Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SEtequila

Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:10

Binnenkort moet de hoefsmid komen voor mijn paardje, die ik pas heb overgenomen.
Ik heb van de vorige eigenaren het telefoonnummer van zijn oude/huidige hoefsmid gekregen, voor het geval ik die wil bellen. Ik zit alleen best wel te twijfelen of ik bij dezelfde hoefsmid wil blijven of een ander wil zoeken....

Ik twijfel zo erg omdat ik mijn vraagtekens heb bij die hoefsmid. Hij probeert de hoeven niet naar een ideaal beeld te werken. Hij zegt dat zijn hoeven van nature wat anders gevormd zijn en dat hij daar gewoon het beste op loopt. Kan opzich, ik heb niet geleerd voor hoefsmid dus ik weet niet of dat klopt. Maar hij snijdt de steunsels ook niet bij wat wel zou moeten :=

De vorige eigenaren zijn altijd tevreden geweest met deze hoefsmid, en ik ben niet bij het bekappen geweest dus ik weet niet of hij het nou echt goed/fout doet. Ik heb alleen niet zo'n zin om geld weg te gooien aan een hoefsmid die ik vervolgens zelf er aan moet herinneren om de basics uit te voeren.... >;)
De vorige eigenaren hebben nog wel een ander paardje op dezelfde stal staan, dus we doen het bekappen tegelijkertijd. Als ik van hoefsmid wil overstappen zal ik dat dus wel moeten coordineren.

Sas_Mon

Re: Hoefsmid... Blijven of overstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:20

dat elk paard uniek is en niet ek paard dezelfde hoefvorm heeft ben ik het helemaal mee eens. steunsels niet bijsnijden dan weer niet. het slimste is denk ik een foto hier neerzetten van het hoe het nu is en evt zoals het direct na een bekapping van hem is zodat mensen er wat over kunnen zeggen. verder kan Bokt denk ik weinig voor je doen op basis van de info die je nu geeft.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:20

Ja dat is een lastige. Maar heb je ‘m nou aan het werk gezien bij jouw paardje?
Hoe weet je dat hij de steunsels niet doet?

Paarden kunnen idd een afwijkende hoefstand hebben zoals met de hoeven naar buiten gedraaid, maar dit komt dan voort uit een probleem in het been of lijf erboven. Dit probleem kan aangeboren zijn, of later gekomen zijn (ongeluk, stijfheid, etc).

Hoe zien de hoeven er nu uit?

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:28

Hij was eerst een tijd mijn verzorgpaard. Een tijd terug was tde hoefsmid gekomen en toen zag ik dat na de bekapping de steunsels niet aangeraakt waren. Op dat moment waren ze ook al omgerold over de zool omdat ze zo lang waren.

Afbeelding
Dit is zijn hoef een paar weken terug. Er zit nogal wat zand vast tussen de steunsels en de zool. Aan de zijkant heeft hij een dunne hoefwand en een dikke lijn tussen zool en hoefwand. In het midden voor heeft hij een dikke hoefwand en sluit ie wel direct aan op de zool.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:29

Kun je hem niet vragen waarom hij het zo doet en of hij de steunsels niet bij kan werken als jij dat wil?

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:32

Nouvel schreef:
Kun je hem niet vragen waarom hij het zo doet en of hij de steunsels niet bij kan werken als jij dat wil?

Dat kan opzich wel, maar ik wil hem er niet aan moeten herinneren. Hij heeft ervoor geleerd, dus hij zou het uit zichzelf goed moeten doen. Wat als er andere dingen zijn die hij niet doet, waarvan ik niet weet dat ze wel zouden moeten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:38

Misschien heeft hij er een reden voor?

