of iemand er ervaring mee heeft en niet direct om de diagnose van de arts ter discussie te stellen.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:16

Ibbel schreef:
Er mag door 'amateurs' (plezierjacht) alleen met hagel worden gejaagd (en een schot hagel veroorzaakt veel meer dan 2 gaatjes), er wordt alleen met scherp (kogels dus) op grootwild gejaagd (wildbeheer door professionals) in de bossen/natuurgebieden. Ook op ganzen wordt alleen met hagel geschoten. In de flora- en faunawet staat precies met welk soort wapens op welke dieren mag worden gejaagd.

Paard staat in duitsland. Daar gelden wellicht andere regels? Sluiting van mijn deken zit niet op die plek overigens.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:17

TanteFlavie schreef:
Lang geleden hebben wij ook zoiets voorgehad. Mijn moeder dacht dat haar paard een abces had, dierenarts laten komen... en die kwam uit op schotwonde...
Die kon toen diep in de wonde toch nog een kogel (!) terugvinden... De dierenarts dacht toen aan een "afgeketste" kogel...
Kogel is er vervormd uitgehaald, paard heeft antibiotica gekregen.... en wij hebben nooit geweten wie zich had "geamuseerd" in de weide... Dierenarts is nog verschillende keren langsgeweest om te controleren of alles goed verliep.

Paard is goed hersteld, had verder nergens last van... maar leuk is anders.

Ik hoop dat het hier ook idd zo afloopt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:18

Ik denk dat weinig mensen een schotwond bij hun paard meegemaakt hebben onder een deken die heel is gebleven na het voorval.

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 21:21

cobiie schreef:
Ik denk dat weinig mensen een schotwond bij hun paard meegemaakt hebben onder een deken die heel is gebleven na het voorval.

Hoe dat is gebeurd daar kunnen we lang over brainstormen. Nogmaals de diagnose is wat die is voor nu en mijn vraag isof iemand er ervaring mee heeft en niet hoe het kogeltje evt wel of niet daar heeft kunnen belanden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:23

Ik vind het vooral wat vreemd dat de DA afwacht.
Zelf een keer gehad dat een paard een verdacht botsplinter had en die heb ik gelijk naar de DA gebracht zodat ze gelijk konden curreteren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:26

gekoppaard schreef:
Ibbel schreef:

Paard staat in duitsland. Daar gelden wellicht andere regels? Sluiting van mijn deken zit niet op die plek overigens.

Ja, maar in Nederland gelden ook andere regels ;)

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:33

Mijn paard heeft ook een kogelwondje gehad op zijn kaak. Klein rond gaatje dat enorm ging ontsteken. De dierenarts maakte meteen een rontgen foto om te kijken of het kogeltje er nog in zat, hij vond dat toen echt een prioriteit! Gelukkig zat er niks in en is het na een week antibiotica spuiten goed gekomen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat de dierenarts geen foto maakt als hij op iets hards stuit in de wond...je weet nooit wat het is, zo zit er een stuk ijzer ofzo in je paard wat alleen nog maar meer schade aan kan richten van binnen....

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:34

Ibbel er zijn geen "amateurs" en "professionals/wildbeheer" waarbij de ene wel en de ander niet met kogel mag schieten. Je mag jagen of niet en dan heb je een akte voor kogel en hagel en dus kleinwild (wat niet per se gelijkstaat aan plezierjacht) en groot wild.

Het lijkt inderdaad geen hagel maar als het kogel is dan zou je inderdaad een gat verwachten in het deken. Een hagelschot kan in het ergste geval "verdwalen" maar een kogel moet toch echt gericht zijn... Zeer vreemd in ieder geval!! Heeft jouw stalhouder de jacht rondom het terrein? Zitten er stropers wellicht die hier lol uit halen ofzo?

Erg vreemd en ben benieuwd hoe het afloopt! Schrikken zeg! "Gelukkig" is het maar op deze plek....

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 21:46

Apart.... verder geen ervaring mee... hoop dat je paard snel weer genezen is

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 22:03

Lijkt me heftig om je paard zo aan te treffen. Zou morgen wel meteen doorgaan met onderzoek, echt goed ziet het er niet uit natuurlijk.