Paard op locatie in training is kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Paard op locatie in training is kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 10:53

Hoi allemaal,

Twee van mijn jongens zijn op werkvakantie. Één daarvan is sinds maandag 30 september kreupel.
Hij werd binnengehaald om mee te werken en tijdens het draven bleef zijn rechterachterbeen wat achter in de beweging. Niks schokkends. Gestopt met werken, filmpje naar de chiropractor en terug de paddock in.
Een paar uur later stond hij op 3 benen. Hij liep nog wel maar alleen op de teen van zijn hoef.

Dinsdag 1/10:
Dierenarts 1 vermoed hoefzweer.
Kloppen / knijpen / op zoek naar zwarte puntjes. Kan geen zweer vinden.
Conclusie: zweer moet rijpen.
Medicatie: buut tegen de pijn

Vrijdag 4/10:
Dierenarts 2 vermoed hoefzweer.
Kloppen / knijpen etc. Kan geen zweer vinden. Voelt minder sterk pulseren in de hoef.
Conclusie: onduidelijk - vraagt om bezoek hoefsmid
Medicatie: buut tegen de pijn

's Weekends gaat het paard iets meer van zijn zool gebruiken echter nog steeds maar de helft. Hij zet zijn voet niet compleet neer en staat veel op rust.

Maandag 7/10:
Dierenarts 2 + 3 & hoefsmid (van hoofcare) - vermoeden hoefzweer
Smid heeft 1 plek aan de buitenkant van de voet tot bloedens tot opengesneden maar geen zweer/pus of wat dan ook gevonden.
Conclusie: zweer moet rijpen? zit te diep?
Medicatie: niets

Advies is afwachten om te kijken of hij door meer druk op de voet te zetten wellicht de zweer laat knappen. Ook geen buut meer om te kijken of hij beter gaat lopen.

Vandaag is het 10 oktober en hij loopt nog steeds even slecht/goed als afgelopen weekend. Ik word hier aardig moedeloos van. In eerste instantie omdat mijn grote vriend duidelijk pijn heeft en ten tweede omdat er geen behandelplan / duidelijkheid voor de toekomst is.

Ik heb meerdere keren foto's maken ter sprake gebracht. Alle 4 de dierenartsen geven aan dat zij vermoeden niets aan te treffen. Het paard is globaal nagekeken en verkeert in goede conditie. Hij heeft strakke pezen, nergens zwelling, geen koorts en voor zo ver wij weten geen trauma meegemaakt. Hij staat dag en nacht buiten met mijn andere paard in een paddock. Zij zijn onafscheidelijk (al jaren) en het andere paard slaat niet. Echt niet. Daarbij zou je bij trauma verwachten een wondje of verdikking te vinden.

Maar nu? Hij staat aan de andere kant van het land. Een trailerrit van zo'n uur en driekwartier. Ik durf hem op drie benen niet te vervoeren.. Wel ervaart hij stress nu. Het is een stresskip en het feit dat hij op een vreemde locatie staat geeft hem stress. Tel daarbij op dat zijn vriend soms weggaat om gereden te worden. Ik weet niet wat wijsheid is. Naar huis halen / daar laten / wel foto's / geen foto's / misschien een echo ipv röntgen?

Al die dierenartsen en de hoefsmid lopen aardig in de papieren en ik ben geen steek verder. Tel daarbij de kosten van een paard in training op en jullie begrijpen dat ik graag niet eeuwig blijf wachten.

Wie heeft er een fris inzicht?

Achtergrond info paard:
Paard heeft geen blessures en is 8 jaar oud. Ik heb eerder röntgenfoto's laten maken (om te weten hoe hij gebouwd is) en hij had geen spat/artrose of wat dan ook. Ik ken het paard al heel zijn leven dus ik weet zeker dat er geen oude blessures kunnen opspelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

rien10

Re: Paard op locatie in training is kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:55

Heb je hem zelf al gezien? Hoe hij er aan toe is? Misschien helpt dat bij het maken van een beslissing.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 10:57

Hoe gaat die hoefzweer afrijpen als hij ontstekingsremmers krijgt?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:03

Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt. Uiteindelijk gingen we twijfelen of het wel een zweer was. Zowel de dierenarts als de hoefsmeden kregen de zweer er niet uit. Ik heb het paard lang in de hoefzak gehad. Net op het moment dat ik foto's en echo's wilde regelen, omdat ik bang was voor ernstigere problemen, kwam er iets los. Niet van harte, maar het begin was er. Uiteindelijk nog twee keer opengesneden, want het leek zich steeds te sluiten en te blijven sluimeren. Ik had nog nooit zo'n hardnekkige zweer meegemaakt en het paard heeft zich echt ellendig gevoeld. Al met al zijn we er een paar weken zoet mee geweest en aangezien hij in die weken grotendeels op 3 benen had gestaan, was hij ont-zet-tend verzuurd en stijf. Met rijden weer vanaf 0 beginnen. Het leek er even op dat het herstel nog maanden zou duren. Toch deed hij het 'ineens' weer en viel het achteraf wat mee.

Kan je met de trainer afspreken dat hij de tijd dat hij niet gereden kan worden tegen gereduceerd tarief mag blijven staan? Ik probeerde de eigenaren tegemoet te komen als er bijzondere omstandigheden waren waardoor training tijdelijk niet mogelijk was, terwijl mijn kosten vergelijkbaar waren met normaal stallingsgeld.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 11:05

rien10, ja ik zie hem minimaal 2 keer per week. Hij is blij als ik er ben en beweegt wel maar niet zoals het hoort. Hij staat er niet zielig bij. Hij blijft ook goed eten.

Barvrouwke, welke ontstekingsremmer? Hij is sinds zondag 6/10 medicatievrij.

Lorette, dat klinkt inderdaad als een hardnekkige zweer! Hoe lang heeft het geduurd voordat er echt pus gevonden werd? Er valt zeker wel iets te overleggen met de trainers. Zij denken, werken en leven ontzettend mee. Het is meer de stress die hij daar ervaart waar ik mij ook zorgen om maak.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:20

Meteen hoefsmid gebeld, geen pus gevonden, wel sterk vermoeden van zweer. Na een week de eerste minieme hoeveelheid pus, maar nog hartstikke kreupel. Na nog eens een ruime week verder uitgesneden, meer pus eruit, nog steeds kreupel. De laatste keer uitsnijden weet ik niet meer precies. Ik had hem voor de zekerheid nog een tijd in de hoefzak staan. We hebben hem daarna met supplementen behandeld als spierbevangen paard. Het is een atactisch paard en hij was behoorlijk slecht geworden.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:24

Is de hoef/kroonrand warm? Wij hebben weleens een hoefzweer gehad die via de kroonrand kwam, daarbij was de kroonrand wel al warm daarvoor. en paard liep op 3 benen. Weken in een hoefzak met water en soda kan helpen om de zweer naar buiten te krijgen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:37

ik heb mijn paard 6 maanden kreupel gehad door een zweer.
In december licht onregelmatig tijdens het rijden, bochtjes naar links.
winter, dus rust gegeven, januari, feb, maart en april was ze meestal recht en in momenten wat onregelmatig. Weide was nat en glibberig dus ik vermoedde dat ze zich ergens wat verrokken had oid.
In mei plots op drie benen, steunde totaal niet meer op het been. Mijn bekapper komt van giga ver en kon niet direct komen, maar advies was afwachten tot die uitbreekt. Dierenarts erbij, die dacht dat het door de scheur kwam, collega bekapper gebeld, en dag voor ze kwam is er iets veranderd en was ze gewoon nog erg kreupel ipv letterlijk op drie benen.
Bekappen heeft niks geholpen, geen zweer te vinden. Nog eens 2 weken later is er uiteindelijk een giga zweer langs de kroonrand eruit gekomen. Groot gat, twee weken dikke pus. (de manke weken heeft ze in hoefzak gestaan met lijnzaad of animalintex (laatste is een aanrader voor hoefzweren te helpen doorbreken.)
Hoefzweer was er dan uit, ergens eind mei, maar ze is nog tot ergens in juli onregelmatig geweest door het gat zo dicht bij de kroonrand.

Edit: ik zou opteren om hem naar huis te brengen. (als foto's om breuk uit te sluiten geen optie zijn / gemaakt zijn). Desnoods de voet laten uitverdoven door de dierenarts voor de trailer rit zodat hij er tijdelijk op kan steunen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 11:42

Lorette, jullie hebben wel vrij vlot pus gevonden. Dat houd ik in gedachte. Hoefzak heeft hij ook in gestaan en nu heeft staat hij in het verband.

