Vraag over hengstigheid: dummie met MWA

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gimme_Joy

Vraag over hengstigheid: dummie met MWA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 21:30

Soms... Héél soms, heb ik spijt van mijn keus een merrie te kopen. :') want ik heb geen kaas gegeten van een M(are) W(ith) A(ttitude), aangezien ik altijd ruinen heb verzorgt. Dus een hengstige merrie... 8)7 My gosh wat kan die hengstigheid een ride through hell zijn! :oo

Joy is bijna 3 en behoorlijk vruchtbaar. Ze heeft qua gedrag naar mensen toe niet zoveel problemen, maar des te meer naar haar kuddegenootjes. Ze heeft dan nogal losse achterbenen, en het maakt niet zoveel uit wie er op dat moment "in de weg" staat. Maar wat ik het ergste vind, ze heeft lichamelijk behoorlijk last. Lusteloos, dunne mest en een opgetrokken buik. Vermoedelijk kwam de laatste keer koliek door haar hengstigheid (dat was oktober).

Ik geef haar sinds 3 weken Monnikspeper. Ik weet natuurlijk niet hoe het zou zijn zonder, maar ik vind dit wel weer heftig. Vooral als straks de lente begint en ze het land op gaat. Ik wil koliek natuurlijk voorkomen.

Zijn er bokkers met hetzelfde probleem? Zou er meer aan de hand zijn, of stel ik me aan? :=

je mag best lachen, ik zie de ironie van de situatie ook wel :+

Narcissa

Re: Vraag over hengstigheid: dummie met MWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:33

Als het zo heftig is dat ze koliek krijgt, zou ik toch even scannen. Dat kan door een cyste of tumor komen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:41

Ben het eens met xLes. Zo'n heftige hengstigheid zou je eens na moeten laten kijken.

Als ze lelijk doet tegen kuddegenootjes kan je straks misschien je lol op als je gaat rijden. Dan wordt ze wellicht tegen het been. Heb je elke keer gemopper als je je been aanlegt. Of ze wordt juist heel knuffelig. Gaat ze juist heel erg tegen je been aanhangen (lekker baas).

Mijn arabierig typje heeft ook een hengstigheids dingetje trouwens: die gaat met haar kont naar je toe staan en gaat dan zachtjes van het ene achterbeen op het andere achterbeen staan wiegen en wil graag op haar kont gekriebeld worden. Eh, d'r voorkant zie ik liever.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 21:52

Ik vind het dus lastig te meten wat heftig is en wat niet.

Want staleigenaar zei dat ze vandaag niks vreemds zag. Ook bij het mesten geen dunne mest, dus dat is echt iets van de afgelopen uren geweest. Toen ik haar uit de paddock haalde ging ze staan plassen.

Ik zal morgen de DA eens bellen. Hoop niet dat dat het is, wamt we hebben onze portie qua operaties wel gehad -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:54

Ik vind dit eerlijk gezegd best wel behoorlijk last ja...

Ooit één merrie gekend die op den duur gewoon non-stop hengstig was, die was zelfs onder het rijden aan het sproeien. Eigenaar was niet zo benieuwd naar de oorzaak, paard werd verkocht. Maar ik weet wel vrij zeker dat het niet zomaar hengstigheid was.

Hier staan 3 merries op stal, allemaal heel vriendelijk ook tijdens de hengstigheid. Die plassen alleen af en toe. Verder geen ellende van dunne mest of lusteloosheid. En zéker geen koliek.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:12

Lusteloos, dunne mest en opgetrokken buik, tegen het koliekerige aan, zijn geen gebruikelijke hengstigheidssymptomen.

