Mondhoeken telkens weer kapot..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deempjexxx

Mondhoeken telkens weer kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 07:59

En ik ben ten einde raad.
Ik heb verschillende bitten geprobeerd, verschillende hoofdstellen voor het ligging van het bit.
Gesmeerd met vaseline, gesmeerd met andere zalfjes en niks helpt.

Ik heb sinds een half jaar een nieuw paard, ik rij niet anders dan op mijn vorige paarden en die hadden nooit ergens last van.
Nu is dit ook een gevoelig paard, rij met een bontje om de singel ivm singelplekjes zo af en aan.. dekens kan ze niet goed over. Schuurt zich finaal open maakt niet uit wat voor een deken etc.

Op het moment rij ik met een rambo micklem en flexisoft bit. Super combi voor haar en ze loopt er super op! Maar toch vaak na het rijden de mondhoeken weer open.. en ze is zo licht in haar mond je hebt letterlijk niks in je handen bij dit paard.

Heeft er iemand ervaring en met wat nou echt helpt voor zoiets? Ik weet niet meer waar ik beginnen moet. Het was een tijdje goed en gisteren na het rijden weer open. Vind het ook gewoon zo zielig en voel me echt schuldig -O-

Ninx

Re: Mondhoeken telkens weer kapot..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:00

Heb je al eens geprobeerd gewoon een poos zonder bit te rijden?

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:02

Ik heb er ervaring mee in de zin van dat mijn schimmelmerrie een allergie (oid) had op de trust bitten... Ik ben overgestapt op flexisoft en had opeens geweldig grote kraters (!) in de mond van mijn paard zitten :(
Daarvoor nooit wonden gehad, en sindsdien alleen maar miserie want de mondhoeken zijn zo gevoelig geworden dat ik enkel met gladde RVS bitten kan rijden. Als ik 2 dagen met een sweet iron trens rij, ligt ze meteen weer open (schuren van de roest op het bit?). Het is echt vreselijk...

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:05

Laurievc schreef:
Ik heb er ervaring mee in de zin van dat mijn schimmelmerrie een allergie (oid) had op de trust bitten... Ik ben overgestapt op flexisoft en had opeens geweldig grote kraters (!) in de mond van mijn paard zitten :(
Daarvoor nooit wonden gehad, en sindsdien alleen maar miserie want de mondhoeken zijn zo gevoelig geworden dat ik enkel met gladde RVS bitten kan rijden. Als ik 2 dagen met een sweet iron trens rij, ligt ze meteen weer open (schuren van de roest op het bit?). Het is echt vreselijk...

Oh echt.. ;(
Ik denk dat het bij mijn paard niet echt aan het materiaal ligt maar echt aan de gevoeligheid. Ik zie ook verschil met als ik 3 dagen achter elkaar rijd of verspreid over de week zeg maar.
Met alle bitten had ze dit, heb nu dus ook bitringen want de zijkanten lagen ook gewoon open op den duur.

Bitloos is geen optie want het is een jong paard van 4! Wil liever niks uitlokken oid ongeacht dat ze heel braaf is. Wil eerst zeker weten dat het vertrouwen 100% wederzijds is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:08

Deempjexxx schreef:
Laurievc schreef:

Oh echt.. ;(
Ik denk dat het bij mijn paard niet echt aan het materiaal ligt maar echt aan de gevoeligheid. Ik zie ook verschil met als ik 3 dagen achter elkaar rijd of verspreid over de week zeg maar.
Met alle bitten had ze dit, heb nu dus ook bitringen want de zijkanten lagen ook gewoon open op den duur.

Bitloos is geen optie want het is een jong paard van 4! Wil liever niks uitlokken oid ongeacht dat ze heel braaf is. Wil eerst zeker weten dat het vertrouwen 100% wederzijds is.

