Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

neetoch

Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 10:15

Ik ben mijn weinige hersens hierover aan het kraken, maar ik kom er niet meer uit, dus bij deze een hier een poging in de hoop dat iemand hier wel de ultieme oplossing weet:

Paard met krampbenen en ataxie, heeft 4 mnd geleden zijn hoefbal er bijna finaal afgetrapt. Is weggesneden met advies van 2 verschillende da’s het aan de lucht te laten drogen. Lang verhaal kort: is chronisch gaan ontsteken binnen in waardoor de hoefbal nu 3x zo groot is als normaal en 2 weken geleden door DA nr 3 weer wildvlees is weggesneden. De enige andere optie naar kliniek en operatief laten verwijderen met weken op de kliniek en dus boxrust is door zijn ataxie en krampbenen geen optie.

Nu ging het zowaar redelijk goed en omdat de kroonrand geïrriteerd is van het in het verband zetten, besloten hem zonder verband op stal te zetten voor de nachten zodat het toch een beetje kan drogen allemaal (hoef wordt met pamper ingepakt, wat de wond goed droog houd zelfs met dit natte weer, maar de kroonrand red de pamper niet helaas dus daar zit nu watten op ter bescherming wat het dus toch vochtig maakt).
Dit ging 5 dagen goed en vanochtend toch weer de hoefbal aangetikt.

Springschoen is nog geen optie, daar is de huid nog te zwak en teer voor. Hoefbal beschermer zelfde verhaal.
Maar met blijven inpakken maak ik de huid natuurlijk ook nooit stevig genoeg om er ooit wel een springschoen omheen te kunnen doen, buiten het feit dat dit 24/7 ook problemen gaat opleveren (kapotte huid etc), want vies en nat wordt het altijd wel buiten, buiten het schuren om, andere voorvoet de springschoen maar weer afgelaten omdat Koot er van open ligt en dan heb ik de zachte neopreen variant).

Is er hier iemand die hetzelfde heeft meegemaakt en dus wel het licht heeft uitgevonden wat dit toch grote probleem betreft? Dus kapotte hoefbal , door vergroot zijn en ataxie en krampbenen heel hoog risico op steeds weer kapot tikken, door diezelfde krampbenen en ataxie paard zo veel als mogelijk buiten laten lopen en volledige boxrust geen optie is (staat nu al te veel op stal door het natte weer in combinatie met de wond).

Bestaat er iets van een bescherming wat niet draait/schuurt en 24/7 om kan blijven zitten, dat iemand weet? Of van een bedrijf weet dat er voor open staat om zoiets te maken voor mijn paard?

Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet namelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:18

Geen mogelijkheid om er wat (soort flap) voor te hangen die je met een bandage of beenbeschermer fixeert? En eventueel honingzalf op de bal tegen wildvleesgroei?

Elisa2

Re: Bescherming kapotte hoefbal atactisch paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:32

Is het geen optie om helemaal niks om te doen/ laten..hem zoveel mogelijk buiten te laten lopen en de wond te behandelen beschermen met betadinespray oid tegen infecties.

Het lijkt me dat hoe meer hij beweegt, hoe minder last hij heeft van zijn ataxie/ krampbenen en hoe minder risico er is op het opnieuw aantikken? of klopt dat niet?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 10:44

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:05

Ik heb vroeger een paard gehad dat denk ik dezelfde verwonding had. De hoefbal was daar twee keer zo groot en bloedde bij het minste of geringste. Ik heb toen bij een grote rubberen springschoen een stuk schapenvacht in genaaid. Hierdoor was het zacht genoeg van binnen, maar had ie wel de bescherming. Spreekt voor zich dat het schapenbont wel telkens schoon moet zijn.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 11:30

Oh dit had ik toch even niet verwacht zo snel al goede reacties, dank.

