Een paard met licht eczeem kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Een paard met licht eczeem kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:37

Hallo,

Ik ben opzoek naar mijn allereerste paardje. Na jarenlang gedroomd e hebben heb ik nu de middelen om er 1 aan te schaffen. Dit moet een maatje voor het leven zijn. Nu ben ik gisteren wezen kijken naar een prachtig paard. Reed ook netjes en alles klopte. Echter zeiden de eigenaren aan het eind dat hij zich zomer eczeem heeft. Nu twijfel ik dus enorm. Hij komt op een pensioenstal vlak bij het bos en komt 's nachts binnen. Maar ik heb er verder geen ervaring mee. Kan het erger worden of blijft het stabiel? Zouden jullie een paard kopen met 'licht zomereczeem' zoals de eigenaren het zelf noemen?

met vriendelijke groet
Willemijn

(mocht er nog een recent topic zijn dan hoor ik het natuurlijk graag maar ik kon die niet direct vinden dan het algemene topic en wist niet of ik daar deze vraag kon stellen :))

Sara18

Re: Een paard met licht eczeem kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:41

Ik heb een haflinger met extreem zomereczeem gehad. Je moet flink investeren in een goede deken, supplementen en ander voer. Alleen dan viel het hier redelijk onder controle te houden.
Je paard zal dus vanaf april tot oktober met een eczeemdeken moeten staan, je zal hem regelmatig in moeten smeren met creme tegen de jeuk etc.
Als je bereid bent om hier in te investeren moet je het doen.

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:42

Er is wel een info topic! : info zomereczeem, schuren en jeuk.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:43

Bij bos staan is absoluut negatief voor een exemer. Als je de juist omstandigheden kan en wil bieden hoeft het geen probleem te zijn

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:45

Nee, hoe leuk ook, ik zou er niet aan beginnen.
Het brengt veel extra geld (dekens, dekens gaan kapot, smeersels tegen de jeuk) en zorg met zich mee (aangepast gras-schema, deken op of af, het gaat drie dagen regenen wat nu?) en in mijn ervaring zijn paarden met eczeem vaak gevoeliger voor veel meer dingen en is eczeem de druppel die de emmer doet overlopen.

Het is voor jezelf ook niet leuk om óf je paard met jeuk te zien óf hem het jaar rond met deken op te zien. Dat zie je zelf ook graag anders voor je paard.

Het is iets waar je van half feb tm eind nov zorg voor hebt en elk jaar terug komt. Ik zou het er dus niet voor kiezen als je het van te voren weet.

Mijn huidige paard is het meest fantastische paard. Hij heeft alles wat ik wenste. Maar ook eczeem. Hij gaat nooit bij me weg, tenzij hij overlijd en ik zet me 100% in tegen de eczeem. En elk jaar hoop ik weer dat het toch stiekem niet op komt zetten en elk jaar is t weer een teleurstelling als ik toch die stomme deken moet opgooien en hem nooit even nonchalant een dagje in het gras kan zetten.
Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 17-02-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Ik heb een eczemer gehad en zou er nooit bewust weer een kopen.

ChristaMoor

tja, wat is lichte zomerexceem. Ik heb een merrie gekocht in het voorjaar, met kale staartwortel en wat geschuurde manen. Was met vliegenspray in de hand te houden, werd aangegeven door de verkoper. Ik heb haar wel gekocht omdat ze precies was wat ik zocht. Het is bij haar nooit erger geworden dan alleen kale plekken en staartwortel. Met exceemdeken zelfs erg mooie staart en manen terug gekregen. We staan in het midden van het land, wel vnl weiland.
Ondanks "beter weten" hier een veulen uit gefokt en daarmee zeer veel gelukt gehad, deze heeft het niet gekregen.
Nu in de winter is moeilijk te zeggen hoe ernstig het in de zomer is, of gaat worden. Vraag eens of ze foto's hebben van de zomerperiode en wat zij er zelf aan gedaan hebben.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:46

Mijn ervaring is dat het altijd erger wordt als je er niets aan doet. Dus houd rekening mee dat je wel actief mee moet denken. Vooral gezien de locatie.

Wel eerlijk dat ze het melden. Gezien dat ie er nu geen last van heeft. Was get makkelijk het als een verborgen gebrek te verkopen.

Is de prijs ernaar? Dan zou ik het overwegen.
Heb er ook 1 gehad en dat was met dekens etc prima te doen. Maar kost wel wat meer.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 15:49

Niet doen. Het is een hele akelige aandoening voor een paard en verandering van omgeving kan veel invloed hebben. Je zal er altijd rekening mee moeten houden en je hele management op moeten aanpassen (met bijbehorende extra kosten en die kunnen echt flink oplopen). Daar komt nog bij dat het nu winter is en je dus geen idee hebt of het echt meevalt of dat de eigenaar het een beetje afzwakt. Het heeft nu maanden de tijd gehad om weer te herstellen en groeien, je kan totaal geen inschatting maken hoe erg het daadwerkelijk was. Paard kan zomaar bewust in de winter worden aangeboden.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:55

Bedankt voor jullie reactie. Ik twijfelde best, ook al ging mijn gevoel naar nee. Het is mijn eerste eigen paard. En wil die graag helemaal gezond. Mijn instructrice zij dat het allemaal prima te handelen was, maar ik heb er gewoon geen ervaringen mee.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:00

Niet doen! Hier een eczemer maar blijft een ellende hoor.. Je weet ook nooit of het wel licht blijft. Door verhuizing etc kan het zomaar erger worden. Het is echt een ellende om je paard met jeuk te zien. Ik zou er nooit aan beginnen als je het vooraf zou weten.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:04

Dat ze dat pas op het eind zeggen en niet voordat je komt.. :? Dan zou ik er al geen vertrouwen meer in hebben.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:06

Eczemers krijg je ook echt nooit fatsoenlijk verkocht mocht dat ooit moeten, niemand zit daar op te wachten tenzij je aan de kust woont. Je moet er echt wel veel mee doen Wil je het onder controle houden.. ik raad het je ook niet aan uit ervaring.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:08

_Zsazsa_ schreef:
Eczemers krijg je ook echt nooit fatsoenlijk verkocht mocht dat ooit moeten, niemand zit daar op te wachten tenzij je aan de kust woont. Je moet er echt wel veel mee doen Wil je het onder controle houden.. ik raad het je ook niet aan uit ervaring.

