Paard met schiefels voor aankoop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sbfk_horses

Paard met schiefels voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 19:41

Hallo bokkers!

Ik heb bij een paard gekeken die ik wellicht wilde gaan kopen. Nu kwam ik er alleen achter dat het paard twee schiefels heeft. Één voor en één achter. Met dit paard was mijn doel om de springsport in te gaan, (nationaal&internationaal niveau). Het paard maakt een erg goede sprong zonder problemen, loopt ook niet kreupel onder het zadel en de longe (zachte bodem). De schiefels zijn alleen wel hard.

Het is ook geen goedkoop paard, en als we dit paard eenmaal gekocht zouden hebben zouden we geen geld hebben voor operatie, nieuw paard etc.

Het paardje is dit jaar 6 jaar geworden.

Help me

Pepperrr

Re: Paard met schiefels voor aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:48

Zou het niet doen. Zeker omdat je al aangeeft geen geld meer te hebben voor een evt operatie. Mocht het in de toekomst verergeren sta je dus met een paard dat pijn heeft en waar je niks mee kunt. Ik zou lekker op zoek gaan naar een paardje zonder 'klachten'.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:51

Laten beoordelen door de dierenarts en niet door bokt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:54

Wanneer het geen goedkoop paard is dan word hij toch binnenste buiten gekeerd bij de keuring. Welk niveau loopt het paard nu??

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:55

Ons paard heeft dit ook, groeit al heel lang niet meer en hij heeft er nooit last van gehad en wij denken dus ook dat hij er nooit last van zal krijgen. Dus als je zeker weet dat het er al langer zit en niet groeit dan zou ik het geen te groot risico vinden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:56

Het ligt er aan hoe en waar de schiefel zit. Als die gunstig zit is er helemaal niks aan de hand. Zit die niet gunstig, ja. Dan zou ik het niet doen.
Oftewel, keuren en als eerst daar naar kijken.

Het is in principe maar een schoonheidsfoutje. Als die goed zit en niet al te groot. Ik maak me er dus niet snel druk om bij een goede plaatsing.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 19:58

Het is helemaal afhankelijk waar de schiefels zitten, of ze wel of geen verhoogd risico met zich mee brengen.

Zitten ze bijv. dicht bij een gewricht (zoals hoog op het griffelbeen bij de voorknie) dan geeft het een verhoogde kans op problemen met het kniegewricht.
Zitten ze tegen de tussenpees aan, dan kan deze pees gaan rafelen door het bewegen tegen de schieffel.

Kortom, laat een dierenarts beoordelen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:33

Mijn ervaring is dat schiefels vaak secundair zijn. Ze ontstaan vaak door een verkeerde bewegingsafloop of voetafwikkeling.
Ik zou het dus niet aandurven, zeker omdat je zegt dat het een duur paard is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:39

Dat is geen vraag voor internet het is geheel afhankelijk waar ze zitten en hoe lang.
Zo heeft mijn paard een schieffel op de pijp door een klap van een andere veulen toen ze nog in de opfok was. Dit zit daar gewoon inactief te zitten zonder gewricht of pees contact. Dat is heel wat anders dan een schieffel op de kogel door het raken van een balk bijvoorbeeld.

itsipitsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:52

Ik zou het advies afwachten van een onafhankelijke dierenarts. Er is zo niet veel over te zeggen.

sbfk_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 21:31

Zelf zat ik er al aan te denken om het paard “niet door te laten gaan”, maar de reden dat ik twijfelde was omdat het een erg kwaliteitsvol paard is.
Maar met de springsport zit er toch wel een risicootje.

De gene van wie het paard is heeft volgens hem “te veel paarden”. Maar toen vroeg ik me af:’Waarom zou je een top paard met top stamboom weg doen?”. (Opa is Carthago Z vaders kant, moeders kant opa Ferro)

Later bleek uit de gezondheids geschiedenis dus dat het paard een jaar geleden kreupel is geweest :\
Ik kreeg geen verdere info over de geschiedenis, best verdacht vind ik. Sterker nog ze gingen er niet eens op in.. (Door hun VA kreupelheids info gekregen) Weet dus niet of dit door schiefel(s) is/zijn gekomen.

