(zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

(zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 22:02

Natuurlijk geldt; elk paard zijn eigen behoefte, elke eigenaar zijn eigen wens/inzicht.

Hoe wordt jouw paard bekapt, en waarom?

Uit een ander topic begon bijvoorbeeld een hele interessante discussie over natuurlijk bekappen; in Amerika is zelf bekappen veel meer aan de orde van de dag. Echter, de ondergrond is daar anders, waardoor niet altijd dezelfde strategie kan worden aangewend.

Of vind je dat dat misschien onzin is, en dat geologische indeling geen effect heeft op bekappen/de vorm van de hoef?

Waarom hou je een bepaalde hoef vorm van bekappen aan?

Ikzelf mag op onze stal een paar paarden bekappen, daarin merk ik ook dat niet elke manier voor elk paard geschikt is.

Avalanche

Re: (zelf) bekappen; welke methode en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:07

Pfff..... ik laat bekappen. Omdat ik het zelf niet aandurf, kan me nog een horrorverhaal op Paard Natuurlijk lang geleden herinneren van iemand die er (toegegeven) volledig in doorsloeg. Nou zeg ik niet dat het voor iedereen zo gaat, natuurlijk. Maar ikzelf durf dat niet aan.

Ik heb een NB-er die de draagrand gelijk maakt met de zool, die hielen laag houdt en vooral gewoon kijkt naar hoe het paard loopt en wat de hoef nodig heeft. Als ze wat flares krijgt, betekent dat kwartierboogjes. Maar ik ben voorzichtig met het zelf doen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:19

Mijn twee IJslanders ben ik een jaar of vier geleden zelf gaan bekappen. Deels omdat ik het gedoe met smeden/bekappers zat was en daarnaast leek het me ontzettend interessant en handig om het zelf te kunnen.

Ik ben begonnen met het studiemateriaal van Paardnatuurlijk en ben daarna een aantal bekappingen begeleid door een nb'ster, tot ze niks meer hoefde bij te schaven en ik zeker genoeg van mezelf was.

Inmiddels bekap ik ze allebei op de manier waarop ze zelf het beste lopen, dat zit hem dan in de millimeters (iets minder/meer hiel, hoefwand en 'mustangrol').

Ook laat ik bij regenachtig weer bijvoorbeeld net iets meer steunsel staan dan wanneer het kurkdroog is buiten. Ideaal om zulke aanpassingen te kunnen doen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:22

Ik bekap al jaren zelf. Is ooit ontstaan met een lastige pony die moeilijk was bij de smid.
Uiteindelijk gaan proberen met behulp van smid. Aantal jaren geleden cursus gevolgd. Intussen laat ik het ook al jaren niet meer checken. Ik weet precies wat wel kan of wat niet. En ken mijn pony’s hierdoor preciezer. De ene heeft net iets meer lengte nodig. Waar de ander vrij recht is van zichzelf.
Ik bekapte ze eerder elke 4 weken. Helaas wegens pijn in vingers na 2 x bedrijfs ongeval. Zit er nu wisselende tijd tussen bekappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:23

Hier eigenlijk het zelfde verhaal als Wijslander. :j

Wij zijn zelf niet echt heel erg bezig met één bepaalde methode, maar volgen 'gewoon' de oorspronkelijke vorm van de hoeven van bijbehorend paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Er is een vrij simpele reden waarom in landen als de VS, Australië, Rusland, China eigenaren zélf voor hoefsmid moeten spelen: die wonen niet om de hoek in die landen. Bij gebrek aan beter doen ze het dan maar zelf, en ze worden er vast op den duur ook best wel handig in. Het heeft weinig met de grond te maken, anders dan dat dankzij die stenige grond hun eigen werk vermoedelijk een stuk minder kritisch komt en ze meer missers kunnen maken.

