Bloedarmoede

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esja

Bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 17:43

Graag zou ik ervaringen willen horen van mensen die ervaring hebben met bloedarmoede bij hun paard. Ruim 3 weken geleden was mijn paard ineens ziek, hij at niet, mestte niet en lag veel, weliswaar rustig en had geen koorts. Dierenarts erbij gehaald omdat ik in eerste instantie aan koliek dacht. Rectaal onderzoek wees dit niet uit, maar hij is er wel voor behandeld. Uiteindelijk duurde het 3 dagen voor hij weer een beetje begon te eten en na 5 dagen deed alles het weer, behalve dat hij heel futloos bleef. Ik heb toen nog een week aan de hand gestapt in de hoop dat hij de tijd had om goed te herstellen. toen ben ik een keer gaan rijden, dit voelde helemaal niet goed, hij was slap en had totaal geen energie. Daarop de dierenarts weer laten komen en is er bloed en mestonderzoek gedaan. De waarde van de rode bloedcellen was wat te laag, verder was alles helemaal in orde. inmiddels met een kuur haemolytan begonnen en bijna een week verder, ik vind hem nog steeds heel slap, volgens de dierenarts moest hij na een week toch aardig wat op gaan knappen, de kuur duurt drie weken. Ik stap momenteel alleen wat aan de hand en verder komt hij iedere dag in de paddock. Hoe lang duurde het herstel bij jullie paarden? En wat zijn jullie ervaringen met supplementen bij deze aandoening? Voor mij blijft het wel een raadsel hoe hij hier aan gekomen kan zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 17:54

Ik vind het vreemd dat hij enkel met wat te lage rode bloedcellen deze klachten vertoont.
De symptomen van 3 weken geleden wat je beschrijft, passen ook helemaal niet bij bloedarmoede.

Mijn ruin had vorig jaar juni bloedarmoede met redelijke tekorten op verschillende punten, maar uiterlijk en qua gedrag was er helemaal niks aan hem te merken.
We zijn erachter gekomen na bloedonderzoek voor onverklaarbare koortsopstoten.
In oktober weer bloed laten onderzoeken en de anemie is volledig verdwenen. Zonder enig supplement.
Dus we weten nog steeds niet waar alles vandaan komt.

Wanneer en met welk middel heb je voor 't laatst ontwormd?

tengeltje11

Re: Bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 18:03

Bloedarmoede duurt echt een hele tijd voor dit hersteld is,dat kan echt niet in een weekje beter zijn,eerder in een maand minimum(als er licht armoede is,bij ernstige armoede moet je nog langer rekenen.)
Heeft hij geen bloedwormen?die zijn meestal de,oorzaak van bloedarmoede en geven ook het futloze beeld.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 19:17

Ze hebben ook worm onderzoek gedaan via bloed en mest en deze was negatief, dus geen wormbesmetting. Hij is denk ik in november ontwormd met equest pramox en zou nu weer een ivermectine moeten, maar omdat hij schoon is wacht ik even tot de kuur voorbij is. Bedankt tengeltje11, ik vond het ook wat vreemd dat hij na een week zou moeten opknappen en over 2-3 weken weer helemaal de oude zou moeten zijn. hoe lang heb jij de kuur gegeven, want deze mag maar drie weken?

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:47

Wij hebben er ook 1 gehad, nu pas weer de oude na Zo’n 2 maanden rust en weer rustig aan het opbouwen nu. Hij heeft een infuus gehad en daarna nog een kuur met red cel (exacte naam even kwijt). Duurt dus echt even! Oorzaak is bij ons onbekend, getest op wormen maar niks uitgekomen. We hebben het paard nog niet zo lang dus mogelijk opgelopen bij vorige eigenaar.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 20:47

Venthe dat klinkt best heftig, wel fijn dat het nu beter gaat. Wat was voor jou dierenarts de reden om het paard een infuus te geven? Had hij best ernstige bloedarmoede? Ik begrijp nu wel uit jullie verhalen dat het toch echt wel even kan duren.

Mariljo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 20:58

Kan het ook dat hij een maagzweer heeft gekregen en daarom slecht at?

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 21:21

Mariljo, mijn paard heeft 3 jaar geleden maagzweren gehad, ik heb daar ook aan gedacht, maar indertijd van de zweren had hij drappige mest en deed hij met het vast maken van de singel heel boos, dat was nu niet het geval en na een paar dagen at hij ook weer gewoon, dus op dit moment verdenk ik hem daar niet van. Overigens heeft hij altijd de beschikking over ruwvoer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:27

Wanneer was hij voor het laatst ontwormd? Bloedwormen zijn de meestvoorkomende oorzaken van bloedarmoede

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 21:28

Ik lees dat hij in november ontwormd is,dan is de kans aanwezig dat hij een worminfectie heeft

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 22:02

Hij heeft in het najaar een pramox gehad, en is nu ook getest op wormen en volgens mijn dierenarts was hij "schoon".

