Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas5

Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 22:56

Hallo bokkers, ik ben hier al een hele tijd niet meer actief maar wou toch graag jullie mening vragen.
Gisteren is ons nieuwe paard aangekomen (Arabische merrie) en vandaag heb ik mijn haflinger er bij gezet. Ze stonden reeds naast elkaar met stroomdraad tussenin.
Nu heb ik ze rond 19u bij elkaar gelaten nadat de stroomdraden gesloopt waren door een uithaal en dat ging vrij goed.
Om 22u ging ik nog even langs en zag ik dat het nieuwe paard kreupel loopt op haar achterbeen. Ze heeft een verdikking en een kleine wonde, getrapt door de haflinger. Als ze stapt hoor je een soort dof geluid alsof er iets ploft.
Moet ik me hier serieuze zorgen bij maken? Sowieso komt de dierenarts morgen langs, nu is het te donker op de weide.
Afbeelding

Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:05

ja, kan zijn door een breuk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:06

Jezus... waarom bel je morgen de veearts pas? Dit is spoed. En ik hoop echt dat die haflo er nu niet meer bij staat.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:08

Oei ja ik zou me zorgen maken maar dat zal echt beoordeeld moeten worden door een dierenarts.
Kan hij het been wel belasten?
Sowieso koelen na zo'n tik erop
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 12-04-19 23:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:09

Ik gok ook dat er iets kapot is..

Zou vandaag nog de dierenarts bellen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:11

Ziet er door de uitstulping aan de achterkant plus het nagenoeg volledig ontlasten echt niet goed uit.

Dit zou voor mij een spoedje zijn.

Waarom haal je de draden weg om ze bij elkaar te laten, als ze nog dwars door het draad heen meppen?

Dat zou op een vrijdagavond voor mij nooit hèt moment geweest zijn om ze bij elkaar te zetten.

Eerder reden om er nog een paar draadjes extra tussen te zetten...

CalipsoLover

Re: Kreupel na trap, maakt vreemd geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:15

Je hoort iets, dat zou voor mij een alarm zijn om meteen de DA te bellen en niet nog een dag te wachten!

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:16

Wij mogen en kunnen hier geen medische diagnoses stellen. Bel alsjeblieft de DA of zorg in elk geval dat je een fikse pijnstiller voor jouw gewonde paard hebt om de nacht door te komen. Zie bericht hier boven, plus het feit dat de infectiekans ook kan toenemen, zeker als botvlies of e.d. beschadigd is, niet wachten alsjeblieft met DA bellen. Kan je in elk geval even overleggen, betekent niet gelijk dat ze hoeven komen. Wat zal dit paard een pijn hebben. Sterkte, TS, ook met jouw paard! :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:16

Hier moet echt wel nu nog een arts bij, zeer zeker om iig pijnstilling toe te kunnen dienen en de schade te behandelen tot er morgen verder gehandeld kan worden.
Auto lampen aan..bouwlamp erbij...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:18

Poe, dat ziet er niet goed uit...
Gauw de dierenarts bellen hoor!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:22

Ik snap dat je een dierenarts liever bij daglicht naar een paard laat kijken als er geen licht is op je wei, maar in dit geval zou ik er zelfs nog een dierenarts naar laten kijken als ik alleen een zaklampje had, want dit ziet er niet normaal uit. Naast het geluid wat je hoort maak ik me ook zorgen over de vorm van de bult, die 'hoort' bij een normale zwelling na een trap rond en vormloos te zijn, maar bij jou is die erg recht en hoekig, en dat is vaak geen goed nieuws.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:24

Bij spoedgevallen komt een veearts ook echt, echt, écht naar een wei zonder verlichting. Ook in het weekend. En ook, kan ik je helaas uit ervaring vertellen, in het donker zonder verlichting, in het weekend en in de stromende regen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:28

Meteen bellen, trailer en auto klaarzetten en zorgen dat je onder begeleiding van een da bij een kliniek komt indien dat nodig is, kan ook gebroken zijn en dan is het zeer waarschijnlijk einde verhaal.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:28

