hoef dubbel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bibi1109

hoef dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 21:03

hoihoi bokkers!
Mijn 7 jarige tinker merrie heeft ineens nadat ik haar vanmiddag de wei uithaalde bij haar hoef linksachter iets wat ik nog nooit had gezien. leek het alsof een deel van de hoef naar binnen gevouwen zat. :\ ik weet niet of dit voor problemen kan zorgen of dat het niks is. is er iemand hier die er ervaring mee heeft? :=

Absolem

Re: hoef dubbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:03

Zou toch wel met spoed een smid laten komen. Klinkt niet heel best.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:04

Kan zijn dat een deel van de hoefwand is gespleten en dubbel is gevouwen. Haal er een goede hoefsmid bij. Liefste morgen al.

Zo kunnen ze zichzelf aan de benen openhalen, nooit handig.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:09

Heb je dan iets gedaan toen je dat vanmiddag zag?
Er een foto van gemaakt, smid gebeld, dierenarts gebeld, iemand anders erbij gehaald o.i.d.?
Of viel het mee, en bleek dat het tot maandag kon wachten en maak je er nu voor de zekerheid een topic over?

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 21:13

Barbet schreef:
Heb je dan iets gedaan toen je dat vanmiddag zag?
Er een foto van gemaakt, smid gebeld, dierenarts gebeld, iemand anders erbij gehaald o.i.d.?
Of viel het mee, en bleek dat het tot maandag kon wachten en maak je er nu voor de zekerheid een topic over?

ik kon het niet goed zien, hoef zat onder vlas en ze wou niet dat ik haar hoef uitkrabde dus trapte ze naar achter. ik kijk morgen even goed en maak er dan een foto van als het ernstig is haal ik er een hoefsmid bij zo snel mogelijk ;( zag er voor mijn gevoel niet echt goed uit. Iemand van stal zei: “mijn paard heeft dat ook wel eens gehad, gaat vanzelf wel weer weg” maar ik geloof er eingelijk helemaal niks van. :\

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 21:32

Waarschijnlijk te lange hoefwand (is het de hiel?) die onder de druk van het paard is omgeslagen.
Wanneer is je hoefsmid voor het laatst geweest?
Ziet het er ongeveer zo uit?
Afbeelding

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-19 21:38

WesternWay schreef:
Waarschijnlijk te lange hoefwand (is het de hiel?) die onder de druk van het paard is omgeslagen.
Wanneer is je hoefsmid voor het laatst geweest?
Ziet het er ongeveer zo uit?
[ [url=m/s6ptpe.jpg]Afbeelding[/url] ]

ja dat is wat ik bedoel! alleen zit het iets verder naar voor in de hoef en niet zo dicht bij de straal. ik weet niet of dat verschil maakt maar dat is in ieder geval waar het heel erg op lijkt maar is ie iets verder uitgescheurd bij mij

hoefsmid is nog niet heel lang geleden geweest nu denk ik 4 weekjes geleden ofzo. en ik loop ook wel met haar op de weg dus die hoef is niet te lang ofzo.

ik weet niet of het heel ernstig is en wat ik er nu mee aanmoet. :\ hebbie misschien nog wat advies voor mij?

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 10:12

ik heb ook gehoord dat laurierzald help :j zal dat misschien eens gaan proberen dan
Laatst bijgewerkt door Bibi1109 op 23-03-19 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 10:13

links en rechts achter zijn allebij kapoet ;(
ik kan bij die omcirkelde stukken er onder met mijn hoevenkrabber :=
Afbeelding

Afbeelding

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:15

Zo, hier mag wel eens heel snel een smid bij komen, wat zien die hoeven eruit zeg...
Meer heb ik er niet op te zeggen.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 10:16

Jolliegirl schreef:
Zo, hier mag wel eens heel snel een smid bij komen, wat zien die hoeven eruit zeg...
Meer heb ik er niet op te zeggen.

ja ik weet ook niet wat ermee is gebeurd := zag het gister toen ik ze de wei uithaalde |(

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:17

Als je smid 4 weken geleden geweest is zou ik toch maar snel op zoek naar een andere :=

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:18

Dit ziet er niet naar uit alsof ze 4 weken geleden bekapt is.. >;) :wow:

Zou echt vandaag nog iemand laten langskomen..

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:19

Amyd schreef:
Als je smid 4 weken geleden geweest is zou ik toch maar snel op zoek naar een andere :=

Dit idd... Dit is niet iets van 4 weken na een goede bekapping...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:20

Is daar dan echt wel 4 weken geleden een smid bij geweest?

Wat heb je nu gedaan verder, je bent terug geweest naar je paard en foto's gemaakt.
Tijd genomen om dit in het topic te plaatsen en hier druk mee te zijn.
Wat ga je nu voor je paard doen?

