bijkomen in gewicht en spieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lala_Land

bijkomen in gewicht en spieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:04

Ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft.

Mijn paard is een beetje aan de magere kant (zeker niet extreem mager!) en zijn flanken zijn wat ingevallen.

Nu ben ik al een weekje aan het googlen (want zolang heb ik hem) wat ik eraan kan doen om hem wat te laten bijkomen in zowel vet als spiermassa. Maar overal lees ik dat je veel eiwitten moet geven en laat dat net het probleem zijn.
Als hij teveel eiwitten binnenkrijgt gaat hij aan de diarree.

Hij krijgt momenteel 3x per dag een goede scherp Quattro van Mijten en 3x een grote klomp hooi (3e snede omwille van zijn eiwitgevoeligheid).

Maar hij lijkt niet bij te komen, hij lijkt zelfs nog een beetje magerder te zijn geworden. -O-

We trainen 5x per week met hem, maar zeker niets extreem actief.
Vooral grondwerk en tijdens het rijden is dit max 1 uurtje met vooral stap en kleine stukjes draf (dit omdat zijn spiermassa dus nog niet op punt staat.)

Voor de zekerheid komt morgen wel de dierenarts om een keertje een bloed- en mestonderzoek te doen om toch zeker te zijn dat er geen worminfectie gaande is. Hoewel hij 2 weken geleden nog is ontwormt.

Heeft nog iemand tips? Liefst ook geen eten dat volzit met zetmeel. Ik heb liefst geen te harde stuiterbal. Het gaat ook om een tinker en geen sportpaard. _O-

Anoniem

Re: bijkomen in gewicht en spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:18

Mijn pony krijgt momenteel Body Builder van Je paard gezond en fit. Je ziet hem iedere week een beetje mooier/voller worden. Het is een Arabische volbloed die snel gaat stuiteren van voer maar hier doet hij het super op.

edit: ik zie nu dat je Mijten voert. Volgens mij heeft Mijten ook een voer speciaal voor spieropbouw.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:20

Ik voer voor spieropbouw Hippalgo BodyBuilder bij, dat is volgens mij van Mijten. Heel tevreden over!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:30

Ghostattack schreef:
Ik voer voor spieropbouw Hippalgo BodyBuilder bij, dat is volgens mij van Mijten. Heel tevreden over!

Hier ook mijten bodybuilder. Mijn pony heeft bijna een sixpack op haar billen :=

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:34

Bedankt voor de tip van body builder van Mijten.
Is dit ook te doen voor een eiwitgevoelig paard? Want zie wel bijna 16% eiwit staan

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:36

Eiwit is juist nodig voor spieropbouw. Is echt het belangrijkste.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 20:51

Saaams schreef:
Eiwit is juist nodig voor spieropbouw. Is echt het belangrijkste.

Dat snap ik ergens wel, maar als hij veel eiwitten krijgt krijgt hij echt waterdunne diarree. Dan spuit het er gewoon uit en hangen zijn staart en achterpoten constant vol :(

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:01

Weet je zeker dat de diaree door eiwitten komt? Hoe ben je hierachter gekomen? Kan het niet door suiker zijn? Of te zuur kuil?

Ingevallen flanken betekent bijna altijd dat het paard ruwvoer te kort komt. Omdat je paard aan de dunne kant is en gevoelig is zou ik onbeperkt hooi aanbieden. Ruwvoer is het eerste waar je meer van voert bij een te dun paard.

Een normaal bespierd paard maakt enkel meer spier aan als er ook echt getraind wordt. Wees hier dus niet te voorzichtig mee. Tenzij hij echt weinig bespierd is, zeker op de bovenlijn, dan kunnen eiwitten an sich al veel doen.

Heb je hem al eens eiwitten los bijgevoerd?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:05

Je zou voor gewicht eens kunnen kijken naar bijv Pavo Speedibeet.
En voor spieropbouw geef ik hier Subli Atleet. Hoef je maar heel weinig ook van te voeren en werkt hier top.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:05

Geryon schreef:
Weet je zeker dat de diaree door eiwitten komt? Hoe ben je hierachter gekomen? Kan het niet door suiker zijn? Of te zuur kuil?