Ik peins er niet over zelf te gaan beunhazen en laat ook absoluut geen zelfbenoemde 'bekappers' bij mijn paarden. Hier komen alleen volledig geschoolde professionals over de vloer.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 13-03-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:25

Ik werk deels zelf bij en 1x id 6 wkn komt een natural balance bekapper de paarden goed doen. Ik vertrouw mezelf niet genoeg om het helemaal zelf te doen. Weet van alles een beetje. Maar de hoeven van mijn paarden zijn niet heel ingewikkeld. Ik rasp ze voornamelijk af en toe rond en hou de steunsels bij. Die groeien bij mijn paard hard, waardoor ze te lang worden en hij gevoelig gaat lopen. als er losse flappen aan de straal komen, snij ik die weg.

Ik heb vroeger een traditionele hoefsmid erbij gehad, verschillende. ook een keer ijzers onder gehad voor de wedstrijden. Ene paard maakte geen verschil met of zonder ijzers. Altijd goede hoeven en nooit gevoelig. Andere paard ging heel slecht lopen met ijzers, hele ander bewegingsafloop kreeg ie. En ging zich vast zetten in zn lijf omdat ie zn hoeven niet goed afgerold kreeg met ijzers. die krijgt dus nooit meer ijzers maar hoeft gelukkig ook niet. ze zijn hard en stevig. Toen ik een keer een DA die ook natural balance bekapper was heb gehad en mijn paard anders bekapt werd (steunsels werden wel weggehaald, straal werd niet aangeraakt en hij werd minder steil op zn voeten gezet) ging hij zo veel beter en losser door zijn lijf lopen. Toen heb ik me erin verdiept. HIj had flares achter, maar die heb ik sindsdien ook nooit meer gezien. Nooit meer losse flapjes aan de hoeven of rafelranden. Altijd keurig.
Terwijl andere paard dat ik rij, zie ik geen verschil aan haar hoeven of haar lopen of ze gewoon traditioneel bekapt wordt of natural balance. Daarom denk ik ook dat niet 1 methode bij elk paard past. je moet naar het paard kijken en daarop aanpassen. ik ben ook niet perse anti ijzer.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:31

Ibbel schreef:
Ik peins er niet over zelf te gaan beunhazen en laat ook absoluut geen zelfbenoemde 'bekappers' bij mijn paarden. Hier komen alleen volledig geschoolde professionals over de vloer.

Als zelfbenoemd bekapper levert mijn beunhazerij toch regelmatig complimenten op van geschoolde professionals die op stal komen voor andere paarden. :D

De kortere interval tussen bekappingen vind ik trouwens nog een bijkomend voordeel. Langer dan 4 weken zit er vrijwel nooit tussen de bekapbeurten, waardoor ze altijd netjes op de hoeven staan.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 22:52

Er zijn zoveel dingen waarmee we verschillen in het houden van paarden met landen als Amerika en Australië.
Een hele belangrijke is dat nog veel paarden hier in NL een leven kennen van 24/7 op stal in de winter en als er al een mogelijkheid is tot buiten is dit zeer beperkt.
Paarden in deze omstandigheden zullen nooit een optimale (hoef)conditie hebben, in tegenstelling tot bv. Amerika of Australië, waar paarden veel buiten komen en er van nature doorgaans een gevarieerde bodem beschikbaar is.
Zoals zo vaak word gezegd;blote voeten en natuurlijk hoefonderhoud gaat altijd hand in hand met algehele omstandigheden.
Een paard 24/7 op stal en buiten in een moeras zetten, die zal nooit gezonde hoeven krijgen, maar door er een ijzer onder te slaan worden die voeten ook niet gezonder, enkel een lapmiddel.

Verder vind ik dit een alles omvattend artikel;

http://denkenoverpaarden.nl/2016/08/13/ ... ijde-voet/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:03

Clasical schreef:
Een hele belangrijke is dat nog veel paarden hier in NL een leven kennen van 24/7 op stal in de winter en als er al een mogelijkheid is tot buiten is dit zeer beperkt.
Paarden in deze omstandigheden zullen nooit een optimale (hoef)conditie hebben, in tegenstelling tot bv. Amerika of Australië, waar paarden veel buiten komen en er van nature doorgaans een gevarieerde bodem beschikbaar is.

