Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Fee

Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:50

Lieve bokkers,

Ik ben opzoek naar een voeradvies voor mijn jonge KWPN-merrie van 2 jaar en 8 maanden genaamd Lily-Fee (Hitmaker x Goodtimes x Flemmingh). Lily-Fee is een gezond en blij paard en eigenlijk verloopt alles super goed met haar. Echter, wat niet zo gek is voor een jonkie, is zij nog erg weinig bespierd. De komende maanden wil ik het longeren en lange lijnen zo drie keer in de week gaan oppakken en zo gaan begeleiden naar zadelmak maken en mogelijk een stamboekkeuring/IBOP keuring aan het einde van het jaar. Ik zeg mogelijk omdat Lily-Fee zelf mag aangeven of dat realistisch is. Gaat ze opeens weer mega groeien of geeft ze aan meer tijd nodig te hebben, doen we dat.

Tot zij ongeveer 2 jaar en 4 maanden was gaf ik Lily-Fee Pavo Podo Grow of het supplement van Pavo Podo in de weide seizoen. Hier waren wij beide zeer te spreken over totdat ze opeens ontzettend hiervan ging aanzetten. De dierenarts heeft toen ook bevestigd dat er wel iets af mocht. Ze was niet kleddervet, maar wel in iets rijkere conditie :Y) Hier hebben wij in het zomerseizoen, van mei tot oktober, vaak last van omdat onze weide iets te rijk zijn voor de meeste paarden.

Vanwege het advies van de dierenarts ben ik haar op een vitaminebrok gaan zetten, Pavo Vital. En ook dat bevalt ons beide prima. Ze is mooi wat kilo’s kwijt, Lily-Fee eet het graag en ze heeft geen tekorten volgens een bloedtestje van 16 februari. Echter gaven zowel een andere dierenarts als de hoefsmid aan dat ze wel arm gespierd is. Daarom zou ik heel graag voeradvies willen hebben. De dierenarts en de hoefsmid hebben ook advies gegeven, maar dat was zo verschillend dat ik heel benieuwd ben naar wat Bokt vind. En om een open mind te hebben plaats ik de adviezen hier nog niet.

voorwaarden aan het voer voor Lily-Fee
Lily-Fee staat 24/7 in een gemengde kudde met jonge en oudere paarden.
Zij krijgt in deze kudde elke dag onbeperkt eerste klas hooi van eigen land.
Lily-Fee is een makkelijke eter en lust veel.
Lily-Fee eet op normaal tempo.
Lily-Fee heeft nooit problemen gehad als koliek, hoefbevangeheid of diarree o.i.d.

voorwaarden aan het voer voor mij
Wij hebben gratis basisbrok op stal van Pavo wat wij zelf mogen pakken. Dit hoef ik niet perse te gebruiken, maar het kan.
Ik zie Lily-Fee 1 keer per dag en voer haar dan zelf. De portiegrootte moet dus dagelijks gegeven kunnen worden en in 1 keer.
De stalhouder of iemand anders kan Lily-Fee niet voeren.
Ik kan zelf voer inkopen en heb daar budget voor.
Ik zoek voer voor spieropbouw bij een jong paard.
Ik ben niet gebonden aan een bepaald merk.

Nou een heel verhaal weer en ik ben heel benieuwd naar jullie ideeen!

Alvast ontzettend bedankt!

Ps. Nog wat foto’s voor het idee. Lily-Fee voor de tweede keer aan de dubbele lijnen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Re: Voeradvies gevraagd voor jong paard die begint met trainen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:04

Naar mijn mening is ze arm bespierd omdat alle energie nog in de groei gaat zitten ipv spierontwikkeling. Je kunt vanalles voeren..maar persoonlijk denk ik dat je een jaar te vroeg bent..ook met het longeren dat is niet goed op deze leeftijd.

