Paard mankt, dan hele tijd niet dan terug mank en zo door

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

franteir

Paard mankt, dan hele tijd niet dan terug mank en zo door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 17:57

Ik wou even wat ervaringen horen. Dierenarts komt deze week sowiso terug langs maar wou al eens horen. Even de situatie uitleggen.
Ik heb mijn paardje nu al een jaar of 5 en rij hier licht competitief jumpings mee ( in de zomer 1 keer per week 80 cm maar ook niet elke week) in het begin had ik af en toe eens dat ze iets onregelmatig liep als ik haar dan enkele dagen rust gaf was dit weer voorbij voor enkele maanden. Nu vorig jaar rond oktober was dit weer en had ik haar rust gegeven maar ging niet over. Dierenarts geweest, niets aan te zien maar toch ontstekingsremmers gegeven. Hiermee beterde het een beetje maar toch bleef ze manken. Ondertussen had ik ook al glucosamine en msm besteld en haar beginnen geven. Dierenarts ging terug komen om haar been uit te verdoven maar plots liep ze perfect, ik had haar nog nooit zo goed zien lopen ze zweefde bijna boven de grond. We zijn dan rustig terug beginnen opbouwen en ze heeft 7 maand perfect gelopen! Nu dit weekend was het weer. Stap is er niets te zien, draf op een rechte lijn een klein beetje maar op een cirkel mankt ze echt heel hard op beide kanten. Galop is er ook weer niets te zien. Ze staat nu terug een week op rust elke dag haar been gekoeld en haar een extra dosis glucosamine gegeven maar vandaag was het nog niet beter dus dierenarts komt terug maar pas volgende week omdat ik in de examens zit en nu absoluut geen tijd heb om super lang bezig te zijn bij de paarden.

Iemand ervaringen met soortgelijke situatie? Een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn of wat ik intussen kan doen?

poes

Re: Paard mankt, dan hele tijd niet dan terug mank en zo door

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:05

Opladen en naar kliniek voor goed onderzoek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:06

je hebt haar in al die tijd dus nooit op de foto gezet?

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:10

Allereerst beterschap voor je paard. :(:) Ik zou niet doormodderen maar bij de kliniek een gedegen kreupelheids onderzoek laten doen. Daar kunnen ze ook, indien nodig, echo en foto's maken.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:12

Klinkt echt als mijn paard.....
Verbetert wel na uitverdoven dus er zit iets onder de kogel...
Helaas hebben ze niets op rontgenfotos en echobeelden kunnen vinden....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:13

Je zult toch eerst een diagnose moeten hebben alvorens te weten hoe te behandelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:19

In elk geval eerst RX laten nemen zodat je weet wat het probleem is.
Als ik het goed begrijp is dit nog niet gebeurd.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:41

Hm, dit is dus al een poos aan de gang....Inderdaad,naar de kliniek en uitgebreid onderzoek. Je geeft glucosamine en msm zonder een diagnose?? Sterkte en beterschap.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 18:41

Foto’s zijn inderdaad nog niet genomen omdat de vorige keer toen we op dat punt kwamen ze plots weer perfect liep. Uitverdoven had dus geen nut want je zou toch geen verschil merken. En zo maar foto’s beginnen nemen van alles zo ten eerste zeer veel geld kosten en bovendien zouden er onregelmatigheden te zien zijn die eigenlijk niet de oorzaak zijn aangezien elk paard wel geboren wordt met onregelmatigheden waar hij nooit last van zal hebben. Dierenarts komt nu dus terug om uit te verdoven en zo te weten waar het zit en foto’s nemen maar ik wou intussen gewoon al eens horen of er nog mensen in die situatie hadden gezeten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 18:42

Knikmops57 schreef:
Hm, dit is dus al een poos aan de gang....Inderdaad,naar de kliniek en uitgebreid onderzoek. Je geeft glucosamine en msm zonder een diagnose?? Sterkte en beterschap.

Gluco en msm zijn ondersteunend, dat kan geen kwaad.
Maar het is geen medicatie die het probleem gaat oplossen en kan dus geen degelijke diagnose en behandelplan vervangen. Bedoel je dat?