Dat is natuurlijk de allergrootste onzin die er bestaat. :+
Als je iets van de VS weet dan weet je dat er gigantische klimaat- en bodemverschillen zijn van noord naar zuid en van oost naar west. Los daarvan wordt een groot deel van de Amerikaanse sportpaarden daar ook nog steeds 24/7 op stal gelaten omdat eigenaren te bang zijn dat hun (daar helemaal megadure) paarden iets overkomt, en in het zuidelijke deel is het net zoals bijvoorbeeld in Spanje juist heel gebruikelijk om paarden 24/7 in een box te houden, zeker als het om hengsten gaat. Daar komt nog eens bij dat grote delen van de VS in de winter zo slechte weersomstandigheden (en roofdieromstandigheden) hebben dat het daar heel normaal is om paarden 's nachts op stal te houden en in de winter 24/7 op stal met een paar uur buiten als het daglicht is en er mensen in de buurt zijn. Een kennis van me daar heeft zijn paarden achter een soort Heras hekwerk staan dat onder stroom staat en dan nog laat hij de paarden daar alleen in als het daglicht is omdat hij al eerder een paard aan roofdieren is verloren die daar toch overheen gekomen waren.

Wat veel Nederlandse bekappers trouwens ook niet weten is dat grote delen van de VS net zo'n natte zompige bodem hebben als wij hier. En ja, Amerika heeft een gevarieerde bodem, maar dat is regionaal. Wat nou gevarieerde bodem voor een paard in de Florida Keys. Wat nou gevarieerde bodem voor een paard in een paddockje waar dan ook. :D

Dus nee, als een 'professionele bekapper' bij mij aan zou kloppen met dit fantasieverhaaltje dan zou ik die persoon met een grote glimlach weer van het erf sturen. Grote kans dat die persoon feiten en fictie ook verwart als het gaat om een gezonde hoefvorm... :=

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:12

Ik verwacht ook niet dat de Amerikaanse sportpaarden kwalitatieve blote voeten hebben.
Doorgaans denk ik dat het gemiddelde Amerikaanse paard tov een Nederlands paard toch echt wel een leven kent van meer buiten

Overigens, mijn Spanjaard heeft ook een leven gekend op stal, vanaf 4 jaar.
Daarvoor juist alleen maar buiten in een groep op geoot gebied.
Toen ik hem met 6 jaar kocht had hij kokers van hoeven.
Maar wel echt wen goede kwaliteit, die basis van eerste jaren had ook zijn hoefkwaliteit gevormd
Laatst bijgewerkt door Clasical op 13-03-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:13

Clasical schreef:
Een hele belangrijke is dat nog veel paarden hier in NL een leven kennen van 24/7 op stal in de winter

Dat zie ik echt maar heel zelden......
Clasical schreef:
en als er al een mogelijkheid is tot buiten is dit zeer beperkt.

Dat ligt er maar net aan waar je woont. Ik heb op de Veluwe gewoond, en daar kon paard in de winter ook gewoon naar buiten, want zandgrond. Je moet ze alleen niet op de wei willen hebben.

Clasical schreef:

Dat is precies een van mijn kritiekpunten (en ik ben absoluut niet anti NB, wel kritisch). Je kunt dan dus ook een hoef niet hetzelfde bekappen als van een paard dat op rotsgrond leeft.
Clasical schreef:
Zoals zo vaak word gezegd;blote voeten en natuurlijk hoefonderhoud

Hoefonderhoud is per definitie onnatuurlijk......
Clasical schreef:
gaat altijd hand in hand met algehele omstandigheden.

Zonder meer een feit. Daarom kun je een paard dat veel op modderige grond komt, niet op dezelfde manier bekappen als bv de wilde paarden in North Carolina. Overigens worden die helemaal niet bekapt.

Clasical schreef:
Een paard 24/7 op stal en buiten in een moeras zetten

Die 2 kunnen geloof ik niet tegelijk, lijkt me logistiek niet mogelijk.