Misschien even een aantal keren ernaast trainen, kijken hoe ze reageert.
Meestal maakt het niet veel uit.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:11

Wel of niet bitloos maakt niet dat je meer macht ofzo hebt. Ook met bit kan je je paard niet dwingen iets wel of niet te doen. Tis puur communicatie middel he? Of dat nu in de mond of op de neus is maakt qua macht weinig uit. En vergis je niet op de neus kan je net zo makkelijk een pijnprikkel toedienen als in de mond. Wat dat betreft zou ik het gewoon eens proberen. Eventueel gebruik je het (steeds) tijdelijk als de irritatie (weer) te erg is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:13

Aurigan (sprenger) al geprobeerd? En zorgen dat het bit echt op de goede plek zit, veel mensen hangen het te hoog in, waardoor je rimpels in de mondhoeken ziet. Als je paard geen extreem korte mondspleet heeft, is het echt niet nodig je bit zo hoog in te hangen, een gaatje losser is prima.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:17

troi schreef:
Wel of niet bitloos maakt niet dat je meer macht ofzo hebt. Ook met bit kan je je paard niet dwingen iets wel of niet te doen. Tis puur communicatie middel he? Of dat nu in de mond of op de neus is maakt qua macht weinig uit. En vergis je niet op de neus kan je net zo makkelijk een pijnprikkel toedienen als in de mond. Wat dat betreft zou ik het gewoon eens proberen. Eventueel gebruik je het (steeds) tijdelijk als de irritatie (weer) te erg is.

Klopt, maar kan nu al raden dat als ik bijv bitloos ga rijden dat ze daar ook weer last van krijgt, van hoge neusriem enz krijgt ze ook schuurplekken. En kunnen makkelijk 2 vingers tussen.

Vind bitloos ook een beetje griezelig want ik heb er totaal geen verstand van en wil niet zomaar iets doen. Het is nog een jong paard dus het is een beetje maken of breken nu vandaar.

Edit: en wat is dan een geschikt bitloos hoofdstel? Wat makkelijk in gebruik is?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:19

En het Stubben Golden Wings bit?

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:20

Hier ook een eeuwige zoektocht. Na iedere ritje weer bang dat het open is.

Maar de oplossing bij mij was 8 weken lang intensief laseren. (En Ik heb 8 weken lang bitloos gereden) En ik ben overgestapt op een enkel gebroken bit. **klopt heel hard af** nu geen open mondhoeken meer!!!!

Uiteraard moet je kritisch kijken naar je rijden en probeer de druk te minimaliseren.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:27

Ik denk ook een allergie of gevoeligheid op de materialen waar een bit van gemaakt is.
Je zou ook gewoon bitloos kunnen proberen en de eerste keer wel even voor de zekerheid ook een bit erin hangen. Dus gewoon een bitloos hoofdstel en dan daarnaast nog een extra bakstuk met een bit een een paar teugels er overheen. Stel hij reageert er slecht op kun je nog even 5 minuten doorrijden mét bit en dan stoppen. Maar ik verwacht eigenlijk geen problemen
Je zou kunnen beginnen met dubbele lijnen trouwens. Dan kun je vanaf de grond al testen hoe hij bitloos reageert
Als je toch met bit wilt blijven rijden kun je maulbutter gebruiken. Is een geel met groene fles en helpt tegen het ontstaan van wondjes
En welk bitloos hoofdstel.. geen idee ik heb zelf hackamores en ik heb die altijd gewoon zomaar ongedaan en gereden en het was altijd alsof ze nooit anders hadden gedaan

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:30

Cheminee schreef:

Maar de oplossing bij mij was 8 weken lang intensief laseren. (En Ik heb 8 weken lang bitloos gereden) En ik ben overgestapt op een enkel gebroken bit. **klopt heel hard af** nu geen open mondhoeken meer!!!!

Uiteraard moet je kritisch kijken naar je rijden en probeer de druk te minimaliseren.

Wat vervelend. Laseren zat ik aan te denken maar heb het gevoel dat ik nog niet alles geprobeerd heb.
Heb er nu al zoveel geld aan uitgegeven, bitten zijn niet goedkoop en hoofdstellen ook niet. De middeltjes ook niet overigens dus waar stopt het denk ik dan maar goed.

Enkel gebroken, dubbel gebroken en de flexibele stang dan nu heb ik allemaal al geprobeerd. En ohja ook watertrens bustrens bitringen etc haha.
Lage neusriem hoge neusriem, rambo micklem. Heb zo’n beetje alles gehad -O-

Ik probeer ook goed op mijn rijden te letten, ik ben natuurlijk ook wel is te hard in mijn hand, maar voor mijn gevoel nooit zo dat het dit veroorzaken moet. Met mijn vorige paarden nooit last van gehad, en vooral mijn vorige die verraadde je als je teveel met je handjes aan het spelen was :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:32

Probeer de micklem dan, met sidepull.

