Ziek paard verhuisd naar onze stal > besmet > wie betaalt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ps_jump

Ziek paard verhuisd naar onze stal > besmet > wie betaalt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 13:42

Ik heb een vraag betreft kosten van de veearts.

Ik sta met mijn paarden op een stal waar alle paarden gezond waren.
Onlangs is er iemand met zijn paard naar onze stal verhuisd vanaf een andere stal waar paarden stonden met hoge koorts en andere ziekte verschijnselen. De eigenaar zei dat zijn paard gezond was en dat de stal waar hij vandaan kwam vrij was gegeven door de veearts om weer paarden van het terrein af te vervoeren. Dit bleek achteraf niet waar.

Eenmaal bij ons op stal aangekomen blijkt het net verhuisde paard ziek te zijn en stond deze met hoge koorts. Het paard is terug verhuisd naar de oude stal maar desondanks zijn er bij ons op stal meerdere paarden ziek geworden en staan deze met hele hoge koorts en andere ziekte verschijnselen.

Nu is de vraag, wie draait er op voor de veeartskosten?
Is dat de gene die het virus naar onze stal heeft gebracht? Zijn dat de eigenaren van de inmiddels zieke paarden zelf?

__

Het gaat om een nu nog onbekend virus, we moeten de uitslagen nog afwachten. Alle stallen etc in onze omgeving zijn op de hoogte dus hier gelieve geen vragen of paniek over. Er gaan geen paarden het terrein op of af. Veearts is op de hoogte en er wordt op dit moment een beleid samengesteld ( nog even afwachten op de uitslagen ) om verdere besmetting te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door ps_jump op 01-02-19 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Ziek paard verhuisd naar onze stal > besmet > wie betaalt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:46

Ik zou zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het al zieke paard ligt. Die persoon is vertrokken van een bedrijf waar bekend is dat er een ziekte heerst en heeft een flink risico genomen.

Aan de andere zijde had de pensionhouder ook beter onderzoek moeten doen, mits het ook bekend was dat het andere bedrijf gesloten is wegens ziekte.

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 13:50

_San87_ schreef:
Ik zou zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het al zieke paard ligt. Die persoon is vertrokken van een bedrijf waar bekend is dat er een ziekte heerst en heeft een flink risico genomen.

Aan de andere zijde had de pensionhouder ook beter onderzoek moeten doen, mits het ook bekend was dat het andere bedrijf gesloten is wegens ziekte.

Helemaal mee eens, zo denken wij op stal er ook over.
Echter willen we graag echt weten of we dan juridisch gezien ook echt in ons recht staan?
( Er was niet bekend bij ons of de staleigenaar dat het bedrijf waar t zieke paard vandaan kwam gesloten was )

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:55

Ten eerste veel sterkte gewenst voor iedereen die nu een ziek paard heeft.

Of je “makkelijk” de eigenaar van het eerste paard aansprakelijk kan stellen weet ik niet, ik zou FloortjeM hier op bokt een berichtje sturen om het te vragen of anders je rechtsbijstandverzekering.

Heel zuur dat iemand meer aan eigen belang denkt dan aan het risico wat die anderen aan doet.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:57

Na alle berichten over influenza de afgelopen tijd vind ik het een groot risico om iemand binnen te halen waarvan je wéét dat hij/zij op een stal heeft gestaan waar er iets ziek is/was.

Maar aan de andere kant heeft de klant aangegeven dat de stal weer vrij was gegeven en alles OK was, terwijl ze wist dat dit NIET zo was. Heel naar. Dan zou je zeggen dat de verantwoordelijkheid bij haar ligt...

Hele nare situatie, TS. Ik weet niet of er wetten/regels rondom zijn, maar ik zou dat zeker eens uitzoeken. Wellicht een belletje naar juridisch loket?

Overigens heb ik een vermoeden over welke situatie dit gaat.. ik zal je een PB sturen..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:00

Dit is zeker het uitzoeken waard.

