Paard z'n been staat niet op "slot"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ManaChantal

Paard z'n been staat niet op "slot"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:19

Hallo allemaal,

Zoals jullie op het filmpje kunnen zien, zet mijn paard z'n been (rechts) niet op "slot". Links doet hij dit wel gewoon. Hij heeft soms ook wel last van de rechterschouder. Osteopaat en fysiotherapeut zijn beide geweest maar behandelingen hebben niks geholpen. Denken jullie dat het kwaad kan dat hij z'n been niet op slot zet of hebben jullie advies?
Laatst bijgewerkt door ManaChantal op 24-02-19 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Re: Paard z'n been staat niet op "slot"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:20

Welk filmpje?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:24

Ik snap je niet helemaal... Maar zie ook geen filmpje

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:27

Dat gaat over het voorneem neem ik aan? Hij wobbelt met z’n voorknie in stand?

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 20:33

Ik probeer het filmpje elke keer te plaatsen nadat ik op "save" druk maar op een of andere manier plaats hij hem niet. Het gaat inderdaad om zijn voorbeen, als je in de "knieholte" drukt, moet het been normaal gestrekt blijven (omdat paarden die automatisch op slot zetten) maar rechts beweegt het been mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:39

Die van mij heeft het af en toe. Het ligt m.i. Aan de stand van het been.
Heeft hij er last van? Wat zegt je smid?

sunny16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:39

Mijn paard kan beide benen niet op slot zetten, heeft er verder nooit last van gehad, is nu 18 jaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:46

ManaChantal schreef:
Ik probeer het filmpje elke keer te plaatsen nadat ik op "save" druk maar op een of andere manier plaats hij hem niet. Het gaat inderdaad om zijn voorbeen, als je in de "knieholte" drukt, moet het been normaal gestrekt blijven (omdat paarden die automatisch op slot zetten) maar rechts beweegt het been mee.

Als je op save klikt. Dan komt hij verder beneden te staan bij je voorraad aan bewaarde foto's en filmpjes. Dan moet je het filmpje nog een keer opnieuw aanklikken. Dan zet hij een link in het topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 20:53

Anders filmpje even uploaden bij youtube en de link daar van hier even neer zetten

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-19 21:44

https://youtu.be/GlijWGbtCkE

Ik heb het filmpje maar even via youtube gedaan, de link hierboven.
Ik heb het er niet met mijn hoefsmid specifiek over gehad maar hij heeft er met en zonder hoefijzers last van. Ik weet niet zo zeer of hij last heeft ervan, wat ik wel weet dat hij aan dezelde kant (rechts) vaker last heeft van zijn schouder, ik weet niet of dit een oorzaak/gevolg kan zijn? Ik weet ook niet of hij het altijd al gehad heeft (ik heb hem zelf pas een jaar) maar hij heeft er nu sowieso een half jaar 'last' van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:02

Wat is de “last”. Beperkt het hem? Heeft hij extra slijtage?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:05

Mijn pony heeft hetzelfde, maar bij haar komt het denk ik doordat ze artrose in haar voorbenen heeft en daardoor het gewicht op haar achterhand zet. Ik weet het niet zeker, ze loopt verder prima lekker in de wei. Maar misschien ontlast jou paardje ook de voorbenen op die manier?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:07

En waarom probeer je te testen of z'n benen blijven staan?

Paarden zetten hun achterknieëen op slot, niet hun voorknieën.
Ze kunnen zonder al te veel moeite blijven staan door de plaatsing van hun spieren (zoek maar eens op spanzaagmechanisme) en in de achterbenen kunnen ze hun knieschijf op een botricheltje haken waardoor het volledige been vast staat.
In de voorbenen is er echter geen enkel botje dat ze kunnen vasthaken dus 'op slot zetten' is daar helemaal niet aan de orde.

Dat 1 been makkelijker inknikt dan een ander heeft mss te maken met scheefheid, verschillende spierspanning links of rechts, ene kant soepeler dan andere of paard houdt letterlijk bewust z'n poot stijf als je van kant wisselt omdat hij weet met welk grapje je komt aanzetten.

Ik heb werkelijk nog nooit geprobeerd of mijn paard inknikte in de knieën (zou ook een boze blik krijgen moest ik het wel proberen :+ ) en zie er ook het nut of belang niet van in.
Mijn merrie heeft nu toevallig wel last van knieën die op slot blijven als ze bvb op stal gehouden wordt naar dan heb ik het dus over de achterbenen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-19 22:11

Die van mij heeft t wel eens spontaan, dan wobbelt het been, als hij een beetje banketstaaf staat en dan ergens naar kijkt. Dus eigenlijk vergeet zn benen een beetje behoorlijk neer te zetten.
Volgens mij geeft het niks.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 08:47

ManaChantal schreef:

Het is moeilijk met zekerheid te zeggen vanaf het filmpje maar zoals ik het zie zit er een flink verschil tussen de spierspanning en/of spierontwikkeling van beide benen. Links zijn de spieren goed ontwikkeld en mogelijk aangespannen, rechts zie je dat veel minder. Het lijkt er sterk op dat ze haar rechter voorbeen flink ontlast door meer gewicht op links te plaatsen.

