Onverklaarbare diarree

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lala_Land

Onverklaarbare diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:31

Ik hoop hier iemand te vinden die mij de tip kan geven voor mijn probleem.

Mijn paard is sinds een maand aan de spuitende waterige diarree. De dierenarts is al 2 keer geweest. Bloed- en mestonderzoek komt niets uit.
Geen infectie, wormen, bacterie, virus, parasiet of zand te zien.

Onze dierenarts dacht dat het van het gras kwam, omdat dit een opvallende verandering was in zijn dieet. Ondertussen staat hij terug 2 weken op de paddock en krijgt hij ook zo oud mogelijk hooi.

De afgelopen maand kreeg hij een extra ontworming voor de zekerheid, hij heeft al gutbalancer van science supplements (probiotica) en daarna yea sacc gekregen. Niets lijkt te werken. :?

In januari heeft hij een hevige bloedworm infectie gehad. Daar is hij volledig vanaf, maar zijn darmen blijven voorlopig nog gevoelig door de beschadigingen.
Hij is van februari tot begin juni diarree vrij geweest zonder problemen, en nu krijgen we het precies niet opgelost. Ondertussen merken we ook dat hij begint af te vallen ondanks dat hij gewoon eet!

Van voer krijgt hij onbeperkt hooi, quattro van mijten en 300gr bodybuilder van mijten.

Help. :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:41

toen de diarree begon.is er op dat moment toen wat in de voeding veranderd?
en je voert oud hooi, maar is het vrij grof of juist fijn?
ik heb gemerkt bij mijn merrie dat die juist met groffer hooi slechtere mest krijgt..
heb je ook een zandkuur gedaan, iets als psylliumvezels is wel even goed voor de darmen...

gebit is ook goed nagekeken?

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:45

ellepel schreef:
toen de diarree begon.is er op dat moment toen wat in de voeding veranderd?
en je voert oud hooi, maar is het vrij grof of juist fijn?
ik heb gemerkt bij mijn merrie dat die juist met groffer hooi slechtere mest krijgt..
heb je ook een zandkuur gedaan, iets als psylliumvezels is wel even goed voor de darmen...

gebit is ook goed nagekeken?

Op het moment dat de diarree begon werd hij juist op het gras gezet. Op onze stal staan ze in de winter op de paddock en vanaf mei op een weiland. Ondertussen staat hij al 2 weken niet meer op het gras.
Het is wel een beetje grof hooi, maar ook niet extreem, hij heeft er al groffer gekregen en dat ging allemaal goed. Er leven ook 30 andere paarden daar van hetzelfde hooi zonder problemen.
De tandarts is in maart nog geweest, dus lijkt me vreemd om nu al problemen te hebben met zijn gebit.
Een zandkuur hebben we nog niet gedaan, de dierenarts wou eerst de yea sacc proberen omdat er in zijn mest ook helemaal geen zand was gevonden.Denk je dan een zandkuur toch zou helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:51

mijn merrie is extreem gevoelig voor veranderingen in voeding.
die is ook zo aan de dunne.
bij haar heb ik gemerkt dat psylliumvezels absoluut de mest steviger maakt en heb het idee dat het rustiger word.
dus je zou prima een kuur kunnen proberen.

zie je trouwens bij je paard ook dat hij een bolle opgeblazen buik heeft, of meer winderig is?

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 18:57

ellepel schreef:
mijn merrie is extreem gevoelig voor veranderingen in voeding.
die is ook zo aan de dunne.
bij haar heb ik gemerkt dat psylliumvezels absoluut de mest steviger maakt en heb het idee dat het rustiger word.
dus je zou prima een kuur kunnen proberen.

zie je trouwens bij je paard ook dat hij een bolle opgeblazen buik heeft, of meer winderig is?

Dan zal ik eens zoeken naar psylliumvezels en dit proberen!
Zijn buik is niet opgeblazen, maar hij is wel veel winderiger inderdaad. :\

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 18:58

Als je paard zo aan de diarree is, krijgt hij nu ook electrolyten bij gevoerd?
En ipv oud hooi zou ik goed hooi geven. Oud hooi bevat geen tot zeer weinig voedingsstoffen meer.

Waar is het bloed op onderzocht?

tengeltje11

Re: Onverklaarbare diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:00

Probiotica proberen.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 19:06

tengeltje11 schreef:
Probiotica proberen.

Hij heeft deze maand al gut balancer (pre- en probiotica) en yea sacc (ook een soort probiotica) gekregen.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:07

Ik heb je een pb gestuurd.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 19:09

No_No schreef:
Als je paard zo aan de diarree is, krijgt hij nu ook electrolyten bij gevoerd?
En ipv oud hooi zou ik goed hooi geven. Oud hooi bevat geen tot zeer weinig voedingsstoffen meer.

Waar is het bloed op onderzocht?

Hij krijgt momenteel geen electrolyten bijgevoerd. En het andere hooi dat we momenteel ter beschikking hebben is verser hooi (dat nog wat groen is van kleur ipv bruin) en hier ging hij ook juist plat af van.