Clasical schreef:
die zal nooit gezonde hoeven krijgen, maar door er een ijzer onder te slaan worden die voeten ook niet gezonder, enkel een lapmiddel.

Ik vind dit te zwart-wit. En ik heb de mijne 24/7 buiten. Maar ik heb genoeg paarden gezien, die een dagdeel op stal stonden, die gewoon prima hoeven hadden. Een en ander hangt ook samen met de bodem op stal (goed uitmesten is belangrijk) en waar ze staan. Je kunt prima een leuke paddock maken met een stuk hard, stuk zacht, gras, voerstations, verzin het maar......

Clasical schreef:
Verder vind ik dit een alles omvattend artikel;

http://denkenoverpaarden.nl/2016/08/13/ ... ijde-voet/

Ik vind die website dubieus, en het artikel nogal..... zweverig. Je kunt echt niet in een dag goed leren bekappen, dat bestaat niet. Ik denk dat je er best heel handig in kunt worden als je het heel vaak doet, en met ervaren vakmensen meekijkt, en van hun het vak leert.... maar na een dagcursus je paard bekappen? Nope. I'm sorry.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:15

Clasical schreef:
Ik verwacht ook niet dat de Amerikaanse sportpaarden kwalitatieve blote voeten hebben.
Doorgaans denk ik dat het gemiddelde Amerikaanse paard tov een Nederlands paard toch echt wel een leven kent van meer buiten

Nou, dan kan ik je bij deze uit de droom helpen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:16

Ik heb in het verleden wel zelf bekapt, een aantal keer nadat een smid broddelwerk had afgeleverd ook wel andermans paarden wat bijgewerkt. Op het moment hoef ik er niets aan omdat de shetten te kritisch zijn, een mm verkeerd levert zeker bij 1 van de 2 ernstige problemen op. De twenter is mij nog net wat te pittig om zelf te doen, maar daar hoeft ook iedere keer maar een flintertje af (en niet corrigeren) en ook de groninger heeft nette hoeven. Toen hij kwam had hij waaiers, maar goed voer heeft daar wonderen voor gedaan. De hoefsmid komt op het moment iedere 3 maanden, dat is voor ze allemaal vroeg zat.

Het vorige grote paard moest echter iedere 2 weken een beetje gecorrigeerd worden, dus dan wordt het al een heel ander verhaal. De meeste hoefsmeden bekapten hem ook zo dat hij een week op eieren liep. Als ik het zelf deed was dat nooit aan de hand en ging ook het controleren door de smid eens per 9 weken gewoon goed. In de periode dat ik hem zelf deed, heb ik ook de scheur in één van zijn voorhoeven, die er al 8 jaar eigenlijk permanent in zat (bij 3 eigenaren door) onder controle gekregen.

@Clasical: daar zou ik vooral maar niet te hard vanuit gaan. Mooie pistes, geen weidegang is ook in de vs niet bepaald ongebruikelijk, net als 10x10ft stallen. En tegelijkertijd zie je in Nederland juist het bewustzijn groeien (ook bij ons staan ze jaarrond ongeveer 12/7 buiten. Laat het 's winters 11/7 zijn en 's zomers 13/7, maar meer variatie zit er niet in. En dat met toegang tot 5 en soms 6 ondergronden buiten en op stal (3x5m) een dik zaagselbed).

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:18

Als er word beweerd dat paarden in amerika ook gewoon binnen staan zou ik niet weten waarom paarden daar andere voeten hebben

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:19

Dat hebben heel veel sportpaarden ook niet. Wilde paarden wel afhankelijk van waar ze leven natuurlijk. Wilde paarden in Missouri hebben andere hoeven dan de paarden op de kust. Als je het leuk vindt, moet je eens naar de Outer Banks in North Carolina gaan, kun je met wilde paarden zwemmen. Die hebben wel andere hoeven.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:23

Avalanche81 schreef:
Dat hebben heel veel sportpaarden ook niet. Wilde paarden wel afhankelijk van waar ze leven natuurlijk. Wilde paarden in Missouri hebben andere hoeven dan de paarden op de kust. Als je het leuk vindt, moet je eens naar de Outer Banks in North Carolina gaan, kun je met wilde paarden zwemmen. Die hebben wel andere hoeven.

