Niet aanwezig zijn bij klinische aankoopkeuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annet73

Niet aanwezig zijn bij klinische aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 08:12

Ach nee.....het virus wat hier al ruim een week rondhangt in huis heeft mij nu ook geveld.
Kinderen zijn om en om al een week ziek; buikgriep, overgeven. En ik begin nu ook.

En morgen wordt ‘onze’ pony gekeurd.....onze, als hij goedgekeurd wordt.

Net assistente van de veearts gesproken en die zegt dat het vaker voorkomt dat de kopende partij er niet bij is.

Wat nu? Ik heb mijn ‘angst’ uitgesproken tegen de assistente maar die heeft mij verzekerd niet bang te hoeven zijn en de veearts altijd de objectieve partij is en geen belanghebbende om een afgekeurd paard goed te keuren.

Verzetten is ook geen optie helaas.

Zal ik me er bij neerleggen en er vanuit gaan dat alles eerlijk en kundig gebeurd?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:16

Niet doen. Wat nou als het paard iets mankeert en hij goedgekeurd wordt met bemerking en je de beslissing moet maken wel of niet meenemen? Dan hoor je geeneens uit eigen hand wat er exact aan de hand is.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:16

Kun je geen vriend/kennis/familielid even mee laten kijken?
Diegene hoeft helemaal niet kundig te zijn maar die kan wel voor jou waarnemen en dit aan jou doorgeven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:18

Het gebeurd vaker inderdaad.

Ik zou er zelf wel graag bij willen zijn, als dat niet kan..wellicht kan er iemand voor je in de plaats gaan? iemand die je vertrouwd en die er ook wat kijk op heeft.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:20

Ik heb toen een jong paard laten keuren en kon er ook niet bij zijn.Ik moet zeggen dat de arts keurig even belde met het feit dat het paard hem gezond leek qua gewrichten ed,maar wel met een virus zat dus dat het hem wijs leek het paard er 14 dagen te laten staan en een ab kuur te geven.Dat zelfde verhaal staat ook als opmerking in het keurings rapport.Dus afgesproken met de eigenaar dat we ze 14 dagen later kwamen halen.Dus geen slechte ervaring.Maar dit ging dus over een 2 jarige.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:21

Ik zou het niet weer doen.
Heb het een keer gedaan omdat de pony wat verder weg stond.
Ik geloofde de vriendelijke eigenaren en hun veearts.
Pony werd natuurlijk goedgekeurd.

Uiteindelijk veel ellende gehad met een niet eerlijke en geen gezonde pony.
We hadden geen poot om op te staan.
Hebben ons verlies(en dat was een pittige prijs) genomen en de pony is ingeslapen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:22

Niet doen....
Stel dat er later wat mis is zit je altijd met twijfels....

Miiej

Re: Niet aanwezig zijn bij klinische aankoopkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:24

Kan je er niet telefonisch bij zijn? Als in iemand daar belt met jou op luidspreker zodat het kan horen en zo nodig foto's kan sturen. Dan kan je in elk geval op het moment zelf nog vragen stellen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:25

Het gebeurd vaker, maar bij een kleine twijfel kan er geen overleg zijn, dat stukje mis je dan.

Kan je jezelf niet voor een dagje volproppen met paracetamol, ibuprofen oid om er toch bij te zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:29

Is het je eigen dierenarts of die van de verkopende partij?

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 08:32

Hmmmmm......jullie hebben gelijk. Ook wat betreft evt. vragen of onduidelijkheden die dan niet ter plaatse toegelicht kunnen worden.

Iemand anders zou ik zo 123 niet weten. Het is of ik, of niemand ben ik bang.

Ik ga heeeel hard hopen dat ik me in de loop van de dag beter voel en anders toch de keuring verzetten.

Het is trouwens een onafhankelijk dierenarts. Niet de mijne, ook niet van de verkopende partij.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 09-04-19 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd met de wijzig knop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:35

Verstandig, beter verzetten als je echt te beroerd bent. Beterschap!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:40

Ik zou het ook verzetten. Het is ook leerrijk te zien hoe de pony zich gedraagt tijdens de keuring.
Keuring zonder erbij te zijn lijkt me ok voor een paard dat je enkel voor de sport hebt (waar enkel de 'specificaties' tellen), maar niet voor een familiepaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:46

Sclimpre schreef:
Ik zou het ook verzetten. Het is ook leerrijk te zien hoe de pony zich gedraagt tijdens de keuring.
Keuring zonder erbij te zijn lijkt me ok voor een paard dat je enkel voor de sport hebt (waar enkel de 'specificaties' tellen), maar niet voor een familiepaard.