Bedankt lieve allemaal, ik neem jullie adviezen aan en ga er zeker mee aan de slag! <3

sbfk_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 21:46

Sizzle schreef:
Dat is geen vraag voor internet het is geheel afhankelijk waar ze zitten en hoe lang.
Zo heeft mijn paard een schieffel op de pijp door een klap van een andere veulen toen ze nog in de opfok was. Dit zit daar gewoon inactief te zitten zonder gewricht of pees contact. Dat is heel wat anders dan een schieffel op de kogel door het raken van een balk bijvoorbeeld.

Hoelang het er zit is niet bekend, er is ook niet vermeld dat het paard een bemerking had. Moet eigenlijk toch ook wel? Het zit ongeveer halverwege het pijpbeen.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:49

Ik zou een schiefel, afhankelijk van de plaats echt geen enkel probleem vinden. Mijn toontreder heeft er twee op zijn pijpbeen. Verkeerde voetstand samen met af en toe goed gek doen in de wei.
Mijn jaarling een tik gehad van een ander paard.
Beiden geen enkel probleem, toontreder loopt op z niveau, nooit kreupel.

Alles valt en staat met de locatie.

Kreupelheid een jaar geleden kan je toch verder over doorvragen bij verkoper?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:52

sbfk_horses schreef:
Sizzle schreef:

Hoelang het er zit is niet bekend, er is ook niet vermeld dat het paard een bemerking had. Moet eigenlijk toch ook wel? Het zit ongeveer halverwege het pijpbeen.

Een schiefel hoeft ook helemaal geen bemerking te zijn. Ik zou het paard om een schiefel absoluut niet laten staan, maar wel röntgen laten keuren om te kijken of ze op een gunstige plek zitten. Als ze op een gunstige plek zitten zie ik geen probleem. De enige die kan vertellen of je het paard moet laten staan is een dierenarts.

Maar goed, wat is een duur paard? Dat is ook per persoon verschillend.
Laatst bijgewerkt door mavantos op 21-09-19 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 21:52

bigone schreef:
Wanneer het geen goedkoop paard is dan word hij toch binnenste buiten gekeerd bij de keuring.

Idd, dan lijkt me volledige RX wel gebruikelijk. En dan kan je da je hierin goed advies geven.

Een beetje gezien je reactie vraag ik me wel af wat jij ‘niet goedkoop’ vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:11

T’s zegt dat het geen goedkoop paard is, helaas heeft ze geen antwoord op de vraag welk niveau het paard nu heeft. Z jarige toppers in de springsport lopen minimaal m maar meestal z niveau.
Maar ts , wanneer het dier niet of nauwelijks op niveau loopt met 6 of zelfs bijna 7 , laat maar gaan dan want dan kun je je droom van internationaal wel vergeten.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:24

Vind je van dit paard wedstrijdresultaten terug tussen nu en de periode dat hij kreupel was? Wat zegt je eigen DA van het risico van de schiefels? Zoals hier al meerdere gezegd is de plaats waar de schiefel zit erg belangrijk!
En hoe ben je er eigenlijk achter gekomen want dan vermoed ik toch dat je RX gezien hebt, of laten nemen hebt?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:36

Een schiefel kan ook komen doordat het paard zichzelf heeft aangetikt bijvoorbeeld. Daardoor kan het dier goed kreupel zijn. Tijdelijk. Daarna kan er niks meer aan de hand zijn, alleen dat schoonheid foutje.
Maar dat hangt dus af van waar die zit. Het is geen bemerking dus het hoeft niet genoemd te worden.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 22:38

Bij twijfel niet doen. Je twijfelt niet voor niks en er staan nog genoeg andere paarden te koop

sbfk_horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 23:01

Het paard heeft al L gedaan. Heeft bij zijn eigenaar al hoger gesprongen, hoe hoog weet ik alleen niet.

Hoe ik weet dat het paard kreupel is geweest is doordat ik research ben gaan doen naar zijn geschiedenis. Heb ook vóór de research al gevraagd naar foto’s van zijn röntgen, want die waren al gedaan. Heeft hij zelf ook duidelijk gezegd. Heb ik vervolgens niet gekregen en is ook niet op geantwoord. De eigenaar praatte er gewoon over heen en begon aan een heel ander verhaal..

