Shet kwijlt enorm, slijm in bek.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RoosjeEmma

Shet kwijlt enorm, slijm in bek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 18:06

Hoi,

Gisteravond ging ik de ponies nog wat hooi geven en zag ik dat Roosje zwaar stond te ademen en stond te kwijlen. Ze was heel erg aan het smekken en het schuim en slijm dreef uit haar mond. Ik heb haar vannacht goed in de gaten gehouden en de ademhaling is weer bijna normaal, alleen die slijmbek heeft ze nog. Momenten iets meer en andere iets minder. Weet iemand wat dit kan zijn?
Ze heeft gisteren op een wei waar ze normaal nooit komt zo'n 10 minuten aan de hand flink gegraasd,maar die is onkruidvrij. Ik las wel iets over een schimmel in het gras, zou het dat kunnen zijn?
Als ze morgen nog kwijlt bel ik de da, maar ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Ze eet en dinkt verder prima.

Afbeelding

Afbeelding

manumol

Re: Shet kwijlt enorm, slijm in bek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:08

Mijn haflinger heeft dit ook gehad. Bij haar was het een scherpe punt aan een kies.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:10

wel moeilijk want dat kwijlen kan inderdaad komen door een bepaalde schimmel op het gras
maar evengoed heeft het een andere oorzaak.
heb je kunnen kijken of er iets tussen de kiezen zit wat het kwijlen veroorzaakt?

zou sowieso even temperaturen en je kunt altijd je veearts even bellen voor advies wat te doem

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:16

Mijn paard had een tijdje geleden ook zo'n schuimmond, dat bleek een een wondje aan de onderkant van de tong te zijn.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:17

Mijn paard( andalusier merrie) had dit vorig jaar rond deze tijd.Was verder ook helemaal normaal wbt eten drinken temperatuur. Niet ziek. Het was zo erg dat de hele stoep voor de stal kletsnat was. Dierenarts telefonisch geraadpleegd en die kwam ook met het schimmel verhaal (slaframine ). Zou vanzelf over moeten gaan.Dat was ook zo. Het heeft twee dagen geduurd.

Moest haar overigens wel van het stuk land waar ze die dag had gestaan weg houden. Maar dat is voor jou niet van toepassing gezien die daar normaal nooit komt.
Laatst bijgewerkt door MiekeFS op 03-10-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:18

De onze hadden het beide ook een keer.. van het hooi!

Leverancier kwam kijken naar het hooi maar vond niks anders aan zn hooi en heeft dus niet het hooi omgeruild voor ander..
Daar was ik gelijk geen klant meer..

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 18:22

Bedankt voor de reacties, ik heb proberen te voelen en kijken maar zo even niets geks gevoeld aan het gebit. Zal straks even temperaturen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:24

dus je bent met je hand helemaal achterin de mond gegaan? Nee dus, want dat kan niet zomaar.

MiekeFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:29

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 18:48

Mijn paard had dit pas ook, kon niet eten en heel erg kwijlen. Had een allergische reactie of een ontsteking in mond. Na een ontstekingsremmer van de dierenarts kon ze gelukkig de volgende dag weer eten. Heeft ook nog een kuur van 15 dagen gehad.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:00

ninne1 schreef:
Mijn paard had dit pas ook, kon niet eten en heel erg kwijlen. Had een allergische reactie of een ontsteking in mond. Na een ontstekingsremmer van de dierenarts kon ze gelukkig de volgende dag weer eten. Heeft ook nog een kuur van 15 dagen gehad.

mijn paard trof ik vrijdagmiddag ook zo aan. Ze is waarschijnlijk gestoken door iets in de mond. Ze had dezelfde symptonen als jou paard. Heel erg kwijlen, gezwollen tong, mond en neus en ze kon niet eten. Na het toedienen van een ontstekingsremmer ging het gelijk beter en zondag avond begon ze gelukkig weer te eten en was de zwelling zo goed als weg.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:04

Mijn paard had een maagzweer en kwijlde toen ook zo erg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:08

Kan een gebitskwestie zijn, maar ook een abces in de mond. Heb beide gevallen bij paarden meegemaakt, vandaar dat dit het eerste is waar ik aan denk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:12

Wat ik me van die van mij kan herinneren is dat er in de herfst met vochtig weer een schimmel slaframine opduikt. Heeft mijn tinker destijds bijna het leven gelost door een heftige reactie erop.

