Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
meikevienna schreef:Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen, of de Tranqui of de Domesedan. Twijfel nu heel erg...
minka schreef:meikevienna schreef:Nu weet ik niet wat ik het beste kan doen, of de Tranqui of de Domesedan. Twijfel nu heel erg...
Heb je zelf een scheermachine? Mijn merrie was altijd heel angstig, deed altijd sokken in d'r oren, oornetje er overheen en een grote bult kuil voor d'r neus. Vervolgens scheerde ik in delen (uiteraard wel zo dat er een deken op kon). Maar begon met de romp, gewoon makkelijk de bovenkant. Dag erna buik en hals, al iets spannender. En laatste dag soms met hulp de benen. Waar ze de eerste jaren heel angstig was, zelfs met tranquigel, werd ze steeds makkelijker en gebruikte ik ook geen verdovende middelen meer.
meikevienna schreef:Heb jij wel een goede ervaring met de Tranquigel, in iedergeval geen gekke bijwerkingen?
minka schreef:meikevienna schreef:Heb jij wel een goede ervaring met de Tranquigel, in iedergeval geen gekke bijwerkingen?
Ja, heb wel goede ervaring, maar je moet het ruim de tijd geven om in te werken. Bij het ene paard is dit 20 minuten, bij de andere een uur. In die tijd moet het paard op een rustige/vertrouwde plek staan en moet je niet al van alles gaan klaarzetten en slepen. Zodra het stresslevel stijgt breken ze er heel makkelijk doorheen.
Setteli schreef:Tranquigel helpt bij mijn paard absoluut niet. <knip>
Afgelopen jaar met Sedalin gedaan en dat werkte prima. Dus dat ga ik dit jaar weer doen.
superpony schreef:Onze shet deed ik vroeger en gaf tranquigel, maar deed niks. Ik zette hem rustig weg, deed wat anders en piep hing eruit, maar zodra scheerapparaat aan ging, was het niet te doen.
Maar hij is ook amper te sederen. Als een arts hem sedeert blijft hij vrij wakker. Pas na de behandeling kakt hij in en is hij ook heel lang bezig om goed bij te komen weer. En hij is inmiddels ook een oudere pony.
Wij hebben paarden van 10 tm 26, alleen zonder dekens 24/7 buiten staan en scheren niks meer. Ze worden nog gereden/gewerkt, maar op adem gaan ze gewoon weer terug. Haren nat is geen probleem.
Vorig jaar hadden ze al wat vacht en bleef het wat lang warm. Toen bij de oude merrie en shet halsje uitgeschoren en gewoon de praam erop gezet. Dat is het enige wat wel iets doet en voor zo kort dan een optie.
Maar ik zou overwegen of je wel echt moet scheren. Feitelijk is het nooit echt nodig.
meikevienna schreef:minka schreef:Heb je zelf een scheermachine? Mijn merrie was altijd heel angstig, deed altijd sokken in d'r oren, oornetje er overheen en een grote bult kuil voor d'r neus. Vervolgens scheerde ik in delen (uiteraard wel zo dat er een deken op kon). Maar begon met de romp, gewoon makkelijk de bovenkant. Dag erna buik en hals, al iets spannender. En laatste dag soms met hulp de benen. Waar ze de eerste jaren heel angstig was, zelfs met tranquigel, werd ze steeds makkelijker en gebruikte ik ook geen verdovende middelen meer.
Nee helaas niet, wel klein opscheermachine waar ik beetje mee kan oefenen.
Heb jij wel een goede ervaring met de Tranquigel, in iedergeval geen gekke bijwerkingen?