Ik ben inmiddels aan merrie nr. 3 in 11 jaar en die doet net als die andere 2: beetje narrig zijn, veel kleine (donkergele, sterk ruikende) hengstigheidsplasjes en daarna een beetje blijven "knipperen". En onder het rijden ook beetje narriger zijn en of tegen het been zijn of tegen het been hangen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:14

Misschien is het iets anders, maar wel gek dat het dan vlak voor de hengstigheid komt. Was vorige keer ook zo (dat was eind januari als ik het goed heb)

Dat opgetrokken staan is ook binnen een halve dag weer weg

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:16

Symptomen klinken wel erg heftig voor een normale hengstigheid. Ik heb altijd merries gehad buiten veel plassen, meer interesse in andere paarden en soms wat kalmer geen gekke dingen.

Misschien toch eens op laten voelen en laten scannen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:20

Ze is wel ontzettend aan het puberen ook trouwens. Dus ja... DA kan hier het best zijn licht even over laten schijnen. Las uit eerdere topics wel terug dat hengstigheid en koliek wel verband kunnen hebben

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 22:36

Als de hengstigheid zo hevig is dat de merrie tegen koliek aan zit, wil je wel dat de DA er naar kijkt, al is het maar om gericht te kunnen "behandelen" zodat het wat draaglijker voor de merrie wordt. En je voor jezelf weet dat je het arme beest niet aan haar lot over laat. (Nou zal dat laatste bij jou niet snel het geval zijn. Je woont volgens mij nog net niet in stal. :D)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 22:41

Maflinger_S schreef:
Als de hengstigheid zo hevig is dat de merrie tegen koliek aan zit, wil je wel dat de DA er naar kijkt, al is het maar om gericht te kunnen "behandelen" zodat het wat draaglijker voor de merrie wordt. En je voor jezelf weet dat je het arme beest niet aan haar lot over laat. (Nou zal dat laatste bij jou niet snel het geval zijn. Je woont volgens mij nog net niet in stal. :D)

_O- :x

Breng me niet op ideeën... :)* O:)

Maar je hebt gelijk. Better safe than sorry. _/-\o_

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 23:49

Als merrie eigenaar, en ik heb er echt al teveel gehad, zeg ook ik "dat is niet normaal". Het ergste dat hier een hengstige merrie was, was wat kneunen op het been tijdens het rijden, zo van lekkkaaaaa ga door :+ En enigzins slettebak spelen naar de ruin die er dan bijstond op de wei of paddock. En losse achterbeentjes als ze hengstig zijn, is imo al helemaal niet normaal. Ben het dus eens met de rest om dat toch een keer te laten checken. Helemaal als ze nu al monnikspeper krijgt en zelfs daarmee dit gedrag vertoont.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 23:55

Over die losse beentjes... Ik appte net staleigenaar en die zegt dat Joy op niet hengstige momenten ook best dominant uit de hoek kan komen. Ze is behoorlijk drammerig af en toe en meestal bij het uit de paddock halen (als ze in de kudde staat). Ik ben er nooit als ze weer op stal gaan, maar ze vertelde me dat Joy altijd haantje de voorste wil zijn. Nu ia dat gedrag ook niet goed te praten uiteraard, ik heb haar dan ook even flink op haar nummer gezet vanmiddag.

Dus of het helemaal door de hengstigheid komt durf ik dus niet meer zo stellig te beweren.

Blijft natuurlijk wel dat haar gedrag me eergister al opviel (als in een beetje lusteloos zijn).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:06

Hhmm, hier merrie nr 5, 6 en 7 en wat jij schrijft komt me totaal onbekend voor.

Ik ken natuurlijk ook wel de verhalen die lijken op jouw verhaal en zoals al gezegd; daar was iets aan de hand.
Sommige merries zijn uitgesproken hengstig en bij andere merk je er niks aan maar tegen koliek aan is geen standaard.

Het zou best kunnen zijn dat een knikker in de baarmoeder het probleem oplost (het is echter geen wondermiddel!) maar evengoed heb je de beschreven problemen op de eierstokken of die omgeving want dat geeft ook nogal eens soortgelijke symptomen.

Zorg dus dat je een dierenarts raadpleegt die degelijk ervaring heeft met dit soort problemen zodat de juiste diagnose gesteld kan worden zonder onnodige ingrepen (en dito kosten).

