Rugproblemen en de organen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Rugproblemen en de organen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 09:20

Ergens op het internet, ik weet niet meer waar, las ik de uitspraak dat 80% van de rugproblemen bij paarden uit de organen komt. Iemand een idee hoe dat werkt, kan er niets over vinden?

Linde99

Re: Rugproblemen en de organen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:25

Heel toevallig is mijn osteopaat woensdag geweest en heeft mij hier ook over verteld. Mijn paard had een aantal weken geleden een zware koliek aanval gehad, oorzaak doordat de milt en darmen waren gaan bewegen en dus in een verkeerde positie kwamen(even in mijn eigen woorden). De osteopaat voelde dit duidelijk aan de ruggenwervels. De ruggenwervels vormen een geheel met het zenuwstelsel. Vanaf de ruggenwervels lopen zenuwbanen naar organen en weer terug. Op het moment dat een paard dan last heeft van een orgaan staat dat ook in verbinding met de ruggenwervels. Bij mij dus milt, waardoor de laatste ruggenwervels goed vast zaten. Ik vertel het in mijn eigen woorden maar hier kwam het op neer ongeveer. Wie weet heb je er wat aan

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:26

Van osteopaat en dierenarts heb ik begrepen dat een schrale rugspier samenhangt met darmproblematiek, maar het is te lang geleden om te vertellen hoe dat zat.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 09:39

Ah, oké, dus het heeft te maken met de zenuwen. Ik dacht misschien met afvalstoffen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:42

Er is een vlog van felinehoi waar haar osteopaat oa uitlegt wat voor invloed de organen hebben op het lichaam.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 10:00

Bedankt, ik ga daar eens een kijkje nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:04

Met alle respect, want ze zal een goede osteopaat hebben. Het bepalen van hoe het gesteld is met de organen dmv een apparaatje zonder bloedonderzoek te doen, staat mij wel wat tegen. Deze Youtuber weet alles leuk te presenteren, maar mist soms weleens de kennis imo.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:12

Dit valt voor het merendeel in het alternatieve hoekje, bij de wichelroedelopers en homeopaten. Prima als je erin gelooft maar bepaalt niet onderbouwd met enig onderzoek.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:40

troi schreef:
Dit valt voor het merendeel in het alternatieve hoekje, bij de wichelroedelopers en homeopaten. Prima als je erin gelooft maar bepaalt niet onderbouwd met enig onderzoek.

Als ik bij mezelf naga...

Ik heb sinds ik Bowen therapie krijg geen last meer van mijn rug. Behalve als mijn weerstand erg laag is of als ik te weinig drink.

Alternatieve geneeswijzen liggen nog steeds wat in het verdomhoekje in Nederland, maar gelukkig verdiepen traditionele medici zich ook steeds meer in alternatieve geneeswijzen. Best of both worlds is toch vrij ideaal...

Zonder die alternatieve weg, was ik vast niet zo snel hersteld van de Pfeiffer die door traditionele geneeswijzen (flikker er maar antibiotica in, er zit ergens een ontsteking) eigenlijk onnodig erger is gemaakt. Ik neem niemand wat kwalijk verder. Maar er is geen huisarts die je verteld dat bepaalde kruiden een stimulerende werking hebben op bepaalde organen. Er is geen huisarts die je vertelt dat je meer vitamine C gerust kan nemen, het is toch wateroplosbaar...
Er is geen dermatoloog die zegt dat varkensvlees mogelijk niet geaccepteerd word door je lichaam en je daardoor cystes krijgt, die schrijven je liever roaccutane voor waarbij je elke maand een negatieve zwangerschapstest moet inleveren.