Volgens je profiel ben je 13, weten je ouders hiervan, helpen ze je met de smid of dierenarts bellen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 10:55

Hoefsmid nodig.

Niet gevaarlijk op dit moment, t paard gaat er niet dood aan.
Maar spoed als in écht binnen een paar dagen hoefsmid is dit wel
Want anders kan de hoef heel rap nog slechter worden, en dan krijg je wél écht grote problemen.

Het ziet eruit alsof er al erg lang geen smid bijgeweest is.
Zelf durf ik tussentijds prima onderhoud aan de hoeven te plegen (raspen, indien écht nodig straal iets bijsnijden maar dat laatste is zelden) maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor een jonge eigenaar teveel gevraagd is.

Iedere 8 a 10 weken de hoefsmid is dan normaal.
Voor sommige paarden eerder 6 weken, andere paarden kunnen langer wachten.

Maar dit paard met deze hoeven moet nu wel écht héél nodig gebeuren. En gezien de staat van de hoeven nu dan binnen een paar weken weer. De boel is zodanig beroerd nu dat even ingrijpen en extra zorg nodig is.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:02

Snel een andere hoefsmid bellen, want die je hebt is niet goed.
En voor jezelf is het aardig om je een beetje in te lezen over hoe een hoef hoort te zijn. Bij o.a. paardenhoeven.info en Denken over Paarden vind je veel info.
En het is ook erg leuk om een cursus te doen; dan leer je over hoeven, hoefonderhoud, problemen signaleren en oplossen, en als je het wilt kun je zelf onderhoud plegen, evt. samen met de smid of bekapper. En bespaar je de moeite van laurierzalf...laat de smid gewoon elke 6 tog 8 weken komen, daar heeft je paard meer aan.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:07

waarom valt hier iedereen meteen de smid aan? wij weten helemaal niet of die wel echt 4 weken geleden geweest is.
aan de staat van de hoeven te zien rijst daar wel enige twijfel.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 11:28

Ik kan niet eens een straal in deze voeten herkennen. Denk dat een goede smid erbij halen nu wel de beste en meest logische optie is.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:00

Je hoeft niet gelijk in paniek te raken maar komende week moet er wel een smid bij. Ik zou even googlen of via facebook op zoek naar een andere smid (die je nu hebt lijkt wat dingen vergeten te zijn :o ). Waar woon je ongeveer? Misschien hebben mensen op bokt tips voor je :)

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 13:00

Jeetje, ik kan de vorm van de hoef niet eens meer herkennen. Nodig een goede smid erbij. Afhankelijk van je regio, kan ik een fijne smid aanraden.

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 17:34

heb de hoefsmid geinformeerd en fotos gestuurd. hij zei dat ik dat er zo met een nijptang eraf kan knippen dus dat het zo erg niet is :)
Laatst bijgewerkt door Bibi1109 op 23-03-19 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bibi1109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-19 17:36

NenaC schreef:
waarom valt hier iedereen meteen de smid aan? wij weten helemaal niet of die wel echt 4 weken geleden geweest is.
aan de staat van de hoeven te zien rijst daar wel enige twijfel.

ik heb het nagekeken en het is toch echt 4 weken :j

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 17:47

Bibi1109 schreef:
heb de hoefsmid geinformeerd en fotos gestuurd. hij zei dat ik dat er zo met een nijptang eraf kan knippen dus dat het zo erg niet is :)

Spijt me te zeggen, maar dan heeft de hoefsmid niet goed zijn werk gedaan, als dit binnen 4 weken na bekappen al zover is.
Je moet wel weten hoe je dat moet bijwerken met een kniptang die er geschikt voor is, niet een gewone knijptang gebruiken. Als je het zelf gaat doen zijn de hoeven denk ik niet meer in balans (als ze dat al zijn) en loop je de kans dat je het te ver wegknipt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 18:06

Ik bekap al jaren zelf en zou hierin het advies van de hoefsmid opvolgen. Aknippen met een nijptang op het punt tussen correcte wand en het punt van de draaiing dan verhelp je het grootste probleem. Een hoefsmid zal dit stuk er ook af halen, dus daarmee kun je niets verkeerd doen.

Als ik naar je foto's kijk zie ik een hoef die volgens mij niet uit gekrabt is waardoor het moeilijk is om de kenmerkende punten te gaan herkennen. Op de eerste foto zie ik echter aan de linkerkant een stukje hoefwand dat correct bekapt is en ook kan kloppen met de 4 weken termijn. Wel zie ik een steunsel dat eraf gehaald mag worden.

Heb je foto's van een schone hoef? 1 recht van voren,1 van opzij en 1 van de onderkant?