Zet haar lekker nog een jaar in de wei en kijk dan weer verder.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:14

Elisa2 schreef:
Naar mijn mening is ze arm bespierd omdat alle energie nog in de groei gaat zitten ipv spierontwikkeling. Je kunt vanalles voeren..maar persoonlijk denk ik dat je een jaar te vroeg bent..ook met het longeren dat is niet goed op deze leeftijd.

Haai dankjewel voor je reactie. Ik heb nu een trainingsadvies gekregen, maar nog geen voeradvies. Ik snap je idee en dankjewel dat je deze met mij wilde delen. Echter zou jij dan een jong paard niks voeren en alleen op de wei zetten? Want ik ben dus opzoek naar een voeradvies :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:16

Ik zou haar ook nog lekker deze zomer op het land laten scharrelen en zorgen dat ze daar eindeloos kan lopen en ravotten.

Werken lijkt me ook nog wat vroeg. Hooguit wat onbelaste oefeningen waar ze gewoon los kan lopen, of wat wandelen.... verder niks.

Succes!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:17

Lily_Fee schreef:
Elisa2 schreef:

Haai dankjewel voor je reactie. Ik heb nu een trainingsadvies gekregen, maar nog geen voeradvies. Ik snap je idee en dankjewel dat je deze met mij wilde delen. Echter zou jij dan een jong paard niks voeren en alleen op de wei zetten? Want ik ben dus opzoek naar een voeradvies :D

Een goede balancer (dus multivitamine). Op dit moment, nu er nog geen gras is, zou je nog wat luzerne of een goede grasbrok kunnen voeren naast je balancer. Straks gaat het gras, in combinatie met de balancer genoeg zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:17

Sorry verder overheen gelezen, voer je de basisbrok van pavo?

Ik zou er niet veel bijzonders bij gaan voeren, maar alleen een vitaminekorrel is inderdaad wat weinig. Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je bijv. 2kg op een dag (rustig opbouwen) van de Pavo basisbrok erbij gaat voeren.

carone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:19

Misschien eens contact opnemen met Arlette van Horse Care Vaesen voor voedingadvies.
Ben zelf goed te spreken over Dodson & Horrell.
En wat Elisa2 zegt vooral geen haast hebben met een jong paard.

https://www.vaesen.eu/nl/paarden/

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:21

Voor een 2 en een half harige vind ik haar beslist niet arm bespierd.

Meestal zijn dat nog van die schrielkippies, da's deze totaal niet.

Verwacht bij zo'n jong paard geen wonderen in bespiering.
Pubers van een jaar of 16 zien er immers ook niet uit als bodybuilders.....

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:23

Elisa2 schreef:
Sorry verder overheen gelezen, voer je de basisbrok van pavo?

Ik zou er niet veel bijzonders bij gaan voeren, maar alleen een vitaminekorrel is inderdaad wat weinig. Ik zou gewoon eens kijken wat er gebeurd als je bijv. 2kg op een dag (rustig opbouwen) van de Pavo basisbrok erbij gaat voeren.

Dankjewel voor je sneller reactie.Twee kilo is bijna 2 voerscheppen basisbrok. Kan je dat in 1 keer geven? Dat is best wel veel toch en helemaal niet goed voor de maag. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik weet niet of je het hele stuk en vooral de voorwaarden hebt gelezen. Is ook een beetje veel misschien, maar ik moet het dus in 1 keer voeren. Zie ook de andere eisen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:32

Waarom in 1 x? Voert de stalhouder dan helemaal niets? Kun je qua voeren niet wat regelen met je medestalgenoten? Krachtvoer minimaal 2 x liever nog 3 x per dag voeren naast het hooi.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:35

Basisbrok van pavo is troep. Bestaat voor 30 procent uit suiker en zetmeel, als je het advies hier boven volgt geef je dus elke dag 600 gram suiker.