Kreeg laatst een interessant blad bij de Kruidvat, ging over een chirurg die eens in de zoveel tijd een sabbatical nam en dan op zoek ging naar de alternatieve geneeswijzen in een vreemd land. Zij combineerde dat echt met haar traditionele geneeswijze.
We geloven tegenwoordig niet meer in wat vroeger 'heilzaam' werd geacht. Terwijl een groot deel van onze huidige medicijnen uit deze geschiedenis zijn ontstaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:48

Ik vind het ook jammer dat homeopathie zo aan de kant wordt geschoven hier. Er mag niet eens meer op de verpakkingen staan waar het voor dient.
Terwijl ik echt hele goede ervaringen heb met homeopathische behandelingen. Een keer met hardnekkige mok, deze ging pas over door de tabletten van VSM cure mok. Bij mijn dochter helpt Arnica heel goed, zowel inwendig als uitwendig. En met de crème van Dr Vogel Bioforce ook goede ervaringen.
En de Traumeel S gel is helemaal super, voor mensen en dieren.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 10:51

Het gaat mij niet om het er wel of niet in geloven, maar om de theorie achter het rugproblemen/organen verhaal.
Zelf heb ik heel positieve ervaringen met voetreflex, maar dat terzijde.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 13-04-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 10:53

Het zal een prima toevoeging zijn Janine, maar blind varen op alternatieve geneeswijzen zonder de reguliere geneeskunde te raadplegen, lijkt mij de omgekeerde weg. En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd. En nogmaals; ze weet vast een hoop en zal het ook weleens bij het goede eind hebben, voor mij is het een omgekeerde wereld.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 10:57

Ik heb de vlog van Felinehoi gevonden, maar er zijn meerdere video's met een osteopaat er in, ik moet ze nog gaan bekijken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:00

Adelaide71 schreef:
En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd.

Sterker nog, een niet-arts mág in NL helemaal geen diagnose stellen. Iemand die dat doet is strafbaar.
Dus iedere osteopaat die beweert dat er een leverprobleem (de lever is per definitie het orgaan waar volgens alternatieve behandelaars altijd van alles mee mis is - en als er íets zelden een probleem bij een paard is, is het de lever) ten grondslag ligt aan rugproblemen is illegaal bezig.

Om terug te komen op de vraag van TS: er is geen geaccepteerde theorie dat rugproblemen door organen worden veroorzaakt. Dat is nl alleen al fysiologisch onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:02

Ibbel schreef:
Adelaide71 schreef:
En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd.

Sterker nog, een niet-arts mág in NL helemaal geen diagnose stellen. Iemand die dat doet is strafbaar.
Dus iedere osteopaat die beweert dat er een leverprobleem (de lever is per definitie het orgaan waar volgens alternatieve behandelaars altijd van alles mee mis is - en als er íets zelden een probleem bij een paard is, is het de lever) ten grondslag ligt aan rugproblemen is illegaal bezig.

Je moet mijn oom (hij is paardeninternist) eens horen over dit soort praktijken... en de klant maar euro's neertellen voor die deskundigheid :x

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:05

Adelaide71 schreef:
Het zal een prima toevoeging zijn Janine, maar blind varen op alternatieve geneeswijzen zonder de reguliere geneeskunde te raadplegen, lijkt mij de omgekeerde weg. En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd. En nogmaals; ze weet vast een hoop en zal het ook weleens bij het goede eind hebben, voor mij is het een omgekeerde wereld.

Een goede osteopaat of whatsoever, zal hier ook zeker niet op blindvaren.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat eentje die in jouw ogen minder professioneel overkomt (want als ik je reactie zo lees, is dat wel mijn interpretatie en zo eentje hoef ik echt niet bij mij of mijn paard te hebben), zoiets niet kan voelen.

Ik heb de vlog niet gezien, ik kijk eerlijk gezegd liever naar andere vloggers. Maar zal eens kijken als ik wat meer tijd heb, vanavond ofzo. Volgens mij heeft Feline ook wel een beetje een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld een Danielle van Mierlo of Jill Huijbregts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:09

Janine1990 schreef:
Adelaide71 schreef:

Een goede osteopaat of whatsoever, zal hier ook zeker niet op blindvaren.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat eentje die in jouw ogen minder professioneel overkomt (want als ik je reactie zo lees, is dat wel mijn interpretatie en zo eentje hoef ik echt niet bij mij of mijn paard te hebben), zoiets niet kan voelen.

