Tranquigel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

meikevienna

Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:03

Hey,

Ik ga mijn pony binnenkort scheren, en daarvoor gebruik ik de Tranquigel. Heeft iemand ervaring met deze gel bij oudere paarden?

En hebben jullie nog tips voor zo rustig mogelijk te verlopen, omdat ze een enorme stresskip is.

Groetjes!

Setteli

Re: Tranquigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:20

Tranquigel helpt bij mijn paard absoluut niet. Ik heb met Domesedan gel geschoren, maar mijn DA gaf later aan dat dit beste rare reacties bij het paard kan veroorzaken, als in zo uit het niets slaan.

Afgelopen jaar met Sedalin gedaan en dat werkte prima. Dus dat ga ik dit jaar weer doen.

Sowieso zorgen voor een rustige omgeving. Neem de tijd om het rustig te laten inwerken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:21

Ik heb ervaring met dit middel. Heb het gebruikt voor mijn ruin van 19 en ik gebruik het nooit weer. Hij deed er niks op, althans dat leek zo, en ja ik heb lang genoeg gewacht. Heb hem uiteindelijk weer terug in de weide gezet want kon toch niet doen wat ik moest doen. Uren later gingen alle paarden op stal en toen kakte hij volledig in. Zo'n heftige reactie heeft hij niet eens op de sedatie als zijn tanden gedaan moeten worden. Dit duurde ook erg lang.. Hij zakte echt helemaal weg, heb in paniek de dierenarts gebeld en die zei dat ik tot half 10 moest wachten (had het middel om een uur of 4 toegediend) en als hij dan nog zo zou zijn kwam hij langs. Tegen kwart over 9 werd hij weer een beetje wakker maar ik heb echt uren mijn hart vastgehouden met zijn hoofd in mijn armen. Ik gebruik het nooit weer....

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:27

En paard op mijn eerdere stal reageerde hier heel heftig op
Had qua gewicht al veel minder gekregen dan wat eigenlijk 'moest' maar was volledig van de wereld. Kon amper nog rechtop blijven staan

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:27

Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen, of de Tranqui of de Domesedan. Twijfel nu heel erg...

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:30

Ik laat altijd het gebit van mijn merrie doen als ik wil gaan scheren. De dierenarts sedeert haar dan zo dat ik na de gebitsbehandeling ruim een uur heb om haar te scheren.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:38

meikevienna schreef:
Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen, of de Tranqui of de Domesedan. Twijfel nu heel erg...

Heb je zelf een scheermachine? Mijn merrie was altijd heel angstig, deed altijd sokken in d'r oren, oornetje er overheen en een grote bult kuil voor d'r neus. Vervolgens scheerde ik in delen (uiteraard wel zo dat er een deken op kon). Maar begon met de romp, gewoon makkelijk de bovenkant. Dag erna buik en hals, al iets spannender. En laatste dag soms met hulp de benen. Waar ze de eerste jaren heel angstig was, zelfs met tranquigel, werd ze steeds makkelijker en gebruikte ik ook geen verdovende middelen meer.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:40

minka schreef:
meikevienna schreef:

Heb je zelf een scheermachine? Mijn merrie was altijd heel angstig, deed altijd sokken in d'r oren, oornetje er overheen en een grote bult kuil voor d'r neus. Vervolgens scheerde ik in delen (uiteraard wel zo dat er een deken op kon). Maar begon met de romp, gewoon makkelijk de bovenkant. Dag erna buik en hals, al iets spannender. En laatste dag soms met hulp de benen. Waar ze de eerste jaren heel angstig was, zelfs met tranquigel, werd ze steeds makkelijker en gebruikte ik ook geen verdovende middelen meer.

Nee helaas niet, wel klein opscheermachine waar ik beetje mee kan oefenen.

Heb jij wel een goede ervaring met de Tranquigel, in iedergeval geen gekke bijwerkingen?

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:43

Ik verdoof ook altijd met Tranquigel. Duurt wel even voor het werkt (klein uurtje) en als ze schrikken kunnen ze er doorheen zijn. Verder geen gekke dingen meegemaakt.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 13:56

meikevienna schreef:
Heb jij wel een goede ervaring met de Tranquigel, in iedergeval geen gekke bijwerkingen?

