Paard hoest heel erg

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie25501

Paard hoest heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:02

Hoi allemaal,
Mijn paard is al een tijd lang aan het hoesten, ik zou graag even met jullie sparren over wat nu het beste is om te doen. Ik zal eerst even een tijdlijn maken over hoe lang het nu al duurt en wat ik al heb gedaan. Ik heb natuurlijk iedere keer na even aankijken de dierenarts erbij gehaald!

De eerste keer dat ik merkte dat ze hoestte was in april 2018, toen had ik haar pas net. Toen ben ik fenegriek bij gaan voeren. Het hoesten was in drie dagen over.

Daarna begon ze weer met hoesten ergens in mei 2018. Toen heb ik de dierenarts erbij gehaald en kreeg ik bepaalde dingen voor door het voer, ik weet alleen niet meer wat. Daarna was het hoesten vrij snel weer over, ongeveer in 5 dagen.

Na een paar dagen begon ze weer een beetje te hoesten. Dat was gelukkig na een dagje weer over.
Daarna heeft ze heel lang niet gehoest.

Daarna begon ze weer met flink kuchen in april 2019. Dat werd steeds erger. Ze hoestte zelfs zo erg dat rijden niet mogelijk was. Toen heb ik de dierenarts weer gebeld. Haar snot was toen ook cremig, niet geel, niet wit. Een paar dagen later was ze nog erger aan het hoesten, toen had ze ook groen snot. Toen hebben we haar ook even uit voorzorg in quarantaine gezet. De dierenarts kwam en toen was er niks te horen in de longen, alleen bij de keel. Verder had ze ook geen koorts. Haar snot was waterig. Ze kreeg 7 dagen sputolysin en 10 dagen respulmin. Waarschijnlijk was het een kleine luchtweginfectie.
Het moest na 7 dagen over zijn, maar het was nog niet over. Daarom moest ik de sputolysin doorgeven tot 14 dagen. Daarna was het hoesten nog steeds niet over, dus kreeg ze extra antibiotica bij. We zitten nu al in eind mei 2019.

De dierenarts raadde aan toen ze toch blijft hoesten om de arbeid toch wat op te voeren (ik stapte toen een tijdje alleen maar aan de hand). Als ze nog steeds wisselend bleef hoesten, zou ze nog extra medicijnen krijgen. Uiteindelijk is besloten haar voor 25 dagen op de prednison te zetten.
Na ongeveer 10 dagen hoestte ze niet meer.

In de zomervakantie, ongeveer juli 2019 begon ze weer erg te hoesten en te proesten. Haar adem piepte ook als ze lag. Ze was niet lekker ijverig van zichzelf, ze marcheerde alleen als er stress was. Ze had nog geen goede conditie en daardoor ging het rijden ook niet echt lekker. Het klonk wat astmatisch. Hijgde veel tijdens het rijden.

Door deze verschijnselen besloten we toch om een longspoeling te doen. Aangezien het erg op een allergie begon te lijken. Uiteindelijk bleek idd dat Ivy Equine Astma heeft, allergie voor stof. Prednisolon werkte bij Ivy niet zo lang, vandaar dat we besloten om te gaan puffen. Ook hebben we haar op vlas gezet ipv stro en krijgt ze voortaan voordroog. Als het stoffig is mag ze ook niet op de paddock (gelukkig wel op de wei) en ook niet in de stapmolen. Eigenlijk moet het puffen 2 keer per dag, maar helaas is dit praktisch onmogelijk omdat ik gewoon op school zit en er 8 uur tussen de keren moet zitten, vandaar dat we besloten om toch te testen met 1 keer per dag puffen.

Ze bleef helaas hoesten, maar heeft wel enorm veel looplust. Op een gegeven moment gaat het hoesten beter, maar na een half uur rijden begint ze weer. In het bos hoest ze daarentegen dan weer niet. Aangezien het hoesten door het puffen niet minder werd, staat ze toch weer op prednison. Als het hoesten nu weer niet over gaat, krijgt ze ook weer respulmin bij.

Zo heel verhaal, maar ondertussen weet ik het echt even niet meer. Ondertussen heb ik al zo veel dingen gedaan, maar heeft nog niets echt geholpen. Natuurlijk blijf ik mijn dierenarts volgen, maar zijn er hier misschien nog mensen die nog goede tips hebben?
Alvast bedankt!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:03

Ik gaf mijn ponie puur luchtwegen dat hielp erg goed.