Door de desbetreffende keuringsarts van het paard werd verteld dat hij dus een jaar geleden kreupel is geweest, maar ik weet ik niet hoelang dat was en wat hij had gedaan.

Morgen ga ik bellen met mijn DA.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 23:50

Je kunt beter de verkoper bellen dat je geen interesse meer hebt, veel te vaag , vragen ontwijken en L op zes jaar. Op papier kun je niet rijden dus zou mooi doorzoeken. Genoeg goede vierjarigen die L geklasseerd zijn en te koop.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:27

Ik zou het niet doen. Het klinkt alsof ze wat te verbergen hebben.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 00:53

Mijn paardje gekocht toen ze 3,5 was. Zij heeft een schiefel aan de binnenkant van haar rechter voorbeen.
Is op de foto gegaan voor aankoop en DA zei dat het rustig was en er geen pezen en spieren over/langs schoven, dus dat hij daar absoluut geen problemen verwachtte.
Inmiddels zijn we 4 jaar verder en inderdaad tot nu toe nooit geen last gehad.

Een goede, onafhankelijke DA kan je info geven over de schiefels bij dit paard en de risico's.
Het feit dat je het gevoel hebt dat ze over de reden van de eerdere kreupelheid heen willen praten, zou me meer aan het twijfelen zetten, dat de schiefel zelf …

Succes! Volg je gevoel.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 01:41

sbfk_horses schreef:
Het paard heeft al L gedaan. Heeft bij zijn eigenaar al hoger gesprongen, hoe hoog weet ik alleen niet.

Hoe ik weet dat het paard kreupel is geweest is doordat ik research ben gaan doen naar zijn geschiedenis. Heb ook vóór de research al gevraagd naar foto’s van zijn röntgen, want die waren al gedaan. Heeft hij zelf ook duidelijk gezegd. Heb ik vervolgens niet gekregen en is ook niet op geantwoord. De eigenaar praatte er gewoon over heen en begon aan een heel ander verhaal..

Door de desbetreffende keuringsarts van het paard werd verteld dat hij dus een jaar geleden kreupel is geweest, maar ik weet ik niet hoelang dat was en wat hij had gedaan.

Morgen ga ik bellen met mijn DA.

TS lees deze post eens terug, en bedenk dan dat het hier om een paard voor iemand anders gaat, welk advies zou je dan zelf geven?

Mijn mening niet doen, eigenaren zijn zoals jij het nu neer zet, in mijn ogen niet open en eerlijk over het paard.

6 jaar en L springen is niet bijzonder qua niveau.

Heb zelf een 3 jarige verkocht met super afstamming een Glasgow van t merelsnest, goedkoop weg moeten doen ivm in beide voorbenen een mini schiefel, eigen dierenarts en de koper zijn keuringsarts zaten op 1 lijn, niks aan de hand, loopt er niet minder om, en verwachten voor de toekomst geen problemen, operatie deden ze liever niet ivm moeilijke plek.

Ze zeiden ook beiden dat ze zo klein zijn dat ze wel genoemd moesten worden omdat hij nog niet is uitgebracht in de sport en dat wanneer hij op niveau is en 120 kan springen (M)en dan opnieuw op foto word gezet ze niet eens genoemd gaan worden op het rapport.

Dus wanneer deze al 6 is, en nog maar L loopt en nog zichtbaar op de foto's, en dan voor zoveel geld, zou ik verder kijken, vooral met het doel dat je voor ogen hebt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 08:04

Andere opmerking; 6 en ‘maar’ L. Belachelijk dat paarden op jonge leeftijd al de wereld moeten springen. Ik vind 6 jaar en L springen prima. Is het dier tenminste een gedegen opleiding gegeven en op jonge leeftijd tenminste niet te zwaar belast. Mijn mening hè, dus niemand hoeft het er mee eens te zijn of zich aangevallen voelen. :)

Voor wat betreft de vraag van de ts, beste advies is al gegeven. Laat een da het beoordeln.