Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
troi schreef:Dit valt voor het merendeel in het alternatieve hoekje, bij de wichelroedelopers en homeopaten. Prima als je erin gelooft maar bepaalt niet onderbouwd met enig onderzoek.
Adelaide71 schreef:En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd.
Ibbel schreef:Adelaide71 schreef:En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd.
Sterker nog, een niet-arts mág in NL helemaal geen diagnose stellen. Iemand die dat doet is strafbaar.
Dus iedere osteopaat die beweert dat er een leverprobleem (de lever is per definitie het orgaan waar volgens alternatieve behandelaars altijd van alles mee mis is - en als er íets zelden een probleem bij een paard is, is het de lever) ten grondslag ligt aan rugproblemen is illegaal bezig.
Adelaide71 schreef:Het zal een prima toevoeging zijn Janine, maar blind varen op alternatieve geneeswijzen zonder de reguliere geneeskunde te raadplegen, lijkt mij de omgekeerde weg. En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd. En nogmaals; ze weet vast een hoop en zal het ook weleens bij het goede eind hebben, voor mij is het een omgekeerde wereld.
Janine1990 schreef:Adelaide71 schreef:Het zal een prima toevoeging zijn Janine, maar blind varen op alternatieve geneeswijzen zonder de reguliere geneeskunde te raadplegen, lijkt mij de omgekeerde weg. En als je de osteopaat van desbetreffende youtuber aan het werk ziet, is het een hoop 'ach knapperd, etc' en een apparaatje paraat en met zekerheid durven zeggen waar de problemen liggen... ja ik vind dat nogal gevaarlijk eerlijk gezegd. En nogmaals; ze weet vast een hoop en zal het ook weleens bij het goede eind hebben, voor mij is het een omgekeerde wereld.
Een goede osteopaat of whatsoever, zal hier ook zeker niet op blindvaren.
Maar dat betekent natuurlijk niet dat eentje die in jouw ogen minder professioneel overkomt (want als ik je reactie zo lees, is dat wel mijn interpretatie en zo eentje hoef ik echt niet bij mij of mijn paard te hebben), zoiets niet kan voelen.
Ik heb de vlog niet gezien, ik kijk eerlijk gezegd liever naar andere vloggers. Maar zal eens kijken als ik wat meer tijd heb, vanavond ofzo. Volgens mij heeft Feline ook wel een beetje een jongere doelgroep dan bijvoorbeeld een Danielle van Mierlo of Jill Huijbregts.
Adelaide71 schreef:De homeopaat zonder medicijnenstudie, zal niet met zekerheid een diagnose kunnen stellen omdat het gedegen onderzoek op dat vlak ontbreekt en het zal dus bij een (sterk) vermoeden blijven. Dat sommige homeopaten hun onderzoek en uitslag wel presenteren als zijnde een diagnose, is misleidend. Je zal niet met zekerheid kunnen zeggen of het de juiste conclusie is omdat er delen van een onderzoek ontbreken (bijv. bloedonderzoek). Als aanvulling op onderzoek van een afgestudeerd dierenarts of internist in dit geval, zal het vast prima zijn. Maar voordat mensen euro's lichter zijn door het aanprijzen van druppeltjes en supplementen door homeopaten, gewoon een waarschuwing.
Kendra schreef:Voor mij zit dit helemaal niet in de alternatieve hoek. Onze jonge merrie van 4 was enorm gevoelig op de rug (en verder ook trouwens) en dat kwam doordat ze last had van de nieren.
Of dat wordt geconstateerd door een reguliere dierenarts of een homeopaat zal mij toch echt een rotzorg zijn.....
De discussie alternatief - regulier is niet dezelfde als bevoegd - onbevoegd.
Ik ga wel altijd naar een bevoegde dierenarts. Maar die kan ook gebruik maken van homeopathie of andere alternatieve geneeswijzen.