Kimmie25501

Re: Paard hoest heel erg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:05

Ah oke, daar zal ik eens naar kijken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:05

Hier ijslands mos werkt al jaren goed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:06

Daar ga ik ook even naar kijken!
Marleen, hoe kom je aan dat mos? Ik zie alleen dat je dit mos kan krijgen op recept.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:10

Als ze in het bos niet hoest en in de bak wel, waarom dan in de bak rijden? Kennelijk hangt er teveel stof in die bak of lichaamsgebruik/manier van trainen wekt hoesten op. Veel frisse lucht en waar nodig deken op, weersomslagen zijn ook niet goed voor zulke dieren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:13

Kijk eens bij de paardendrogist, daar hebben ze ook verschillende soorten mos

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:14

Ik rij ook in de bak, omdat ik ook graag dressuur en springen rij. Verder kan ik niet alleen naar het bos en ben ik dus altijd afhankelijk van anderen. Ik probeer wel veel in de buitenbak te rijden. Aangezien mijn paard last heeft gehad van rugproblemen, moet ze dressuurmatig getraind worden.
Een deken krijgt ze op als het weer kouder wordt, daar vind ik het nu (en zeker dit weekend) echt te warm voor.
Alsnog bedankt voor het meedenken!
Meggiemeg, ga ik doen!

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:20

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:22

Ik heb geen bak, maar dat is geen reden om niet dressuurmatig te kunnen trainen. Wijken kan ook op een bospad, tempowisselingen net zo makkelijk, keertwending maken om ander pad in te slaan, ... Wees creatief, bak heeft nut maar ook flinke beperkingen zeker voor een dier dat ontworpen is op rechtuit gaan. En dressuurmatig trainen, dus gehoorzaamheid maakt buitenrijden een stuk fijner en makkelijker, ook voor bv onzekere paarden die zo steun krijgen doordat ze iets te doen krijgen ipv zelf oplossen wat ze niet kunnen. En voor de brutale helpt het tegen verveling (en dus rare dingen uithalen).

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:28

Kimmie25501 schreef:
Daar ga ik ook even naar kijken!
Marleen, hoe kom je aan dat mos? Ik zie alleen dat je dit mos kan krijgen op recept.

Ik koop dat bij de dierendrogist, wist niet dat het ook voor de luchtwegen hielp.
https://www.leogazette.com/drogist/inde ... 23&lang=NL

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:30

Bedankt BlackBerry!
Tamara, ga het proberen! Nadeel is gewoon dat ik niet alleen bos in mag en kan, waardoor ik dus heel weinig zou kunnen rijden. Maar ik zal eens kijken of ik dit probleem op een of andere manier ook kan tackelen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 16:35

Als hoesten al zolang duurt, zou je een keer zouttherapie kunnen doen.

Mijn ruin en merrie begonnen 3jr geleden en kregen alle standaard medicijnen; ventipulmin, sputolysin, ab, prednison, cubarmix.
Niks hielp echt en we werden naar de dampbox van Utrecht gestuurd, maar dat hebben we niet gedaan. We hebben zelf een vernevel apparaat gekocht en dat hielp ontzettend goed.

De merrie, van nu 26, was er helemaal vanaf en de ruin, nu 21, grotendeels.

Helaas is het bij hem wel een probleem gebleven. deels door algehele slechte gezondheid, minder bewegen etc.

Bij ons staan ze 24/7 op zand. We maken het hooi nat en dat helpt allemaal wel wat. Laatst begon hij weer en kwam na vernevelen alles los. Daarna weer wat hoesten en balsamic air erbij gegeven. Hij stopte helemaal tot vorige week.
Nu voor het eerst schwartzkummel zaad en msm en dat lijkt ook goed te helpen. Gaven normaal ook fenegriek, maar wilde dit even eerst zien.

Onze andeer ruin van 10, kregen we al met luchtwegproblemen. Die heeft ook alle standaard medicatie gehad en stond op de flixotide. Helaas hielp dat niet voldoende en bleef hij ins erge hoestaanvallen hangen. Op de broncho veel taai slijm
We hebben hem naar Equisana stables gebracht voor zouttherapie. Het komt heel moeilijk los, maar lijkt gewoon heel veel tijd te kosten bij hem.
We hebben hem nu tm onze verhuizing laten staan.

Vandaar dat we veel paarden zien komen en gaan. Echt benauwde paarden en veel hoesten, gaan zonder problemen weg en hoor ook dat ze daarna weer volop rijden enzo.

Het nadeel van medicijnen is dat ze effect hebben op het lijf en een goede darmflora en goede weerstand zijn echt van essentieel belang bij luchtwegproblemen.
Onze jonge ruin is bekeken op Emmeloord en ondanks de ernstige problemen, kiezen zij daar ook niet snel voor prednison, vanwege de nadelige effecten van prednison.

Het enige dat je kan doen is; paard naar buiten, goed hooi voor de darmen ( nat of stomen) en veel bewegen. Eventueel nu eerst een probiotica kuur en zoiets als de zoutbehandeling gaan bekijken.