Ja, heb wel goede ervaring, maar je moet het ruim de tijd geven om in te werken. Bij het ene paard is dit 20 minuten, bij de andere een uur. In die tijd moet het paard op een rustige/vertrouwde plek staan en moet je niet al van alles gaan klaarzetten en slepen. Zodra het stresslevel stijgt breken ze er heel makkelijk doorheen.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:57

minka schreef:
meikevienna schreef:

Ja, heb wel goede ervaring, maar je moet het ruim de tijd geven om in te werken. Bij het ene paard is dit 20 minuten, bij de andere een uur. In die tijd moet het paard op een rustige/vertrouwde plek staan en moet je niet al van alles gaan klaarzetten en slepen. Zodra het stresslevel stijgt breken ze er heel makkelijk doorheen.

Ja ik zet haar dan rustig op dr stal, en zet daarna pas alles klaar :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:04

Bij mij hielp dit totaal niet.. Heb verder ook niets anders gebruikt...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:05

Tranquigel wordt mijn paard levensgevaarlijk van. Ik ga het dit jaar proberen met Domesedan. :j

petje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:14

Ik heb 4 jaar tranquigel gebruikt voor het scheren. 1ste keer een halve spuit gebruikt en daar ging ze doorheen. Vervolgens bijgespoten met andere helft maar dat had geen effect meer op haar. De jaren erna in ene de hele spuit gegeven en dat werkte bij mijn paard perfect. Wel een lang inwerktijd nodig van 1,5 uur.

Pluisje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 14:26

Stalgenoot gebruikt het ook voor het scheren van haar paard.
Het werkt alleen het duurt ongeveer een uurtje voordat ze suf word.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:21

Setteli schreef:
Tranquigel helpt bij mijn paard absoluut niet. <knip>
Afgelopen jaar met Sedalin gedaan en dat werkte prima. Dus dat ga ik dit jaar weer doen.

Grappig, in beide zit acepromazine, precies dezelfde werkzame stof dus.

Acepromazine heeft de vervelende (bij-)werking dat geluid (nog) veel harder binnen komt (daarom moet je het ook niet bij honden met vuurwerkangst geven). Paard kan motorisch minder, kan dus niet 'weg' maar hoort het apparaat extra hard. Lijkt me niet de meest handige manier van rustig maken.

@TS: Ik denk dat je beter kunt investeren in een ervaren scheerder, de meesten kunnen prima scheren zonder sedatie, die weten precies hoe ze een paard goed en snel (met de juiste timing) kunnen laten wennen aan een scheerapparaat.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:23

Ook hier een pony die totaal niet reageert op de tranqui.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 15:31

Ik zou het ook zeker niet aanraden, het maakt het nog gevaarlijker met een angstig paard. En ervaren scheerder, bij sommige paarden helpt dat ook niet voldoende. Dan kun je beter de DA even laten komen, en iets rustgevends laten inspuiten. Dat was het enige wat bij ons vorige paard hielp.

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:00

ik gebruikte voorheen altijd sedalin, dat werd toen tranqigel (is mij door de DA verteld)
ik gebruikt altijd zonder problemen, idd wel goed laten inwerken (ik geef t 1,5 uur voor ik wil gaan beginnen) en blijft dan lang nawerken. dus dan even opletten met hooi geven dat ze zich niet verslikken dus ik doe t liefste smorgens zodat ik in de mmiddag even kan zien of ze weeer goed wakker zijn zodat ik weer hooi kan voeren. verder nooit problemen mee gehad

begreep alleen dat ze ook tranqigel nu weer via de DA moet kopen, eerst mocht dat gewoon in de ruiterportzaak.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:05

Bij ons scheelde het 90% na het investeren in een ander scheerapparaat. Een stiller apparaat. Paard word nu zonder gel geschoren.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:36

Kijk eens naar confidence EQ. Dit middel is geen medicatie en mag zelfs ook gewoon bij wedstrijden gebruikt worden. Het zet puur een hormoon (feromoon) in werking. Je paard wordt er dan dus ook niet slap van, maar er is wel minder stress. Aangezien ze niet worden verdoofd blijven ze ook nog gewoon van de situatie leren.