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 22:04

Je zou kunnen overleggen met je DA of je eventueel Red Plex van Audevard kan geven.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 10:46

Esja, die van ons had inderdaad extreem laag gehalte daarom infuus en aanvullend een kuur. Hij is nu wel weer echt de oude (iets te :+ ) loopt met zijn staart op de rug over het terrein. Geef hem dus lekker de tijd, maak je niet al te veel zorgen

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 21:47

Bedankt Venthe, ik geef hem de tijd en hoop dat hij dan ook goed opknapt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:59

De mijne had jaren geleden bloedarmoede en andere tekorten door een te streng dieet (paard leek nog erg dik). IJzergehalte in het bloed was echter veel te hoog, dus supplementen konden niet, omdat voor die allemaal veel ijzer bevatten. Heb gewoon haar rantsoen weer opgeschroefd, zinktekort aangevuld met tabletten van Kruidvat die mijn ma nog in haar kast had, en in amper een maand was alles weer oké. Dus het is maar net wat de oorzaak is.

Ik zou zeker ook zorgen voor voldoende eiwitten in het rantsoen, is ook een belangrijke factor (rode bloedcellen binden zich aan eiwitten om hemoglobine te vormen dacht ik).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:28

Esja schreef:
Hij heeft in het najaar een pramox gehad, en is nu ook getest op wormen en volgens mijn dierenarts was hij "schoon".

Mestonderzoek is niet betrouwbaar,ingekapselde bloedwormen komen niet uit mestonderzoek wel uit bloedonderzoek door bloedarmoede

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 00:04

geerke schreef:
Esja schreef:

Mestonderzoek is niet betrouwbaar,ingekapselde bloedwormen komen niet uit mestonderzoek wel uit bloedonderzoek door bloedarmoede

Maar toch wel uit bloedonderzoek? en dat heeft TS laten doen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:23

Er komt bloedarmoede uit,net wat het bloedbeeld aangeeft.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 14:49

Ik bedoelde dat ts zegt dat uit bloedonderzoek geen wormen kwamen. Kan je evengoed wel ontwormen maar als daar geen wormen uitkomen... bloedonderzoek ivm wormen is bij mijn weten betrouwbaarder dan mestonderzoek. Maar ik zou daarover mijn DA vragen.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 16:48

Paard is zowel via bloed als mest onderzocht op wormen, maar bleek schoon, daar wij op stal ontwormen via een beleid van de dierenarts word hij wel deze week ontwormd met ivermectine.Ik vind het zelf jammer dat er geen aanwijsbare oorzaak is voor zijn bloedarmoede, het zou toch een reden moeten hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:02

Esja schreef:
Paard is zowel via bloed als mest onderzocht op wormen, maar bleek schoon, daar wij op stal ontwormen via een beleid van de dierenarts word hij wel deze week ontwormd met ivermectine.Ik vind het zelf jammer dat er geen aanwijsbare oorzaak is voor zijn bloedarmoede, het zou toch een reden moeten hebben.

Bloedarmoede komt zelden door voedingsfouten,soms wel als het paard cushing heeft of insuline resistentie.Als hij deze week weer ontwormd word en het zou inderdaad aan bloedwormen liggen moet je na een week al verbetering zien of merken.Gedrag en kleur van tandvlees

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-19 22:36

Toch nog een vraag, mijn paard staat inmiddels nu dus 4 weken stil, we wandelen wat en hij komt op de paddock en krijgt nu ruim een week zijn kuur. Vanavond deed ik hem aan het halster even aan de longe en hij wil niet eens een stukje in draf, is dit normaal? Uiteraard ben ik niet verder gegaan, hij geeft duidelijk aan dat het niet lekker zit, maar na dit beeld begin ik toch wel erg te twijfelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:00

Als hij zich omdraait hoe doet hij dat? Stijf en iets naar achteren hangend?

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-19 12:00

Nee, hij is niet stijf, vooral heel tam. Normaal gesproken is het een heel vrolijk en opgewekt paard, doet veel spelen op de paddock, dekens slopen (wel handig dat hij dat nu niet doet), maar er zit gewoon geen leven in.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 16:19

Wat rot..is er wel een uitgebreide bloedproef genomen?