Hier zou ik ook geen dag langer mee wachten :(:)
Ik vind de zwelling merkwaardig en zou zelf vrezen dat het daar binnen kapot is.
In elk geval veel sterkte gewenst :(:)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:29

Oh oh.. Ik hoop voor je dat 't meevalt maar als ik het zo zie zou ik ook even 't zekere voor 't onzekere nemen. Bellen en overleggen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:32

bigone schreef:
Meteen bellen, trailer en auto klaarzetten en zorgen dat je onder begeleiding van een da bij een kliniek komt indien dat nodig is, kan ook gebroken zijn en dan is het zeer waarschijnlijk einde verhaal.

In het geval van een fractuur lijkt het me niet nodig, en alleen maar nodeloos pijnlijk, om het paard nog op een trailer te hijsen en naar een kliniek te brengen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:35

Koper schreef:
bigone schreef:

In het geval van een fractuur lijkt het me niet nodig, en alleen maar nodeloos pijnlijk, om het paard nog op een trailer te hijsen en naar een kliniek te brengen.

Staat ook indien nodig en vervolgens misschien gebroken dan is het miet meer nodig.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:36

Wat de anderen ook al zeggen, dierenarts bellen en laten kijken. Ziet er zo op het eerste gezicht niet echt goed uit en als je dan ook nog een plof hoort bij het lopen zouden bij mij toch echt alarmbellen af gaan...sterkte ermee in ieder geval en hopelijk is het minder erg dan het lijkt.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:36

Ik ga mee met de rest. Niet heel slim om ze zo laat nog bij elkaar te zetten, zeker omdat ze al door draad trapte. Je zult nu dan ook je consequenties moeten aanvaarden en in ieder geval de dierenarts bellen. Dan kun je overleggen. Ik neem aan dat je ze wel gelijk weer uit elkaar hebt gehaald? Het been kan best gebroken zijn en dan kan het inderdaad inslapen waarschijnlijk nog het enige alternatief zijn. Maar afwachten en het dier eerst nog een nacht in de kou laten lijden met veel pijn zal ik zeker niet gaan doen.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 12-04-19 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:37

Deze hoek ziet er niet uit als 'gewoon'. Vergelijk het maar eens met het andere been.
Afbeelding

Zoals de voorgangers zeggen, bel de dierenarts maar. Morgen is het weekend, dus je zit sowieso met avond/weekend-tarief. Dus dat kan geen reden zijn om te wachten. (Edit: mag trouwens ook nooit de reden zijn, geld)

Hopelijk reageert TS niet omdat ze aan het telefoneren is ;)

Verwijten maken (waarom zet je ze al bij elkaar?! Etc) hebben geen zin. Het is helaas gebeurd, niet meer te veranderen, en de enige persoon die in deze situatie wat kan zeggen is een dierenarts.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-04-19 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:39

Bubblewrap schreef:

Hij :+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:40

Dat rare geluid kan ook lucht zijn in het gewricht. Ook een reden om niet te lang te wachten met bellen. Als er iets gehecht moet worden moet dat zsm gebeuren anders teveel kans op infecties en wondranden die niet meer gehecht kunnen worden. Nog afgezien van die rare hoek.
Laatst bijgewerkt door cissy op 12-04-19 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Thomas5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 23:40

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal dan toch vanavond nog de DA bellen. Ze staan nu wel weer apart, ik had ze samen gelaten omdat de eigenaars van dit paard dat het beste vonden. Zo konden ze de rangorde bepalen en zouden ze zich niet verwonden aan de stroomdraden... Pfff wat een ellende, het paard is niet van ons maar onder "adoptie"

Wordt vervolgd...
Laatst bijgewerkt door Thomas5 op 12-04-19 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:41

Koper schreef:
Bubblewrap schreef:

Hij :+

Oops :+
Toch automatisme, op bokt ervan uitgaan dat leden dames zijn.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:42

je paarden trappen zich aan gort door een draad heen en dan denk je dit is het moment om de draad te verwijderen... En ze gezellig samen te zetten.

Heb je ze nu wel uit elkaar gehaald?