Dus met 2 teugels rijden.

Je kunt je altijd even inlezen en een ervaren instructrice in de hand nemen die meer ervaren is in rijden zonder bit. Eigenlijk maakt het gewoon echt weinig uit.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:32

Heb je al blaren pleisters geprobeerd? Op het bit plakken waar het schuurt en iedere week een nieuwe plakken heeft ons goed geholpen!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:33

Deempjexxx schreef:
troi schreef:

Klopt, maar kan nu al raden dat als ik bijv bitloos ga rijden dat ze daar ook weer last van krijgt, van hoge neusriem enz krijgt ze ook schuurplekken. En kunnen makkelijk 2 vingers tussen.

Vind bitloos ook een beetje griezelig want ik heb er totaal geen verstand van en wil niet zomaar iets doen. Het is nog een jong paard dus het is een beetje maken of breken nu vandaar.

Edit: en wat is dan een geschikt bitloos hoofdstel? Wat makkelijk in gebruik is?

Het meest simpel is een sidepull. En de tip om het eerst te combineren met bit zodat je bij onduidelijkheid die erbij kan pakken is een goede, al zou het me flink verbazen als je die nodig hebt.

Je punt over schuurplekken van de neusriem is natuurlijk wel een goede. Desondanks zou ik het uitproberen.

En qua regulier hoofdstel een anatomische proberen of juist zonder neusriem. Misschien is het juist wel goed om zo min mogelijk rond het hoofd te hebben als je met bit rijdt.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:34

dresjoepie schreef:
Heb je al blaren pleisters geprobeerd? Op het bit plakken waar het schuurt en iedere week een nieuwe plakken heeft ons goed geholpen!

Oh goede tip!! Heb je misschien een foto en welke pleisters gebruikte je?
Dan weet ik beetje hoe ik plakken moet.

Ninx schreef:
Probeer de micklem dan, met sidepull.

Dus met 2 teugels rijden.

Je kunt je altijd even inlezen en een ervaren instructrice in de hand nemen die meer ervaren is in rijden zonder bit. Eigenlijk maakt het gewoon echt weinig uit.

Kan dit ook met de competition? Ik heb de multibridle niet namelijk..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:36

Als je paard op alles zo gevoelig is, kan je ook eens naar het totaalplaatje kijken. Bloedwaarden goed, geen tekorten etc? En dan nog de vraag waar dat eventueel door komt..
Ik had er 1 heel gevoelig op maag en darmen, waardoor hij weinig weerstand had, waardoor zijn huid en mond gevoelig waren. Bij hem hielp een ijzer preparaat om de mond weer goed te krijgen. En uiteindelijk de oorzaak in maag/darmen aan kunnen pakken en nooit meer problemen gehad.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:38

De Compeed en dan de medium maat Zijn ovale pleisters dus zorgen dat je de randen niet op de gevoelige plaats plakt maar aan de buitenkant! Het breedste deel zeg maar op de kapotte plek Snap je hem?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:38

Heb je er al eens aan gedacht om een bitfitter langs te laten komen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:41

Ik heb er ook eentje die erg gevoelig is in de mondhoeken. Roze snoetje/schimmel dus feest.

Ik heb via mijn bitfitter de neue schule turtle incl kleine bitringen en dat gaat qua rijden en mondhoeken top.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:41

Deempjexxx schreef:
Cheminee schreef:

Wat vervelend. Laseren zat ik aan te denken maar heb het gevoel dat ik nog niet alles geprobeerd heb.
Heb er nu al zoveel geld aan uitgegeven, bitten zijn niet goedkoop en hoofdstellen ook niet. De middeltjes ook niet overigens dus waar stopt het denk ik dan maar goed.