Dan kunnen we toch wel stellen dat de omstandigheden de voet maken?
Ik vind dat nog geen reden om te zeggen;
Paarden in NL verschillen van paarden in de VS
dus hier kunnen paarden niet probleemloos blootvoets....
Nee paarden kunnen nergens ter wereld probleemloos blootvoets als de omstandigheden er niet naar zijn

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:38

[quote="Wijslander]

Als zelfbenoemd bekapper levert mijn beunhazerij toch regelmatig complimenten op van geschoolde professionals die op stal komen voor andere paarden. :D

De kortere interval tussen bekappingen vind ik trouwens nog een bijkomend voordeel. Langer dan 4 weken zit er vrijwel nooit tussen de bekapbeurten, waardoor ze altijd netjes op de hoeven staan.[/quote]

Ik ben de eerste generatie die zelf zijn gaan bekappen en dat was zo’n 20 jaar geleden ik deed zelfs een Strasser bekapcursus waar Frans Veltman (paardnatuurlijk) ook bij zat. En sindsdien hebben mijn paarden bij mij nooit meer een smid gezien. Ook heb ik nooit hoefproblemen of wat dan ook. Mijn paarden staan niet bepaald stil en ook in de (men)sport lopen ze blootsvoets. Ik ben zo gewend aan blootsvoets dat als ik een paard voor de wagen of onder zadel heb met ijzers. Ik het doodeng vind. Veel te bang dat ze uitglijden. Ik bekap volgens de Strasser methode.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 23:56

Clasical schreef:

Waar exact haal je dat vandaan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:00

Ik heb de cursus van paard natuurlijk gedaan. Bekap nu zo'n 6 jaar zelf. Bekap alleen Mn eigen paarden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:00

Avalanche81 schreef:
Clasical schreef:

Waarschijnlijk doorgaand op deze discussie in het vorige topic...
Maar wat is nou exact het verschil volgens jou dan?
Een paard op harde ondergrond zal mi minder hoefonderhoud nodig hebben, een paard op zachtere ondergrond meer.
Waarom zou er een andere hoefvorm nagestreefd moeten worden?
En wanneer komt de keuze van een ijzer dan volgens jou om de hoek kijken?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:01

Avalanche81 schreef:
Clasical schreef:

Je moet t hele bericht lezen. Ze zegt juist dat je dat NIET kunt zeggen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:09

Nou, ze haalt dat op de een of andere manier uit mijn bericht, dus ik ben benieuwd waar vandaan.

Overigens gaat het topic over welke methode van bekappen en zelf bekappen. Dus ijzers zijn hier niet aan de orde.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:10

Avalanche81 schreef:
Clasical schreef:

Ik vind dat ook een twijfelachtige aanname.

Mijn jonge paard staat op blote voeten en heeft aan elk been een andere hoef. Op het eerste ook lijkt voor gelijk en achter gelijk, maar er zit wel degelijk verschil in. Daaraan mer ik dat ik een kumdige smid heb die bekapt zoals de hoeven groeien.

Zelf heb ik daar het oog niet voor. Ik laat het dus lekker doen.

Zo lang ze geen ijzers nodig heeft, hou ik het zo. Ik doe er uberhaupt niets aan dan eens per 8 weken bekappen en eens per twee weken smeren met duo hoef. En dat gaat prima.

Ik denk dat de hard/zachtheid van hoeven niet alleen beïnvloedt wordt door buitenaf, maar ook van binnenuit.

Edit: ik reageer niet op jou Avalanche, maar dat had je wellicht al begrepen :D
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 14-03-19 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 00:11

Maar wat moet je volgens jou dan anders bekappen aan een paard op zachte bodem tov een paard op harde bodem?