Wel een waardeloze actie hoor.

Ik heb ooit ook een keer van stal willen wisselen terwijl wij Droes hadden. .

Ik heb toen gewacht tot mijn paard beter was. Toen nog 6 weken naar huis gehaald waar hij alleen stond. En toen pas verhuisd naar de nieuwe stal.

Sterkte met jullie paarden.

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:02

cobiie schreef:

Of je “makkelijk” de eigenaar van het eerste paard aansprakelijk kan stellen weet ik niet, ik zou FloortjeM hier op bokt een berichtje sturen om het te vragen of anders je rechtsbijstandverzekering.

Heel zuur dat iemand meer aan eigen belang denkt dan aan het risico wat die anderen aan doet.

Dankjewel, hopelijk blijven er zo veel mogelijk paarden gespaard!
Ik ga haar contacten, wie is zij precies?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:04

ps_jump schreef:
cobiie schreef:

Dankjewel, hopelijk blijven er zo veel mogelijk paarden gespaard!
Ik ga haar contacten, wie is zij precies?

Ze is advocaat met veel kennis van hippisch recht.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:05

Ik zou zelf de staleigenaar hier aansprakelijk voor houden omdat hun zelf hiervoor hun toestemming hebben gegeven om het risico hierin te willen nemen om een ziek paard op stal te halen. TS je kunt het juridisch loket bellen voor advies. Sterkte voor alle betrokkenen die nu een ziek paard hebben. Om welke stal gaat het?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:09

Ik vind dat de eigenaar van het zieke paard die naar jullie toe kwam aansprakelijk is. maar zie daar maar eens een cent van te krijgen! Zoiets komt meer voor!

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:12

@cobiie Dank, ik heb haar een bericht gestuurd!
Laatst bijgewerkt door ps_jump op 01-02-19 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:12

maria1990 schreef:
Ik zou zelf de staleigenaar hier aansprakelijk voor houden omdat hun zelf hiervoor hun toestemming hebben gegeven om het risico hierin te willen nemen om een ziek paard op stal te halen. TS je kunt het juridisch loket bellen voor advies. Sterkte voor alle betrokkenen die nu een ziek paard hebben. Om welke stal gaat het?

Dat vind ik wel wat kort door de bocht, de nieuwkomer zal echt niet tegen de staleigenaar hebben gezegd dat haar paard ziek was, weinig staleigenaren die zo’n iemand dan laten komen. Die eigenaar had blijkbaar ook gelogen dat de vorige stal door de da vrijgegeven was.

Ik ken ook weinig stallen waar ieder nieuw paard eerst apart gezet wordt alvorens die contact mag hebben met de vorige paarden, ookal zou dit voor de andere paarden soms wel beter zijn. Ik ken hetzelfde probleem ook bij paarden due recentelijk uit Ierland overgekomen zijn, die hebben ook wel eens wat ziektes nog bij zich die met pech op de andere paarden kunnen overslaan.

Je zou ook aan de vorige staleigenaar kunnen refereren, maar ook die zal niet werkelijk de macht hebben om iemand te weigeren om te vertrekken ookal heeft een da de stal nog niet vrijgegeven.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:17

Mijn eerste gedachten..... heel vervelend, maar dit kun je niet verhalen op wie dan ook. Je kan nooit een paard aanwijzen die mogelijk de 'besmetter' was. Zou zo maar kunnen dat er iemand een smetje van een wedstrijd heeft meegenomen. Dat zou betekenen dat, als mijn paard ziek wordt na een wedstrijd, de organisatie mijn veearts kosten moet betalen, want daar is het paard geweest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:20

Er zijn geen dwingende regels voor ziekte verspreiding onder paarden. Dus je bent niet snel in 'overtreding'. Kan mij dan ook voorstellen dat je hier niemand financieel verantwoordelijk voor kunt houden.
Of het netjes is, is een 2e.