Kijk naar een goede muesli, brok bevat vaak melasse om de brok te binden. Als je iets meer spieropbouw wilt moet je kijken naar ietsje meer eiwitten en je wilr een laag suiker en zetmeel gehalte.

Ik vind haar qua bespiering echt wel meevallen. Let ook op dat je niet teveel longeert, longeren is echt geen goede belasting voor een jong paard, je kunt beter gaan wandelen en eventueel lange lijnen.

Sport mix zero van aveve hoor ik veel goede verhalen over, Vito van marstall is een er goede muesli en anders de alpengrun muesli zijn goede opties voor jou.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:36

Ninx schreef:
Een goede balancer (dus multivitamine). Op dit moment, nu er nog geen gras is, zou je nog wat luzerne of een goede grasbrok kunnen voeren naast je balancer. Straks gaat het gras, in combinatie met de balancer genoeg zijn.

Dankjewel voor je advies. Op dit moment geef ik Pavo Vital en ben ik tevreden over. Vind jij dit ook een goede balancer. Kun je uitleggen waarom je mij grasbrok aanraad of Lucerne?

carone schreef:
Misschien eens contact opnemen met Arlette van Horse Care Vaesen voor voedingadvies.
Ben zelf goed te spreken over Dodson & Horrell.
En wat Elisa2 zegt vooral geen haast hebben met een jong paard.

https://www.vaesen.eu/nl/paarden/

Dankjewel ga ik zeker doen. Nog nooit van gehoord! Hoe zijn jouw ervaringen met dit bedrijf?

Babootje schreef:
Waarom in 1 x? Voert de stalhouder dan helemaal niets? Kun je qua voeren niet wat regelen met je medestalgenoten? Krachtvoer minimaal 2 x liever nog 3 x per dag voeren naast het hooi.

Nee is geen optie helaas. Stalgenoten komen te wisselend om van op aan te kunnen en stalhouder heeft 160 paarden waar dit het concept is. Dus zelf voeren is de maat bij mij op stal. Supplementen zijn daarom heel ideaal.

xSogno schreef:
Basisbrok van pavo is troep. Bestaat voor 30 procent uit suiker en zetmeel, als je het advies hier boven volgt geef je dus elke dag 600 gram suiker.

Kijk naar een goede muesli, brok bevat vaak melasse om de brok te binden. Als je iets meer spieropbouw wilt moet je kijken naar ietsje meer eiwitten en je wilr een laag suiker en zetmeel gehalte.

Ik vind haar qua bespiering echt wel meevallen. Let ook op dat je niet teveel longeert, longeren is echt geen goede belasting voor een jong paard, je kunt beter gaan wandelen en eventueel lange lijnen.

Sport mix zero van aveve hoor ik veel goede verhalen over, Vito van marstall is een er goede muesli en anders de alpengrun muesli zijn goede opties voor jou.

Ik zit denk ik veel op jouw lijn. Ben ook niet zo van de suikerbrokjes ;) en zoek juist naar spieropbouw en dus denk ik meer eiwitrijkvoer. Weet jij hoeveel je hier van moet voeren? Omdat ik dus wel met maar 1 voerbeurt per dag zit?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-02-19 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:44

Het is verstandig om eerst ruwvoer (hooi of luzerne) te voeren en daarna pas het krachtvoer. Door het ruwvoer eerst te eten heeft de maag al een laagje en maken ze veel speeksel aan tijdens het kauwen daarvan, voor de maag is het krachtvoer daarna makkelijker te verteren.
Je paard ziet er al heel volwassen uit voor haar leeftijd, doe toch nog rustig aan, hoe graag ze ook willen. Ze kan nog lang genoeg aan het werk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:49

Bijna drie is een mooie leeftijd om licht aan het werk te zetten. In verband met de belasting niet te lang longeren, maar het lichaam moet toch wennen aan belasting zodat spieren maar ook botten en pezen sterker worden. Zoals bij alles is een goede balans vinden het belangrijkste. Maar goed, daar zijn al -tig topics over, iedereen heeft daar een eigen idee over.

