Dieet jong paard. Wie kan helpen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dieet jong paard. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:55

Wie kan me helpen met onderstaande? Tips zijn zeer welkom!

Ik heb een 4 jarig paard :) Hij staat overdag buiten met onbeperkt voordroog, staat in een strostal dus heeft genoeg te knabbelen. Verder krijgt hij 2 keer per dag 4 handjes brok, een schep pulp en zemelen per dag en bijna iedere dag (tenzij ik een dag oversla) een halve schep pavo slobbermash en penen (stuk of 20). Daarnaast krijgt hij op dit moment NAF opkikker om hem te helpen met verharen (hij had wat darmproblemen en verhaarde niet). Hij wordt zo’n 3 keer per week gereden en 2 keer per week zonder iets gelogeerd als bezigheidstherapie. Ritjes en longeren zo’n 20 min en er wordt veel gestapt. Het is dus niet mega intensief, de beweging.

Ik vind hem alleen te dun. Je ziet zijn ribben niet maar hij is wat hoekig. Nu snap ik dat dit ook spieren zijn die ontwikkeld moeten worden, maar ik zou hem graag wat voller zien. Daarnaast betwijfel ik of hij voldoende vitaminen en mineralen binnen krijgt.

De brok opvoeren zie ik niet zitten, hij hoeft absoluut niet hoger in energie te komen. Het energieniveau dat hij nu heeft, is perfect. Ook moet ik rekening houden met zijn gevoelige darmen. Hij gaat snel aan de dunne, dus ik kan niet zomaar alles geven.

Wie heeft een tip voor een dikmaker en eventueel het completeren van vitaminen en mineralen zonder dat mijn paard vlug wordt en allerlei darmproblemen krijgt?

Anoniem

Re: Dieet jong paard. Wie kan helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 13:58

Zelf denk ik aan het blijven voeren van NAF opkikker, het vermeerderen van de slobber en wellicht een paar handjes speedibeet per dag bijvoeren.

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:03

Klinkt alsof hij al genoeg krijgt, maar als hij inderdaad zo mager blijft zou ik ook de slobber iets opvoeren met de opkikker. Veel energie rijk voer in zo een jonkie stoppen heeft weinig zin imo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:09

Slobber is ook krachtvoer. Als er al genoeg 'stuiter' in zit, is dat niet de oplossing. Opkikker is bij mijn weten niet voor continu gebruik bedoeld (en overdosering van vitamines is zinloos, gaat er net zo hard uit als dat je het er in stopt).
Voor wat meer spekkies er op is het het simpelst om (lijnzaad) olie te geven: 100 - 300 ml per dag.
Voor meer spieren zal je aan de eiwitten moeten. Sportbrok of merriebrok dus, en/of het ruwvoer aanvullen met lucerne.
'Een paar handjes' is verder geen erg accurate aanduiding van wat je paard krijgt, ik zou gaan wegen, dan weet je ook hoeveel vitaminebrok/balancer je er bij moet voeren voor de vitamines.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:13

Om spieren te kweken heb je eiwitten nodig. Heel simpel dus merrie of opfokbrok is laag in energie maar eiwit is hoog. Wat ook goed werkt is biologische zonnebloemolie.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:24

Als je je af vraagt of hij tekorten heeft kan je beter eerst een bloedonderzoek laten doen in plaats van zomaar wat gaan bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:31

belle_boef schreef:
Als je je af vraagt of hij tekorten heeft kan je beter eerst een bloedonderzoek laten doen in plaats van zomaar wat gaan bijvoeren.

Bloed is gecontroleerd, en 100% goed.
Hij is daarna wel iets teruggezet in brok. Dus weet nu even de huidige staat niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-03-19 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:31

yarrah schreef:
Om spieren te kweken heb je eiwitten nodig. Heel simpel dus merrie of opfokbrok is laag in energie maar eiwit is hoog. Wat ook goed werkt is biologische zonnebloemolie.

Zonnebloemolie is wellicht nog een idee idd. Dank voor de tip!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:32

Ibbel schreef:
Slobber is ook krachtvoer. Als er al genoeg 'stuiter' in zit, is dat niet de oplossing. Opkikker is bij mijn weten niet voor continu gebruik bedoeld (en overdosering van vitamines is zinloos, gaat er net zo hard uit als dat je het er in stopt).
Voor wat meer spekkies er op is het het simpelst om (lijnzaad) olie te geven: 100 - 300 ml per dag.
Voor meer spieren zal je aan de eiwitten moeten. Sportbrok of merriebrok dus, en/of het ruwvoer aanvullen met lucerne.
'Een paar handjes' is verder geen erg accurate aanduiding van wat je paard krijgt, ik zou gaan wegen, dan weet je ook hoeveel vitaminebrok/balancer je er bij moet voeren voor de vitamines.