Het zou ander kunnen zijn als de stal de regel heeft te enten voor ziekte x, de eigenaar zegt dat gedaan te hebben , het niet zo blijkt te zijn, en er andere paarden ziek worden. Dan houd je je niet aan een afspraak.

En als aanvuling op psydoxy
Er kan ook wat gesluimerd hebben op je huidige stal. Het nieuwe paard is door de verhuizing vatbaarder en pikt het als eerst op, de ziektedruk neemt toe en andere paarden worden nu ook ziek.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 01-02-19 14:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:22

ps_jump schreef:
Ik heb een vraag betreft kosten van de veearts.

Ik sta met mijn paarden op een stal waar alle paarden gezond waren.
Onlangs is er iemand met zijn paard naar onze stal verhuisd vanaf een andere stal waar paarden stonden met hoge koorts en andere ziekte verschijnselen. De eigenaar zei dat zijn paard gezond was en dat de stal waar hij vandaan kwam vrij was gegeven door de veearts om weer paarden van het terrein af te vervoeren. Dit bleek achteraf niet waar.

Eenmaal bij ons op stal aangekomen blijkt het net verhuisde paard ziek te zijn en stond deze met hoge koorts. Het paard is terug verhuisd naar de oude stal maar desondanks zijn er bij ons op stal meerdere paarden ziek geworden en staan deze met hele hoge koorts en andere ziekte verschijnselen.

Nu is de vraag, wie draait er op voor de veeartskosten?
Is dat de gene die het virus naar onze stal heeft gebracht? Zijn dat de eigenaren van de inmiddels zieke paarden zelf?

__

Het gaat om een nu nog onbekend virus, we moeten de uitslagen nog afwachten. Alle stallen etc in onze omgeving zijn op de hoogte dus hier gelieve geen vragen of paniek over. Er gaan geen paarden het terrein op of af. Veearts is op de hoogte en er wordt op dit moment een beleid samengesteld ( nog even afwachten op de uitslagen ) om verdere besmetting te voorkomen.

Kun je bewijzen dat het niet waar was dat de stal vrij gegeven was, terwijl de eigenaar van het zieke paard dat wel beweerde?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:23

Psydoxy schreef:
Mijn eerste gedachten..... heel vervelend, maar dit kun je niet verhalen op wie dan ook. Je kan nooit een paard aanwijzen die mogelijk de 'besmetter' was. Zou zo maar kunnen dat er iemand een smetje van een wedstrijd heeft meegenomen. Dat zou betekenen dat, als mijn paard ziek wordt na een wedstrijd, de organisatie mijn veearts kosten moet betalen, want daar is het paard geweest.

Dit is wel een andere situatie. Dit paard komt van een stal waarvan t bekend is dat er een ziekte heerst. Niet van een of ander wedstrijdterrein.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:32

Machtig....oer stom van de staleigenaar.....
maar als je paard ziek is moet je hem niet verhuizen!

En als jou paard ziek wordt vind ik wel dat je niet moet zeuren, dat zijn dingen die gebeuren. Thats life!!

Het is jou paard, en de kosten zijn voor jou! :o

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 14:42

kwita schreef:

En als jou paard ziek wordt vind ik wel dat je niet moet zeuren, dat zijn dingen die gebeuren. Thats life!!

Vind dit zelf een wat vreemde reactie.
Indien er een paard ziek was geworden uit het niks, en andere paarden worden besmet is het zeker een ander verhaal. Maar zoals ik hierboven al schetste gaat het om een paard dat is verhuisd van een stal waar een besmettelijke ziekte rond hangt. De eigenaar die van de zieke stal af kwam was hiervan op de hoogte en hij heeft onze staleigenaar (en ons) verteld dat de stal was vrij gegeven door de veearts en dat zijn paard niet ziek was. Dit bleek echter beiden niet het geval.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:42

Ik vind dat de eigenaar van het paard enige verantwoordelijkheid hier in heeft maar zeker ook jullie staleigenaar die het paard heeft toegelaten vanaf een stal waar op dat moment veel paarden ziek waren.
Beide hadden zo verstandig moeten zijn om de verhuizing uit te stellen tot het echt veilig was.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:49