Uiteraard sluit ik me aan bij de rest.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 18:44

Knikmops57 schreef:

Wel op aanraden van de dierenarts omdat ze dus gevoelig was en dit haar zou helpen. Hij had ook niet gedacht dat dit haar direct zou helpen omdat normaal toch wel enkele weken duurt tegen dat deze stoffen werken maar blijkbaar had zij aan enkele dagen genoeg om weer goed te lopen waardoor er dus ook geen verder onderzoek meer kon gebeuren aangezien ze niet meer mankte

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 18:47

Kinke schreef:
je hebt haar in al die tijd dus nooit op de foto gezet?

Nee is inderdaad niet gebeurd omdat het uitverdoven niet kon doorgaan omdat ze plots weer perfect liep. De dierenarts zei toen ook dat we even moesten afwachten omdat we niet wisten waar het probleem zat en we anders foto’s van haar hele lichaam moesten nemen in de hoop ergens een mogelijk probleem te vinden maar dan nog kon hij met zekerheid nog niet zeggen dat hetgene dat we zagen ook effectief voor de problemen zorgde. Nu loopt ze weer mank dus ‘hopelijk’ blijft dit nog tot wanneer de dierenarts komt zodat we wel kunnen gaan uitverdoven

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:35

Is ze steeds aan een ander been kreupel dan? Of is het steeds een bepaald voorbeen? Want dan weet je welk been je op de foto moet zetten. En ze is al eerder uitverdoofd geweest. Welk been en welk gebied was dat? Dan moet je daar een foto van laten maken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 19:39

Misschien heeft hij wel een terugkerende hoefzweer.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 19:49

Suzanne F. schreef:
Is ze steeds aan een ander been kreupel dan? Of is het steeds een bepaald voorbeen? Want dan weet je welk been je op de foto moet zetten. En ze is al eerder uitverdoofd geweest. Welk been en welk gebied was dat? Dan moet je daar een foto van laten maken.

Het lijkt rechtsvoor maar dierenarts zei ook dat het uit een hoger gebied kon liggen omdat ze op de buigproef niets vertoonde. Uitverdooft is ze nog niet geweest omdat toen we het wouden doen ze plots weer goed liep dus dat kon niet doorgaan en sinds die moment heeft ze niet meer gemankt tot nu. Maar we gaan nu wel terug proberen om uit te verdoven

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 19:51

janderegelaa schreef:
is dat mogelijk dat ze een hoefzweer hebben zonder dat deze tevoorschijn komt? Ik dacht dat een hoefzweer altijd naar buiten groeide

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:24

franteir schreef:
janderegelaa schreef:
is dat mogelijk dat ze een hoefzweer hebben zonder dat deze tevoorschijn komt? Ik dacht dat een hoefzweer altijd naar buiten groeide

Ja dat kan.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 20:34

Ja dat kan.[/quote]
Ah ok weer iets bijgeleerd, en qua behandeling kan daar iets aan gedaan worden of blijft dit altijd terug komen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:44

franteir schreef:
Ja dat kan.

Ah ok weer iets bijgeleerd, en qua behandeling kan daar iets aan gedaan worden of blijft dit altijd terug komen?[/quote]
Blijkbaar is er nog nooit naar gezocht. Je zou iets met een thermische camera kunnen proberen.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:45

Ik heb iets soortgelijks gehad met mijn paard en bij hem bleek het na uitverdoven in het hoefgewricht te zitten. Dit is ingespoten en de stand van de hoeven moest aangepast worden.
Het kunnen ook de collaterale bandjes zijn, maar het kan ook heeeel veel meer zijn.

Ik ben met mijn paard naar DAP Bodegraven bij Sander geweest. Echt een aanrader!

Sterkte ermee!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:40

Op de foto laten zetten. Kan maar zo sesamoidose zijn.

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 19:42

Intussen is dierenarts geweest. Blijkt dat het niet aan de gewrichten of dergerlijke zou liggen maar dat ze continue haar hoefzool kneusd omdat ze snel platvoeten heeft. Nu even antibiotica en nadien aangepast beslag

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 19:49

Laat het paard het liefst helemaal op de foto zetten, dus niet alleen de onderzijde van de benen. Je loopt kans dat het van hogerop komt (schouders, heupen).

franteir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-19 20:18

Shenavallie schreef:
Laat het paard het liefst helemaal op de foto zetten, dus niet alleen de onderzijde van de benen. Je loopt kans dat het van hogerop komt (schouders, heupen).

Ze is onderzocht, komt van haar platvoeten. ( zie vorige post)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:25

Antibiotica bij een kneuzing? Nogal een apart en zinloos advies. Ben je er zeker van dat het antibiotica is en geen pijnstiller?