Stelling: hij rent nog uit zichzelf dus heeft geen pijn

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngridM

Stelling: hij rent nog uit zichzelf dus heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 19:25

Bovenstaande stelling vind ik een interessante. Ik was verleden week op een stal en daar staat een paard dat in mijn ogen al te lang leeft. Dus ik zag hem staan en riep daar iets over. De stal eigenaar hoorde dat en zei 'nou je had hem verleden week eens moeten zien rennen in het land, die hoeft nog lang niet dood'.

Maar..... gaan dit soort uitspraken wel op?
Mijn pony met 2 peesblessures ging ook stuiteren met wandelen. Betekent niet dat hij geen pijn heeft of dat de blessure over is. Er bestaat ook nog zoiets als adrenaline en kudde gedrag.

Maar wat als dat paard helemaal in z'n uppie lekker aan het dollen is? Rest van kudde staat stil, en er is niets om adrenaline van te krijgen. En hij hoeft niet te bewegen? Hij kan ook stappen.
In hoeverre gaat dat dan nog op.

Kortom: blijven paarden die toch met pijn lopen ook gewoon rennen, een gekke bui hebben?

En... loopt niet bijna iedereen hier tegenaan als je een inslaap- besluit moet gaan nemen?

Zomaar eens heel benieuwd wat anderen hierover denken :-)

Mizora

Re: Stelling: hij rent nog uit zichzelf dus heeft geen pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:31

Zeker. Hier ook een paard dat gewoon, omdat hij er zin in had, ondanks een peesblessure waardoor hij vrijwel op 3 benen liep over het draad sprong om door het omgeploegde aardappelveld te gaan rennen. Hij had ondanks de pijn dikke lol (ik kan je verzekeren, wij absoluut niet).

Een paardje dat ik opgevangen heb liep tijdens de manegelessen nog hard door, ondanks dat ze slecht liep. Volgens hen betekende dit dat ze geen pijn had, naderhand was ze dan juist aan het vluchten voor de pijn geweest, zodra we de pijn onder controle hadden, werd ze juist veel rustiger en kon je haar aan de longe (we reden er niet meer op) ook laten stappen, anders ging ze alleen maar met een harde draf door de bak. Oorzaak was overigens heftige artrose (en toen ze weer verslechterde hebben we haar in laten slapen).

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:32

Ik heb vorig jaar mijn paard met kogel artrose laten inslapen.
Misschien had ze met allerlei lapmiddelen nog wat pijnvrije dagen kunnen hebben.
Maar wat voor zin zou dat hebben gehad.

Als mijn paard 's ochtends naar het weiland werd gebracht ging ze altijd in volle galop eerst het weiland door.
Dit heeft ze tot de laatste dag gedaan, ook al had ze pijn.
Het was geen teken dat ze op die momenten geen pijn had.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:33

Zal per paard verschillen, maar ik had er 1 die geblesseerd inderdaad gewoon uit zijn plaat ging. Staart op de rug en gaan.

Wel was het zo dat toen hij echt zo slecht werd dat inslapen gepland was dat hij ook echt minder bewoog. Niet even spelen en rennen met mijn jonkie, liever ook niet stukje lopen. Wel in paniek nog rennen, wij hadden het gevoel dat hij doorhad dat hij de zwakste van de groep was en daardoor nerveuzer was en sneller ging rennen bij "gevaar".

Toen hij zijn laatste week met pijnstillers liep als laatste test was hij trouwens wel weer aan het dollen met het jonkie. Ben blij dat ik hem nog even zo heb mogen zien, maar dat verschil deed wel zeer.

Dus jolig rennen bij kortstondige/middelmatige pijn. En angst rennen toen het ondragelijk begon te worden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:38

Barbet schreef:
Ik heb vorig jaar mijn paard met kogel artrose laten inslapen.
Misschien had ze met allerlei lapmiddelen nog wat pijnvrije dagen kunnen hebben.
Maar wat voor zin zou dat hebben gehad.

Als mijn paard 's ochtends naar het weiland werd gebracht ging ze altijd in volle galop eerst het weiland door.
Dit heeft ze tot de laatste dag gedaan, ook al had ze pijn.
Het was geen teken dat ze op die momenten geen pijn had.

Dit is ook precies mijn ervaring, mijne had ernstige artrose en spelen met zijn vriendje deed hij niet meer, liep niet graag meer.
Maar mocht hij op de wei ging hij wel in de showmodus, liep gewoon door de pijn heen.
Ik denk dat je moet kijken naar het algehele plaatje, niet naar dat ene moment dat ze toch fftjes uit hun dak gaan.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:38

Of een paard echt pijn heeft is lastig aan de buitenkant te zien. Ook een paard met kapotte pezen kan een sprintje trekken als hij fris is. En zelfs een paard met een gebroken been zal nog proberen weg te komen bij gevaar. Het probleem is de pijn daarna...

