Wat rontgen laten keuren bij je eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Wat rontgen laten keuren bij je eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 22:16

Hallo,

Na 17 jaar te hebben gedroomd van een eigen paard zal dat hopelijk vrijdag uit komen. Het paard is er in ieder geval :'). Nu de rest nog en ook de keuring want dat wil ik sowieso. Het is alleen allemaal nieuw voor mij.

Doel dat ik heb met dit paard is recreatief. Wel dressuurmatig steeds verder ontwikkelen maar meer voor ons zelf. Voorlopig niet wedstrijden.

Het werd mij geadviseerd om opnieuw klinisch te laten keuren. Prima daar was ik direct over uit dat ik dat wilde. Omdat het mijn eerste paard is vind ik een rontgenologisch keuring ook prettig. Mijn instructrice zei: je moet de rug en hals doen met de keuring. Echter hoorde ik van iemand van stal waar ik op dit moment een paard rijd dat ze nooit rug en hals doen maar beginnen met de benen. Nu heeft de moeder van het paard dat ik voor ogen heb artrose gehad. Nu snap ik niet meer wat verstandig is. Ik ga morgen nog de dierenarts bellen om advies maar was ook wel benieuwd naar jullie mening.

Alvast enorm bedankt!

Willemijn

Nessa

Re: Wat rontgen laten keuren bij je eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:18

Een standaard rx keuring is inderdaad alleen de benen.
Tegenwoordig wordt rug en hals wel steeds meer erbij gedaan. Zitten wel extra kosten aan verbonden.

Als jij wil beginnen met rug en hals moet dat echt geen probleem zijn hoor

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:20

Ik heb mijn eerste paard volledig rontgen en klinisch laten keuren. Heb haar 3 jaar gehad en een half jaar kunnen rijden.

Mijn huidige paard heb ik alleen klinisch gekeurd en daarmee rijdt ik nu al 5 jaar heerlijk mee rond.

Doe waar jij je goed bij voelt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:20

Ik zou persoonlijk beginnen met de benen.
Daarna pas hals en rug.
Artrose kan erfelijk zijn maar hoeft niet.
Van Artrose Kun je niet genezen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:32

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:34

Benen zijn in eerste instantie het belangrijkste, zijn die na de klinische en op foto’s prima dan kun je beslissen om ook hals en rug en eventueel sprong/ knie te doen. Overleg dat wel
Met de keurende arts, kost extra tijd. En bloed trekken.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:54

Overleg het inderdaad vooral met je dierenarts, al zal bij rontgen ook rug en hals meenemen ook een stuk persoonlijke voorkeur in zitten. Ik heb het zelf wel gedaan en merk dat weten dat dat goed zit mij nog steeds een zekere rust geeft.
Welke volgorde ze de foto's maken is van meerdere dingen afhankelijk. Mijn merrie was al Prok (10 jaar geleden en we hadden de foto's niet) dus begonnen we met de rug, die was nog nooit rontgen beoordeeld.

Keuren is echt iets waar iedereen een mening over lijkt te hebben, kies waar jij je goed bij voelt en kies ook wiens mening er voor jou toe doet, naar te veel mensen willen luisteren maak je vooral jezelf gek mee ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:21

Op de foto zetten doe ik hier alleen bij jonge dieren en vanaf een bepaalde waarde. Artrose kán erfelijk zijn, t hoeft niet. Is het paard van een bepaald ras?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:53

Ik kocht 3 j geleden een 2 jarige pony als opvolger van mijn oudje.
Enkel klinisch gekeurd nooit verkeerd gelopen.
In november kwam hij binnen met koliek symptomen. Dit is verkeerd gediagnosticeerd geweest.
Uiteindelijk Na 12 weken op rust en heel veel struikelen zijn er foto's van de hals gemaakt.
Waarop we konden zien dat er 3 wervels in slechte conditie waren. En 1 tje gebroken was.
Dit moet er al een hele tijd gezeten hebben.
Had ik mijn pony op de foto gezet met 2 jaar had het er uitgekomen.

