Merrie die dekt

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

genja

Merrie die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 17:11

Iemand ervaring met een merrie die dekt in de kudde en hengsten gedrag vertoont ?
Mijn merrie is tijdens het rijden en in de omgang het braafste en makkelijkste paard ongeveer die er is. Of ze nu hengstig is of niet.
Ze staat in een kudde met 2 andere merries en een ruin. Zodra er een andere merrie hengstig is begint ze met dekken en heeft ze continue conflicten met de ruin. Dit gaat eigenlijk de hele zomer door.
Dierenarts heeft al een echo gemaakt en er is bloed geprikt hier is niks bijzonders op te vinden.
Ze heeft al monnikskap peper gehad maar dit weigert ze te eten en het hielp ook niet echt.
Ze heeft ook een tijdje regumate gehad hielp wel iets maar niet volledig en eigenlijk wil ik dit miet langdurig geven,
Iemand nog ideeën voor supplementen die zouden kunnen helpen. Liefs vloeibaar omdat madam alle poeders op haar eten weigert.

No_No

Re: Merrie die dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:46

Bij ons op stal hebben we ook een merrie die mijn merrie dekt als ze hengstig is. Vervelen vind ik het wel maar ja.. wat doe je er aan inderdaad?

Is je paard geprikt op testosteron?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:00

Ik ben ook lesbisch en heb (nog) geen echo en bloedonderzoek gehad. Wellicht is een knikker ook nog eens een idee

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:13

Elvirawortel schreef:
Ik ben ook lesbisch en heb (nog) geen echo en bloedonderzoek gehad. Wellicht is een knikker ook nog eens een idee

Ik vind dit een beetje rare uitspraak :+

Misschien is je merrie wel wat dominant of maakt veel testosteron aan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:15

Elvirawortel schreef:

Dek je ook iedereen op straat?

Is ze eens drachtig geweest?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:28

Elvirawortel schreef:

Voor mensen heet dat een spiraal. TS ik hoor goede verhalen over Moody Mare.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:44

Heeft de DA ook een echo van haar eierstokken gemaakt? De pony van mijn zusje deed dit ook bij vorige eigenaar, en had een tumor op de eierstokken.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:48

Elvirawortel schreef:

_O-

Al ben ik doorgaans wel met jou eens. Gun die dieren ook hun plezier. Zolang ze alleen maar in het weiland doen zie ik geen problemen.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:51

nicole_floor schreef:
Heeft de DA ook een echo van haar eierstokken gemaakt? De pony van mijn zusje deed dit ook bij vorige eigenaar, en had een tumor op de eierstokken.

Idd ik ken ook zn verhaal

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 19:45

Ja er is een echo van de eierstokken genaakt en op testosteron geprikt allebei geen afwijkingen.

En ik gun haar best haar lol maar voor de andere merries niet echt goed voor de rug als ze er iedere keer bovenop springt.

En het geruzie met de ruin voor hun beide niet goed. Zijn dan net 2 hengsten ze willen allebei de merries. En dat gaat best hard.

Moody mare heb ik inderdaad naar gekeken maar is een poeder en dat wordt echt een drama.

Dominant lijkt ze dus in de kudde inderdaad wel te zijn maar rare is bij mensen absoluut niet paard met het zachtste karakter wat ik ken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 19:59

Blussem schreef:
Elvirawortel schreef:

_O-

Al ben ik doorgaans wel met jou eens. Gun die dieren ook hun plezier. Zolang ze alleen maar in het weiland doen zie ik geen problemen.

Tot je merrie open wonden op d'r rug heeft van de hoeven van een ander paard of je dekkende paard rugproblemen krijgt. Maar verder geen probleem hoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:02

Koper dat had mijn merrie door een g*ile ruin... wist niet wat ik aantrof :( Leuk, pensionstalling :=

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:04

genja schreef:
Moody mare heb ik inderdaad naar gekeken maar is een poeder en dat wordt echt een drama.

Eet ze het ook niet wanneer je de poeder mengt door wat slobber?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 20:18

Drico schreef:
genja schreef:

Eet ze het ook niet wanneer je de poeder mengt door wat slobber?

Nog al kieskeurige dame ze wil 1 soort voer de rest hoeft ze niet. Zelfs slobber niet. Zou ik het met een spuit kunnen doen maar dat is iedere dag best een gedoe .
Druppels zou makkelijkst zijn boterham eet ze wel

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 20:38

Zou je de poeder niet in een spuit met appelmoes of iets kunnen doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 20:42

alice0cullen schreef:
Zou je de poeder niet in een spuit met appelmoes of iets kunnen doen.

Ja kan inderdaad en vindt ze op zich ook prima. Maar het moet een lange tijd gegeven worden en op gegeven moment is ze dan echt niet blij meer ermee. Ze wordt dan echt een beetje hoofd schuw. Misschien toch maar weer eens proberen monnikkap peper heb ik nog staan

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 19:35

Vandaag nog een keer met de dierenarts gesproken en voor de zekerheid volgende week nog een keer een uitgebreide echo maken om te kijken of er niks gemist is. En ze gat vast met een vriendje overleggen die op de afdeling fertiliteit werkt in Utrecht of die nog ideeën heeft.
Ook zij was het met mij eens liever niet langere periode op de regumate.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:21

Echt vervelend. Snap dat je dit niet wilt, niet voor haar en niet voor de kudde genoten. Succes volgende week.

ninaphilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:36

Mijn pony van 27 heeft dit ook.. Gelukkig nu op haar nieuwe plek een heel stuk minder, alleen soms als de andere merrie hengstig is. De 2 ruinen vinden haar gelukkig alleen maar eng/raar dan, dus die blijven uit de buurt.
Ze heeft ook alleen maar interesse in merries, heeft ooit een keer een fries gedekt. Ze is zelf 1.10..

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 21:44

Gebeurt het meer in de voorjaar/zomermaanden dan in de winter?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 22:03

woepsie90 schreef:
Gebeurt het meer in de voorjaar/zomermaanden dan in de winter?

Als de andere merries hengstig zijn dus meestal in voorjaar /zomer. Conflicten met de ruin hele jaar door die 2 kunnen niet met elkaar maar ook niet zonder.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 22:09

Ik heb geen merrie die dekt maar mijn ruin ging op de hobbel. Heb hem HormOne gegeven van phytonics. Ik hoor ook goede ervaringen bij merries. En dat is heel makkelijk op een boterham te doen.
https://www.agradi.nl/phytonics-hormone-50ml.htm

genja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-19 20:09

Moossie90 schreef:
Ik heb geen merrie die dekt maar mijn ruin ging op de hobbel. Heb hem HormOne gegeven van phytonics. Ik hoor ook goede ervaringen bij merries. En dat is heel makkelijk op een boterham te doen.
https://www.agradi.nl/phytonics-hormone-50ml.htm

Dat is een goede om in gedachten te houden dat weet ik zeker dat ze eet. Morgen ochtend komt om 9.15 de dierenarts dus even afwachten.
Enigste ingewikkelde is wel dat madam het ook doet als ze zelf niet hengstig is.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:29

Je kunt ook eens oestress proberen. Dat heb je zowel vloeibaar als poedervorm