Kijk eens goed naar haar, zie je verschil in spierontwikkeling tussen beide voorbenen? Of in spierspanning? Ik zou haar wel laten onderzoeken door de DA hoor, niet om dit testje maar om wat je verder schrijft (dat ze ook last heeft van haar rechterbeen).

ManaChantal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-19 23:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
5Bedankt voor jullie reacties! Ik zie zelf geen verschil in spieropbouw en merk alleen verschil in spierspanning achter de schouder. Ik ga hem toch voor de zekerheid laten nakijken door de DA als hij op stal langs komt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:32

GDG schreef:
ManaChantal schreef:

Het is moeilijk met zekerheid te zeggen vanaf het filmpje maar zoals ik het zie zit er een flink verschil tussen de spierspanning en/of spierontwikkeling van beide benen. Links zijn de spieren goed ontwikkeld en mogelijk aangespannen, rechts zie je dat veel minder. Het lijkt er sterk op dat ze haar rechter voorbeen flink ontlast door meer gewicht op links te plaatsen.

Kijk eens goed naar haar, zie je verschil in spierontwikkeling tussen beide voorbenen? Of in spierspanning? Ik zou haar wel laten onderzoeken door de DA hoor, niet om dit testje maar om wat je verder schrijft (dat ze ook last heeft van haar rechterbeen).

Dat beest mankeert niks. Hij staat gewoon te leunen op links. En ik vind het bezopen om die handeling bij een paard te doen. TS vindt het denk ik ook niet prettig als iemand in haar knieholte staat te trappen. Sommige mensen...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:37

Citaat:
Dat beest mankeert niks. Hij staat gewoon te leunen op links. En ik vind het bezopen om die handeling bij een paard te doen. TS vindt het denk ik ook niet prettig als iemand in haar knieholte staat te trappen. Sommige mensen...

Eens.
Weinig subtiel, maar eens :D .

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-19 23:44

emilyslaluna schreef:
Mijn pony heeft hetzelfde, maar bij haar komt het denk ik doordat ze artrose in haar voorbenen heeft en daardoor het gewicht op haar achterhand zet. Ik weet het niet zeker, ze loopt verder prima lekker in de wei. Maar misschien ontlast jou paardje ook de voorbenen op die manier?

Ik quote mezelf even omdat ik het niet meer aan kan passen. Ik heb dit geplaatst voor het zien van het filmpje.
Maar ik heb het bij die van mij opgemerkt wanneer ik met een borstel langs de achterkant van haar voorbenen langs ga. Er is dus weinig druk nodig.
Ik denk dat wanneer je het 'test' zoals TS, elk paard wel gaat knikken. TS, doet die het ook als je gewoon de benen poetst?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:40

En op het moment dat je er niet aankomt blijft je paard gewoon staan en zakt niet in elkaar?
Dan gewoon lekker zo laten. Mijn man zou gek worden als hij hiervoor door cliënten gebeld zou worden.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:55

Ongelijke bespiering,spierspanning en leunen op 1 been kan ook duiden op een scheefheid.

Echter, denk ik dat je beren op de weg ziet. Paard ziet er doodnormaal uit op defoto’s. Maar goed, als jij onnodig veel geld wilt uitgeven.. laat mij je niet tegenhouden :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 00:59

Thioro schreef:
Citaat:

Eens.
Weinig subtiel, maar eens :D .

Die van mij heeft t op twee benen. Loopt de sterren van de hemel.
TS, ik denk dat je spoken ziet.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:03

ManaChantal schreef:
https://youtu.be/GlijWGbtCkE

Ik heb het filmpje maar even via youtube gedaan, de link hierboven.
Ik heb het er niet met mijn hoefsmid specifiek over gehad maar hij heeft er met en zonder hoefijzers last van. Ik weet niet zo zeer of hij last heeft ervan, wat ik wel weet dat hij aan dezelde kant (rechts) vaker last heeft van zijn schouder, ik weet niet of dit een oorzaak/gevolg kan zijn? Ik weet ook niet of hij het altijd al gehad heeft (ik heb hem zelf pas een jaar) maar hij heeft er nu sowieso een half jaar 'last' van.

Ik zie een paard wat op rust staat en dus op 1 been leunt. En wat engelengeduld heeft met zijn baas... deze manier van "testen" wat ook nog met een flinke druk/trap moet, komt op mij zeer onprettig over. Mijn Fries zou het van me accepteren, goedzak als ie is. Als je dit bij onze pony flikt omdat ze lekker op rust staat op 1 been.. denk ik dat ze even gaat testen hoe goed jij zelf op je knieën terecht komt.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:12

Elk paard zal dit doen als je m in zn knie trapt :')
Ligt er net aan hoe die staat en hoe het gewicht is verdeeld.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 01:31

Dát is toch gewoon hetzelfde als bij mensen hun knie holte?