Een inslaapbesluit is altijd lastig en die grens ligt voor iedereen anders. Mijn advies? Niet mee bemoeien tenzij het paard echt op 3 benen loopt. Eigenaren zijn vaak eigenwijs en denken te weten wat het beste is. Dat proces moeten ze zelf doorlopen, hoe oneens jij het ook bent met die keuze.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:42

Ik denk dat algehele levensvreugde niet alleen aan rennen af te meten is. Maar een paard dat echt voor de lol al briesend een sprintje trekt geeft toch wel een ander beeld dan een paard dat eigenlijk nergens meer zin in heeft...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:35

Tja dat is allemaal relatief. Ik ken iemand die vindt dat een paard pas pijn heeft als het gaat knarsen. Nou ik heb dit dus meegemaakt en een paard moet echt heel veel pijn hebben wil het gaan knarsen hoor. Dan zijn ze bijna al op sterven na dood. Sommigen laten paarden of dieren in het algemeen echt veel te lang lijden. Dit zijn vaak boeren, die zijn daar harder in.

Dus ja, zolang ze nog rennen liggen ze niet. :+

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:37

Het gaat nu niet om dit geval specifiek hoor, het was slechts een voorbeeld :-)

Gewoon benieuwd naar andere verhalen hierover.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:07

Er moeten geen dingen door elkaar gehaald worden.
Niet elk paard dat pijn heeft, heeft chronische pijn, sommige dingen worden beter, ook bij oude paarden. Ouderdom op zich is ook geen reden om pijn te hebben of "op" te zijn.

Ja een paard kan door pijn heen gaan en dat is dus op zich geen goede richtlijn.
Maar een eigenaar kan zeker ook herkennen wanneer een paard (nog) lol heeft.
Dus zo´n stelling kan zowel waar als onwaar zijn.

Het moet altijd per situatie bekeken, er zijn geen algemene regels. De enige regel waar men zich aan zou moeten houden is om een oud/zielig paard niet te verkopen. Laat het dan inderdaad liever inslapen. Maar te weinig nemen die verantwoording.

Ik heb zelf heel wat oude paarden nieuw leven ingeblazen door gewoon wat met ze te doen en naar ze om te kijken. Dan konden ze zo weer een paar jaar verder. Het is soms echt nog niet over voordat het over is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:11

Ik denk dat het per paard heel verschillend kan zijn.
Voor mij geldt; zo lang ze nog duidelijk vrolijk zijn en lol hebben in het leven mogen ze blijven.
Mijn paarden laten vrij snel pijn zien. Ik zie het duidelijk aan hun hele houding; oren wat naar achteren gericht, spanning in de rug en andere spieren, een wat bezorgde blik in de ogen, minder alert, rustiger, minder eetlust.. Zelfs bij spierpijn of milde koliekklachten zie ik dat al vrij snel. En als dat eventjes duurt dan is dat geen probleem, maar als ze week in week uit zo depri zouden ogen, zelfs al zouden ze verder niet echt veel pijn laten merken, dan zou het wel genoeg zijn voor mij.
Andersom, als er een lastig zou lopen, maar wel vrolijk en tevreden zou ogen, dan zal ik die niet zomaar laten inslapen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:15

Is het ook niet zo dat een dier zijn kwetsbaarheid toont als het stil valt of moeilijk loopt?
Persoonlijk vind ik dat ( huis ) dieren wel wat eerder mochten "miepen "
Als ze zich echt ziek tonen is het vaak al serieus mis.

Vind het dan ook een rare uitspraak van de manege eigenaar.
Aan de andere kant wil je het als eigenaar ook niet graag inzien dat je dier achteruit gaat.
Dus dat is mogelijk hier ook het geval?

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:30

Ik had er 1 die sprong voor de lol nog het kanaal in. Hij was gek op water had aan beide voorbenen atrose. Echter had hij echt wel pijn. Ik zag het aan verschillende dingen. Onder andere rang orde en hij ging liggen in het weiland. Ook zijn pas was anders en iedereen maar zegge het valt wel mee hij doet altijd nog gek.
Echter op de kliniek waren ze überhaupt nog verbaasd dat dit paard nog stond. Zo'n heftige atrose.
Ik wist dat hij pijn had en dat het heel erg was je kent je paard en hij liep altijd door pijn heen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:39

Mijn jonge pony ging alleen maar harder rennen met haar peesblessure. Pure stress en onrust. Kreeg ook vaak te horen: maar ze rent nog zo vrolijk rond, het gaat vast goed met haar!
Wat ik zag was een jonge pony die uit ellende niet meer wist wat ze met haarzelf aan moest. Kort erna is ze ingeslapen nadat bleek dat de blessure niet meer over zou gaan en ze duidelijk ongelukkig was

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:47

Tja, als je pijn hebt, wil nog niet zeggen dat je niet meer kan of wil....
Uiteindelijk hoeven wij ook niet dood als we pijn hebben....
Ook niet als we geen pijnstillers nemen, hoeven we niet dood, als we pijn hebben.