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 00:13

Of het heeft totaal niks met hengstigheid te maken en trek ik misschien wel verbanden die er helemaal niet zijn... Want ik kan me niet voorstellen dat Joy nou ineens een hele nieuwe vorm van hengstigheid heeft uitgevonden :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:20

Gimme_Joy schreef:
Of het heeft totaal niks met hengstigheid te maken en trek ik misschien wel verbanden die er helemaal niet zijn... Want ik kan me niet voorstellen dat Joy nou ineens een hele nieuwe vorm van hengstigheid heeft uitgevonden :=

:?
Leg dat eens iets beter uit?
Heb je info dat dat eerder heel anders was?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 02:14

Gimme_Joy schreef:
Ik ben er nooit als ze weer op stal gaan, maar ze vertelde me dat Joy altijd haantje de voorste wil zijn. Nu ia dat gedrag ook niet goed te praten uiteraard, ik heb haar dan ook even flink op haar nummer gezet vanmiddag.

Meissie fout. Als ze alpha is ga jij hoe dan ook dat er niet uitkrijgen. Dan is en blijft ze hoog in rang. Het enigste wat je dan kan doen is haar door middel van grondwerk zover krijgen dat jij de baas bent en jij bepaald wie er het eerste naar binnen gaat. Als een ander haar dan binnen zet, heeft die persoon of ook diezelfde macht, of ook niet en dan staat ze met dr smoel vooraan. Op dr nummer zetten ga je alleen maar het gevecht met haar aan, en die ga je hoe dan ook niet winnen. Dat is ook de enigste reden waarom ik Clips zo onder de duim heb, alpha van de bovenste plank, en die zal het ook wel allemaal even regelen. En alleen omdat ik zon greep op dr heb kan ik dr met handgebaren zelfs waar ze heeft te staan en wat mag en wat niet. Van een alpha kan je echt nooit een beta maken. nooit.

Gimme_Joy schreef:

Lusteloos, tegen koliek aan, dunne mest is echt niet iets uit verband trekken. En nee Joy heeft geen nieuwe vorm van hengstigheid. Er zijn merries genoeg die om wat voor medisch probleem dan ook zulk gedrag hebben. Maar met al die paarden was en is dus iets aan de hand. En aan jou om dus uit te zoeken wat.

Even als verhaaltje, Daisy was nooit echt hengstig, ooit 1 keer wat klemmen op het been vanwege hengstigheid (in dr jonge jaren) maar meestal waren het de hengsteneigenaren (Pebbles van Sylva reageerde nogal als Dais hengstig was) op de wedstrijd die mij er attendeerden dat Dais hengstig was :+ :D Maar Dais had een periode ook dat ze niet lekker was in de tijd dat ze hengstig moest zijn (was toen 5 of 6 jaar oud). Niets echt aanwijsbaar, maar ik voelde het gewoon dat ze niet lekker in dr vel zat. Ben met haar toen naar een DA geweest en die voelde alleen maar onder haar buik door, en echt ik poetste elke keer als ik ging rijden en dan poetste ik daar ook, maar in dat geval de dame sloeg uit :wow: niet te zuinig. Zo Dais-on eigen. Onderzoek gaf als uitslag een baarmoeder ontsteking. Heeft ze medicijnen voor gehad en nooit weer gekregen. Het geeft alleen maar aan dat signalen dat er iets niet klopt heel klein kunnen zijn, en als je het gevoel hebt dat er iets niet klopt, laat het dan onderzoeken.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:10

Inderdaad door dierenarts laten nakijken en osteopaat zou ik ook aanraden. Hier een merrie gehad die zo lang de eigenaren haar hadden continu hengstig was, 1x behandeld en weg pismerrie gedrag, die zat muurvast. Dus dat kan ook nog.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 08:36

ikke schreef:
Gimme_Joy schreef:

:?
Leg dat eens iets beter uit?
Heb je info dat dat eerder heel anders was?

Ik maak een grapje natuurlijk over die nieuee hengstigheid :D .