Het bloed is onderzocht op infecties, bloedarmoede, spierafbraak, globulines, lever- en nierfunctie, eiwitten en vitamines, etc. Bijna alles, de uitslag is 4 pagina’s lang.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:14

Tip uit de praktijk
Kopje lijnzaad malen en heet water erop
Af laten koelen en voeren.
Bij onze paarden helpt dat snel m diaree op te lossen.
Proberen waard en niet duur

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:26

Mijn pony te weken geleden ineens aan de diarree, konden niet vinden waar het aan lag totdat wij zijn waterbak in stal nakeken (vlotter drinkbak) het water onderin de bak stonk enorm dat werd ondanks drinken niet echt ververst. Nu andere bak en diarree over.... Het is maar een idee. Wij denken dat het hier aan onrein water lag.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:49

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:40

Phoe.. lastig iets ts..

Ik zou denk ik naar een andere kliniek gaan voor verder onderzoek.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 19:07

hier heb ik een 2-tal jaar terug een paardje hiervoor laten inslapen en volgens de DA kwam het wel vaker voor.

ook idem,met op de wei te gaan diarree...tja,kan gebeuren,verandering voer.
dus eerst pro-biotica enkele weken,haalde niets uit,daarna anti-biotica,haalde niets uit,bloed en mest,kwam niets uit,behalve lichte ontstekingswaarde,maar daarop dus de AB gegeven en haalde niets uit.
daarna cortisone en dat hielp wel,maar ze had het nodig in hele hoge dosissen.
meerdere keren geprobeerd om af te bouwen(op advies van de DA allemaal),maar haalde niets uit,op den duur moest er 50 euro/week aan cortisone in om haar diarre +/- onder controle te houden.
het was in ons geval daarnaast al een enorm oud paardje en dan beslist om ze te laten inslapen.

De DA zei dat hij meerdere sportpaarden kende die constant op cortisone stonden omdat ze diarree hadden die niet onder controle gekregen werd...

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 19:13

tengeltje11 schreef:
hier heb ik een 2-tal jaar terug een paardje hiervoor laten inslapen en volgens de DA kwam het wel vaker voor.

ook idem,met op de wei te gaan diarree...tja,kan gebeuren,verandering voer.
dus eerst pro-biotica enkele weken,haalde niets uit,daarna anti-biotica,haalde niets uit,bloed en mest,kwam niets uit,behalve lichte ontstekingswaarde,maar daarop dus de AB gegeven en haalde niets uit.
daarna cortisone en dat hielp wel,maar ze had het nodig in hele hoge dosissen.
meerdere keren geprobeerd om af te bouwen(op advies van de DA allemaal),maar haalde niets uit,op den duur moest er 50 euro/week aan cortisone in om haar diarre +/- onder controle te houden.
het was in ons geval daarnaast al een enorm oud paardje en dan beslist om ze te laten inslapen.

De DA zei dat hij meerdere sportpaarden kende die constant op cortisone stonden omdat ze diarree hadden die niet onder controle gekregen werd...

Oh wat erg!
Ik hoop dat ik het over krijg zonder cortisone. Maar ik ga het in mijn achterhoofd houden moest niets werken. Bij een ouder paard kan ik inslapen nog snappen. Maar hier is inslapen geen optie, hij is nog maar 8 jaar oud.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 19:16

tootje71 schreef:
Mijn pony te weken geleden ineens aan de diarree, konden niet vinden waar het aan lag totdat wij zijn waterbak in stal nakeken (vlotter drinkbak) het water onderin de bak stonk enorm dat werd ondanks drinken niet echt ververst. Nu andere bak en diarree over.... Het is maar een idee. Wij denken dat het hier aan onrein water lag.

Bedankt voor de tip.
Ik ben vandaag in zijn waterbak gaan kijken, maar deze ziet er proper uit.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 19:36

Ik zou met je paardje naar een kliniek gaan voor verder onderzoek. Zo kan je een test laten doen of de darmen wel voedingsstoffen opnemen (glucose opname test) of eventueel biopt nemen van de dunne darm met scopie. Ook zou er getransfauneert kunnen worden. Hopelijk knapt je paardje snel op! Succes!

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 00:07

Corientjuh94 schreef:
Ik zou met je paardje naar een kliniek gaan voor verder onderzoek. Zo kan je een test laten doen of de darmen wel voedingsstoffen opnemen (glucose opname test) of eventueel biopt nemen van de dunne darm met scopie. Ook zou er getransfauneert kunnen worden. Hopelijk knapt je paardje snel op! Succes!

Transfauneren en een glucose absorptie test stonden ook nog als opties bij onze dierenarts indien er geen beterschap komt. Een biopt was nog niet over gesproken, maar ik overleg het even met de dierenarts.
Bedankt voor de tip!

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 12:46

UPDATE

Er is IBD vastgesteld. Hij zal jaarlijks een cortizone kuur moeten krijgen (zijn we vandaag mee begonnen) en een aangepast dieet. |(

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 13:21

Wat is precies IBD?

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 15:27

Misty12 schreef:
Wat is precies IBD?

Inflammatory bowel disease of chronische darmontstekingen.
Beetje vergelijkbaar met de ziekte van Chron bij mensen.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:28

Aha dank voor de uitleg.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:37

IBD is een samenvoeg-term voor Colitis Ulcerosa en de ziekte van Crohn. In beide gevallen gaat het om een chronische ziekte met een ontstoken darm. Bij CU vindt daarbij ook zweervorming plaats. Met medicatie kun je de ontstekingsreactie onder controle krijgen. Bij mensen zijn er veel verschillende medicijnen mogelijk, niet iedereen reageert goed op elk medicijn, dus dat is uitproberen. Bij paarden weet ik niet hoe dat zit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:34

ik ben wel benieuwd hoe je zoiets dan vast kunt stellen?