Je kunt voor de zekerheid de dierenarts bellen voor overleg zolang je shet niet doodziek is. Alleen even uitvissen waar het ontstaan is. En als niet weggaat da laten nakijken op gekke dingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:13

Slokdarm verstopping!!! Dierenarts meteen laten komen niet tot morgen wachten
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 03-10-19 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 19:13

Kinke schreef:
dus je bent met je hand helemaal achterin de mond gegaan? Nee dus, want dat kan niet zomaar.

Sjongejonge Kinke nee, dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg dat ik GEPROBEERD heb iets te voelen of zien niet dat ik magische vingers heb die elk tandje tot achterin haar mond helemaal kunnen onderzoeken...

Maar goed! Ze heeft nu verder geen ernstige klachten dus ik durf hier de nacht nog wel mee in te gaan. Zoals gezegd bel ik morgenvroeg de da als ze nog kwijlt. Ik houd jullie op de hoogte!

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 19:14

knollentuin schreef:
Slokdarm verstopping!!!

Zou ze dan niet gestopt zijn met eten? Ze heeft de hele dag gegeten als een uuhh.. paard.. dus erg slecht zou ik niet denken dat ze zich voelt.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:36

Hebben de andere paarden het ook?

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 19:39

Emma loopt op hetzelfde stuk land, krijgt hetzelfde hooi en heeft nergens last van, dus daar zal het niet aan liggen. Het enige verschil is dat ik Roosje even mee wandelen heb genomen gisteren waarbij ze gras en klaver gegeten heeft en Emma niet. Als ik zo google komen de symptomen van abces, slokdarmverstopping en dergelijke niet overeen, aangezien ze helemaal niet gevoelig is aan haar hoofd of kaken. Voor nu ga ik even uit van die schimmel. Het is al een stuk minder als gisteren gelukkig.

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 19:44

Waarschijnlijk schimmel in het gras, een najaars verschijnsel. Aangezien je aangeeft ze ergens anders wat gras heeft gegeten zat hier waarschijnlijk wat schimmel. Gaat vanzelf over als je maar niet weer op de zelfde plek laat grazen. Wij hebben dit ook op stal gehad. Maar 1 specifiek stuk gras van alle weilanden. En dat zijn er veel haha.
Even googlen en je zult hier het 1 en ander wel over vinden.

Ik lees hierboven slokdarm verstopping, dan komt alles omhoog via de neus......

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 20:11

Ik ben even gaan kijken, ze staat nu heel relaxed met achterbeentje in rust en op het moment geen schuim op de mond gelukkig. Haar temperatuur is 37.8 dus ook prima. Lijkt dus de goede kant op te gaan! *\o/*

RoosjeEmma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-19 13:04

Hoihoi, vanmorgen gaan kijken, nog iets slijmerige mond maar bij lange na niet meer wat het was. In de gaten blijven houden en sindsdien geen extreme kwijlbek meer. Zal dus toch wel die schimmel zijn geweest... arme mop.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:09

Die overigens vooral vaak op klaver te vinden is. Mogelijk is dat snackrondje de boosdoener geweest.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 13:11

Die schimmel kan ontstaan in hoog nat gras / klaver, waar zon en wind niet tussen kan komen.

Het klinkt wel als die schimmel, omdat het na het grazen aan de hand op die ene wei was en het nu al weer weg trekt.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 15:43

Mijne had laatst ook maar kon ook moeilijk kauwen. Dierenarts laten komen, had een flinke plek aan de zijkant van tong , waarschijnlijk braamtak die hij met wandelen gepikt had. Ze heeft zijkant kiezen iets gevijld want was ook wat scherp. Toen weer helemaal over...