Belangrijk is ook dat het paard mentaal goede ervaringen op doet. Als je er twee kg brok in gaat gooien heb je een bommetje aan de lijnen. Beter wat rustigere energie zodat je vanuit ontspanning kunt werken. Ik zou zeggen hooguit een halve schep brok is genoeg, als het weer zo doorzet komen de eiwitten wel van het verse gras.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:50

Lily_Fee schreef:
xSogno schreef:

Ik zit denk ik veel op jouw lijn. Ben ook niet zo van de suikerbrokjes ;) en zoek juist naar spieropbouw en dus denk ik meer eiwitrijkvoer. Weet jij hoeveel je hier van moet voeren? Omdat ik dus wel met maar 1 voerbeurt per dag zit?

Dit zijn allemaal hoog geconcentreerde brokken, dus je hoeft er geen kilo's van te geven. Even kijken naar de verpakking hoeveel kg je paard ongeveer weegt en wat zij aanraden. Je kunt evt ook d ehelft voeren en dan de andere helft aanvullen met een vitaminebrokje, dus allebei de helft van de aanbevolen hoeveelheid, en als je wat meer aan het werk gaat volledig over op de muesli. Ook zou ik dan een pak luzerne kopen om het mee te mengen, wat meer eiwitten te voeren en het kauwen stimuleren.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 10:52

meggiemeg schreef:
Het is verstandig om eerst ruwvoer (hooi of luzerne) te voeren en daarna pas het krachtvoer. Door het ruwvoer eerst te eten heeft de maag al een laagje en maken ze veel speeksel aan tijdens het kauwen daarvan, voor de maag is het krachtvoer daarna makkelijker te verteren.
Je paard ziet er al heel volwassen uit voor haar leeftijd, doe toch nog rustig aan, hoe graag ze ook willen. Ze kan nog lang genoeg aan het werk.

Dankjewel voor je reactie Meggiemeg. Zoals je in de beginpost kan lezen krijgt Lily-Fee onbeprekt hooi dus dat komt gelukkig goed. Toch altijd goed om te benoemen en inderdaad super belangrijk voor een goede voeropname. Ik ben dus opzoek naar een voeradvies naast het onbeperkte hooi om het spieropbouw te bevorderen/ondersteunen van een jong paard. Heb jij daar een advies voor?

Rex_Rolfo schreef:
Bijna drie is een mooie leeftijd om licht aan het werk te zetten. In verband met de belasting niet te lang longeren, maar het lichaam moet toch wennen aan belasting zodat spieren maar ook botten en pezen sterker worden. Zoals bij alles is een goede balans vinden het belangrijkste. Maar goed, daar zijn al -tig topics over, iedereen heeft daar een eigen idee over.

Belangrijk is ook dat het paard mentaal goede ervaringen op doet. Als je er twee kg brok in gaat gooien heb je een bommetje aan de lijnen. Beter wat rustigere energie zodat je vanuit ontspanning kunt werken. Ik zou zeggen hooguit een halve schep brok is genoeg, als het weer zo doorzet komen de eiwitten wel van het verse gras.

Dankjewel voor je reactie Rex Rolf. Het klopt dat iedereen een andere trainingsmethode heeft en daar al heel veel topics over zijn. Ik longeer Lily-Fee meestal 20 minuten twee keer in de week. Soms iets korter soms iets langer. Ik zet geen timer. Een derde keer ga ik wandelen of aan de lange lijnen. Echter ik wil dus geen trainingsadvies, haha. Ookal staat trainen natuurlijk in verbinding met voeren, dus ik snap dat mensen automatisch hier ook wat over zeggen. Je geeft aan dat een halve schep brok voldoende is per dag. Wat voor brok zou je dan aanraden?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-02-19 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:04

Lily_Fee schreef:
Femke_Tweety schreef:
Voor een 2 en een half harige vind ik haar beslist niet arm bespierd.