Nu heb ik een week geleden mijn pony noodgedwongen moeten laten inslapen.

Een volgend paardje gaat bij mij van voor tot achter op de foto. Want 600 € ben je zo kwijt bij de dierenarts als je op zoek moet naar een oorzaak. En erfelijke aandoeningen of boosdoeners in het bewegingsapparaat daar blijf je graag van bespaard.

Mijn pony moest in april nog 5 worden.

Hartverscheurend dat kan ik je vertellen.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:59

Wildgirl schreef:
Op de foto zetten doe ik hier alleen bij jonge dieren en vanaf een bepaalde waarde. Artrose kán erfelijk zijn, t hoeft niet. Is het paard van een bepaald ras?

Waarom alleen vanaf een bepaalde waarde als ik vragen mag?

Ik zou goed overleggen met je dierenarts en zijn advies vragen. En uiteindelijk je eigen gevoel volgen.
Ik heb mijn eigen paard alleen de benen gedaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:24

Zou rug zeker ook doen.
Mijn paard gekocht toen die 2, 5 was. Liep altijd met stijve rug in de wei, bij zadelmak maken en longeren durfde hij niet lang en laag te lopen. Hij schoot altijd meteen terug met het hoofd omhoog en drukte de rug weg.

Uiteindelijk besloten foto's te laten maken van de rug.
Resultaat: beginnende artrose tussen de facetgewrichten tussen de 16e en 17e rib en 17e en 18e rib.
Hier mijn vermoeden aangeduid.
Meestal zie je artrose in de doornuitsteeksels (kissing spines), maar kan dus ook dieper voorkomen.
Afbeelding
Limo durft nu wel lang en laag lopen. Dus denk niet dat het hem echt hindert.

Laten keuren van benen en rug is zeker nooit slecht.

Bij limo ga ik ergens dit jaar de heup/SI Ook nog laten controleren. Maar eerst sparen want dit kost wat meer.

Had ik dit tevens eerder geweten had ik hem waarschijnlijk niet gekocht. Maarja van een 2,5 jarige niet bereden geweest verwacht je ook geen artrose. Omwille van de jonge leeftijd dus ook niet laten keuren bij aankoop

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 01:25

Dus je hebt het paard al zonder te keuren gekocht?

De bedoeling is eigenlijk dat je het paard eerst laat keuren en aan de hand daarvan wel of niet koopt.

De waarde van een paard zegt en doet me niks. Problemen zijn even duur, of je het paard kado krijgt of een ton hebt neergelegd.

Persoonlijk zou ik mn eigen veearts eerst klinisch laten keuren en dan bij twijfel kiezen voor rontgen en eventueel bloed trekken.
Dan heb je nog niet alles, want een paard kan heel slecht ontwormd zijn bijv en al onzichtbare schade hebben.

Staat het paard op ijzers? Dan zou ik 100% de hoeven en benen rontgen. Bij slechte benen hoef je de rug etc al niet meer te doen.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 08:24

superpony schreef:
Staat het paard op ijzers? Dan zou ik 100% de hoeven en benen rontgen. Bij slechte benen hoef je de rug etc al niet meer te doen.

Die snap ik niet helemaal.... de keuze om de benen de rontgen heeft niks te maken met of een paard al dan niet op ijzers staat.

Afhankelijk van het aankoopbedrag zou ik de benen rontgen. Voor de recreatie zou ik me niet zo druk maken over het rontgen van de rug en hals.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:14

Hoe oud is het paard? hoe oud is de moeder? aanleg voor artrose kan erfelijk zijn.

Gereden paarden zou ik eerder de hals/ rug van op de foto laten zetten als onbeleerde paarden.