Ik ga proberen overal op te reageren:

Die flap zit ook in mijn hoofd maar de uitwerking daarvan zie ik niet voor mij op een veilige manier. Honingzalf is er de hele zomer opgegaan met verder niets eroverheen en hele dagen buiten en daar is dus de vergrote hoefbal nu het eindresultaat van. Daar komt bij dat ik dus net 2 maandjes verhuisd ben van zand naar kleigrond (veel meer gras 2 hc voor 2 paarden) maar dat is nu trouwens overal wel een dingetje met de vele regen val. 24/7 buiten zonder bescherming wordt hem dus zowieZo niet, hij tikt het buiten met een gekke actie ook rustig aan en ik vind wel dat ze minstens de nachten in een droge box ( hij heeft een box van 3 bij 6, hij is ook wel erg groot nog eens daarbij). Ik heb de vrij verharde uitloop met open stal ook al geprobeerd namelijk en toen sleten zijn hoeven zo gruwelijk hard dat hij hb ervan stond zo ongeveer (even kort uitgelegd, kreupel met pulsaties). En dan kom ik weer: ataxie/krampbenen/kapotte hoefbal dus ijzers of hoefschoenen 24/7 zijn geen optie.

Naar de link die hier gestuurd werd ook al zitten kijken maar dat zou eventueel misschien een optie zijn als het helemaal genezen is met haar er weer op en daar zijn we voorlopig nog lang niet.

Het is echt om moedeloos van te worden, want hoe krijg ik dit nu ooit nog een beetje ok?

De schapen bont optie is ook wellicht iets voor als de huid voldoende stevig is weer maar dan mag ik wel heel wat setjes gaan maken zeker? 1 rondje buiten en het hele zooitje is vergoord met dit weer.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:35

Ouderwetse strijkring zodat hij beter oplet met zijn benen, én eventueel daar wat aanmaken, een kunstleren flap, volledig rondom en qua lengte tot net boven grondhoogte of zoiets? Zodat de wond/plek beschermd wordt?
(Gewicht niet uiteraard niet te hoog worden, daarom wellicht kunstleer)

Dan zit de 'bevestiging' van de bescherming hoger dan de zwakke plek, maar kun je dus wel iets voor hem doen.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 11:37

Dat is wel een goede idd. Maar als ik zoiets fabriceer ligt het er bij het eerste sprintje af. Zijn er geen bedrijven die bereid zijn hier in mee te denken en iets te fabriceren dat jullie weten toevallig?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 11:43

neetoch schreef:
Dat is wel een goede idd. Maar als ik zoiets fabriceer ligt het er bij het eerste sprintje af. Zijn er geen bedrijven die bereid zijn hier in mee te denken en iets te fabriceren dat jullie weten toevallig?

Een op maat oplossing zal er niet zijn denk ik.

Wellicht dat tuigenmakers mee willen denken.
Of kleine ruitershops die zelf reparaties doen.

(Dabo's design, kraaij ruitersport, lettys peerdenwinkeltje, dat soort mensen)

Even een voorbeeld van strijkringen, denk niet dat veel mensen die nog kennen eigenlijk

Afbeelding

Een andere vorm bescherming die om het pijpbeen gaat en die niet te strak zit of te warm wordt kan natuurlijk ook.
(En die dan aanpassen)

Als je maar iets hebt waardoor de bevestiging niet ter hoogte van de Koot/kroonrand hoeft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:00

Die strijkringen horen toch echt een verdieping lager te zitten.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 13:16

Toch... Als je nou iets (wat houd natuurlijk) kan bevestigen aan die strijkringen zou het wel een idee zijn of niet?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:35

Of niet al te strak zittende strijklap, maar ik denk dat het zou moeten kunnen.