Ingevallen flanken betekent bijna altijd dat het paard ruwvoer te kort komt. Omdat je paard aan de dunne kant is en gevoelig is zou ik onbeperkt hooi aanbieden. Ruwvoer is het eerste waar je meer van voert bij een te dun paard.

Een normaal bespierd paard maakt enkel meer spier aan als er ook echt getraind wordt. Wees hier dus niet te voorzichtig mee. Tenzij hij echt weinig bespierd is, zeker op de bovenlijn, dan kunnen eiwitten an sich al veel doen.

Heb je hem al eens eiwitten los bijgevoerd?

Hij is klinisch gekeurd voor dat ik hem aankocht en de eiwitgevoeligheid staat op zijn keuringsrapport vermeld.
Maar morgen komt de dierenarts toch een keertje langs om te kijken of er niets anders gaande is.

Hij krijgt ook geen kuil maar gewoon hooi. Hier krijgt hij 3 keer per dag een grote klomp van. Zijn hooi is altijd net op wanneer de volgende lading eraan komt.

Romyxbonbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:08

Ik weet niet wat er in het voer zit wat je nu geeft, maar veel paarden kunnen ook niet goed tegen granen, mocht dit zo zijn dan verstoord dit het verteringsstelsel waardoor ze voedingstoffen minder goed op kunnen nemen en dus kunnen invallen.. Veel krachtvoer soorten voorzien ook niet genoeg in alle benodigde vitamine/mineralen dus misschien zit daar een tekort? Je zou dan kunnen kijken naar een mineralen brok? Wormen en bloedtest is zeker verstandig om dingen uit te sluiten! Misschien zou je ook kunnen kijken of er zand in de mest zit? Het belangrijkste is en blijft natuurlijk voldoende ruwvoer van goed kwaliteit. Hopelijk vind je een oplossing! succes! :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:14

Hoeveel kilo is een grote klomp hooi?
Je moet echt gaan wegen wat je paard aan kilo's binnen krijgt.

En hoe is die eiwitovergevoeligheid vastgesteld?
Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam he, die zijn wel nodig.
Wat gaf je dan dat hij diarree kreeg?

Zou een algeheel bloedonderzoek laten doen.
En kijk ook hier voor tips

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 21:20

ellepel schreef:
Hoeveel kilo is een grote klomp hooi?
Je moet echt gaan wegen wat je paard aan kilo's binnen krijgt.

En hoe is die eiwitovergevoeligheid vastgesteld?
Eiwitten zijn de bouwstenen van het lichaam he, die zijn wel nodig.
Wat gaf je dan dat hij diarree kreeg?

Zou een algeheel bloedonderzoek laten doen.
En kijk ook hier voor tips

[VS] [INFO] paarden die te dun zijn

De eiwitgevoeligheid is vastgesteld door de dierenarts van de vorige eigenaar.

Zij had enkel 1e snede hooi en dan had hij constant waterdunne diarree. Wij hebben hem nu een dikke week en hebben zijn voeding ook aangepast op de eiwitten en sindsdien wordt zijn diarree dag per dag minder.

Hoeveel kilo een grote klomp is weet ik niet 100% zeker omdat dit gevoerd worden door de eigenaar van de stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 21:42

Probeer te achterhalen hoeveel kilo het is.
Want een grote bult hooi kan misschien maar 2/3 kilo zijn.
En dan zou het te weinig zijn met 3x per dag.
Mijn ervaring met opgetrokken flanken is ook te weinig ruwvoer namelijk.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:13

Als de dierenarts langs komt zou ik ook zeker naar het gebit laten kijken. Ingevallen flanken zeggen mij ook dat hij te weinig eet. Echter geef jij aan dat hij het hooi net op heeft als hij de volgende portie krijgt. Misschien heeft hij wel moeite met eten, waardoor het lijkt dat hij voldoende krijgt.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:22

Klopt het dat je hem pas een week hebt? Is het dan niet gewoon de stress van de verhuizing en veranderingen die hem ‘parten’ spelen?

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 22:37

Saintelette schreef:
Klopt het dat je hem pas een week hebt? Is het dan niet gewoon de stress van de verhuizing en veranderingen die hem ‘parten’ spelen?