Mensen zeggen snel; dat is duur. Maar ik was aan de medicijnen, bronchscopie etc echt meer kwijt dan de zouttherapie en dat werkte wel en de medicijnen niet. Net als mensen elkaar allerlei middeltjes en poeders adviseren, maar je straks echt vele euro's armer bent om alles maar te proberen wat iedereen roept. Elke hoest is anders en niet elke hoest heet dezelfde oorzaak.
Wij pakken nu ook als eerste de vernevelaar met zoutoplossing.

En uiteindelijk sturen artsen je ook na alle medicijnen naar de dampbox als niks helpt.......Eigenlijk de verkeerde volgorde als je het mij vraagt.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 16:40

Bedankt voor je uitgebreide verhaal en tips! Ik ga er naar kijken!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 19:12

Bij de paardendrogist is het te koop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:02

Optie om je paard 24/7 buiten te zetten?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 17:17

Humpiedumpie schreef:
Optie om je paard 24/7 buiten te zetten?

Op dit moment niet maar ik hoop ooit wel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:29

En dan nog..........Die van ons staan altijd 24/7 buiten, maar bomen, vogels, verkeerd hooi etc, alles kan problemen geven. Als ze eenmaal gevoelig zijn, moet je onwijs opletten.

Mijn ene ruin van 10 hoestte amper en als je dan op een broncho ziet hoeveel taai slijm er vast zat......Dat wil je er eigenlijk gewoon uit hebben en daarna een dusdanige goede weerstand, dat het niet weer gaat verzamelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:30

Van de DA mocht je rijden begrijp ik? Ik zou het dan toch wel rustig aan doen en hem niet in het zweet rijden.Om te voorkomen dat hij dampig wordt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:42

Vaak worden paarden die gevoelig zijn voor pollenallergie in de winter verkocht en krijgen ze weer in het voorjaar last. Jouw paard lijkt daarin te passen als ik het zo lees. Ook al is dat moeilijk, kun je proberen daar toch wat tegen te doen. Er zit een goede (holistische) dierenarts Laarakkers, holistische praktijk Den Hoek in De Bilt (nabij Utrecht). Die kan voor je uitzoeken waar jouw paard precies allergisch voor is. En daar dan de passende medicatie bij zoeken en management. Je kunt het helaas vaak niet helemaal genezen, maar wel beheersbaar maken.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:45

Hier een paard met dezelfde diagnose. Ik heb besloten om haar te verhuizen naar een plek waar ze 24/7 buiten kan staan en haar op 'pensioen' gezet. De laatste keuze was niet enkel vanwege de astma, maar ook vanwege haar verleden. Sinds zij 24/7 buiten staat heeft ze eigenlijk amper nog gehoest :) Ze wordt wel nauwkeurig in de gaten gehouden en als het nodig is, wordt er geweekt hooi gevoerd.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 17:50

Ik heb jaren terug een paard gehad dat flink hoestte en dat was met reguliere medicatie niet op te lossen. Ik heb er toen een homeopaat bij gehad. Zij maakte een flesje met een oplossing erin dat het paard dan 1x per dag moest inhaleren (eraan ruiken dus). Ik vond het erg wazig allemaal en wist niet goed wat ik ervan moest denken maar na de eerste keer kwam hij alleen als hij het flesje al zag er met zn snufferd boven hangen en binnen korte tijd was het hoesten over. Als ik dit verhaal van een ander zou lezen zou ik ook denken, ja dahag, maar zo ging het echt. Paard had overigens geen allergie, de oorzaak van de hardnekkige hoest was onbekend.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-19 18:21

Anjali, dat klopt. Goed dat je het zegt! Daar zal ik op letten tijdens het rijden! Waarom kan hij dampig worden als hij zweet?
Babootje, klopt, hoewel ze er vorige zomer wel een stuk minder last van had dan dese moet ik zeggen. Volgens de da komt dat omdat een allergie elk jaar erger wordt als je er niks aan doet. Ze heeft overigens geen allergie voor pollen, maar voor stof.
Bedankt voor jullie tips!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:25

eva1969 schreef:
Ik heb jaren terug een paard gehad dat flink hoestte en dat was met reguliere medicatie niet op te lossen. Ik heb er toen een homeopaat bij gehad. Zij maakte een flesje met een oplossing erin dat het paard dan 1x per dag moest inhaleren (eraan ruiken dus). Ik vond het erg wazig allemaal en wist niet goed wat ik ervan moest denken maar na de eerste keer kwam hij alleen als hij het flesje al zag er met zn snufferd boven hangen en binnen korte tijd was het hoesten over. Als ik dit verhaal van een ander zou lezen zou ik ook denken, ja dahag, maar zo ging het echt. Paard had overigens geen allergie, de oorzaak van de hardnekkige hoest was onbekend.

Weet je nog hoe dat middel heet? Ik heb voor mezelf ook goede resultaten bereikt met homeopathie.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-19 18:27

Pony buiten laten, stofvrij hooi geven / hooi dompelen in water of of hooi uit plastic. Niet in een stoffige paddock zetten en schuilstal zonder stoffig strooisel geven,