Meestal zijn dat nog van die schrielkippies, da's deze totaal niet.

Verwacht bij zo'n jong paard geen wonderen in bespiering.
Pubers van een jaar of 16 zien er immers ook niet uit als bodybuilders.....

Dankjewel voor je complimenten. Ik vond het zelf ook wel meevallen, maar de da en hoefsmid zagen het anders. Dus nu eens horen wat Bokt er van vindt. Jij zegt als advies doorgaan hoe je nu gaat en geduld hebben en straks lekker de wei op en komt het vanzelf. Klopt dat?

Ik denk dat ik zelf zou kiezen voor wat rustiger aan zelfs. Vind een dier van deze leeftijd nog érg jong voor fysiek werk zoals longe, ik zou eerder beginnen met copingsmechanismen aanleren.
Dus hoe om te gaan met nieuwe zaken.
Zoals een keer aan de hand mee verkeer kijken, aan de hand wat 'schrikdingen' bestuderen en haar leren omgaan met dat soort zaken.

Maar als het doel echt is dat ze dit jaar ibop loopt, zul je iets moeten aanleren nu, anders is het echt heel heftig ineens binnen een paar weken van alles moeten kunnen.

Dus als het doel echt de ibop is (wat ik persoonlijk erg jong vind voor driejarigen, maar dat is de discussie hier niet) zou ik haar af en toe eens wat laten werken.

Maar vooral kort en niet teveel belasting nog. En dubbele longe vind ik dan echt wel pittig, beetje afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Dus in geval van ibop, vooral rústig wat werken, en die spieren zijn voor haar leeftijd écht wel heel oké al.

Als de ibop niet per se moet dit jaar, dan zou ik dat hele longeren zelfs nog achterwege laten, en dus nu komend half jaar ongeveer vooral focussen op wat mentale training.
Al eens verkeer zien, eens een trailer oplopen (zonder ermee te gaan rijden) etc.
Heb je de rest van het leven van het dier profijt van.

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 11:14

Dankjewel voor je reactie Femke_Tweety. Ik bedoelde eigenlijk doorgaan met voeren zoals ik nu doe, haha. Ik had het een beetje krom opgeschreven. Dankjewel voor je trainingsadvies. Trailerladen, grondwerk en wandelen enzo doen we al regelmatig en zit er goed in. Ze loopt zelfstandig de trailer op en af op commando. Is daar helemaal comfortabel mee. Maar ik ben dus opzoek naar een voeradvies en wat ik bedoelde was: "doorgaan met de vitaminebrokje en dan zorgt het gras straks voor voldoende eiwitten?

xSogno schreef:
Dit zijn allemaal hoog geconcentreerde brokken, dus je hoeft er geen kilo's van te geven. Even kijken naar de verpakking hoeveel kg je paard ongeveer weegt en wat zij aanraden. Je kunt evt ook d ehelft voeren en dan de andere helft aanvullen met een vitaminebrokje, dus allebei de helft van de aanbevolen hoeveelheid, en als je wat meer aan het werk gaat volledig over op de muesli. Ook zou ik dan een pak luzerne kopen om het mee te mengen, wat meer eiwitten te voeren en het kauwen stimuleren.

Waar wordt Aveve verkocht in Nederland? Omgeving Haarlem. Ik zie alleen maar winkels in België..
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-02-19 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:35

Ik zou persoonlijk het voer pas aanpassen wanneer je merkt dat het paard er moeite mee krijgt.
Ik zie hier geen onbespierd paard, gewoon een jong die dat begint met werken. Dat ziet er gewoon zo uit.

