Ik heb een 4 jarig paard
Hij staat overdag buiten met onbeperkt voordroog, staat in een strostal dus heeft genoeg te knabbelen. Verder krijgt hij 2 keer per dag 4 handjes brok, een schep pulp en zemelen per dag en bijna iedere dag (tenzij ik een dag oversla) een halve schep pavo slobbermash en penen (stuk of 20). Daarnaast krijgt hij op dit moment NAF opkikker om hem te helpen met verharen (hij had wat darmproblemen en verhaarde niet). Hij wordt zo’n 3 keer per week gereden en 2 keer per week zonder iets gelogeerd als bezigheidstherapie. Ritjes en longeren zo’n 20 min en er wordt veel gestapt. Het is dus niet mega intensief, de beweging.Ik vind hem alleen te dun. Je ziet zijn ribben niet maar hij is wat hoekig. Nu snap ik dat dit ook spieren zijn die ontwikkeld moeten worden, maar ik zou hem graag wat voller zien. Daarnaast betwijfel ik of hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.
De brok opvoeren zie ik niet zitten, hij hoeft absoluut niet hoger in energie te komen. Het energieniveau dat hij nu heeft, is perfect. Ook moet ik rekening houden met zijn gevoelige darmen. Hij gaat snel aan de dunne, dus ik kan niet zomaar alles geven.
Wie heeft een tip voor een dikmaker en eventueel het completeren van vitaminen en mineralen zonder dat mijn paard vlug wordt en allerlei darmproblemen krijgt?