Keuren hangt ook van de prijsklasse af en het geeft geen garanties. Als je het paard ooit weer wilt/ moet verkopen dan is het wel fijn om te weten of hij goed is op de foto's.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:16

Tja.... klinisch keuren zou ik wel doen, ik heb na 40 jaar in de paarden best kijk erop maar een goed klinisch onderzoek kan nooit kwaad. Rontgen ligt beetje aan de prijs....
Ik heb mijn paard op 7 jarige leeftijd gekocht en heb hem vandaag precies 24 jaar! Hij wordt 31 in mei.
En hij loopt nog steeds.... ondanks erge artrose.

En wat je NIET op een keuring ziet hebben wij wel meegemaakt...chronisch hoefbevangen, spierbevangen, pees gescheurd, slokdarmverstoppingen, een entrapment, allergische ractie op peniciline noem maar op....dus je kunt zoveel problemen tegenkomen....

Voor een verzekering echter is vanaf een bepaald bedrag rontgen wel verplicht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:22

In mijn ogen is het niet zo ingewikkeld. Je wil weten waar je voor betaald, maar heb wat aan die keuring tot de deur. Als in: op de foto kan je paard goed zijn, maar neem je hem mee en struikelt hij buiten waardoor hij iets heeft, had je dat met een keuring ook niet kunnen verkomen. Maar dat is dus ook niet het doel.

Als ik een auto koop, wil ik weten dat de motor, versnellingsbak, koppeling etc allemaal goed werken. Niet alles kan gecheckt, maar benen en rug zouden voor mij basis zijn. Daarom laat ik hem keuren. Blijkt het allemaal goed, dan betaal ik daar de afgesproken prijs voor, blijkt het kapot dan kan ik met de arts beoordelen of ik de auto met mijn doeleinden nog kan gebruiken maar dat de waarde is gedaald. Of dat ik de auto laat staan.

Ik zou dus altijd klin+rontg keuren. Ongeacht de aankoopprijs. Het bedrag voor medische zorg als er achteraf iets mis is, is voor iedereen gelijk.
Hals+rug zou ik het liefste wel meenemen. Bij mijn eerste paard overigens niet gedaan. Die bleek overigens zomereczeem te hebben en dat kwam destijds ook niet uit de keuring.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:33

VValar schreef:
superpony schreef:

Die snap ik niet helemaal.... de keuze om de benen de rontgen heeft niks te maken met of een paard al dan niet op ijzers staat.

Afhankelijk van het aankoopbedrag zou ik de benen rontgen. Voor de recreatie zou ik me niet zo druk maken over het rontgen van de rug en hals.

Zeker wel!! Er is een reden waarom het paard op ijzers staat, of soms ook niet. Maar ik wil weten hoe de hoeven eruit zien dan. Het heeft effect op de benen, rug, schouders, heup, hals etc. Dus je begint van onder naar boven al gelang wat je tegenkomt. Je kan stoppen waar je iets tegenkomt. Dan heeft de rest geen nut.

Hoezo voor recreatie niet? Dat is ook zo een onzin. Een recreatie paard met problemen kost je evenveel als een zogenaamd sportpaard. De ellende voor een recreatie ruiter is even groot.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:48

Óf en wát je op op de foto zet zullen paardenmensen het niet snel eens worden.

Een paar overwegingen:
-Heeft het paard een traceerbare geschiedenis? Heeft het bijvoorbeeld zonder grote tussen posen wedstrijden gelopen? Of ken je iemand die het paard al lang kent. Dat zegt mij dat meer dan een foto.
- bovenstaande icm de leeftijd. Stel een 10 jarige loopt altijd zonder problemen op het niveau wat jij er mee wil gaan doen. En dan vind je iets op een foto. Wat zégt het je dan?
- wat wil je met het paard? Moet hij 3* eventing lopen? Of 3 keer per week een uurtje lekker rondtuffen?
- Heb je voor jezelf heel helder wat je acceptabel vind en wat niet? Kun je ook de keuze maken het paard te laten staan bij een twijfelgeval? Of neem je hem dan toch mee en zit je met een eeuwige onderzekerheid om iets 'wat zou kunnen gebeuren'.