Volgens mij moet je dan echt op een Waddeneiland wonen of naast de duinen wil het eczeem minder zijn.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 16:10

imaudy schreef:
Dat ze dat pas op het eind zeggen en niet voordat je komt.. :? Dan zou ik er al geen vertrouwen meer in hebben.

Klopt vond ik ook wel dubbel. Had namelijk best een goed gevoel met rijden en toen ik afstapte. Totdat ik dit hoorde. En kijk als ik nou al het geld van de wereld had.. Natuurlijk weet je nooit wat er in de toekomst gebeurd met een paard en wil het paard sowieso klinisch en röntgen laten keuren. Maar met zomereczeem vond ik het echt een dingetje..

De gene die mee was zei dat het prima kon. Maar ik zat ook al te denken naar het veranderen van locatie en hoe is hij bijvoorbeeld op buitenrit dan als er veel vliegen zijn..

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:43

Die vliegen op buitenrit zijn het probleem niet TS. Wel de kleine mugjes ('knutten;) die 's morgens en 's avonds vooral bij bos en slootjes rondvliegen. 1 prikje en het paard vergaat van de jeuk.

Je eerste paard: geen problemen gaan kopen, die krijg je namelijk vanzelf wel ;)
Dus: spendeer je geld aan een goed gezonde, daar ga je zoveel meer plezier aan beleven. Veel succes!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 16:45

Dank iedereen. Ben nu een stuk zekerder over mijn keuze om het niet te doen :D

Sara18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 16:45

Heb even over het stukje bos heen gelezen... bos en zomer eczeem is een no go. Mijn paard stond in Zeeland, dicht bij zee dus, en toen was het eczeem alleen onder controle te houden met dekens etc etc..
Ik wil niet eens weten hoe extreem het wel niet moet zijn bij het bos. Ook ik zou niet meer bewust aan een eczemer beginnen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:03

Mijn eerste paard was ook een paard met 'licht zomereczeem'... maar wat een drama ( en kosten) heb ik daaraan gehad. Volgende de vorige eigenaarhad ze er met een deken anper last van Onze weide is omringt met bomen dus zodra de temperatuur boven de 10 graden kwam begon ze te schuren. Ondanks 24 7 een deken, ondanks geen gras... alles heeft ze kapot geschuurd van de jeuk, de hele omheining is kapot, de damwand schuur helemaal ingedrukt... het was niet om aan te zien... rijden was amper mogelijk door de jeuk, zeker met een beetje zweet was ze tijdens het rijden bijna niet te houden. We hebben medisch alles geprobeerd, hele zomer op prednison en bij erge opvlammingen aan de decamethasonspuiten. Maar uiteindelijk heb ik afscheid van haar moeten nemen .... nee voor mij geen pony meer met zomer eczeem

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:08

Ik heb ook een eczeempaard al 15 jaar. Gekocht als 4.5 jarige. Een eczemer moet je niet in of nabij een bos zetten. Echt, het dier wordt doodongelukkig. Nu staan we alweer 5 jaar in de polder en dat gaat goed zolang het waait.... windstil is niet leuk. Mijn paard heeft een goede deken. En het land is erg schraal en dit werkt erg goed voor hem. Hij staat in de zomer 24/7 buiten.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:11

Ja de stal die ik voor ogen had staat aan de rand van het bos

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:12

Weten ze zeker dat het eczeem is? Ik dacht namelijk dat mijn ponys het ook hadden. Ze schuurden zich tot bloedens open en ik kocht dekens en sprays en daarmee was het onder controle te houden. Maar toen ik ze ivm hoefbevangenheid van het gras haalde en ze suiker en zetmeelarm ging voeren hield het schuren op. Sindsdien heb ik geen deken of spray meer nodig gehad.

Hoe is de conditie van het paard? De mijne waren toen wel te dik toen ze schuurden

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:16

Nee ik zou daar geen geld in stoppen. Mocht mijn paard het krijgen dan heb ik vette pech maar zou er geen kopen waarvan ik het op voorhand weet.
Je moet rekening houden met extra kosten en een paard dat zichzelf waarschijnlijk tot bloedens toe open wil krabben. Afgebroken manen en staart. Zo zielig ziet dat eruit.
Overigens kun je een paard met eczeem snachts beter buiten zetten en overdag (zonsop- en ondergang) op stal ivm deknutten die dan bijten. Met een paard met eczeem kun je het beste aan zee wonen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 17:16

Ik heb er nu ook 1 met zomereczeem maar hoe leuk en lief ze ook is, ik doe het nooit weer :n

Ellende! En dan niet eens alleen door het werk en kosten die ik er nu aan heb maar ik vind het ook zo sneu voor de paarden zelf.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 17:17

Ja ze gaven wel aan dat het eczeem was (kwam ook naar voren) tijdens de klinische keuring. Hij is opzicht wel stevig genoeg. Maar zou hem zelf niet dik noemen. Degene die mee was gaf aan dat dat paard daar ook in een bosrijke omgeving woonde dus dat het daarom bij mij ook kon.