Luchtzuigen: paard zijn gang laten gaan of juist niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Slieke

Luchtzuigen: paard zijn gang laten gaan of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:07

Hallo allemaal,

Tien jaar geleden kochten wij een springpaard bij een handelsstal. Zeer braaf en fijn paard, kon goed springen, maar was een luchtzuiger. Bij die handelsstal droeg hij een band om de nek om het luchtzuigen tegen te gaan. Vermoedelijk stond het paard daar vrijwel altijd op stal en kwam weinig buiten. We hebben er vijf jaar lang een fijn paard aan gehad.
Vijf jaar geleden hebben wij het paard verkocht naar een jongen, die er twee sterren eventing mee gereden heeft, met de afspraak dat hij weer bij ons terug zou komen zodra hij het paard weer wilde verkopen. Sinds twee maanden is het paard dan ook weer terug bij ons. Hij is inmiddels 16 jaar oud en is nu mijn heerlijke recreatiepaardje en mag bij ons blijven tot het einde.

Maar nu mijn vraag: paard is dus een luchtzuiger. Staat bij ons 24/7 op de weide met nog drie paarden, schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer. Ik maak één- of hooguit tweemaal per week een bosrit met hem. Probleem is dat regelmatig weidepalen helemaal scheef staan omdat hij daarop luchtzuigt. Ik krijg van verschillende mensen het advies om er dan maar stroom bovenop te zetten, maar ik heb in principe nooit stroom op onze paardenwei en wil dat ook liever niet.
Ik kan me zo voorstellen dat als je (bijvoorbeeld door middel van stroom) het luchtzuigen tegengaat, dit voor heel veel stress voor mijn paard gaat zorgen, omdat hij dat vrijwel zijn hele leven dus al doet.
Is dat dan nog wel paardvriendelijk?
Is het wellicht een optie om een paal midden in de wei te plaatsen, zodat hij daarop kan zuigen?

Dus lang verhaal kort: moet ik paard zijn gang laten gaan en hem de mogelijkheid bieden voor het luchtzuigen of is het verstandiger te proberen het tegen te gaan?

Dank alvast voor het lezen van het hele verhaal en voor jullie eventuele reacties!

troi

Re: Luchtzuigen: paard zijn gang laten gaan of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:10

Tja ik denk altijd maar, liever wat korter en fijner leven (tanden zullen veel rapper slijten) dan langer maar minder fijn.. Maw ik zou hem laten zuigen, natuurlijk als je alle mogelijke maagproblemen hebt uitgezocht.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:16

Ken je de Facebook groep van Paard Natuurlijk?
Wellicht dat je daar ook nog tips kunt krijgen.
(i heb ze in elk geval niet)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:16

Luchtzuigen kan toch ook leiden tot koliek?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:18

Tanden slijten er sneller van, splinters in de mond is ook niet zo fijn en de halsspieren ontwikkelen zich anders (of de palen moeten echt laag zijn), wat rijtechnisch niet prettig is voor ruiter en paard. Respect voor je omheining is voor de veiligheid van je paarden vrij essentieel, stroom zou ik dus wel voor kiezen ivm niet uitbreken door omliggende palen (kan je ook nog eens je verzekering kosten mocht het zo mis gaan, je wist het immers en deed er niks aan).

Luchtzuigen is vrij typisch voor maagklachten, samen met stroom op de omheining daarvoor behandelen is zeker aan te raden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:27

In principe laten gaan.

Luchtzuigen is vaak een copingsmechanismen (geworden) om met stress om te gaan.
Op het moment dat je die mogelijkheid weghaalt zal hij des te meer stress ervaren.

Stress kan iets simpels zijn als slecht weer, buurpaard waar hij niet mee overweg kan, verandering van voer, pijn. Maar ook grote zaken als trailerritten, verhuizingen etc. Die grote dingen zijn duidelijk zat, die kleine dingen worden wel eens gemist en zijn vooral bij de binnenvetter-types soms wel een dingetje.

Verder blijkt luchtzuigen toch opvallend vaak samen te hangen met pijnlijke maag, en maagzweren. Daar komt waarschijnlijk ook het verhaal vandaan dat je van luchtzuigen koliek krijgt, het zijn vaak paarden die stressgevoelig zijn en risico op maagproblemen.

Ik zou het luchtzuigrn laten gaan. Eventueel zelfs een speciale plek voor maken.
En daarnaast kijken -waar mogelijk- om het stalmanagement zodanig te hebben dat maagpatiënten het er goed op zouden doen.
Veel regelmaat, veel ruwvoer (zeker géén natte kuil) weinig krachtvoer, maximaal 4 uur zonder ruwvoer, veel buiten kunnen lopen.