Als je nu al zoveel twijfel over zijn kunde hebt zou ik overstappen naar een andere waar je meer vertrouwen in hebt.
Ik heb mijn vorige paard ook gekocht van iemand waar ik toen op stal ben gebleven maar heb toen ook een andere smid genomen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:46

Gewoon naar een ander gaan, je bent niet met hem getrouwd!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:46

Ik zou een andere smid nemen. Veel vertrouwen heb je niet in deze. Zou ook niet blij zijn met de steunsels zo..
Zou er verder ook niet teveel over zeggen, de meeste smeden kunnen niet tegen kritiek :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:47

Hoe oud is het paard? Veranderingen van de stand kan goed of slecht uitpakken.
Ik zou vragen stellen aan hem. Een professional moet kunnen onderbouwen waarom hij dingen doet.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:49

Als ik het zo zie zijn de steunsels wel bijgesneden, alleen niet erg kort. Of ze zijn deze keer met rust gelaten maar vorige keer wel gedaan. Als steunsels helemaal niet worden bijgesneden waaieren ze vaak over de hele zool uit en dat is hier niet het geval.

Het is dus een keuze om ze wat langer te laten of ze in ieder geval niet elke keer bij te snijden. Ik kan niet beoordelen of dat in dit geval een goede keuze is, maar het is ook niet per definitie een slechte keuze. Je hoefsmid zal er vast z'n redenen voor hebben.

Ik zou het hem dus gewoon eens vragen waarom hij het zo doet. Als je na een tijdje merkt dat het echt niet goed gaat met de hoeven kun je altijd nog overstappen naar een andere hoefsmid, maar ik zou het eerst een kans geven.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 23:03

@senna21, hij is nu 17! :)

LindyH schreef:
Als ik het zo zie zijn de steunsels wel bijgesneden, alleen niet erg kort. Of ze zijn deze keer met rust gelaten maar vorige keer wel gedaan. Als steunsels helemaal niet worden bijgesneden waaieren ze vaak over de hele zool uit en dat is hier niet het geval.

Het is dus een keuze om ze wat langer te laten of ze in ieder geval niet elke keer bij te snijden. Ik kan niet beoordelen of dat in dit geval een goede keuze is, maar het is ook niet per definitie een slechte keuze. Je hoefsmid zal er vast z'n redenen voor hebben.

Ik zou het hem dus gewoon eens vragen waarom hij het zo doet. Als je na een tijdje merkt dat het echt niet goed gaat met de hoeven kun je altijd nog overstappen naar een andere hoefsmid, maar ik zou het eerst een kans geven.

Ooh okee, ik wist niet dat steunsels ook wat langer gelaten mogen worden. Misschien dat hij het dan inderdaad bewust niet (elke keer) doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:07

Bij een 17-jarige zou ik niet zomaar veel veranderen aan de stand als er geen echte aanleiding voor is.

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:36

Als het een 17-jarig paard is zal ik zeker niks meer veranderen aan de stand. Mocht het paard een afwijkende hoefstand hebben, kun je daar op deze leeftijd toch vrijwel niks meer aan veranderen. Dit kan eigenlijk alleen de eerste jaren. Daarbij werk je ook een veel grotere kans op blessures in de hand als je dit nu nog gaat doen. Het paard loopt al heel zijn leven zo, dus weinig reden om dit ineens te veranderen lijkt mij.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:50

Ik zou hem 1x vragen kijken of je er wat wijzer van wordt.
En vragen mag he?
Dat jou goed recht.
Misschien dat je meer weet van de hoefsmid waarom hij dat doet.

FlashWolves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:09

Hoefsmid is in Nederland helaas een vrij beroep, waardoor het volgen van een opleiding niet verplicht is. Hierdoor hebben veel hoefsmeden helaas geen opleiding/diploma. Je zou kunnen informeren bij De Nederlandse Vereninging voor Hoefsmeden. Van deze vereniging kun je als hoefsmid alleen maar lid worden als je een Nederlands Hoefsmid diploma hebt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:18

Ziet er niet goed bijhehouden uit. Ik vermoed dat er een dunnele zool is en flink veel steunsel, wat eraf gesneden kan worden. Eerst goed laten bekappen en dan ook eens kijken hoe de witte lijn eruit ziet. Als daar veel ruimte is, kan er zomaar een schimmel inzitten. Succes!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:44

Lottekuhh_x schreef:
Als het een 17-jarig paard is zal ik zeker niks meer veranderen aan de stand. Mocht het paard een afwijkende hoefstand hebben, kun je daar op deze leeftijd toch vrijwel niks meer aan veranderen. Dit kan eigenlijk alleen de eerste jaren. Daarbij werk je ook een veel grotere kans op blessures in de hand als je dit nu nog gaat doen. Het paard loopt al heel zijn leven zo, dus weinig reden om dit ineens te veranderen lijkt mij.