Ik blijf het een lastig onderwerp vinden. Voor mij zijn foto's schijnzekerheid.
1. We hebben de mogelijkheden maar eigenlijk te weinig kennis van de interpretatie van wat we vinden. Zeker rug foto's staan ter discussie op het moment.
2. er kan zoveel meer mis gaan met een paard dan je op een foto kunt vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 12:58

superpony schreef:
Hoezo voor recreatie niet? Dat is ook zo een onzin. Een recreatie paard met problemen kost je evenveel als een zogenaamd sportpaard. De ellende voor een recreatie ruiter is even groot.

Het gaat er niet om wat het kost, het gaat erom wat de kans is dat een afwijking die op een foto gezien wordt ook werkelijk problemen gaat geven.
De meeste recreatiepaarden lopen fysiek niet tegen hun grenzen aan. Bij een sportpaard (met een ambitieuze ruiter) is de prestatiedruk groter en gaat er tegen de grens aan gewerkt worden van wat het paard kan geven. Elke afwijking weegt dan harder door.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:02

Kissing spines is voor een recreatiepaard net zo’n groot probleem als bij een sportpaard.
Fysieke belasting groter of niet, de afwijking bepaalt de waarde vh paard én de zorgkosten blijven gelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:07

Het is heel persoonlijk.

Ooit zochten we een pony voor mij en er kwam van alles binnen. Toen ik echt interesse had in eentje, stond zij 's avonds kreupel.
Vanwege pech hebben ze haar laten staan en mocht ik haar elke dag afspuiten een week lang. 2 dagen voor ze terug zou gaan, stak er iets uit haar been. Bleek ze een stuk zweep in haar been te hebben. Heeft op AB gestaan, we hebben haar gekocht en is 7jr nooit kreupel gelopen.

Ik kocht een 4jr, goedgekeurd, maar na 3 jaar gedonder. Ging weer goed en jaar later weer gedonder. Was eerder altijd verzekerd, maar toen er meer paarden bij kwamen, hem eruit gehaald. Hij was 8 kam op de kliniek en toen konden ze nog minder, dus is ingeslapen.

Mn merrie toen met littekens gekeurd en benen op de foto. Was goed. Later verkocht, 5jr geleden als 19jr zo terug gehaald, verwaarloosd en alles en nu 26 en loopt nog steeds als een trein ondanks artrose.

Mn ruin van 21, 17 jr in bezit, nooit gekeurd, heeft blessures gekregen in mijn bezit. Mn shet van 21, 19jr in bezit, nooit gekeurd, loopt als een trein.

Kocht een 4jr hengst, gekeurd, 3 jaar lang ellende en ingeslapen.

Kocht mn eerst geboren veulen 3jr geleden terug, niet gekeurd en loopt aardig, ondanks artrose en nog wat mankementen.

Nu merrie gekocht en niet laten keuren.

Heb tussendoor nog andere paarden gehad en nooit laten keuren. Ik weet meer dan genoeg zgn sportpaarden die echt niet 100% op de foto zijn, maar nog geen problemen hebben.
Sommige dingen komen er later pas uit en dan ligt het aan je management of dit wel of niet een probleem is om pijnvrij rond te kunnen lopen.

Als ik een algeheel beeld zou willen hebben, vind ik tegenwoordig een warmte camera ook wel een mooie indicatie. Waar ik verdachte plekken wel verder zou laten bekijken.

Benen en rug problemen zijn soms nog prima te fixen, als men het paard maar goed houdt en traint. De meeste zijn daartoe niet in staat. Ff snel fixen met therapie A of B helpt niet voldoende als je niet chronisch iets aanpakt.

Keuren is tijdelijk, meeste gebeurt daarna. Waarbij de wannebe sport ruiters meer de soep in rijden. En dat worden dan de zogenaamde recreatie paarden..........

