Benen vol korsten, mok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Benen vol korsten, mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 17:39

Mijn paard heeft sinds vorige week regelmatig wat stalbenen en uiteindelijk kreeg hij wat kleine korstjes.
Ik dacht eerst dat het was omdat er haar was weggeschoren voor een echo te maken van zijn pees (had een blessure, zijn nu aan het opbouwen)
Maar het werden dus echt korstjes, dus heb ik een paar dagen zijn benen goed gewassen/geschrubt met isobetadine.

Maar het werd net slechter door het wassen. Zondag heb ik hem nogmaals helemaal gewassen en zijn benen extra aandachtig gewassen met isobetadine. Voelde niets meer van korstjes.. Maandag stond hij opeens vol korstjes op de 4 benen + stalbenen -O-
Dus dierenarts erbij, die zei dat het een soort mok is (paard gaat nog niet op weide ofzo ivm blessure)
Verder staat hij in een schone stal met stro, komt er een paar keer uit per dag. De korsten zitten rondom het been, niet in de kootholtes.

DA zijn advies: scheren, geen water er meer op want dan breidt bacterie meer uit, korten eraf proberen halen en dan mokzalf erop. Het scheren heb ik vandaag gedaan en ik ben echt verschoten hoe slecht het er nu uit ziet ;(
Verder is paard niet mank, eet goed, ... krijgt geen krachtvoer maar fibre mix, wortels en hooi en ik geef nu ook foenegriek-poeder bij.

Is dit echt mok? En hoe krijg ik die korstjes eraf zonder te mogen wassen? Herkent iemand dit probleem?

Afbeelding

Afbeelding

Granoek

Re: Benen vol korsten, mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:46

Ik zou het eens proberen met zwavelpoeder en olie.. Heeft die van mij super snel geholpen en die had nog veel grotere korsten

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 17:49

Zijn het geen mijten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:00

Heeft hij verder geen jeuk aan de benen? Mijten zorgen idd ook voor korsten.
Koudbloeden hebben ook vaak last van de lymfeklieren. CPL. Dat begint op dezelfde manier, met korstjes en dikke benen. In dat geval speelt voeding en beweging ook een grote rol.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:07

Zijn de benen vuur rood als je ze nat maakt?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:08

Het kan ook simpelweg een teveel aan suikers zijn. Toen ik die van mij nog appels, wortels en pavo voer gaf, en hij daarna rijk gras kreeg, had ie allemaal wondjes op de benen. Voornamelijk achter. Verder geen mok maar overal schilfers.
Ik ben overgestapt op suikerarm voer en gestopt met appels en wortels. Nu krijgt ie na een forse training een half bakkie suikerarme slobber en nu heeft ie heel af en toe een plekje. Ik smeer het in met tea tree zalf.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 18:17

Teveel aan suikers is het volgens mij niet. Hij krijgt fibre mix ter vervanging van krachtvoer. Wat dus voornamelijk vezels zijn en zeer laag in suiker is. Hij krijgt een 5tal wortels per dag dus ook verwaarloosbaar :')

Verder is het gewoon een kwpn 'er, weet niet of die gevoelig zijn aan CPL ?

Vermeerderen mijten ook door water?

Als ik zijn benen natmaak zijn ze gewoon roze (maar toen was hij nog niet geschoren)

Hij jeukt er wel eens aan, maar niet dat het mij echt opvalt. Verder mag ik ook overal aankomen, gewoon geschoren zonder verdoving ofzo..

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:23

Mok is verzamelnaam voor dermatitis van het onderbeen.. Dus ja, dit zou je ook onder mok kunnen scharen. Alleen denk ik niet dat dit de klassieke 'mok' is van slecht weer, modder, etc. Die zit vaak in de kootholte. Dit lijkt meer hogerop te zitten.
Eens goed wassen met antibacteriele shampoo en verder vooral niet te veel aan doen. Hoe meer scheren, wassen, smeren, etc, hoe onrustiger het vaak wordt.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 18:25

Ik denk niet perse dat het dat is, maar mogelijk haal je nuttige info uit de topics op bokt over “vasculitus”.

Mijn paard werd hiervan verdacht, maar bleek een huidontsteking te zijn. Ellendig veel middeltjes en pijn voor het paard gekost (kootholte bestond uit flinke open stukken met korsten).

Als ik nu maar iets merk gebruik ik hibiscrub om de bacterie weg te krijgen. Droog het been heel erg goed (eventueel föhnen en/of talkpoeder). Zo kan ik het nu onder controle houden. Bij wondjes honingzalf..

Jouw paard heeft denk ik wat anders, maar dit kan je mogelijk wel helpen. (Hibiscus werkte bij mij iig heel veel beter dan betadine) en verder zo min mogelijk doen aan het been.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:00

Ah, ik dacht dat je een koudbloed had omdat je de benen moest scheren, maar bij een kwpn’er komt cpl nauwelijks voor, en ook mijten zie je daar minder vaak.