Enkel gebroken, dubbel gebroken en de flexibele stang dan nu heb ik allemaal al geprobeerd. En ohja ook watertrens bustrens bitringen etc haha.
Lage neusriem hoge neusriem, rambo micklem. Heb zo’n beetje alles gehad -O-

Ik probeer ook goed op mijn rijden te letten, ik ben natuurlijk ook wel is te hard in mijn hand, maar voor mijn gevoel nooit zo dat het dit veroorzaken moet. Met mijn vorige paarden nooit last van gehad, en vooral mijn vorige die verraadde je als je teveel met je handjes aan het spelen was :+

Je kan van alles proberen maar als de wond niet goed genezen is blijft het maar open gaan. De laser helpt om het van binnen uit mooi te helen.
Het wondje lijkt voor ons dicht maar de gevoeligheid blijft van binnen uit.

Geloof me ik praat uit eigen ervaring. Mijn bittencollectie is bijna groter dan die van een bitfitter. En ik heb heel veel rollen bitbandages gebruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:45

https://www.bitmagazine.nl/bit-print/vo ... ken/89077/

soms helpt een gewoon enkel gebroken bitje, voor sommige paarden geeft dat minder stress
zelfs het gebroken stukje bij een dubbel gebroken bit kan irritatie geven
bit met smaken - b.v. koper/argentaan kunnen voor irritatie zorgen,

maar los van het bit en rijden zijn er nog andere mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken

allergieën kun je laten testen en mogelijk geeft dat iets aan waardoor je met ander voer/anders voeren iets kun verhelpen,

mineralen tekort, invloed op de stofwisseling/darmflora

organen geven ook o.a. door jeuk /schuren aan dat er iets niet goed werkt, kun je ook laten testen

probeer de oorzaak te achterhalen, anders blijft het symptoombestrijden

konden de paarden het maar zeggen waar het schort, zou voor ons een stuk makkelijker zijn
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-19 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:50

MCE schreef:

soms helpt een gewoon enkel gebroken bitje, voor sommige paarden geeft dat minder stress
zelfs het gebroken stukje kan irritatie geven

maar los van het bit en rijden zijn er nog andere mogelijkheden die dit kunnen veroorzaken

allergieën kun je laten testen en mogelijk geeft dat iets aan waardoor je met ander voer/anders voeren iets kun verhelpen,

organen geven ook o.a. door jeuk /schuren aan dat er iets niet goed werkt, kun je ook laten testen

konden de paarden het maar zeggen waar het schort, zou voor ons een stuk makkelijker zijn

Ja dat zal ik nog is kunnen laten testen idd, of ze er allergisch voor is. Maar is het dan gelijk zo dat ze voor alles allergisch zijn kan? Dus voor de flexisoft en een sweet iron en een gewoon bit?

Gelukkig heeft ze geen andere rare dingen, ik denk dat ze misschien een heel dun huidje heeft
oid. Net zoals mensen denk ik dan.

Deempjexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 08:52

Chesss schreef:
Heb je er al eens aan gedacht om een bitfitter langs te laten komen.

Heb er aan gedacht, maar straks neem ik een duur bit en ook dan na 3 dagen rijden de hoeken open.. vind dat moeilijk bepalen na 1 keertje met een bit rijden zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 08:54

Deempjexxx schreef:
MCE schreef:

zelfs het gebroken stukje kan irritatie geven

Ja dat zal ik nog is kunnen laten testen idd, of ze er allergisch voor is. Maar is het dan gelijk zo dat ze voor alles allergisch zijn kan? Dus voor de flexisoft en een sweet iron en een gewoon bit?

Gelukkig heeft ze geen andere rare dingen, ik denk dat ze misschien een heel dun huidje heeft
oid. Net zoals mensen denk ik dan.

nee hoor, maar op één kunnen ze al heel heftig reageren,
'n bit met smaken -koper/argentaan b.v. - kan al een overdosis geven van iets waardoor er een reactie komt

een dun huidje kan, maar dan is het wel zaak om het in de gaten te houden want anders schuurt ze zich steeds open
denk ook niet dat u het in bitten moet zoeken alvorens eerst alles qua gezond getest te hebben,
begrijp wel dat de mondhoeken eerst genezen moeten zijn om weer objectief een ander bit te kunnen testen

anders blijft het symptoombestrijden

wisselen van tanden en kiezen: gevoelig mond / minder weerstand
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-19 09:35, in het totaal 5 keer bewerkt