Ik durf eigenlijk niet teveel eitwitten te voeren. Ben bang voor dunne mest namelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 14:58

Tja, zonder eiwitten geen spieren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:19

Op stal ook gewoon ruwvoer? Ik ga ervan uit dat hij minimaal 12 uur per dag binnen staat, das lang op alleen stro.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:23

Ik snap nooit dat mensen niet normaal brok voeren , handjes geven en zemelen of mash of pulp of andere meuk terwijl hun paard het er overduidelijk helemaal niet goed op doet. Paardenvoer wordt er speciaal voor ontwikkeld en mijn paarden doen het er super op . Ik voer pavo condition aan de meeste van ons, gemiddeld 2 scheppen per dag . Ze krijgen natures best muesli er bij door voor variatie en beter kauwen. Ze zien er stuk voor stuk super uit . Als ze ouder worden of netbij me zijn en aan moeten komen voer ik ze merriebrok en 18 plus musli en seniores priores. Een enkele krijgt sportbrok en jonkies krijgen podo grow. Ik word niet door pavo gesponsord, maar voer het gewoon graag met geweldig resultaat . Zemelen is helemaal geen paardenvoer en pulp is ook niet iets wat ik zie ziiten, we hebben een tijdje een natural bij ons op stal gehad die dat ook allemaal voerde plus alpen meuk en haar paard was nooit gezond en belandde zelfs in utrecht doodziek, ontwormen was ook niet regulier gedaan , was een ander brokje voor gegeven maar helaas dat doodde de wormen en larven niet zoals beloofd. Dus vandaar dat ik nogal anti zelf prutsen ben, wat denk je dat de experts bij pavo en havens en andere goede merken mee bezig zijn ? Goed paarden voer maken.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:52

Ik snap die hetze tegen brok op bokt ook niet zo goed. Jonge beesten zijn volop in de groei, die hebben voedingsstoffen/eiwitten nodig. Mijn vorige jonge paard kreeg gerust 2 a 3 kilo per dag, m'n 2 jarige krijgt nu 1,5 kilo maar dat is cavalor juniorix/podo grow en dus vrij geconcentreerd, meer hoeft ook niet. Volgend jaar in het werk krijgt ook hij 2 a 3 kilo (draversbrok). Eventueel gemixt met lucerne voor de extra eiwitten, mocht dat nodig zijn.

Dus hier ook het advies, meer eiwitten voeren, brok evt icm lucerne.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:53

Joman schreef:
Ik durf eigenlijk niet teveel eitwitten te voeren. Ben bang voor dunne mest namelijk.

Maar je weet het helemaal niet. Je bent er bang, maar hebt geen ervaring of hij het überhaupt krijgt. Gewoon geven en je ziet wel of hij de dunne krijgt of niet. Stoppen kan altijd.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 15:54

Als je zelf geen verstand hebt van wat je paard nu nodig heeft en hoe je een evenwichtig dieet samenstelde voor hem kan ik je Astrid van Pure Paardenvoeding adviseren. Zij kan je helpen en is niet duur! https://www.purepaardenvoeding.nl/

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:08

De pulp en zemelen achterwege laten en meer brok voeren. Pavo Lac of Grow met wat Hartog Digest erdoor.
Hij mag gerust 2 kg per dag met een schep lucerne erbij. Voor spieropbouw zul je toch echt eiwitten moeten voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:21

2 kg brok per dag en een paard dat iedere dag door het lint gaat? Daar bedank ik voor

Jigglemouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:26

Joman schreef:
2 kg brok per dag en een paard dat iedere dag door het lint gaat? Daar bedank ik voor

Podo Lac zit niet hoog in energie. Zeg je dit uit ervaring met dit paard of ben je er bang voor? 2 kg brok is echt niet veel hoor voor een groeiend paard die net in het werk staat. Daar gaat hij niet van uit zijn panty.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:32

Ik zou ook zeggen stop eens met alle ditjes en datjes en ga eens een goede brok voeren. Als hij dan nog mager blijft kun je hem dikker voeren met bietenpulp, grasbrok/luzerne, olie en evt zemelen.

Maar ik zou een 4-jarige waarvan je de ribben niet ziet niet eens vetter voeren. Dat komt vaak vanzelf wel. De dunne mest icm voordroog is ook niet echt vreemd, zou dat eerder daar zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:38

SJP schreef:
Joman schreef:

Podo Lac zit niet hoog in energie. Zeg je dit uit ervaring met dit paard of ben je er bang voor? 2 kg brok is echt niet veel hoor voor een groeiend paard die net in het werk staat. Daar gaat hij niet van uit zijn panty.

Hij krijgt niet voor niks weinig brok op dit moment. Als ik hem longeer, dan moet ik me steeds zorgen maken of hij zijn benen niet breekt omdat hij zo enorm te keer gaat. Jeudigheid en joligheid, maar wel energie. Sinds een week of 4 longeer ik hem niet meer voordat ik ga rijden, maar hij heeft genoeg energie. Met rijden is hij over het algemeen gehoorzaam maar wil hij ook nog wel eens de benen nemen.

Ik zou graag meer geven, omdat ik het eens ben met je stelling. Maar meer energie zie ik echt niet zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:39

Nies_ schreef:
Ik zou ook zeggen stop eens met alle ditjes en datjes en ga eens een goede brok voeren. Als hij dan nog mager blijft kun je hem dikker voeren met bietenpulp, grasbrok/luzerne, olie en evt zemelen.