Wel zou je dan kunnen denken aan een allergie.. voor iets in het voedsel, of bv voor een onkruid in de wei.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:22

Vasculitis..?

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:32

Mijn paard heeft dit ook. Dierenarts gaf aan de korstjes eraf te pulken en 1x per week behandelen met betadine en verder niks. Evt Sudocrem om de korstjes zacht/week te maken.
Geen idee verder wat het kan zijn...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:32

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 23:03

8nnemiek, ik heb zijn benen moeten scheren van de DA zodat ik goed zicht kreeg op de korstjes :) Hij heeft al aardig wat winterhaar.

Vasculitis komt vooral door zonlicht als ik het zo lees. Maar mijn paard gaat al enkele maanden niet op de weide door een peesblessure. Hij komt wel enkele keren per dag uit zijn stal (stapmolen, rijden, grondwerk, stappen aan de hand, ...)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:13

Helaas ontstaat vasculitis gewoon spontaan en niet door de zon.

Ik zou hem bespreekbaar maken bij je da.

Hier een foto van mijn paard met vasculitis (ontstaan in maart toen het zo stormde)Afbeelding

Van linksboven naar rechts onder in een maand tijd

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:18

Geen reactie op planten o.i.d. waar hij doorheen heeft gelopen?

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 23:59

Cheminee schreef:

Wat betekent dit dan?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:34

nanoukkie schreef:
Cheminee schreef:

Wat betekent dit dan?

Ik dacht dat mijn paard mok had.. tot ik stuitte op een vuurrode huid. Het bleek vasculitis te zijn

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:46

wij hadden twee paardjes met vasculitis.
een door de zon en een door scheren voor een peesscan.

samen met het zwachtelen (voor de zon en vocht) honingzalf en prednisolon is het
na een hele tijd pas overgegaan. Scheren doen we dus nooit meer tenzij het zou moeten.

is een reactie van het lichaam je kunt een biopt laten nemen om het uit te sluiten.

Niet alle DA hebben dit op tijd in de gaten hoor :o

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 06:57

Ik zou echt niet gaan lopen pulken aan die korstjes. Die zitten er niet voor niks. Als je het eraf haalt gaat het bloeden en ligt het open voor bacteriën. Als het naar binnen slaat ben je verder van huis en kun je aan de antibiotica.

Hier helpt eenmalig desinfecteren met betadine was. Daarna droog!! houden en smeren met honingzalf. De korsten moet je week maken zodat ze er vanzelf afvallen en de huid eronder hersteld en dicht is. Duurt even maar dan heb je ook wat.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 07:18

Ik denk ook meteen aan vasculitis. Je kunt dit vaststellen/uitsluiten middels een biopt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 08:45

Het lijkt inderdaad wel erg op vasculitis..
Is dat iets wat nog weggaat of hebben ze dit voor het leven?

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 08:56

Komt het niet door het scheren en in stro staan?
Door te scheren wordt het been kwetsbaar en het stro prikt. In combinatie met veel op stal staan, slechtere doorbloeding, dus stal benen.
Slechtere doorbloeding - slechtere genezing.

Zomaar even een gok, hoeft niet de oorzaak te zijn.
Hier iets vergelijkbaars meegemaakt met hb, mok, hoefzweer en stalbenen. Blijven dokteren, nu gaat het beter door niet meer op stal te zetten en een ppid dieet.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 09:10

De benen stonden al 2 weken onder de korsten en ik heb gisteren pas geschoren op aanraden van DA, zodat ik het goed kan behandelen. Hierdoor zag ik pas hoe erg het gesteld was...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 09:20

Vasculitis is een auto-immuunziekte. Dus dat houden ze voor altijd maar als je snel en adequaat handelt, kan je het best de kop in drukken. Ik kan je van harte dierenarts Mark van Manen aanraden van paardenkliniek Wapenveld. Die heeft mijn paard onderzocht en behandeld. Meerdere keren 2 uur enkele reis onderweg geweest maar het was elke seconde waard.

Ik moet afkloppen..maar mijn paard is dankzij hem al sinds maart “vasculitis vrij” voor zover dat kan.

Edit:

Foto 1 hoe het bij mijn paard begon
Foto 2+3 hoe de benen waren tijdens het wachten op de uitslag van de biopt
Foto 4 nu

Er is geen predisolon aan te pas gekomen. Dat wilde ik zo veel mogelijk voorkomen en daarom heb ik bewust gekozen voor Wapenveld omdat ze daar werken met de Knottenbelt methode. Als het nodig is, wordt het uiteraard gebruikt. Maar ze geven het niet onnodig.

Afbeelding