Paard zuigt net lucht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sakwly

Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:41

Hi allemaal,
Ik heb sinds gisteren een nieuw paardje en hij zuigt lucht... Weten jullie misschien wat dit kan zijn aangezien hij het bij zijn vorige eigenaar niet deed. Misschien is het verveling aangezien hij bij hen 24/7 buiten stond en bij mij 10/7. Of het is door stress of het veranderen van voer. Kan iemand mij verder helpen?

frankiej

Re: Paard zuigt net lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:44

terugbrengen. Verborgen gebrek.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:45

Maagzweren zijn vaak de oorzaak. Veearts naar de maag laten kijken.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:46

Lijkt me vrij stug dat hij bij zijn vorige eigenaar nooit lucht zoog en binnen een dag is gaan luchtzuigen. Ik denk dat hij het daar ook deed.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:47

frankiej schreef:

Dat is dus niet helemaal zo zwart wit. Als dit paard het bij de vorige eigenaar nooit heeft gedaan, en hier spontaan is begonnen, dan is het geen verborgen gebrek geweest.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:50

Kaitlyn schreef:
frankiej schreef:

Dat is dus niet helemaal zo zwart wit. Als dit paard het bij de vorige eigenaar nooit heeft gedaan, en hier spontaan is begonnen, dan is het geen verborgen gebrek geweest.

Dit doet het wss al langer als die het binnen een dag doet. Vaak laten zuigers de eerste weken niks zien

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:51

Mijn paard begon met houtbijten, nog geen luchtzuigen, na een verhuizing en een flinke blessure. Ze deed dat vooral tijdens het aansingelen en na het rijden.

Deze heb ik in overleg met de DA behandeld voor maagzweren met Abprazole, goedkope omeprasol die je via internet koopt.
Kuur van een maand en een maand afgebouwd.

Hierna nooit meer problemen gehad.
Pijn en stress (verhuizing) kan maagzweren veroorzaken.

Aan de tanden kan je zien of dit al langer speelt of dat de verkoper de waarheid spreekt en dit nieuw is.

Is het dier gekeurd?

Overleg even met je DA!

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 18:53

Hij is gekeurd. Ze zegt dat hij het bij hen echt niet heeft gedaan. Hij is geïmporteerd, dus van de eigenaar daarvoor weet ik niks.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:54

Als je paard zo kort hebt en hij nu al fanatiek lucht zuigt dan is de kans dat hij dit gewoon al deed heel groot... en nu met stress het weer naar boven komt. Dus zou zeker even snel bedenken of je wel echt deze luchtzuiger wil hebben want het is inderdaad vaak iets wat de verkoop kan ontbinden.

Luchtzuigers hebben baat bij veel ruwvoer (brok mengen met bietenpulp), veel weidegang, weinig stress... voeren van snoepjes en lekkers tussendoor is vaak onverstandig (mijn ouwe reageerde heel erg op appels) daarnaast iets om zijn maag te ondersteunen en eventueel medicijnen tegen maagzweren.
Ik heb jaren een luchtzuiger gehad... geen problemen met koliek of afgeslepen tanden... wel met slokdarmverstopping omdat de anti-luchtzuigband zijn strottehoofd kapot had gemaakt. Oh en lang niet op elke pensionstal welkom... (heel veel niet zelfs)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:54

speedfiets_2 schreef:

Dit doet het wss al langer als die het binnen een dag doet. Vaak laten zuigers de eerste weken niks zien[/quote]
Hoeft niet.
Heb een paardje staan die de eerste tijd wat gezogen heeft.
Is er ook weer mee gestopt.
Bij de oude eigenaresse zoog hij niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:55

Dierenarts naar de voortanden laten kijken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 18:57

Hij zoog daar niet om dat hij dus buiten stond en wellicht geen paal durft vast te pakken?

Ik zou er niet op vertrouwen.

Wat bigone al zegt.
Vaak is het aan de tanden te zien of hij het al langer doet.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:00

Dierenarts laten komen om te kijken of het al langer speelt en heel goed nadenken om te kijken of je dit wilt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:05

Ten eerste is natuurlijk de vraag vind jij het zelf een gebrek om het paard op terug te brengen.
Zo niet, zou je mogelijk nog kunnen kijken of je een deel van het aankoop bedrag terug kan krijgen/wilt hebben (een zuiger is minder waard dan een niet zuiger).
Wil je dit is het verstandig contact op te nemen met de verkoper (misschien kan je direct al een accoord bereiken), anders morgen/overmorgen een da het paard na laten kijken en een rapport op laten stellen dat hij zuigt (en mogelijk kan die idd “oude” schade aan de tanden zien).

Reden van zuigen is grote kans dat het een maagzweer is en dat door de stress meer op is gaan spelen nu.

Zorg dat hij iig 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking heeft.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:07

Vaak zijn idd maagzweren de oorzaak.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 19:12

Ik vind het geen rede om hem weg te doen. Dus dan zou ik miss een deel van het aankoop bedrag terug kunnen krijgen. Ik vroeg me af of jullie dit ook hebben gehad in het begin of een oplossing hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:23

Dat een paard binnen 24 uur na koop/verkoop is gaan zuigen heb ik nog nooit meegemaakt. Dat is wel erg snel. -O-

Veel/ 24/7 naar buiten op een wei met andere paarden kan bijdragen aan minder zuigen. 24/7 ruwvoer tot zijn beschikking hebben ook.

