Oplossing tegen 'mestwater'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Oplossing tegen 'mestwater'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:30

Hi,

ik heb vorig jaar een zwaar vermagerde, verwaarloosde pony opgehaald. Nooit ontwormt, nooit geënt, regenschurft, vergroeide voeten, stukke wangen door zijn tanden en alle drama die je kunt bedenken.

Nu is hij ontzettend opgeknapt. Voeten zijn goed, hij is op prima gewicht, laatst voor de 2e keer naar de tandarts geweest, mestonderzoek, wormenkuur, opnieuw mestonderzoek, basis enting; gewone enting, tweede enting. Noem het hele riedeltje maar op.

Alleen mijn probleem blijft dat hij vies mestwater heeft, of hoe ik dat moet noemen. Zijn mest is goed, niet te dun. Maar hij laat soms 'vieze scheten' en vies mestwater waardoor zijn billen, achterbenen en staart erg vies worden. Hij staat met zijn vriend in een paddock, met binnenplaats en hun stallen, waar ze de hele dag beschikking tot hebben. Hij staat op strokorrels waar hij niet van eet, hij heeft niet-rijk hooi de hele dag tot beschikking en hij krijgt een halfje krachtvoer met weinig suikers.

Ook krijgen ze om de zoveel tijd een zandweg kuurtje omdat ze overdag de paddock tot beschikking hebben, maar ook dit verbeterd niet.

Wie o wie heeft de gouden tip? Mijn andere mini op dezelfde stalling met hetzelfde aan voer etc heeft nergens last van. Ik ben bang dat het misschien toch nog een stukje van de verwaarlozing is, dat nog iets moet aansterken oid. Ik heb op internet gekeken maar kom op heel veel verschillende supplementen, dus ik ben op zoek naar ervaringen. :)

troi

Re: Oplossing tegen 'mestwater'

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:40

Tja de kans dat de darmen simpelweg beschadigd zijn door de verwaarlozing is natuurlijk best aanwezig. Als de da verder geen ideeen meer heeft moet je je misschien bij neerleggen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:44

troi schreef:
Tja de kans dat de darmen simpelweg beschadigd zijn door de verwaarlozing is natuurlijk best aanwezig. Als de da verder geen ideeen meer heeft moet je je misschien bij neerleggen.

Daar vrees ik zelf ook een beetje voor, hij lijkt er zelf geen last van te hebben (vrolijk, enthousiast, glimt je tegenmoed, goed op gewicht, actief), behalve dat hij er niet zo van houd als ik zijn billen schoon moet maken, maar dat is even niet anders.

Maar even rond kijken of er nog opties zijn die ik kan en wil proberen, is altijd de moeite waard. :) Maar bedankt voor je reactie :*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:47

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:47

Heb je ook al een gastroscopie laten doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:53

De Paardendrogist heeft Moorbalans/darmbalans. Het heeft bij het paard van een vriendin erg goed geholpen, die had hetzelfde probleem als die van jou.

Edit: over de moorbalans zijn enkele ervaringen in dit topic te vinden. Jemawi @ [VS] Paardendrogist Moorbalans

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 17:59

Gastroscopie is niet gedaan en ga ik voorlopig ook niet doen mits het niet ernstiger word/hij aanzienlijk last krijgt. Pony is onwijs bang geweest voor alles en iedereen en is nu eindelijk opgeknapt, behalve dat de smid nog best een dingetje is keer op keer (maar met geduld en rust gaat het wel steeds beter), dus die "gekke" dingen wil ik nog even niet doen. Je doelt dan vooral op onderzoek naar maagzweren enzo denk ik toch, of denk je dat er nog iets anders uit zou kunnen komen?

Bedankt Jitske, ik ga er eens naar kijken. Fijn dat er ook bokkers met ervaring zijn, vind echte ervaringen altijd beter dan de mooie verkoop praatjes :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:02

Wat stro bijvoeren? Verder lange tijd wachten. Heeft heel veel tijd nodig is mijn ervaring.
Probiotica is een optie om bij te voeren.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:05

Voer je echt onverpakt hooi of voordoog?

