Voor ik wat meer details vertel, eerst even wat achtergrond informatie.
Naam: Knud
Geslacht: Ruin
Ras: Fjord
Schofthoogte: 1.46
Geboortedatum: 25-03-2014
Ouders: M. Ulysses V. Sven

Knud is een dominante en koppige clown, maar is ontzettend lief. Hij werkt hier veel in de coaching met kinderen en dit vindt hij geweldig. Hij geniet van het werk en alle aandacht, hij zorgt duidelijk voor ze. En de kinderen genieten net zo veel van hem!
Maandag 9 september was ik aan het werk in Slagharen. Rond half 5 belde mijn vriend mij op. Hij ging de paarden voeren voor hij weg ging, maar Knud lag en stond niet op. Hij wel eens vaker last gehad van wat kramp, dus ik vroeg of hij Colosan wilde geven. Even later stond hij weer.
Na een kwartier belde ik mijn oma om te vragen of zij hem kon checken. Hij stond nog steeds, maar at niet. Weer een half uur later stond hij, maar dit keer verder weg bij de kudde.
Samen met mijn vriend besloten dat we naar huis zouden gaan. En ja hoor, daar lag hij weer. We begonnen direct met lopen. Mesten deed hij niet en plassen ook niet, ondanks dat hij wel steeds in die houding ging staan. Meteen de dierenarts gebeld die alles heeft gecheckt. Slijmvliezen, pols, darmen, alles leek oke. Hij vermoedde wat gas of kramp, gaf darmontspanners en pijnstilling. Knud werd de oude en mocht lekker bijkomen met zijn grote vriend in de rijbak.
Helaas, geen mest en na bijna 2 uur knalde hij al door de pijnstilling heen. Na wat advies van de dierenarts, toch naar de dierenkliniek in Wolvega gereden.
Daar aangekomen om 1 uur 's nachts, gingen ze direct onderzoeken. Bloed was prima, ionen ook, was geen verstopping te merken. Het vermoeden? Zand.
Ze begonnen direct met medicatie en sonderen.
De volgende dag werd ik in de ochtend direct gebeld. Het gaat nog steeds niet beter. Hij mest niet, buiten wat diarree van het spoelen, en hij kan nog steeds niet zonder pijnstilling. We hebben een aantal opties besproken en een behandelplan opgemaakt: vasten, 3x per dag sonderen en lopen, lopen, lopen. Ze schatten zo'n 40-50% overlevingskans..

De volgende dag, woensdag, gingen mijn vriend en ik voor de tweede keer langs. De update van de dierenarts was voorzichtig positief! Hij mestte nog steeds niet, maar zijn darmen maken wel geluid. Hij heeft sinds dinsdag middag geen koliek en dus geen pijnstilling meer gehad. Nadeel, zijn witte bloedcellen waren gedaald. Dit betekent dat er iets aan de hand is in de darmen, dus hebben ze hem antibiotica gegeven.
Hij voelde zich ook overduidelijk beter toen wij er waren. Hij leefde helemaal op en sleepte ons overal mee naar toe. Elk plukje gras en hooi wilde hij maar al te graag eten!

Vanochtend was mijn vriend bij hem op bezoek, maar dit keer was de update niet zo positief. Hij had vanochtend voor het eerst normaal gemest, maar direct erna kreeg hij weer koliek. Dus begonnen ze meteen met lopen en pijnstilling. Zijn witte bloedcellen zijn nog steeds te laag. Gelukkig heeft hij geen buikvliesontsteking, maar het zand wil er maar niet uitkomen.

Het is zo ontzettend zwaar. De ene dag lijkt het beter te gaan en krijgen we stille hoop, om vervolgens weer slecht nieuws te krijgen. Knud is zo moe en zwak, nu al, maar hij vecht nog zo hard. We gaan elke dag langs, puur en alleen al zodat hij weer een beetje licht in zijn ogen krijgt. Hij geniet duidelijk van onze aandacht.
Gelukkig krijgen we veel steun van familie, vrienden, kennissen en volgers. Ook helpen veel mensen door ons financieel te steunen. We zitten al op een flinke rekening en ik wil er zeker van zijn dat we hem de beste zorg geven die hij verdient. Dus ik ben zo ontzettend dankbaar dat wij zulke lieve mensen om ons heen hebben die ons willen doneren!
We bekijken het nu gewoon per dag en hopen op een positieve afloop...
Ik wil elke dag hier een update plaatsen en ik hoop dat er mensen met ervaring zijn die misschien tips hebben.
Morgen ochtend heb ik vrij gekregen van werk en ga ik weer naar hem toe. Laten we hopen dat we een goede update krijgen en vrijdag de 13e niet altijd een ongeluksdag is...