Ik sluit mij hier bij aan.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 14:19

Ik heb de pech gehad een verkeerde hoefsmid te hebben nadat mijn hoefsmid ging emigreren. Binnen 3x bekappen heeft hij mijn paard zo in de vernieling geholpen dat mijn huidige smid al meer dan een jaar nodig heeft om haar weer goed te krijgen. Wat een ellende. Als ze goed loopt bij deze smid zou ik niet zomaar wisselen. Het heeft mij een hele hoop ellende en veel geld gekost en mijn paard een jaar van haar leven in pijn. Ik kon toen niet anders dan wisselen maar vrijwillig wisselen doe ik niet zomaar. Ik zou eerst met de smid in gesprek gaan over het hoe en wat en je verdiepen in het hele verhaal voor je besluit te wisselen. Mijn paard was toen 13 dus nog jonger ook..

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 17:21

Op basis van de reacties zal ik voorlopig bij deze hoefsmid blijven en bij de volgende bekapbeurt vooral veel vragen stellen. Ik zet tzt nog wel een voor en na foto van zijn hoeven neer :j

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:29

Heeft hij ooit kreupel gelopen na dat de smid was geweest?

Zo nee lekker er bij blijven zal hij het toch goed doen.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 17:31

Ik weet niet of hij ooit kreupel is geweest direct na de hoefsmid, maar hij is wel regelmatig kreupel geweest. Al zou dat ook aan 100 andere dingen kunnen liggen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:44

Ik zou inderdaad de smid om meer informatie vragen, zo kun je goed inschatten hoe je verder wilt.
Gezien je hoef foto en deze heldere uitleg: http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/ zou ik zeker gaan zorgen dat je paard langzaam anders bekapt gaat worden wat betreft de steunsels. Heb je ook een schoongemaakte onderkant en zij-foto?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 17:50

SEtequila schreef:
Ik weet niet of hij ooit kreupel is geweest direct na de hoefsmid, maar hij is wel regelmatig kreupel geweest. Al zou dat ook aan 100 andere dingen kunnen liggen.

Dat zou voor mij reden genoeg zijn om eens een andere te laten komen. Paard is niet met de hoefsmid getrouwd ;)
Omgeklapte steunsels drukken in de zool en geven op z'n minst gevoeligheid...en ik zie nog wel meer dingetjes die beter kunnen maar die over het algemeen door een reguliere hoefsmid niet gedaan worden.
Goed bekappen is het minste wat een hoefsmid kan doen. Ik zou even zoeken welke in de buurt zit, en wat de ervaringen zijn, en dan overstappen. Bevalt het niet, dan kun je altijd weer terug.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 18:44

Hannanas schreef:
Ik zou inderdaad de smid om meer informatie vragen, zo kun je goed inschatten hoe je verder wilt.
Gezien je hoef foto en deze heldere uitleg: http://paardenhoeven.info/blog/2012/11/03/steunsels/ zou ik zeker gaan zorgen dat je paard langzaam anders bekapt gaat worden wat betreft de steunsels. Heb je ook een schoongemaakte onderkant en zij-foto?

Ik zal proberen morgen goede foto's te maken!
Edit: ik heb dat artikeltje gelezen en zijn hoeven lijken verdacht veel op die met hiel- en kwartierflare... :=

Lindsey_99 schreef:
SEtequila schreef:

Goed bekappen is het minste wat een hoefsmid kan doen. Ik zou even zoeken welke in de buurt zit, en wat de ervaringen zijn, en dan overstappen. Bevalt het niet, dan kun je altijd weer terug.

Dat is dus ook mijn gedachte bij een hoefsmid! Ik zit omstreken Utrecht, als ik zou gaan switchen heb ik nu Dirk van Velzen in gedachte. Las alleen maar goeie dingen over die man in eerdere topics.