Eef_Bam, nee niet echt. Er is natuurlijk heel veel geprutst met die voet dus hij is wel iets warmer. Maar de hoef is niet echt duidelijk veel warmer geweest dan links. De kroonrand en hoefballen zijn al erg week omdat hij nu ruim anderhalve week in het (nat)verband staat. De kroonrand en hoefballen hebben hierdoor wat plekken die beurs zijn dus dat is ook niet ideaal. Vandaar de twijfel om hem wel/niet nat te houden.

Pfoeh Duhelo, wat een verhaal. Daar ben je mooi zoet mee geweest. Animalintex ga ik eens opzoeken en bespreken. Hoe heb jij al dat weken ervaren? Daar nog problemen mee gehad? Zijn kroonrand/hoefballen zijn nu al erg week. Heb jij nog pijnstilling gegeven? Als ik jouw verhaal zo lees zou ik hem het liefst meteen naar huis halen. Maar vervoeren zo durf ik niet echt. Heb jij die van jou nog ergens heen verplaatst?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 11:47

Ik zag het zelf niet, maar blijkbaar was er net wat vocht zichtbaar als je er met je neus bovenop zat. :Y)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:06

ik heb een paard met betonnen hoeven, en het was natuurlijk al in de drogere periode dus geen problemen gehad met het weken.
Er hangt natuurlijk veel af van de staat van de hoeven, maar hoe harder hoe moeilijker het uitbreekt.

Ze heeft een week op bute gestaan, maar dat maakte geen verschil en zorgt er alleen maar voor dat het minder snel rijpt, Ik wist wel vrijwel zeker dat het een hoefzweer was (van de ene dag op de andere op 3 benen.)
Vervoeren heb ik niet moeten doen, indien wel zou ik persoonlijk denk ik wel een foto willen om een breuk uit te sluiten. Met een zweer is het even, licht uitgedrukt, niet fijn voor het paard, maar gaat die er niet meer kapot van. Bij een breuk ligt dat natuurlijk wel anders.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 12:17

Lorette, ah ok. Ze hebben er hier ook boven gehangen en niks geroken/gezien helaas.

Duhelo, hij heeft hele mooie harde hoeven maar het is nu wel nat buiten misschien scheelt dat iets. Animalintex heeft hij nu onder zijn verband zitten. (wist niet dat dit een speciale naam had) Heb jij dat onderin een hoefzak gedaan? Wat vervoeren betreft heb je gelijk. Mocht dit zo blijven dan toch eerst maar een foto.

Mijn vriend wil hem laten staan op locatie in de hoop dat hij snel weer de oude is en opgepakt kan worden. Ik twijfel om nog een 5de dierenarts te laten kijken maar aangezien er al 4 op een zweer zitten klinkt dat als verspilde moeite. Misschien moet ik toch maar geduld hebben en het in ieder geval een goede week zonder bute geven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:25

Wanneer jij als eigenaar een foto wil dan laat je toch op locatie een foto maken, jouw paard, jouw wensen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:28

Selka schreef:
Lorette, ah ok. Ze hebben er hier ook boven gehangen en niks geroken/gezien helaas.

Duhelo, hij heeft hele mooie harde hoeven maar het is nu wel nat buiten misschien scheelt dat iets. Animalintex heeft hij nu onder zijn verband zitten. (wist niet dat dit een speciale naam had) Heb jij dat onderin een hoefzak gedaan? Wat vervoeren betreft heb je gelijk. Mocht dit zo blijven dan toch eerst maar een foto.

Mijn vriend wil hem laten staan op locatie in de hoop dat hij snel weer de oude is en opgepakt kan worden. Ik twijfel om nog een 5de dierenarts te laten kijken maar aangezien er al 4 op een zweer zitten klinkt dat als verspilde moeite. Misschien moet ik toch maar geduld hebben en het in ieder geval een goede week zonder bute geven.