Weet niet wanneer je naar de stamboekkeuring gaat of dat je alles richting eind van het jaar IBOP schuift... Dat zal waarschijnlijk ook afhankelijk zijn van hoe ze zich ontwikkelt...
Maar aangezien je de weken voor de stamboekkeuring toch niet rijdt (althans, dat is hier niet heel gebruikelijk), kan je dan overwegen om wat equitop myoplast te geven, mits je voldoende ruimte en tijd hebt om haar de energie kwijt te laten raken. Sommige paarden worden hier wat frisjes van :Y)

Mocht t.z.t. het rijden zwaar vallen, is ook equitop myoplast een geschikt middel voor wat extra pep.

Vraag me echter af of het zo zeer nodig gaat zijn. Ik zie een goed rond paard, met andere woorden, voorlopig genoeg energie te investeren in spieropbouw.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:44

Lily_Fee schreef:
Je geeft aan dat een halve schep brok voldoende is per dag. Wat voor brok zou je dan aanraden?

Halve schep is een inschatting aan de hand van foto en omschrijving. Jij werkt met het paard dus kunt inschatten of iets meer of iets minder toch beter is. Het is niet zo dat als je nu voor een bepaalde hoeveelheid brok kiest dat je daar de komende maanden aan vast zit ;)

Ik zou het mezelf niet moeilijker (en duurder) maken dan nodig en dus gewoon de stalbrok pakken. Paard krijgt al onbeperkt goed hooi en ziet er goed uit. Ik zie geen reden om naar speciaalbrok X of muesli Y te grijpen. Behalve dan dat het misschien voor jezelf beter voelt als je 'iets speciaals' voert.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 11:45

Lily_Fee schreef:
xSogno schreef:

Waar wordt Aveve verkocht in Nederland? Omgeving Haarlem. Ik zie alleen maar winkels in België..

Omgeving Haarlem wordt het niet verkocht, alleen in het zuiden van NL.

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:45

Lily_Fee schreef:

Janine1990 schreef:
Mocht t.z.t. het rijden zwaar vallen, is ook equitop myoplast een geschikt middel voor wat extra pep.

Equitop Myoplast bestaat voor 60% uit suiker en zetmeel..

Wat al eerder is gezegd: eiwit is belangrijk voor spieropbouw. Omdat je maar 1 keer per dag voert (en zoals ik uit je verhaal opmaak, tevreden bent over de pavo vital) zou je de vitamine brok kunnen aanvullen met lucerne. Eiwitrijk en ruwvoer, dus geen grote porties krachtvoer in 1 keer.
Als je een boost voor de spieren wilt geven voor de IBOP/keuring zou je eens naar creatine kunnen kijken, die van Pharmahorse bevat geen suiker.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:00

In gras zit ook heel veel suiker.............
Jonge paarden groeien nog en hebben dus een zekere hoeveelheid suiker nodig. Ik zou daar niet zo spastisch over doen en gewoon kijken hoe ze eruit ziet. Als ze wat meer vlees moet hebben, voer haar dan gewoon wat meer en krachtvoer helpt daar zeker bij.

het is geen haflinger of tinker die snel te vet worden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:48

Vitalbix breed and grow :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 20:21

Ik lees in je OP dat je haar de tijd wilt geven als dit nodig is. Volgens mij is dit wat nodig is. Ik vind haar er als een normaal jong paard uit zien. Ze is nog hartstikke jong. Twee keer per week 20 min longeren en dat wil je de komende maanden naar drie keer per week gaan doen. Dat vind ik echt teveel.
Ga maar eens inlezen wat voor belasting longeren voor het lichaam is.
Waarom niet gewoon lekker wandelen en wat grondwerk doen?
Heb geduld met je paard. Die spieren komen vanzelf wel. Ze moet nog jaren mee, dus wees er nu voorzichtig mee.
Als je iets bij wilt voeren zou ik ook kiezen voor een goede vitamine en mineralen brok met eventueel olie en luzerne als aanvulling voor eiwitten die nodig zijn voor spieropbouw. Maar nogmaals, of het nodig is bij jouw paard betwijfel ik.