Nu mijn bwp merrie is bijna 16 jaar en veel te dik. Het gekke is dat ik zo n drie jaar terug steeds moeite moest doen om haar niet te mager te laten worden en nu dus net het omgekeerde

Ze lijkt plots dik te worden van enkel lucht zeg maar. Ze krijgt geen krachtvoer, enkel hooi en een mineraalblok.
Als er krachtvoer hier gegeven werd/word is dit van equifyt, altijd graanvrij zoals bv een kruidenmengeling. Wat zij nu al niet meer krijgt door haar overgewicht.
Heb wel sinds die periode een andere hooi leverancier, mss dat dit hooi dus veel voedzamer is. Maar zet hun liever niet te lang zonder iets te knabbelen want ze heeft een gevoelige maag.
Beweging...nja daar is nog zeer veel ruimte voor verbetering maar ik heb jammer genoeg nog geen roundpen of rijbak. Deze staat wel op de planning voor komend jaar maar daar ben ik nu natuurlijk niks mee.
Om nu hier met haar te werken hier is gewoon gevaarlijk, enorm glad door het weer van de voorbije weken en zit uiteraard niet te wachten op verwondingen bij haar of bij mij door gevaarlijke toeren te gaan uithalen.
Wandelen met haar zou ook moeilijk zijn, ze heeft erg last van scheidingangst

Beweging zal momenteel dus enkel aan de hand kunnen in de "wei".
Hoe kan ik haar helpen?
Ze krijgt sinds maandag magnesium, heb daar positieve ervaringen over gelezen bij paarden met overgewicht. Ze vertoond ook eigenschappen van paarden met een tekort aan magnesium, dikke nek, dikke kont, nerveus, gevoelig aan de achterhand.
Stro bijvoeren ipv hooi en welk stro neem ik dan best?
Was al aan t denken om haar in de zomer thuis te houden en niet mee de wei op te zetten maar dan is ze helemaal alleen...