Daar zeg je me inderdaad wat.
Mijn pony stond dus op twee achterbenen tijdens de keuring.. wel meegenomen toen (stom!!), inmiddels verkocht omdat het niet sporadisch was.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 08:49

Fijn jullie meningen, bedankt! Jullie kijken er toch anders tegenaan dan wij natuurlijk. Super zo’n forum!
En leerzaam

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:53

Wij hebben het des tijds wel gedaan. Wel een door ons ingehuurde veearts. Was zowel rö als klinisch. We hebben continu telefonisch contact gehad. Het ging hier om een groen paard van nog 2.5 jaar :)
Dit was is 2010, aankoop is doorgegaan en ze is nog altijd in ons bezit :)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:55

Ik zou het dan weer niet zo'n ramp vinden om er niet bij te zijn. Helemaal als het een onafhankelijke dierenarts is.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:10

Als het je eigen dierenarts is zou ik het wel doen, heb ik ook weleens gedaan. Hij belde netjes voor overleg. Als ze de DA niet kent zou ik er wel bij willen zijn

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:14

overdosis paracetamol innemen en gaan. klinische keuring duurt maar een half uurtje. Tenzij de pony 2 uur verderop staat haha

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:18

Als het een onafhankelijke dierenarts is zou ik het probleem niet zien. Je kan afspreken dat hij je belt als er ergens vragen over zijn of twijfel voor overleg?
Onze eerste pony heb ik laten keuren door een onafhankelijke arts zonder dat ik erbij was. Ik kreeg een keurig rapport met bevindingen en nooit iets aan de hand geweest.
Als je de pony/paard uitgebreid hebt bekeken en uitgetest lijkt het me sterk dat ie bij de keuring gedrag laat zien dat je nog niet eerder hebt meegemaakt ook. Ben je slechts een keer geweest dan is het weer wat anders.
Laatst bijgewerkt door eva1969 op 09-04-19 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:20

Welke omgeving zit je?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:23

Ik heb het van de andere kant meegemaakt.

Kopende partij was niet aanwezig bij de aankoopkeuring.
En het was mijn dierenarts.

Tja,..kopende partij had mogen verzetten van mij. En had ook een andere dierenarts dan de mijne mogen kiezen.

Het paard is netjes en uitgebreid gekeurd. Er was niets op aan te merken. Dus ook geen overleg of wat dan ook nodig.

Ik vond het wel wat apart...ik zou erbij willen zijn als je een paard laat keuren wat je koopt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:27

NatasjavE schreef:
Ik heb het van de andere kant meegemaakt.

Kopende partij was niet aanwezig bij de aankoopkeuring.
En het was mijn dierenarts.

Tja,..kopende partij had mogen verzetten van mij. En had ook een andere dierenarts dan de mijne mogen kiezen.

Het paard is netjes en uitgebreid gekeurd. Er was niets op aan te merken. Dus ook geen overleg of wat dan ook nodig.

Ik vond het wel wat apart...ik zou erbij willen zijn als je een paard laat keuren wat je koopt.

Hier ook.
Kopende partij was er niet bij toen pony gekeurd werd, en is door mijn veearts gekeurd.
Is gewoon allemaal netjes gegaan.
Ook nog bloed afgenomen wat een half jaar bewaard blijft.
Dus mocht er iets mis gaan, kan kopende partij altijd nog vragen of ze het bloedje na willen kijken op verboden/verdovende middelen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 09:29

Ja hier hebben ze toen ook een buisje bloed afgenomen.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 09:33

nouklime schreef:
overdosis paracetamol innemen en gaan. klinische keuring duurt maar een half uurtje. Tenzij de pony 2 uur verderop staat haha

Hielp dat maar tegen het spugen :(

En het is idd. twee uur rijden, minimaal.

Ik woon nabij Zierikzee en keuring gebeurd nabij Zwolle.