Ik heb de vlog niet gezien, ik kijk eerlijk gezegd liever naar andere vloggers. Maar zal eens kijken als ik wat meer tijd heb, vanavond ofzo. Volgens mij heeft Feline ook wel een beetje een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld een Danielle van Mierlo of Jill Huijbregts.

Wat ik al zei: ze (deze osteopaat) zal gerust een hoop kennis hebben van het paardenlichaam, maar dit kan nooit leiden tot diagnoses zonder bloed- en aanvullend onderzoek door een afgestudeerde dierenarts. Deze osteopaat zal dus nooit met zekerheid kunnen zeggen welke organen niet goed functioneren omdat ze die onderzoeken niet mag en kan doen. Dus ja, ik vind het misleidend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:17

Het is gewoon godsonmogelijk dat een osteopaat ook maar íets kan voelen dat zou kunnen wijzen op problemen met interne organen. Dat kan gewoon niet.
Zou het niet gewéldig zijn als een arts aan de buitenkant kan voelen of er zand in de darmen zit bij koliek, of dat het gas is, of een slag in de darm? Als een DA dat niet kan, waarom zou een osteopaat dan in hemelsnaam aan de rug kunnen voelen dat er een cyste op een eierstok zit? Hou toch op schei toch uit. Dan deed iedere DA dat toch als-ie een merrie met cyclusproblemen aangeboden kreeg.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:18

Voor mij zit dit helemaal niet in de alternatieve hoek. Onze jonge merrie van 4 was enorm gevoelig op de rug (en verder ook trouwens) en dat kwam doordat ze last had van de nieren.
Of dat wordt geconstateerd door een reguliere dierenarts of een homeopaat zal mij toch echt een rotzorg zijn.....
De discussie alternatief - regulier is niet dezelfde als bevoegd - onbevoegd.
Ik ga wel altijd naar een bevoegde dierenarts. Maar die kan ook gebruik maken van homeopathie of andere alternatieve geneeswijzen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:29

Mijn fysio-manueel therapeut, dry needling instructeur doet nu ook de opleiding voor humaan osteopaat.

Hij legt het zo uit: in je lichaam zijn spieren, wervels en organen met elkaar verbonden door bindweefsel. De fascie. Deze fascie reageren op signalen vanuit zenuwen, organen of spieren. Ze kunnen verstrakken, er kunnen soort van pijnpunten ontstaan en ze kunnen trekken aan wervels. De pijn die je op 1 plek voelt kan dus veroorzaakt worden door een probleem elders in het lichaam waar dat punt mee in verbinding staat. En als je begint met behandelen is het soms net een uienschil die je afpelt om bij het kernprobleem uit te komen.

Hoe beter de osteopaat, hoe beter hij in staat is om sneller tot de kern van het probleem te komen. En indien mogelijk te behandelen.

Doordat ik zelf behandeld wordt merk ik wat het met mijn eigen lijf doet. Ik heb soms wel eens het idee dat een flinke dry needling behandeling sneller en langer effect heeft, maar mijn fysio-manueel therapeut die echt continu overal bijscholing over volgt is er echt enthousiast over.

Wat hij doet is het combineren van losduwen, masseren en rekken van bindweefsel en spieren, manuele technieken (kraken) en af en toe nog dry needling er bij. Hij maakt fascie los die verbonden zijn met organen en rug wat verlichting geeft maar hij geeft aan dat hij het deel van de opleiding waarbij je echt gaat leren hoe je de echte oorzaak (als je denkt vanuit de organen) kunt behandelen nog moet krijgen in het volgende jaar.