Je zou -als je echt ver wil gaan en dingen wil uitproberen- in overleg met veearts een periode maagbeschermers kunnen geven (omeprazol) om te zien of dat vermindering luchtzuigen geeft.
Maar als je het doet in overleg met veearts, radicaal stoppen met dat middel levert namelijk vaak problemen op.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:29

Dan ben ik misschien niet zo'n vriendelijk baasje maar ik heb om die reden dus wel stroom bovenop de palen gemaakt.
Toen onze pony vorig jaar bij ons kwam zoog hij de hele dag door.
Zijn tanden zien er dan ook niet erg mooi uit, al vond de tandarts het nog heel erg meevallen voor een luchtzuiger.

Na een aantal weken bij ons met 24/u p.d buiten met schuilstal, vriendjes en onbeperkt hooi, werd het zuigen al een heel stuk minder en beperkt tot 5-10x p.d
Maar omdat hij dus mijn nieuwe omheining sloopte heb ik overal schuin van die ringisolatoren op gedraaid met koord en stroom.

Ik merk niet dat hij hier stress van ondervindt en als hij echt wil zuigen staat er nog een afgezaagde boom op perfecte hoogte voor hem.
Nog maar heel zelden zie ik hem in die boom hangen.

Pony is trouwens 10 jaar oud en voorgeschiedenis helaas niet bekend.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:30

Misschien behandelen op maagzweren?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:32

Laten gaan, desnoods een goeie plek voor m creëren dat hij je omheining laat staan. En overleg met je DA over een kuur omeprazol om te kijken of het scheelt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:34

Mocht je hem toch z'n gang willen laten gaan dan zou ik indd stroom boven je palen maken en hem een eigen paal geven waar hij aan kan zuigen

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:36

ClaudiaHS schreef:
Dan ben ik misschien niet zo'n vriendelijk baasje maar ik heb om die reden dus wel stroom bovenop de palen gemaakt.
Toen onze pony vorig jaar bij ons kwam zoog hij de hele dag door.
Zijn tanden zien er dan ook niet erg mooi uit, al vond de tandarts het nog heel erg meevallen voor een luchtzuiger.

Na een aantal weken bij ons met 24/u p.d buiten met schuilstal, vriendjes en onbeperkt hooi, werd het zuigen al een heel stuk minder en beperkt tot 5-10x p.d
Maar omdat hij dus mijn nieuwe omheining sloopte heb ik overal schuin van die ringisolatoren op gedraaid met koord en stroom.

Ik merk niet dat hij hier stress van ondervindt en als hij echt wil zuigen staat er nog een afgezaagde boom op perfecte hoogte voor hem.
Nog maar heel zelden zie ik hem in die boom hangen.

Pony is trouwens 10 jaar oud en voorgeschiedenis helaas niet bekend.

Het management van veel buiten en de gewenning op zijn nieuwe plek hebben daar waarschijnlijk goed aan meegeholpen.
Aan minder zuigen dus.
En wellicht aan minder stress ervaren.
Jouw verhaal geeft voor mij júíst aan dat goed management helpt.
En een boom op goede hoogte is prima ...
Ik zou mijn hek eerlijk gezegd ook niet laten vernielen...

Mijn zéér extreme zuiger van 25 jaar oud is inmiddels ongeveer een jaar luchtzuigvrij.
In de 11 jaar dat ik hem heb is het langzaamaan minder geworden.
Het was een heel extreme, deed dag in dag uit niets anders toen ik hem kocht. Compleet stoned op stal.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 16:37

Dank je wel voor alle reacties alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:38

Ik zou denk ik ook de omheining afzetten met schriklint maar 1 boomstam neerleggen waar hij zijn gang op kan gaan. Dat omdat het op een gegeven moment naast zelfbelonend gedrag ook een gewoonte wordt, en als een paard dan altijd een houten hekje op 1 meter afstand heeft staan dan wordt de verleiding wel heel erg groot om daar even de tanden in te zetten. Geef je hem 1 luchtzuigplek dan kan hij altijd luchtzuigen als hij echt moet, maar dan moet hij er wel even naartoe lopen. Dat is niet zieliger dan dat je ook maar 1 waterbak in de wei hebt: krijgt een paard dorst dan moet hij even nadenken over of hij nog even doorgraast of daar toch naartoe wandelt om zijn fix te halen. Dat bied je dan ook aan je luchtzuiger.

Bora2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:39

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:53

Femke-tweety indd.
Tuurlijk deed hij het in de eerste weken heel erg.
Lange trailer rit achter de rug, vreemde omgeving, andere paarden dus stress.
Nu hij gesetteld is, vrijheid heeft en onbeperkt eten gaat het 99% beter.

Ik kan me voorstellen in het geval van ts dat het voor het paard een gewoonte/verslaving is geworden.

Oh ja en mijn pony had ook weldegelijk pijn, al was dit dan in zijn mond want hij was in die 10 jaar wrsl nog nooit bij een tandarts geweest en had dus enorme haken en kapotte wangen.