Ja maar als er al vier weigeren foto’s te maken heb je er dus ook al vier die eigenlijk helemaal niks weten en het maar ergens op mikken i.p.v. de exacte wetenschap . Ik zou m toch naar een kliniek brengen en foto’s en of een echo laten maken . Dan weetje wat er aan scheelt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 12:33

bigone, absoluut en dan zet ik ook door maar ik vind het wel frappant dat 4 man dit mij letterlijk afraad. Vandaar toch de twijfel om even geduld te hebben.

Absolem, dat is ook mijn reactie. Maar zij geven aan dat je een hoefzweer vaak niet ziet op foto's. Als de foto's negatief zijn ben ik dus nog steeds niet verder dan: vermoeden hoefzweer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 12:35

Ben je in zoverre verder dat je weet dat er niets anders aan met de hoef aan de hand is.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:13

Is het niet mogelijk een zweer te zien op een röntgenfoto? Dan zou het juist dubbel zo handig zijn, Weet je meteen waar de zweer zit als het een zweer is, of misschien iets anders.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:18

Die van mij heeft weken in een hoefzak gestaan (nadat de dierenarts toen een lelijk gat heeft ggemaakt maar hij zat toch te diep..) en uiteindelijk is hij nooit uitgebroken maar met bekappen zag ik de plek er uit groeien.
Het kan best een tijd duren hoor, ik zou hem dag en nacht in n zak met biotex zetten en nog even volhouden.. anders een optie om een warmte camera te lenen, dan zie je waar het zit.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 13:39

bigone, dat is waar.
XxLiEsJuHhxX, nee helaas. Dat is wat ik dacht maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn.
WesternWay, niet uitbreken is dus ook nog een optie.. bah
Hoe lang is je paard kreupel/onregelmatig geweest? Warmte camera is een goede tip. Die sla ik op.

Voor nu heb ik besloten hem een volle week zonder Bute te geven en dan maandag opnieuw te evalueren. Met de afspraak dat zij mij op de hoogte houden hoe het met hem gaat. Zaterdag ga ik zelf weer naar hem toe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 13:52

Ik denk ook aan een zweer die er niet uit wilt/ komt bij jouw verhaal. Heb ook al meerdere malen meegemaakt dat dat wat langer kan duren. Eventueel een kneuzing mocht hij toch steeds wat verbeteren nog.

Maar ik zou het ook nog een weekje aankijken en de animalintex z'n werk laten doen. Naar huis halen kan altijd nog maar steeds verhuizen geeft ook stress.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:19

Hoefzweer kun je soms ook wel op de rontgenfoto vinden. Daarnaast weet je dan zeker dat er niet een cyste, hoornzuil, fissuur of iets speelt.
Nat verband helpt goed om de voet week te laten worden, dan breekt een eventuele zweer sneller door. Soms inderdaad via de kroonrand en die paarden zijn behoorlijk pijnlijk.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:25

Bij mijn paard was ook het vermoeden van een zweer die niet wilde doorbreken.
Tegen de adviezen in een dierenarts laten komen met mobiele apparatuur om een foto te laten maken, omdat het paard zo kreupel was dat het niet te doen was om haar op de trailer te zetten.
Op de foto was prachtig een hoefzweer te zien en het mooie was dat we nu ook wisten waar hij zat en de smid daar kon gaan snijden.
Advies dus: foto laten maken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 16:31

Ik ben opeens blij dat ik tot nu toe hele simpele zweren heb meegemaakt als ik dit allemaal zo lees.

Elisa2, bedankt voor je input. We wachten nu maar tot maandag af.
Jasmijn159, nat verband heeft hij nu inderdaad. Ik hoop voor hem dat het een zweer is die door wil breken. Foto’s is onze volgende stap. Daarmee ga ik niet te lang wachten.

Volgende is het idee:
Maandag evalueren. Niets verbeterd? Foto’s maken. Geen uitsluitsel? Op zoek naar warmte camera. Geen uitsluitsel? Geen idee -O-

Def, wat fijn om jouw verhaal te lezen. Geeft mij moed dat een foto wél de oplossing kan zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:36

Lijkt mij een hele goede volgorde en een prima plan van aanpak.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 16:37

Is ie niet bevangen? Mijn pony had ook alle symptomen van een zweer. 1 been voor ontlasten, warm en verder niets..
Dacht dat het een zweer was. Bleek toch bevangen te zijn