Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pandora2 schreef:Als ik dit zo lees is dit voor mij een sluimerende bevangenheid.
Dunne zolen, hoefzweer, gevoelig op het harde, kreupel aan beide voorbenen... allemaal symptomen hiervan.
Op RX zie je dit niet. Tenzij het hoefbeen al gekanteld is, maar dan ben je een paar stadia verder.
Buut heeft hier ook nooit afdoende geholpen bij bevangenheid. Ik heb 10 dagen Equioxx gegeven en frogpads onder de hoeven getaped. Maakte al een wereld van verschil.
En een strikt dieet. Niks onbeperkt en het eerste jaar geen gras meer.
Pandora2 schreef:Vreemd. Voor een smalle spriet is bevangenheid een uitzondering inderdaad.
Die Equioxx hebben ze ook in hondenversie die je aan paarden kan geven en schijnt stukken goedkoper te zijn, maar de naam ontsnapt mij even
Hoe oud is je paard ? Cushing zou eventueel ook bevangenheid kunnen uitlokken
Hilary schreef:Ik heb ook een dunne spriet, maar ook die is al meerdere malen bevangen geweest. Inmiddels heeft ze een PPID diagnose, maar de eerste jaren dat ik haar had, had ze dat niet.
Bij haar is buut met voerverandering (terugschroeven dus) wel afdoende. Inmiddels krijgt ze medicatie voor de PPID.
Staat wel onbeperkt op gras (lang uitgebloeid, onbemest), en krijgt bijgevoerd.
Pandora2 schreef:Misschien toch laten testen op cushing ? Kan je dat alvast uitsluiten of bevestigd krijgen.
Het hele cushing-gebeuren is eigenlijk nog steeds een groot grijs gebied waar vrij weinig over geweten is.
Ze hoeven ook niet meteen vachtproblemen te hebben. Dit komt vaak een aantal jaar later pas boven water.
Hilary schreef:In principe zou je dan verbetering verwachten, tenzij het net zo hard slijt als aangroeit.
hwn schreef:Mss es kijken hoe ie loopt met hoefschoenen? Kan je hem niet bijv. 's nachts in de bak zetten met hooi, zodat ie dan tenminste niet pijnlijk loopt?
Voor dunne zolen bestaat een product dat blijkbaar heel goed werkt, legt een soort beschermlaag, mijn bekapper en n pensionklante van mij zijn hier heel tevreden over. Mocht dunne zool de reden zijn, wil ik gerust de naam eens navragen hoor.
hoogendroog schreef:Paard zou prima artrose hebben kunnen ontwikkelen aan beide voorberen. Zeker gezien het feit dat ie al een afwijkende beenstand heeft. Niet rad op het harde en rad op zachte ondergrond, zijn vaak wel aanwijzingen voor artrose.
hoogendroog schreef:Paard zou prima artrose hebben kunnen ontwikkelen aan beide voorberen. Zeker gezien het feit dat ie al een afwijkende beenstand heeft. Niet rad op het harde en rad op zachte ondergrond, zijn vaak wel aanwijzingen voor artrose.