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 17:56

Nogmaals dank voor alle reacties. Bevestigt wel een beetje mijn gevoel om hem zijn gang maar te laten gaan, omdat het anders te veel stress zal opleveren. Ik denk inderdaad dat het bij hem een gewoonte/verslaving is geworden.
Mogelijk dat het luchtzuigen op termijn wat minder wordt, nu hij 24/7 met drie vriendjes en onbeperkt ruwvoer buiten staat.
Binnenkort sowieso overleg met de dierenarts voor nader onderzoek en tips.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:07

Bora2013 schreef:
Hoi, wellicht heb je hier iets aan. Is link naar artikel van Machteld van Dierendonck over dit onderwerp.

https://www.veearts.nl/2017/in-de-winte ... lsyndroom/

Deze is voornamelijk gebaseerd op stalpaarden en in dit geval gaat het om een paard dat al 24/7 buiten staat met onbeperkt ruwvoer en soortgenoten.

TS, zelf zou ik ervoor kiezen om juist te gaan uitzoeken waar het probleem vandaan komt. De basisbehoeften in ieder geval niet, want daar voldoe je al aan. Probeer lichamelijke klachten uit te sluiten (dat is je plan al, las ik) en wellicht heeft het paard wel behoefte aan wat minder soortgenoten om zich heen. Dan hoef je alleen maar een stuk voor hem af te zetten, zodat hij de anderen wel kan zien maar geen groepsdruk voelt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 18:29

Behandelen voor maagzweren... En bovenop de palen kan je ook cribox smeren... Of hertshoornolie, dan blijven ze er ook af..

Mijn merrie deed t ook, na 1 jaar, zat ze lekker in dr vel,onbeperkt ruwvoer en 2x dgs halve schep bix/muesli. En liep van sochtend tot savonds zomerdag in de wei en in de winter 4 uurtjes per dag.

Ik voerde haar geen appels want dan begon ze spontaan weer te luchtzuigen, appelvocht werkte op dr maagwand irriterend.

Het is een gewoonte, en dus moet je de mogelijkheid niet geven om te luchtzuigen.

En als een paard geirriteerde maagwand en/of maagzweren heeft, moet je dat aanpakken, want dat is vaak waarom ze Luchtzuigen.

Dus de oorzaak aanpakken en niet symthoombestrijding of t maar laten doorgaan met luchtzuigen.

En vergeet niet dat paard gewoonte dier is, en acclimatiseert, en dat best wel langer dan 2 mnd duurt, die van mij was na 1 jaar weer goed in dr vel, want ze was depressief, karakterpaard wat al 6 jaar luchtzoog. En heb haar bijna 12 jaar gehad, en tanden waren na 2 jaar hartstikke mooi, je kon niet zien dat t luchtzuiger was, maar dat was ze wel, alleen omdat ze happy was deed ze t niet. Als ik appel gaf, dan binnen 5 min luchtzuigen,

En da kan je wel helpen met wat gunstig is voor maagzweer. En ook maagcompositum ed is wel goed

Slieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 19:12

Dank voor de tips!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:08

troi schreef:
Tja ik denk altijd maar, liever wat korter en fijner leven (tanden zullen veel rapper slijten) dan langer maar minder fijn.. Maw ik zou hem laten zuigen, natuurlijk als je alle mogelijke maagproblemen hebt uitgezocht.

Tanden slijten hoeft niet per se. Mijne zuigt ook al jaren lucht en daar zie je niks aan. Ik heb hem permanent op maagzuurremmers en onbeperkt hooi. Gaat meestal goed. Met perioden zuigt die meer lucht. Op dit moment bijna niet. Een band heeft mijne nooit om gehad. Slecht voor alle weke delen er rond...

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:13

Een band zou ik ook niet om doen. Ik zou ook zeggen behandelen voor de maag. Bij mijn paard werkt de mastic horse goed. Hij is dan wel geen luchtzuiger maar zijn singelnijd is duidelijk minder daardoor.

Secretly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:16

Ik zou een kuur maag-Support geven, daarnaast aantal lik-its op de weide hangen aan of op paal. Wie weet kan je zo t steriotype gedrag op langere duur ombuigen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 20:19

Zou sowieso proberen te behandelen.
Wij hebben in het verleden een luchtzuiger op de weide gehad die het presteerde om zelfs op de kont van,een ander paard te gaan zuigen :+
Palen zodanig afzetten met stroom is een optie,maar als het,dier echt wil, dan vind het alsnog een manier.
Dus inderdaad de oorzaak proberen op te sporen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 01:21

Ik zou in ieder geval geen paal in het midden van de wei plaatsen.
Zou veelste bang zijn dat er eentje zich zelf spiest in een gekke bui.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 02:06

Ik zou eerder het luchtzuigen niet als probleem zien, maar de oorzaak. Mogelijk kan je daarmee stukken verminderen.