Ik heb het echt heel goed zien werken! Ook bij het scheren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-19 20:31

Goede ervaringen met zowel domosedan gel (wel onder de tong toedienen!), als tranquigel. De truc met tranquigel is vooral na het toedienen het paard 30 min in een rustige omgeving te zetten, dan werkt het goed in. De tranquigel duurt wel wat langer voor het uitgewerkt is, de Domosedan gel doet dat sneller.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 01:34

Onze shet deed ik vroeger en gaf tranquigel, maar deed niks. Ik zette hem rustig weg, deed wat anders en piep hing eruit, maar zodra scheerapparaat aan ging, was het niet te doen.

Maar hij is ook amper te sederen. Als een arts hem sedeert blijft hij vrij wakker. Pas na de behandeling kakt hij in en is hij ook heel lang bezig om goed bij te komen weer. En hij is inmiddels ook een oudere pony.

Wij hebben paarden van 10 tm 26, alleen zonder dekens 24/7 buiten staan en scheren niks meer. Ze worden nog gereden/gewerkt, maar op adem gaan ze gewoon weer terug. Haren nat is geen probleem.

Vorig jaar hadden ze al wat vacht en bleef het wat lang warm. Toen bij de oude merrie en shet halsje uitgeschoren en gewoon de praam erop gezet. Dat is het enige wat wel iets doet en voor zo kort dan een optie.

Maar ik zou overwegen of je wel echt moet scheren. Feitelijk is het nooit echt nodig.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 15:37

superpony schreef:
Onze shet deed ik vroeger en gaf tranquigel, maar deed niks. Ik zette hem rustig weg, deed wat anders en piep hing eruit, maar zodra scheerapparaat aan ging, was het niet te doen.

Maar hij is ook amper te sederen. Als een arts hem sedeert blijft hij vrij wakker. Pas na de behandeling kakt hij in en is hij ook heel lang bezig om goed bij te komen weer. En hij is inmiddels ook een oudere pony.

Wij hebben paarden van 10 tm 26, alleen zonder dekens 24/7 buiten staan en scheren niks meer. Ze worden nog gereden/gewerkt, maar op adem gaan ze gewoon weer terug. Haren nat is geen probleem.

Vorig jaar hadden ze al wat vacht en bleef het wat lang warm. Toen bij de oude merrie en shet halsje uitgeschoren en gewoon de praam erop gezet. Dat is het enige wat wel iets doet en voor zo kort dan een optie.

Maar ik zou overwegen of je wel echt moet scheren. Feitelijk is het nooit echt nodig.

Ja voor de pony is t nu echt nodig, andere jaren altijd regendeken opgedaan maar daar door kreeg ze nog een dikke vacht door haar ppid. Ze is nog superfit en ze rijdt nog heerlijk maar haar vacht is zo dik en word echt flink nat na het rijden.

Idd als de gel niet voldoende werkt is de praam nog altijd een optie, misschien gedraagd ze zich wel prima. Overigens is een keer een een jachtstreep geschoren hierbij ook praam gebruikt, maar alleen praam was toch te veel stress voor haar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:09

meikevienna schreef:
minka schreef:

Nee helaas niet, wel klein opscheermachine waar ik beetje mee kan oefenen.

Klein machientje en enkel streep langs de luchtpijp + midden borst scheer ik hier ivm warmte kwijt kunnen (vorig jaar zweette welshje zich naar gevalletje rainrot door combi dikke vacht & 20+ graden in oktober). Maar daarbij staan ze gewoon los op een kleiner stukje. Niks praam (wordt ene staatsgevaarlijk van), halsters of sedatie.
Ook geen dekens nodig, geschoren deel blijft binnen stuk wat ook na een flinke regenbui droog is, maar wel plek waar paarden het eerst gaan zweten en dus het beste warmte kwijt moeten kunnen zonder problemen.

Zou dus kijken wat streepje scheren zo met je opscheermachine doet qua warmte kwijt raken ipv meteen hele paard kaal. Is het genoeg, dan zijn dekens ook niet nodig, moet er meer af, dan is dat geen probleem om alsnog iemand te laten komen, desnoods samen met DA afspraak voor sedatie.