Verbrande neus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xAnthea

Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 22:35

Hey Bokkers!

Ik heb een tinker met een roze neus. Voorbije jaren nooit veel last gehad met een verbrande neus, dit jaar is het echt erg... Over een kant van haar neus zijn overal korsten en heeft ze zelfs een blaar ;(
Daar smeer ik honingzalf op maar dat neemt ze me niet in dank af.

Wat kan ik er voorlopig opsmeren om de korsten soepel te houden en die blaar te genezen? En wat doen jullie om een verbrande neus tegen te gaan? Ik smeer al elk jaar zonnecrème en dat werkte altijd. Nu lijkt het echt niet te werken :(

Alvast bedankt!

PowerPoef

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:37

Je hebt volgens mij ook UV werende neusnetje die je aan een halster kan doen, misschien is dat het proberen waard.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:37

zonnebrand factor 50?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:39

PowerOfZoef schreef:
Je hebt volgens mij ook UV werende neusnetje die je aan een halster kan doen, misschien is dat het proberen waard.

Dit
Altijd gehad voor mijn pony. Top dingen. Van field relief. Wij naaiden m wel vast aan het halster

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:40

Vliegenmasker met neusflap (lang genoeg, uiteraard) werkt bij mijn merrie goed. Zonnebrandcrème heeft bij haar geen nut; eerst ruzie maken over het erop smeren en daarna erachteraan lopen om te zorgen dat ze het niet binnen 3 minuten heeft afgeveegd.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 22:46

Ik had dat ooit voor mijn vorig paard en daar kwam vuil en stof in te zitten doordat het nat werd, ik kreeg dan de indruk dat hij dat niet erg fijn vond of er goed door kon ademen... Vandaar dat ik het nog niet opnieuw gekocht heb.

Factor 50 wordt gesmeerd, dat lijkt niet te werken Dit jaar...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:51

Uv werende kappen van cashel iedeaal. Blijven goed zitten zonder halster ook met spelen en 24/7 gebruik. Worden niet echt vies en zowel makkelijk af te spoelen en kunnen daarna weer op.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:51

Heeft je paard echt zonnebrand of kan ze ook in contact komen met berenklauw ??

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 22:54

bigone schreef:
Heeft je paard echt zonnebrand of kan ze ook in contact komen met berenklauw ??

Ik heb die plant niet gezien op de wei dus vermoed echt van de zon.

Hier een foto van het ergste stuk aan de zijkant. Beschermt daar zo'n netje ook tegen? Vooraan heeft ze ook wel wat korstjes maar daar kan ik aankomen en lijkt niet pijnlijk voor haar. Aan de zijkant doet hey haar echt pijn...
Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:56

Heel herkenbaar.... de zonnebrand factor 50 voor kids uit de sprayflacon van lidl werkt hier betreft zonnebrand goed. Uv netjes sloopt hij af die simpele, maar zijn ook flutdingen.

Echte goede kappen kun je vinden bij paardeerlijk.nl zij verkopen 90% uv wetende kappen. Ze zijn iets duurder, maar super kwaliteit doe je echt een aantal jaren mee.Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:11

Dan zou ik voor zo’n kap gaan , fijner dan elke dag smeren. En voor nu even kijken wat je er regen de pijn op kun doen zodat het geen dikke korsten worden. Heeft ze het alleen op de neus of ook plekken op de benen?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 23:14

Enkel op de neus gelukkig :)

Ik ga dan eens kijken naar zo'n netje voorlopig...

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:15

Ik smeer altijd sudocrème op de neus :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:19

Pure zinkzalf erop overdag. ( sudo zond er bestanddelen om in te branden) En de honingzalf blijft achter op de huid en laat een vette laag achter.
Dat vet brand overdag in.

Kies iets wat de huid kalmeert en indroogd zoals calendulan voor brandwonden. Honingzalf doet trouwens ook pijn in dit soort wonden.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 00:20

Sowieso een neusflap.
Zonnebrand werkt onvoldoende en werkt kort. Je hebt “speciale” zonnebrand voor surfen. Die is heel dik en echt bestand tegen water. Het zit een een blikje i.p.v. een tube zo dik is het. Hielp bij mijn haflinger altijd goed.

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 06:25

Vaak duidt het (opeens) verbranden ook op een intern probleem, regelmatig is in zulke gevallen en verminderde leverfunctie de oorzaak. Dus als ik jou was zou ik even met de dierenarts overleggen, zeker omdat het de eerste keer is dat het zo heftig is.

Verder nu inderdaad smeren met zinkzalf (werkt ook uv wetend) en eventueel een netje op.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 13:15

Een neusnetje vind ik zelf de beste optie. Een goed netje zal nooit de ademhaling in de weg zitten. Het netje wat ENGEL noemt is een aanrader.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:41

Ik smeerde zonnebrand en dan ging het nog mis, neusnetje vond de mijne niks, klapte hij omhoog en nu smeer ik dik sudocreme en daarmee gaat het wel goed.

heba

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 16:43

Speciale Waterresistant Zonnebrandcreme en/of neusnetje.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 17:07

Het wordt erger en erger, ik begrijp er niks van... Ben vandaag Flamigel gaan halen, dit leek ze iig fijner te vinden dan de honingzalf. Ik heb ook een neusnetje gekocht, dat heeft ze nu dan altijd aan.
Bleek wel dat een stalgenootje after sun heeft gesmeerd zonder ik dit wist dus mss dat ze daar zo heftig op gereageerd heeft? Dierenarts heb ik vandaag gebeld en die zegt ook even flamigel of flammazine te smeren en als het dan nog zou verslechteren, dan komt ze begin volgende week bloed pakken om de leverfunctie na te kijken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:14

Apart dat iemand anders spul op je paard smeert , zouden ze bij mijne niet moeten doen. Hoe goed bedoelt ook.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:29

Oorzaak weghalen! Dit is een fotosensibiliteit reactie. Er zijn verschillende redenen; bemesting van het land met teveel stikstof, planten die een reactie geven bv st janskruid of klaver, of een verminderde leverfunctie, allemaal dingen waarbij smeren maar gedeeltelijk zin heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:32

Aftersun op al enigszins open plekken kan nógál zeer doen en de boel verergeren.

Ik zou niet blij zijn met de actie van die stalgenoot.

Ooit zelf mogen ervaren dat dat echt pijnlijk kan zijn.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 18:48

Ze staat sinds enkele dagen op een zandpaddock met hooi waar geen gras of onkruid staat. Dus als Flamigel niet werkt moet het wel de lever zijn (hoop ik).
After sun zal idd niet de beste optie geweest zijn, heb iig gezegd dat, als ze iets wil smeren, het Flamigel moet zijn.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 19:12

Wij hebben een weide halster en naaien daar een hydrofiel washandje aan, dan hangt die net halverwege de neusgaten maar dat is wel genoeg om niet te verbranden.
Afbeelding