Kost waarschijnlijk wel wat uitproberen, aanpassen en opnieuw uitproberen, maar dat is op zich geen drama.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:52

Ook een neopreen springschoen geen optie? Wij hebben voor de eventing speciale met ook een uitsparing achter. Kunnen niet draaien daardoor, en zijn heel zacht, zitten niet strak.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:06

Oude hoefschoen kopen die deels ook de hoefbal beschermt? De Floating boot bijvoorbeeld gaat over de hoefbal heen.Wellicht kan die wat bijgesneden worden zodat het kwestbare deel niet onder druk komt te staan?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 14:45

SusanH schreef:
Ook een neopreen springschoen geen optie? Wij hebben voor de eventing speciale met ook een uitsparing achter. Kunnen niet draaien daardoor, en zijn heel zacht, zitten niet strak.

Uitsparing? Ik vind ze alleen met een soort bal zodat ze niet draaien? Heb je misschien een linkje voor mij?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:50

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 14:54

SusanH schreef:
Ik bedoel ook die bal. Uitsparing is misschien niet heel goed gekozen. Deze hebben wij: https://www.horze.nl/springschoenen/kav ... l#color=BL

:D Maakt het dan nog uit waar die bal zit? Want ik zit mij nu te bedenken (heb er geen ervaring mee namelijk), dat als je die bal dus precies tussen de 2 hoefballen doet in dat deukje zeg maar, de springschoen de hoefbal zelf ook niet zal raken, wat goed nieuws zou zijn! Maar is dat dan ook echt zo? En draait die springschoen dan ook echt niet? Want dat zou nog wel eens een idee kunnen zijn voor 24/7 bescherming namelijk.

Ik zal voorlopig toch nog even door moeten blijven klooten met in het verband zetten, en mijn rug kan 1x per dag in verband zetten al amper aan dus dat wordt nog wat, maar voor vanavond twijfel ik nog over een paar opties, alleen hoefbal een gevouwen kleine strijklap achter bij de hoefbal en alleen een tape om de hoef dus de kroonrand vrijlaten. Toch weer inpakken met een luier en dan ook zo laag dat de kroonrand vrij blijft. Of alleen een gaasje, wat tape en springschoen van neopreen eroverheen, maar dan zit ik weer met die kroonrand denk ik...
Laatst bijgewerkt door neetoch op 12-10-19 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 14:56

Die bal zit idd in de uitsparing tussen de hoefballen. En draait niet tijdens een eventing parcours. Dus neem aan dat hij dan bij ander gebruik ook blijft zitten. Fijne is dat hij verder niet strak zit, blijft op de plek door de bal die ook zacht is.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 15:08

SusanH schreef:
Die bal zit idd in de uitsparing tussen de hoefballen. En draait niet tijdens een eventing parcours. Dus neem aan dat hij dan bij ander gebruik ook blijft zitten. Fijne is dat hij verder niet strak zit, blijft op de plek door de bal die ook zacht is.

Oh dank je wel! Ik ga deze dan binnenkort maar eens bestellen denk ik, vallen ze klein of groot dat jij weet? Want ik heb nu xl nog van vorige paard, maar deze blijken gek genoeg toch te groot te zijn voor huidige paard terwijl die nog een slag groter is en verhoudingsgewijs net zulke kleine hoeven heeft als vorige paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:33

Geen idee. Wij hebben de full en die pasten goed op ons vorige paard maar ook op ons huidige paard. Beiden rond de 1.75 al heeft het paard die we nu hebben wel veel grotere hoeven, daar zitten ze dus ook prima bij. Ik zou dus zeggen dat ze normaal vallen.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:49

Toch even via een andere weg, want je zegt ijzers zijn geen optie. Ik weet hoe klei grond is en inderdaad is dat niet erg handig. Maar dat is eigenlijk met voor ijzers waar die dan op zou gaan staan met zijn achter benen. Nu is hij achter eigenlijk te ruim waardoor ie op zijn voor voet gaat staan. Ik kom uit de drafsport wereld en wij hebben andere ijzers en doen ook andere dingen met ijzers dan rijpaard mensen.