Dat klopt. Kan een paard dan wat vermageren van stress door een verhuis?
Want dan moet ik eigenlijk nog niet meteen teveel zorgen maken?

quickie schreef:
Als de dierenarts langs komt zou ik ook zeker naar het gebit laten kijken. Ingevallen flanken zeggen mij ook dat hij te weinig eet. Echter geef jij aan dat hij het hooi net op heeft als hij de volgende portie krijgt. Misschien heeft hij wel moeite met eten, waardoor het lijkt dat hij voldoende krijgt.

Ik wou morgen aan de DA vragen ook eens naar zijn gebit te kijken :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 19-02-19 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 22:41

lieder schreef:
Saintelette schreef:

Dat klopt. Kan een paard dan wat vermageren van stress door een verhuis?
Want dan moet ik eigenlijk nog niet meteen teveel zorgen maken?

Kan zeker. Geef hem wat tijd om te wennen en te bekomen. Morgen DA even check up laten doen en verder even aankijken denk ik.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 18:07

Dus vandaag is de dierenarts geweest.

Hij heeft voor de zekerheid antibiotica en probiotica toegedient.
Hij heeft ook bloed en mest mee om te onderzoeken op worminfecties, dat er zeker medisch niets mis is dat hij afvalt.

Ben vandaag ook Bodybuilder van Mijten gaan halen om het een maandje te proberen. Als het werkt dan werkt het en anders hebben we het maar geprobeerd. :j

Zijn hooi gaat ook wat afgewogen worden dat hij zeker 8-9 kilo per dag krijgt en zijn muesli (quattro) blijven we gewoon 3 scheppen geven.

Hopelijk is er binnenkort beterschap te zien +:)+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:10

Goed van je! Ik ga duimen voor jullie.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 21:02

Ik ken verschillende paarden, waaronder een van mijzelf, die goed zijn opgeknapt op de bodybuilder van Hippalgo/mijten.
Ook goed te betalen.

Unicorn1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 20:27

Geen maagzweer? Ranitidine 300 mg kuur is altijd te proberen. Mijn merrie is daar echt van opgeknapt! Werkt erg goed en kost weinig vergeleken met omeprazol van de DA. Google het maar eens. Daarnaast speedibeet en luzerne gaan voeren. Kijken hoe dat gaat.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-19 23:27

De uitslagen van de dierenarts zijn binnen en er blijken toch bloedwormen aanwezig te zijn. :\

Volgens de dierenarts ligt dit aan de oorzaak van zijn gewichtsverlies en raad hij me een kuur aan van 5 dagen met panacur en 3 dagen antibiotica.
Iemand hier ervaring mee?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 23:49

Als ik het goed begreep, kreeg je paard zonder diagnose/ziektebeeld antibiotica voorgeschreven van de DA, en nu opnieuw AB wegens bloedwormen? Vind ik heel vreemd advies, nog nooit gehoord van AB bij wormbesmetting, ik zie er ook totaal het nut niet van in, een worm is toch geen bacterie?

Hier hebben we voor bloedworm altijd Equest gebruikt, deze werkt ook tegen ingekapselde bloedwormen, Panacur niet dacht ik. Tenzij de DA resistentie vermoedt tegen Equest, al komt dit nog niet vaak voor dacht ik.

Lala_Land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 00:03

hwn schreef:
Als ik het goed begreep, kreeg je paard zonder diagnose/ziektebeeld antibiotica voorgeschreven van de DA, en nu opnieuw AB wegens bloedwormen? Vind ik heel vreemd advies, nog nooit gehoord van AB bij wormbesmetting, ik zie er ook totaal het nut niet van in, een worm is toch geen bacterie?

Hier hebben we voor bloedworm altijd Equest gebruikt, deze werkt ook tegen ingekapselde bloedwormen, Panacur niet dacht ik. Tenzij de DA resistentie vermoedt tegen Equest, al komt dit nog niet vaak voor dacht ik.

De antibiotica geeft hij mee omdat er wat infectiewaarde te zien waren in het bloed (verhoogde witte bloedcellen). Waarschijnlijk wel veroorzaakt door de wormen, maar zekere voor het onzekere zei hij.