Voor mij is het zaak naar mijn beestjes te kijken, te zien of het lijf het opgeeft....
Of het beestje nog plezier in zijn leven heeft....

En uiteindelijk moet vaak het baasje het besluit nemen en daar dus aan toe zijn, of de noodzaak voelen.
Misschien ben je altijd te laat....

-O-

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:10

Ik heb 3 jaar lang een shet gehad met allerlei mankementen en ongemak ervan.
Uiteraard werd hij overal netjes voor behandeld.
Toen ik hem als verwaarloosde opa kreeg gaven we hem hooguit een jaar, dat werden er 3.
Ondanks hij met veel dingen moeite had, had hij zichtbaar plezier.
En was altijd met zijn vriendinnetje.
Tot ik op 1 dag zijn blik zag veranderen.
Toen wist ik dat het wél klaar was.
Anderen hadden hem al eerder laten gaan zeiden ze en niet zoveel kosten gemaakt.
Ik heb veel van hem geleerd en hij heeft nooit met lang of veel pijn moeten leven en alles mogen doen in 3 jaar wat God verboden had :')
Lol dat hij had! Geld meer dan waard.
Eigenaar kent pony/paard het beste vind in.
Uitzonderingen daargelaten maar dit is mijn mening

Edit; zat ook vol artrose, ppid dus extreem gevoelig voor triggers om bevangen te raken, kiezen vielen er langzaam uit etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:14

Dit is voor mij wel een heftige moet ik zeggen, heb er namelijk nu zelf mee te maken.

Maar ik probeer zoveel mogelijk naar het gehele plaatje te kijken, heb mijn paard 18 jaar en het idee dat ze nog heel graag wil.
Zoals in het voorbeeld gegeven rent en speelt ze dagelijks met haar paddockmaatje, is alert, geen verandering in rangorde of gedrag vergeleken met alle jaren.
Terwijl kliniek 1 adviseert in te laten slapen, en kliniek 2 van niet, maar toch besloten niet te laten inslapen, puur om het feit dat ik niet het idee heb dat ze erge pijn heeft, geen verschil in haar normale toestand met pijnstillers en ze mij nog een grote levenslust toont.

Heb haar wel even met pijn gezien een paar dagen, en daarom ook kliniek gebeld uiteraard, maar hebben wij allemaal niet eens pijn?

Overigens gaat dit om een blessure wat in de toekomst, mits er rekening mee gehouden wordt, pijnvrij zou moeten kunnen zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:33

Hoe een paard zich gedraagt in een groep is geen vergelijking, hij zal niet onder willen doen, aangezien zwakheid direct wordt afgestraft in de kudde.

Ik heb mijn ruin in augustus in laten slapen, tot die tijd heeft hij vrolijk op de wei rondgelopen met een blessure. Zelfs op de laatste filmpjes voor de verzekering liep hij nog tevreden rond, kreupel aan de longe. Een paard legt zich gemakkelijk neer bij zo'n situatie, het is zoals het is.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:19

Blik in de ogen was ook 1 van de dingen dat wat mij de doorslag gaf.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:31

Suzanne F. schreef:
Tja dat is allemaal relatief. Ik ken iemand die vindt dat een paard pas pijn heeft als het gaat knarsen. Nou ik heb dit dus meegemaakt en een paard moet echt heel veel pijn hebben wil het gaan knarsen hoor. Dan zijn ze bijna al op sterven na dood. Sommigen laten paarden of dieren in het algemeen echt veel te lang lijden. Dit zijn vaak boeren, die zijn daar harder in.

Dus ja, zolang ze nog rennen liggen ze niet. :+

Dat is echt niet helemaal waar. Onze shet leek koliek te hebben en knarsetande. Ja, dus ongemak, maar echt nog helemaal niet ernstig ziek. Hij bleek EOTRH te hebben, dus had wel pijn, maar het was nog een beginnende fase. Hij was zeker niet op sterven na al dood.

TS, het is lastig en hangt van de situatie af. Mijn ruin was pas 15 toen hij peesblessures aan beide achterbenen bleek te hebben, na al een jaar zoeken.
Ik heb hem 24/7 buiten gezet en hij knapte enorm om.

Hij is helaas ir geworden en hb geraakt, door een periode wat minder bewegen.

Heb al vaker op het punt gestaan er een einde aan te maken en overleg met bekenden en professionals, maar hij is nooit erg genoeg geweest of maar heel kort.

Hij kreeg er luchtwegproblemen bij en toen weer alles overwogen. Het wordt een vicieuze cirkel.