Maar ik zou een 4-jarige waarvan je de ribben niet ziet niet eens vetter voeren. Dat komt vaak vanzelf wel. De dunne mest icm voordroog is ook niet echt vreemd, zou dat eerder daar zoeken.

Hij heeft nu geen dunne mest. Dat heeft hij gehad :) Kwam waarsch door voordroog idd

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:41

Als je twijfelt of hij voldoende mineralen en vitamine binnenkrijgt zou ik beginnen met een vitamine/mineralen brokje.
Als ik met de gegeven informatie een voersdvies zou moeten opstellen zou ik zoiets voorstellen:

Voor de vitamine en mineralen een vitaminebrokje (bijvoorbeeld vitalbix (en dan de hoeveelheid zou ik als matige/zware inspanning voeren ivm jong)
De pulp zou ik zeker aanhouden voor maagvulling, buiten onbeperkt ruwvoer klinkt goed maar op stal heeft hij dus niks? Alleen stro? Daar zou ik zeker ook onbeperkt hooi of voordroof aanbieden uit een slowfeeder, daarnaast zou je eventueel nog je 8 handjes brok kunnen geven voor evt energie als je dat zou willen, maar vitamines etc hoeft het niet. Ik zou de vitamine brok mengen met een schep of 2 scheppen luzerne voor de eiwitten + de eetduur verlengen.
Slobber zou je kunnen geven nadat je hem beweging hebt gegeven, dus na het rijden of longeren, dan heeft hij dat dus ook 5 keer in de week als extraatje

Want als jij geen energie wilt voeren hoeft dat ook niet, voor zo’n jong paard is het belangrijk dat hij de vitamine en mineralen binnenkrijgt en voor de spieropbouw en groei eiwitten, vandaar dat in mijn inzien de vitamine brok met luzerne goed zou moeten zijn, op die manier voer je geen energie, blijkt dat toch nodig te zijn kun je dus weer wat brok bijvoeren. Pulp kun je doen als maagvulling.
Laatst bijgewerkt door Faitherr op 10-03-19 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:47

Faitherr schreef:
Als je twijfelt of hij voldoende mineralen en vitamine binnenkrijgt zou ik beginnen met een vitamine/mineralen brokje.
Als ik met de gegeven informatie een voersdvies zou moeten opstellen zou ik zoiets voorstellen:

Voor de vitamine en mineralen een vitaminebrokje (bijvoorbeeld vitalbix (en dan de hoeveelheid zou ik als matige/zware inspanning voeren ivm jong)
De pulp zou ik zeker aanhouden voor maagvulling, buiten onbeperkt ruwvoer klinkt goed maar op stal heeft hij dus niks? Alleen stro? Daar zou ik zeker ook onbeperkt hooi of voordelig aanbieden uit een slowfeeder, daarnaast zou je eventueel nog je 8 handjes brok kunnen geven voor evt energie als je dat zou willen, maar vitamines etc hoeft het niet. Ik zou de vitamine brok mengen met een schep of 2 scheppen luzerne voor de eiwitten + de eetduur verlengen.
Slobber zou je kunnen geven nadat je hem beweging hebt gegeven, dus na het rijden of longeren, dan heeft hij dat dus ook 5 keer in de week als extraatje

Want als jij geen energie wilt voeren hoeft dat ook niet, voor zo’n jong paard is het belangrijk dat hij de vitamine en mineralen binnenkrijgt en voor de spieropbouw en groei eiwitten, vandaar dat in mijn inzien de vitamine brok met luzerne goed zou moeten zijn, op die manier voer je geen energie, blijkt dat toch nodig te zijn kun je dus weer wat brok bijvoeren. Pulp kun je doen als maagvulling.

Heel fijn en helder bericht. Dankjewel.
Zou lucerne brok ook oké zijn? Tezamen met vitalbix bijv?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:49

Stoppen met allerlei toevoegingen , vooral dr wortels , lekker maar veel suiker . Indien hij goed ontwormt is dan zorgen voor onbeperkt goed ruwvoer, ook op stal. Eventueel een periode merriebrok gaan voeren met extra vitaminebrokje erbij .

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 16:51

Niet teveel krachtvoer voeren, maar wel kwalitatief goed. Er zijn verschillende brokken met verschillende ingrediënten.
Voldoende ruwvoer, ook snachts onbeperkt en voor de rest geduld.

Paard mist naar wat ik opmaak uit wat je typt gewoon spieren. Dat krijg je hoofdzakelijk door trainen, voeren is een belangrijk onderdeel hiervan. Spieren voer je er niet aan, je voert om ze te helpen ontwikkelen. Als je veel basisbrok voert heb je die eiwttien misschien wel maar ook 10 keer teveel energie zoals je al aangeeft. Ik zou dan ook kijken naar Lucerne.
Ik voer zelf een poeder over het voer (biks, musli, net wat ik voer) bij voor alle nodige vitamines en mineralen, vind ik fijner dan een brok.

Oh en de wortels vind ik ook te veel..