Ik heb er eentje die op voordroog, ook al is het nog zo mooi en droog, direct last krijgt van mestwater en dus vieze kont en benen. Houd ik hem 100% op onverpakt hooi dan is er niets aan de hand.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-19 18:09

Ze krijgen onverpakt hooi. Mijn andere pony krijgt van kuil/voordroog direct dunne mest en met dit hooi zijn zijn billen helemaal schoon en zijn mest is ook goed. Het hooi is goede kwaliteit en ze eten het graag. :j Bedankt voor het meedenken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:10

Heb je al eens een probiotica kuurtje geprobeerd? Hier op stal goede ervaringen met NAF biotics :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:43

Ik gaf mijn merrie met chronische diarree impact poeder, had alles al geprobeerd en dit werkte voor haar enorm goed!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:45

idd,tijdje probiotica bijgeven en kijken wat dat doet?

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:33

Glutamine en probiotica. Ik heb dat een tijdje gevoerd, had bij mijn paard geen probleem met water bij de mest, maar wel van andere gelezen dat ze daarvoor glutamine gaven. Je hebt ook wel supplementen waar het allebei in zit, weet alleen zo even geen namen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:35

Darmbalans.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:48

Probeer hem eens op grotendeels gras te zetten. Voor mijn ouwe is dat de oplossing... dan heeft hij geen last van slappe/waterige mest.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:50

Het enige wat bij mijn paard helpt is Martsall darmregulator.
Een paar dagen en het is weer klaar.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:53

Mijn vriendin gaf haar paard gewoon yoghurt. Goed voor de darmflora.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:54

Graanvrij voeren, moeder aarde kleipoeder en niet te grofstengelig mooi droog hooi..
Muhldorfer revital klinikum erbij zou ook kunnen.

Wat Jeanna zegt klopt hier ook, in de zomer had ie nergens last van, in de winter wel. Zowel op mooi droog hooi als voordroog. Nu heb ik een late snee zacht wel verpakt hooi en dat werkt ook goed.

Marstall, yoghurt, andere probiotica, psyllium en psylliumhoudende darmproducten, allemaal niet succesvol.

banka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:03

Die van mij had het ook. Lieve pony gekocht. Toen ook dat mestwater. Dacht eerst dat het kwam omdat ze bij mij ander hooi kreeg. Ging niet over. Later ontdektevik ook nog rainrot. Gebitsbehandeling gedaan. Darm poeders. Nu na anderhalf jaar later is het over. Of het kwam door het goede eten of door gedroogd zeewier. Zelfs deze winter geen rainrot gehad.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 21:08

Mijn, vroeger verwaarloosde, pony reageert heftig op hooi en voordroog met mestwater of platte mest. Het irriteert zijn darmen waarschijnlijk te veel. Hij doet het erg goed op Hartog grasmix (fijngehakt) als ruwvoer. Pink mash schijnt ook erg goed te helpen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 23:37

banka, zeewier heeft ook een licht probiotische werking. Kan best zijn dat het daardoor beter ging idd.

Moet zeggen dat die van mij het ook alleen met de winter periode had als ze niet op het gras stond. Bij haar werkte de Algae Vitalis echt super. Ik gaf het als kuur de eerste tijd. De eerste 2 weken de volledige dosering en daarna langzaam afgebouwd. Nu heeft ze een hele enkele keer een klein terug valletje (en ik ben er best scherp op) dan geef ik de AV weer een paar dagen en dan is het gelijk weer goed.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 02:02

Kaitlyn schreef:
Heb je ook al een gastroscopie laten doen?

Ik ben benieuwd waar je dan aan denkt?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 07:47

Waarom geef je uberhaupt krachtvoer en ga je niet over op een vitaminekorrel?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 08:18

Sommige paarden/pony’s reageren goed op Gastro+ van Havens