Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Frysian90 schreef:Hallo allemaal!
Vorige week te horen gekregen dat mijn 12 jarige fries een peesblessure heeft (mijn eerste paard, ik heb hem een jaar) de blessure zit in zijn linkerbeen in de check ligament en de diepe buiger.. de dierenarts had t vermoeden dat het er al langer zat. En de oude blessure die hij bij de oude eigenaar heeft gehad was ook nog te zien. We stonden eerst op een manage en hier reden we ook op manage niveau. We zijn een maand geleden verhuisd van stal en op een wat ander niveau gaan rijden, hiermee hebben we het denk ik overbelast. Ik voel mij eigen daar erg schuldig over.. de dierenarts was niet zo positief over de blessure en wist niet of het ooit nog goed komt.. we zijn woensdag begonnen met Lasertherapie en ik hoop dat dit gaat helpen. Wel heeft de DA gezegd dat hij boxrust moet.. nu is hij gelukkig super vrolijk en vind hij het niet heel erg, maar voor mn eigen gevoel voelt het niet goed om hem op te sluiten in zn stal en maar 2 keer per dag 10 minuutjes te stappen.. ik kan hem wel in de paddock zetten maar ben bang dat ik het er mee vererger, dus hier twijfel ik erg over. Hebben jullie nog tips of eigen ervaringen met deze blessure? Ik hoop dat jullie mij kunnen oppeppen
Ps ik hoop dat ik het bericht in de goede plek heb gezet.
Skippy01 schreef:Als je paard rustig is, is buiten staan in mijn ogen vaak het beste. Wat veel anderen ook zeggen vaak: wat niet goed komt met vrij bewegen, wordt met stilstaan ook niet beter. Maar dan moet je dus niet eentje hebben die zich gek maakt in de paddock. Bij ons zetten ze bij blessureleed meestal een stukje af van een weiland zodat ze bij de rest staan, maar wel apart, en niet gaan racen. Heel veel sterkte!
Michellette schreef:Boxformaat paddock in weiland afzetten als dat mogelijk is en daarin zetten. Als het beter lijkt te gaan, kan ook in een rustige stabiele groep genezing plaatsvinden, als je maar voldoende tijd neemt. Trek er rustig een half jaar voor uit met weidegang en stapwerk op harde ondergrond (zoveel mogelijk rechtuit).
Frysian90 schreef:Michellette schreef:Boxformaat paddock in weiland afzetten als dat mogelijk is en daarin zetten. Als het beter lijkt te gaan, kan ook in een rustige stabiele groep genezing plaatsvinden, als je maar voldoende tijd neemt. Trek er rustig een half jaar voor uit met weidegang en stapwerk op harde ondergrond (zoveel mogelijk rechtuit).
Ja ik ga eens kijken of dat mogelijk is.. en de paddocks zijn ook niet super groot maar ze zijn best zwaar daarom twijfel ik..
Skippy01 schreef:Ik zou de paddock ook niet aanraden als die zwaar is. dan beter een klein stukje wei afzetten. Dat is veel minder zwaar lopen.
Als je dierenarts zo hard is... zou dat voor mij reden zijn een andere te zoeken hoor! Onze dierenarts denkt enorm mee, en leeft ook mee. Veel prettiger!
Frysian90 schreef:Ja ga ik ook zeker doen, alleen alles is nieuw voor mij en mensen op stal zeiden dat hij zo goed is.. maar de volgende keer laat ik iemand anders komen!
Skippy01 schreef:Frysian90 schreef:Ja ga ik ook zeker doen, alleen alles is nieuw voor mij en mensen op stal zeiden dat hij zo goed is.. maar de volgende keer laat ik iemand anders komen!
Ik snap je hoor! Bij je eerste paard ga je mee in de mensen om je heenIk had gelukkig gelijk een fijne - maar wist ook vanuit eerdere bijrijdpaarden wie ik NIET wilde hebben en datzelfde geldt voor hoefsmeden he: je kunt er soms een paar 'verslijten' voor je er een hebt die past
Geeft niets hoor, geen verwijt, maar het is zó fijn als je een goed gevoel bij je dierenarts en smid hebt!
Frysian90 schreef:Ja alleen bij ons is het weide seizoen nog niet geopend.. maar kan ook vragen of hij met een ander rustig paard in de paddock kan dan blijft hij ook rustiger. Of is paddock sws nog niet slim ivm met diep zand ofzo?
Janneke2 schreef:...maar doe vooral wel wat de dierenarts zegt!
Mijn arabiertje had een blessure aan het checkligament. Ik heb een DA met een mobiele scan laten komen (reuze nieuw in 2002) en de diagnose plus advies aan de box geplakt, want ik werd gek van alle "tips" die ik kreeg.
Leg oude verzuchtingen 'wat met bewegen niet verbetert verbeterd echt niet met stilstaan' naast je neer. - dat is krek de makke met het checkligament.
Een pees wordt weinig doorbloed dus heeft weinig baat bij beweging
een pees wordt compleet belast bij beweging dus de blessure wordt erger.
Aan de hand van de peesscan krijg je een hersteladvies en dat is in eerste instantie minimaal.
Leuk is anders, maar hopelijk kun je een piepklein stukje paddock oid voor je dier inrichten, de stal is geen doel op zich. Weinig bewegen helaas de komende weken wel.
Mijn arabiertje is volledig hersteld en daarna nog tot haar 23ste een blij rijpaard geweest.
Janneke2 schreef:Pees levert trekkracht.
Als je zelf in mul zand loopt word je doodmoe omdat het zand vervormt en je spieren keihard moeten werken.
Dwz: je spieren keihard aan de pezen trekken.
Hardere ondergrond, die niet vervormt spaart de pezen.