Sclimpre, ook onzin! Ten eerste is een paard tot het uiterste pushen al discutabel. Ten tweede zegt het niks of ik wel of niet wedstrijden wil rijden hoe ik thuis rij. Heb gewoon een gruwelijke hekel aan wedstrijden en vind ze ook nutteloos.
En zoals gezegd, zijn het juist die mensen die het paard vaak de soep in trainen ( vaak ook door slecht houden )

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:26

Ik zou het laten afhangen van hoeveel bekend is van het verleden van het dier (veel onbekend, vaak van hand tot hand gegaan of is alles te traceren/ herleiden. Vraag dan zo mogelijk ook eerdere eigenaars naar de geschiedenis), de prijs die je betaalt en daarin meenemen hoe (veel) jij je paard wil gaan belasten.
Als je in de lagere prijsklasse een recreatiepaard aanschaft met niet al te hoge ambities en geen 6x per week willen rijden zou ik niet rx laten keuren maar wel een goede klinische keuring laten doen, en hoe goed zo'n klinische keuring is verschilt ook erg per arts heb ik gemerkt. Waar de een al na 1 rondje op de volte als goed wordt bevonden wil een andere arts uitvoeriger testen, dus let daar ook op. En kies altijd zelf je arts ipv die van de verkoper te nemen, maar dat spreekt voor zich.

Als je rx gaat keuren zou ik ook bij de benen beginnen. Het bewegingsapparaat is zo onwijs belangrijk en tevens een van de punten waarop veel problemen ontstaan. Zie je daar al dingen die je niet aan staan dan kan je het dier beter laten staan, ziet dat er oké uit dan ook rug en hals om volledige uitsluiting van problemen te hebben. Waarom zou rug en hals keuren voor jou juist prioriteit hebben ts?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:31

@ superpony. Met recreatief rijden wordt meestal bedoeld dat het louter voor het plezier is en dat er niet teveel druk op staat. Af en toe een kleine wedstrijd is ook nog recreatief. Vaak is het paard ook beter dan de ruiter en moet hij daarom niet zo heel 'hard werken'.
Als iemand heel fanatiek in zijn achtertuin traint moet dat paard behandeld worden als een sportpaard, ook als er geen wedstrijd gereden wordt.
En het is niet omdat jij met een aantal paarden blessures gehad hebt dat je alle paarden moet wantrouwen. De meesten komen gelukkig hun leven door zonder noemenswaardige problemen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:33

Artrose kan niet genezen. Wel kan menig paard met goed management gereden blijven worden (niet allemaal). Wat weet je van zijn geschiedenis?
Ik zou de keuringsarts vragen om zijn advies.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:46

BarbaLala schreef:
Waarom zou rug en hals keuren voor jou juist prioriteit hebben ts?

Omdat paarden die verkeerd gereden zijn (en dat zijn er veel te veel) daar juist last hebben. (Maar soms ook jonge onbereden dieren)
Problemen aan de benen geeft over het algemeen zichtbare bobbels hard of zacht en hitte en/of onregelatig gaan. Er valt daar niet zoveel te verbergen dat door een klinische keuring komt, hoewel er natuurlijk wel dingen zijn die je niet kunt zien.

Echter problemen aan nek (met name) hals en rug worden vaak niet opgemerkt bij een normale klinische keuring. Dit voel je echter wel vaak als je een paard onder het zadel uitprobeert trouwens, maar dan moet je wel een ruiter zijn die bokkades kan voelen/herkennen.
Elk pijntje in dat gebied belemmert een paard óók om los en energiek vooraarts te gaan en het geeft vaak ook nog bokken, staken, stijf(koppig)heid en een hekel aan werk (volkomen begrijpelijk). En omdat je vaak niet ziet waar het aan ligt zorgt het in veel gevallen ook nog eens voor een kwade ruiter en een hoop zweep en sporen werk....
Dus zo gek is het niet om dat gebied "schoon" te willen zien.