Ik ken wel een geval waarin een varken oid andere varkens besmet had. In dat geval was de eigenaar van het zieke dier niet aansprakelijk. Ik ben bang dat je juridisch gezien deze kosten zelf gaat moeten dragen. Heel misschien via de onrechtmatige daad maar het kan je net zo goed een hoop met geld voor niks kosten.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:53

ps_jump schreef:
kwita schreef:

Indien er een paard ziek was geworden uit het niks, en andere paarden worden besmet is het zeker een ander verhaal. Maar zoals ik hierboven al schetste gaat het om een paard dat is verhuisd van een stal waar een besmettelijke ziekte rond hangt. De eigenaar die van de zieke stal af kwam was hiervan op de hoogte en hij heeft onze staleigenaar (en ons) verteld dat de stal was vrij gegeven door de veearts en dat zijn paard niet ziek was. Dit bleek echter beiden niet het geval.

Wat ontzettend vervelend dat je paard ziek is geworden. Veel sterkte ermee.

Ik zet even een stipje, want ik vind het een interessant topic. Ik ben wel benieuwd of er bewijs is dat het paard van de nieuwe klant wel ziek was op moment van verhuizen en over het vrijgeven van de stal.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 14:59

ps_jump schreef:
kwita schreef:

Veel mensen vinden het mischien vreemd, maar het probleem ligt in dat jij al jouw beweringen moet bewijzen.

Je moet bewijzen dat jouw paard door hetzelfde virus is aangestoken, dat er geen andere besmettings haarden mogelijk zijn en dat de eigenaar van het nieuwe paard regels heeft overtreden. Het gaat niet om weten maar om bewijzen. Dat kan je niet, in de praktijk zal geen enkele rechter jouw verhaal accepteren. m.a.w. zonder bewijs dat wetten zijn overtreden kan je de schade niet op iemand anders verhalen.

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:01

@Tjady
Het verhuisde paard had bij ons op stal koorts + verkouden. Hier is ook een veearts bij geweest.
Een stalgenoot heeft de veearts van de vorige stal ( waar het zieke paard vandaan komt ) gebeld en deze heeft gezegd dat de stal nog niet was vrijgegeven door hem.

charysaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 15:05

Nouvel schreef:
Ik vind dat de eigenaar van het paard enige verantwoordelijkheid hier in heeft maar zeker ook jullie staleigenaar die het paard heeft toegelaten vanaf een stal waar op dat moment veel paarden ziek waren.
Beide hadden zo verstandig moeten zijn om de verhuizing uit te stellen tot het echt veilig was.

Ik ben het hier mee eens. Ook een apart verhaal dat de ‘oude stal’ waar ze vandaan komen überhaupt in deze situatie een paard laten gaan? Neem aan als er een virus heerst dat er wel een beleid op stal is dat niemand zomaar het erf op of af mag.

In ieder geval sterkte TS

ps_jump

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 15:06

kwita schreef:
Veel mensen vinden het mischien vreemd, maar het probleem ligt in dat jij al jouw beweringen moet bewijzen.

Je moet bewijzen dat jouw paard door hetzelfde virus is aangestoken, dat er geen andere besmettings haarden mogelijk zijn en dat de eigenaar van het nieuwe paard regels heeft overtreden. Het gaat niet om weten maar om bewijzen. Dat kan je niet, in de praktijk zal geen enkele rechter jouw verhaal accepteren. m.a.w. zonder bewijs dat wetten zijn overtreden kan je de schade niet op iemand anders verhalen.

Daar was ik al bang voor...
Mijn reactie ' vind dit zelf een vreemde reactie' was meer gericht op 'En als jou paard ziek wordt vind ik wel dat je niet moet zeuren'. Ik vind het zelf namelijk zeker de moeite waard om het uit te zoeken..