Eerder was de eerste keer dst ze iets dunne mest had een maand geleden. Daarvoor nooit klachten gezien (behalve die keer in oktober, toen stond ze net een maamd op de nieuwe stal en kwamen er in 1 week drie nieuwe paarden in de kudde).

Vorig jaar novemver (2017) heeft ze verstoppingskoliek gehad en daarvoor is ze geopereerd. Een duidelijke oorzaak had dat niet behalve dat ze erge haken had. Het is dus allemaal een beetje giswerk.

Maar door vorig jaar ben ik extra alert op verschijnselen.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 27-02-19 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 08:52

Een scan is in het vruchtbaarheidsseixoen niet zo duur. Hier hebben ze 'vrachtbaarheidsuurtjes' en heb wel eens voor 20 euro laten scannen. Kost dus de wereld niet en weet je of het goed zit.

Mijn merrie kan er ook koliek van hebben, gelukkig niet zo vaak. Ligt bij haar naast wie ze staat. Op sommigen reageert ze super heftig tot buikpijn toe. Ik probeer te vermijden dat die dan naast elkaar staan tijdens. Verder is mijne heel fijn met dr hengstigheid nu. Van mij mag ze het altijd zijn! Maar is anders geweest. Dan hikte ze er soort van tegenaan en had ze er veel last van. Toen laten scannen en hormonen laten checken met een bloedje. Kwam niets uit overigens. Nu (sinds op een andere stal) is ze Veel beter en duidelijker hengstig en heeft ze minder lichamelijke last er van naar mijn idee.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-19 09:09

Ze heeft respect voor 3 merries in de kudde. De rest peopled ze rond. En ja, denk inderdaad dat het een alpha is. Was ook zo in de opfok.

Fout vind ik het niet. Ik stond er ook en heb haar verteld dat dat gedrag ontoelaatbaar is. Alpha of niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:00

Ik heb mijn merrie overigens toen de tijd (spreek echt over jaren terug) aantal keren provarium breeding gegeven. Het werd allemaal even wat rustiger toen. Ik hoorde er veel goede verhalen over. Mijn vos hikte tegen hengstigheid aan soort van, maar leek er niet echt 'uit te komen'. Met dat spul werd ze regelmatiger en duidelijker hengstig (in de zin van veel plassen) maar had daardoor wel veel minder nare klachten (boos op haar buik etc).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:07

Ik heb ook zo'n exemplaar staan :+
Net hetzelfde in haar jonge jaren ( lees tussen een jaar of 3 en een jaar of 5 ).
Ook paar keer de DA moeten bellen voor koliek net voor de hengstigheid.
Het is gewoon vanzelf gestopt. Dus ze is erover heen gegroeid denk ik dan maar.

Dit is trouwens een heel bloedgemaakt paardje, beetje ril en snel gestresst. En zeker geen alpha dier.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:31

Een 3-jarige die alfa is,geloof ik niet in.
Daarnaast gaan alfa's niet in het rond slaan,dat zijn meestal de paarden die lager in rang staan en hun plekje onderaan die rang omhoog willen upgraden.....

Qua hengstigheid,hier 13 merries momenteel en eerlijk,behalve sommige die om de 5 min staan plassen naar eender welk mannelijk paard die in de buurt komt,herken ik niets,dus ook ik zou de DA eens laten komen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 10:37

Wij hebben er op stal een of twee die zó extreem hengstig zijn ook. Het kan. Die staan op moody mare kruiden.

Mijn eigen merrie heeft gelukkig weinig last van de hengstigheid. Wat meer plasjes en wat plakkeriger qua kriebelgedrag. De vorige had zelfs verborgen hengstigheid (niet ideaal als je ze wil laten dekken...).

Als ze zo extreem zijn en cystes / hormoonafwijkingen / eierstoktumoren zijn uitgesloten: probeer het eens homeopatisch. Is het écht niet te doen: regumate of een knikker, maar dat zijn wel noodoplossingen die je héél goed moet bespreken met een dierenarts. Een veulen eruit fokken wil ook nog wel eens helpen.