Als je hem achter nu korter maakt in zijn loop. Dus sneller over zijn teen weg laat rollen dan kan het wel eens zo wezen dat ie niet meer op zijn voor voet gaat staan. Om dit te kunnen realiseren zou je hem achter een openteen ijzer kunnen geven. Heel simpel Gezegd is dit een ijzer wat je achterste voren eronder slaat. Dus de opening van het ijzer, normaal dus de achterkant leg je nu voor in de teen. Wij hebben ook een attaxtie gehad en daar werkte het voor. En normaal trappen ze een achter ijzer niet zo maar af.

( als je een rijpaard ijzer als openteen ijzer wilt maken, dan moeten de takken wel iets naar mekaar toe gebogen worden, want anders is het vlak ertussen wel erg groot, wij doen het met een half rond ijzer, dus dit rolt al makkelijkere want rijpaard ijzers zijn vlak )

Succes

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 19:02

SusanH schreef:
Geen idee. Wij hebben de full en die pasten goed op ons vorige paard maar ook op ons huidige paard. Beiden rond de 1.75 al heeft het paard die we nu hebben wel veel grotere hoeven, daar zitten ze dus ook prima bij. Ik zou dus zeggen dat ze normaal vallen.

Dan ga ik voor de L inderdaad, dank je wel voor de info!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 19:45

Graag gedaan! Hopelijk helpt het.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 15:11

BravoT schreef:
Toch even via een andere weg, want je zegt ijzers zijn geen optie. Ik weet hoe klei grond is en inderdaad is dat niet erg handig. Maar dat is eigenlijk met voor ijzers waar die dan op zou gaan staan met zijn achter benen. Nu is hij achter eigenlijk te ruim waardoor ie op zijn voor voet gaat staan. Ik kom uit de drafsport wereld en wij hebben andere ijzers en doen ook andere dingen met ijzers dan rijpaard mensen.

Als je hem achter nu korter maakt in zijn loop. Dus sneller over zijn teen weg laat rollen dan kan het wel eens zo wezen dat ie niet meer op zijn voor voet gaat staan. Om dit te kunnen realiseren zou je hem achter een openteen ijzer kunnen geven. Heel simpel Gezegd is dit een ijzer wat je achterste voren eronder slaat. Dus de opening van het ijzer, normaal dus de achterkant leg je nu voor in de teen. Wij hebben ook een attaxtie gehad en daar werkte het voor. En normaal trappen ze een achter ijzer niet zo maar af.

( als je een rijpaard ijzer als openteen ijzer wilt maken, dan moeten de takken wel iets naar mekaar toe gebogen worden, want anders is het vlak ertussen wel erg groot, wij doen het met een half rond ijzer, dus dit rolt al makkelijkere want rijpaard ijzers zijn vlak )

Succes

IJzers zullen in dit geval geen optie zijn vanwege de krambenen/ataxie neem ik aan...

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 15:33

Sorry BravoT ik had jouw bericht niet eens gezien eigenlijk.

Maar ik ben echt niet anti ijzers over het algemeen, maar bij dit paard zeker wel, juist door de combinatie van EN krampbenen EN ataxie.

En daar is ook een plan van aanpak over gemaakt met mijn huidige da/bekapper maar dat doe je niet in 1x natuurlijk. Om hem achter korter weg te gaan laten zetten.

En het feit blijft dat zelfs al zet hij ze korter weg vanuit achter, hij nog steeds niet altijd even goed controle heeft over zijn achterbenen. De eerste hoefbal betrapping is trouwens gebeurd met opstaan vanuit liggen. Je moet het een beetje zo zien; hij staat op, krijgt bv tegelijk een krampbeen dus die schiet in een stuip en dan is hij al compleet uit balans, of het is zijn ataxie en dan komt het signaal te laat of niet binnen, heb je ook al een rare beweging. Daar gaan ijzers niets aan verbeteren, alleen het risico op ergere verwondingen groter maken. Maar dat is mijn mening als leek hoor, ik ga ook maar op mijn gevoel af uiteindelijk.