Er zijn da’s die je middelen kunnen aanraden om de maagzweer tot rust te brengen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:28

Binnen 24 uur jezelf als paard aanleren om lucht te zuigen is inderdaad erg snel.
Als ze het al kennen is een verhuizing juist dat gene wat het triggert. Ik wist dat ik luchtzuiger kocht en die stond dus op zijn nieuwe plek binnen een paar uur helemaal stoned van het zuigen... daarna werd het gelukkig alleen maar minder. En uiteindelijk deed hij het alleen bij stress.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:28

Direct de dierenarts bellen en dit laten constateren. Je hebt maar een week de tijd om het paard hierop terug te brengen. Dit is echt een verborgen gebrek. Of het paard het nu deed bij de oude eigenaar of niet doet niet ter zake. Dit zijn dateringstermijnen die wettelijk zijn bepaald.
Het is absoluut waarde verminderend. Omdat de risico's op koliek hoger zijn.
Je kunt altijd onderhandelen over de prijs. Wel met een veeartsrapport in je hand. Maar daar moet de oude eigenaar dan wel op in willen gaan.
Feit is wel als je de pony zelf weer wil verkopen dat heel moeilijk is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 19:40

Ze doen het uit stress, maagzweren, ander voer, maagpijn of al langer uit gewenning. Staat het paard op stal of buiten? Als ze buiten staan, naast of met een of meer andere paarden, dan heb je kans dat het afneemt zodra het dier wat gewend is. Omdat je het dier nét hebt kan er een medische oorzaak zijn, dus de DA raadplegen, maagzweren laten controleren en zo nodig behandelen. Geen voordroog, gewoon hooi geven, onbeperkt. Geen nekbanden oid om gaan doen; dat helpt niet. Ook niet lang op stal laten staan, het is een stalondeugd, en ze doen het over het algemeen niet in vrijheid op de paddock of weide (uiteraard de uitzonderingen daargelaten, voordat daar weer iemand op reageert met 'mijn paard zuigt ook op de wei'....) Hopelijk neemt het af, en is het voor zover mogelijk beheersbaar. Mijn paard heeft ook een stalondeugd...hij gaat rondjes draaien wat bijzonder slecht is voor de pezen. Hij staat dus nooit meer verplicht op stal, behalve 31.12.

sakwly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 19:45

Lindsey_99 schreef:
Ze doen het uit stress, maagzweren, ander voer, maagpijn of al langer uit gewenning. Staat het paard op stal of buiten? Als ze buiten staan, naast of met een of meer andere paarden, dan heb je kans dat het afneemt zodra het dier wat gewend is. Omdat je het dier nét hebt kan er een medische oorzaak zijn, dus de DA raadplegen, maagzweren laten controleren en zo nodig behandelen. Geen voordroog, gewoon hooi geven, onbeperkt. Geen nekbanden oid om gaan doen; dat helpt niet. Ook niet lang op stal laten staan, het is een stalondeugd, en ze doen het over het algemeen niet in vrijheid op de paddock of weide (uiteraard de uitzonderingen daargelaten, voordat daar weer iemand op reageert met 'mijn paard zuigt ook op de wei'....) Hopelijk neemt het af, en is het voor zover mogelijk beheersbaar. Mijn paard heeft ook een stalondeugd...hij gaat rondjes draaien wat bijzonder slecht is voor de pezen. Hij staat dus nooit meer verplicht op stal, behalve 31.12.

Hij staat van 9 tot 5 buiten de de rest van de tijd op stal. Hij is dit niet gewend want bij de handelaar stond hij altijd buiten. Hij staat nu in de paddock en hij heeft geen onbeperkt voer. Ik ga dit regelen en hopelijk helpt dat. Hij staat nu nog niet bij andere paarden, maar hij kan ze wel aanraken met dus een lijntje er tussen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 20:55

Ik heb je een berichtje gestuurd !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:00

De vorige eigenaar is dus een handelaar? Die zal het paard wel niet dermate lang gehad hebben dat die al dan niet weet of het een luchtzuiger is.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:05

Je hebt twee keuzes: terugbrengen of je stalmanagement aanpassen. Blijkbaar is je paard niet blij met de manier waarop hij gehouden wordt.

Ik heb ook een luchtzuiger. Onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten hielp hem er vanaf.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:10

Babootje schreef:
Direct de dierenarts bellen en dit laten constateren. Je hebt maar een week de tijd om het paard hierop terug te brengen. Dit is echt een verborgen gebrek. Of het paard het nu deed bij de oude eigenaar of niet doet niet ter zake. Dit zijn dateringstermijnen die wettelijk zijn bepaald.
Het is absoluut waarde verminderend. Omdat de risico's op koliek hoger zijn.
Je kunt altijd onderhandelen over de prijs. Wel met een veeartsrapport in je hand. Maar daar moet de oude eigenaar dan wel op in willen gaan.
Feit is wel als je de pony zelf weer wil verkopen dat heel moeilijk is.

Dit dus! Direct handelen. Doen.