Maar we hebben een hele stabiele kudde en hij laat geen ongemak zien.

laatst vond k hem toch echt niet goed. Na het bespreken, waar de veearts hem nog niet zo slecht vond, struikelde hij en stond op 3 benen. Ik wilde gelijk stoppen, maar kreeg het advies; ga maar eerst koelen. Dat gedaan en hij knapte op.

We zijn verhuisd en hebben ze nu aan huis. Ik dacht; ik neem hem nog mee en verwen hem lekker, maar dacht echt dat dit zijn laatste dagen waren.
Nou, meneer loopt te rennen sinds hij hier is. Hoest niet *ff afkloppen* en loopt goed. De kudde is groter geworden en ik dacht dat hij het moeilijk zou krijgen, maar hij rent ook vrijwillig.

Ik vind dat je altijd per paard moet kijken en per situatie. Kan je een paard goed houden, mag hij best ouder worden, ook met enige gebreken. In een stabiele kudde worden die echt geaccepteerd. Mijn oudste merrie is 26. Ze is fit en functioneert gelukkig goed in de groep ook, maar als we haar helemaal doorlichten kan je altijd wat vinden.

Lijden is ook sneu erbij staan, alleen staan, stijf uit stal komen en een gekke bui als ze buiten mogen. Daarom staan ze hier 24/7 buiten en bewegen wat ze allemaal goed doet, ook die van 20 en 21 bijv.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 20:49

Super interessant om al jullie verhalen te lezen. Heel verdrietig vaak een het lijkt mij ook erg lastig als ik zelf voor die keuze kom te staan ooit. Je kunt dan maar beter hopen denk ik dat het heel duidelijk is allemaal, al is het maar voor jezelf, dat je zonder twijfelen de juiste keuze kunt maken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:54

De omgekeerde stelling klopt wel: als een paard níet meer uit zichzelf loopt (of wel stapt, maar niet meer spontaan draaft of galoppeert), en zeker als hij dat niet meer doet terwijl de rest van de kudde wel uit z'n plaat gaat, heeft-ie pijn.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:58

IngridM schreef:
Super interessant om al jullie verhalen te lezen. Heel verdrietig vaak een het lijkt mij ook erg lastig als ik zelf voor die keuze kom te staan ooit. Je kunt dan maar beter hopen denk ik dat het heel duidelijk is allemaal, al is het maar voor jezelf, dat je zonder twijfelen de juiste keuze kunt maken.

Als het heel duidelijk is maakt dat idd de keuze veel makkelijker. Lastige en ook fijnere nu dat is er zoveel meer kan. Waar je vroeger al eerder niet meer verder kon behandelen en daardoor eerder die beslissing nam is er nu zoveel meer mogelijk dat die grens lastiger wordt naar mijn idee en grenzen die je jezelf ooit stelde schuiven ook op.
Hier een pony met koliek gehad en waar ik voorheen zei dat een operatie voor mij een grens was (gezien leeftijd pony) was ze eigenlijk zo goed eronder dat ik het toch ging overwegen. Gelukkig knapte ze zelf wel op ervan maar ze is nadien nooit meer echt de oude geworden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:42

Wij hebben nu altijd paarden ingeslapen om een duidelijke reden. Ook jong, 8 jaar en bijv in 2017 pas 7 jaar.

Van ouderdom of een oude blessure is veel lastiger.

Ik vind met mijn ruin eigenlijk dat ik er te dicht op zit, maar iedereen zegt; je ziet het wel als het zover is. Ook veeartsen laten het van mij af hangen en dat vind ik weleens moeilijk. Maar ik ga er wel vanuit dat als de tijd echt daar is, ik het echt wel weet. Nu ook steeds getwijfeld en knapt ie altijd echt goed op.

Waar ik wel zeg; je bent feitelijk altijd te laat, want wij mensen moeten een teken hebben. Dus het paard moet pijn hebben of ongemak etc om het te beslissen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 22:20

Ik denk dat er een dun lijntje tussen niet zien en niet willen zien ligt ... sommige mensen kijken juist alleen naar die momenten dat ze gek doen of spelen. Ik ben eerder panisch dat ik wat eraan zie dan dat er echt iets is. Ook per paard is het heel verschillend ik heb een merrie die ontzettend kleinzerig is en heb ik echt meerdere momenten gehad van zou het nu klaar zijn? Ze ging rollen en met opstaan kom ze zo dramatisch doen dat je echt dacht die komt nooit meer in de benen... maar 5 minuten later huppelde ze vrolijk rond. Maar voor veel mensen die hun paard echt door en door kennen weten echt wanneer het niet meer gaat en kunnen die echt wel tussen de ren en speel momenten door kijken... helaas ken ik ook mensen die snel roepen ja maar hij heeft ook weleens een goede dag dus dan is het goed ...