Ik ben benieuwd.

Dat uitlezen met apparaatjes heb ik ook zo mijn bedenkingen bij maar als de gewone geneeskunde het niet weet en je ziet om je heen dat er echt iets verbeterd met alternatieve therapieën of behandelmethoden, dan zou ik het ook proberen.

In de gewone wetenschap erkent men ook steeds meer het belang van de fascie en waar dat allemaal invloed op kan hebben. En de verschillende acupunctuur lijnen en punten en de namen daarvan komen ook aardig overeen met hoe de fascie verbindingen maken in het lichaam. Volgens mijn fysio in elk geval :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:32

De homeopaat zonder medicijnenstudie, zal niet met zekerheid een diagnose kunnen stellen omdat het gedegen onderzoek op dat vlak ontbreekt en het zal dus bij een (sterk) vermoeden blijven. Dat sommige homeopaten hun onderzoek en uitslag wel presenteren als zijnde een diagnose, is misleidend. Je zal niet met zekerheid kunnen zeggen of het de juiste conclusie is omdat er delen van een onderzoek ontbreken (bijv. bloedonderzoek). Als aanvulling op onderzoek van een afgestudeerd dierenarts of internist in dit geval, zal het vast prima zijn. Maar voordat mensen euro's lichter zijn door het aanprijzen van druppeltjes en supplementen door homeopaten, gewoon een waarschuwing.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:37

Adelaide71 schreef:
De homeopaat zonder medicijnenstudie, zal niet met zekerheid een diagnose kunnen stellen omdat het gedegen onderzoek op dat vlak ontbreekt en het zal dus bij een (sterk) vermoeden blijven. Dat sommige homeopaten hun onderzoek en uitslag wel presenteren als zijnde een diagnose, is misleidend. Je zal niet met zekerheid kunnen zeggen of het de juiste conclusie is omdat er delen van een onderzoek ontbreken (bijv. bloedonderzoek). Als aanvulling op onderzoek van een afgestudeerd dierenarts of internist in dit geval, zal het vast prima zijn. Maar voordat mensen euro's lichter zijn door het aanprijzen van druppeltjes en supplementen door homeopaten, gewoon een waarschuwing.

Ik heb nu het filmpje gezien, maar ik vind niet dat het echt gaat om het stellen van een diagnose.
Wel een hoop blabla, daar heb ik persoonlijk echt een hekel aan. Doe je ding, 'schreeuw' er niet bij en vertel me wat je vind op een rustige manier.

Maar ik zie dit niet als diagnose stellen.

Verder heeft Joyce B het heel erg mooi uitgelegd!

Kendra schreef:
Voor mij zit dit helemaal niet in de alternatieve hoek. Onze jonge merrie van 4 was enorm gevoelig op de rug (en verder ook trouwens) en dat kwam doordat ze last had van de nieren.
Of dat wordt geconstateerd door een reguliere dierenarts of een homeopaat zal mij toch echt een rotzorg zijn.....
De discussie alternatief - regulier is niet dezelfde als bevoegd - onbevoegd.
Ik ga wel altijd naar een bevoegde dierenarts. Maar die kan ook gebruik maken van homeopathie of andere alternatieve geneeswijzen.

Iets wat veel mensen ook wel hebben ervaren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:51

Denk erover wat je wilt. Ik vind de hele gang van zaken (en het zijn meerdere filmpjes) vragen opwerpen en dat met name het constateren van problemen in sommige organen aan de hand van een apparaatje. Daarnaast ben ik van mening (nogmaals) dat het een prima aanvulling kan zijn, maar dus wel in een andere volgorde. En dat geblabla ergert mij ook, maar niet minder hier op Bokt. :+

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:53

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 12:56

Ik heb een gedeelte gekeken van zo'n video, maar daarin ging het niet over de organen. Heb ook niet gezien dat een apparaatje werd gebruikt.