Kans op wildvleesgroei verkleinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Kans op wildvleesgroei verkleinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 21:37

Misschien is de kans er wel niet eens hoor... Maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen...

11 januari kreeg ik 's avonds laat een appje van de eigenaar van mijn paard (een fries), met een foto dat hij zijn neus open had gehaald... En niet een beetje...
Echt op de plek van de neusriem had hij een winkelhaak gemaakt van 4 x 2, dierenarts is geweest om te hechten en heeft alu-spray erop gedaan. Leek allemaal wel goed.
Maar vorige week begon er aan de bovenkant een stukje open te staan en er leek een bult te zitten, die hard aanvoelde (geen vocht). Dierenarts laten kijken, die geeft aan dat het wel kan komen doordat hij zich mogelijk hard heeft gestoten (we weten niet hoe hij die winkelhaak heeft gekregen, een paar druppeltjes bloed gevonden maar geen scherpe randen). Daarbij kan het botvlies geïrriteerd zijn geraakt en kan er een blijvende bult ontstaan. Gewoon beetje schoonhouden en acederm erop was het devies.

Oké, prima... niets aan de hand...

Vorige week woensdag telefoon van de eigenaar. We zouden die avond weg, maar hij trof mijn paard aan met een etterende wond. Waarschijnlijk heeft hij met het spelen de wond open gekregen. Gaat nog wel eens ruig er aan toe buiten :+ Mezelf afgemeld voor die avond, thuis wel gereden. Maar het ziet er gewoon super ranzig en smerig uit. Gelukkig heeft het niet erg geëtterd. Wond goed schoongemaakt en acederm er op. En dat leek eigenlijk wel heel goed, wond werd weer mooi rustig.
Maar ik vond zaterdag toch wel dat het vlees er onder (er is intussen een heel klein lapje huid met haar verdwenen, opening is ongeveer 4mm bij 1 cm) erg roze en dik. Ik ben daarom bang voor wildvlees...

Eigenaar vind het niet zo rampzalig, die laat het gewoon opereren. Maar ik hoop toch nog op dé tip tegen wildvleesgroei.

Helaas is mesitran geen optie, want we hebben een paard die dan de hele dag aan de neus van de mijne gaat staan likken :\

Anoniem

Re: Kans op wildvleesgroei verkleinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:00

Laseren zou kunnen helpen, maar Jan de regelaa kan je daar meer over vertellen.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:03

Oei, dan heeft groene klei ook geen zin. Daar heb ik ooit een goede ervaring mee gehad. de vuiligheid kwam eruit, maar er kwam geen vuiligheid in. En het heeft wildvlees voorkomen. Het was een plek aan de binnenkant van het spronggewricht en ook nog eens een beweeglijk deel van het lijf.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:16

Laseren kan ook als alles genezen is? Dan onthoud ik dat even...

En heeft groene leem een smaakje dan? Gaat namelijk vooral om de zoetigheid... :/

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:21

vulcetan helpt tegen wildvleesgroei.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:21

En hoe hard ook even het paard alleen zetten en mesitran smeren?
Even sneu maar het is denk ik de beste optie.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:29

Wij gebruiken altijd propolis crème van pro natura. We hebben een Fries die als veulen perongeluk was opengekrabd door dr moeder omdat ze een maand te vroeg geboren is, kon dus moeilijk opstaan. Met als gevolg een wond van 15x10 cm. Super groot dus. Na 6 weken smeren zat de wond dicht. Paard is nu 4 en heeft nog een mini litteken van 2 cm en 0 last gehad van wildvleesgroei

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:38

moonfish13 schreef:
En hoe hard ook even het paard alleen zetten en mesitran smeren?
Even sneu maar het is denk ik de beste optie.

Nope geen optie. Niet genoeg ruimte in de binnenbak om nog meer af te zetten. Hebben 12 paarden die niet allemaal tegelijk buiten kunnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:41

Francieen schreef:
Wij gebruiken altijd propolis crème van pro natura. We hebben een Fries die als veulen perongeluk was opengekrabd door dr moeder omdat ze een maand te vroeg geboren is, kon dus moeilijk opstaan. Met als gevolg een wond van 15x10 cm. Super groot dus. Na 6 weken smeren zat de wond dicht. Paard is nu 4 en heeft nog een mini litteken van 2 cm en 0 last gehad van wildvleesgroei

Tinctuur heb ik, maar zal wel niet goed zijn denk ik?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:43

Janine1990 schreef:
Francieen schreef:

Tinctuur heb ik, maar zal wel niet goed zijn denk ik?

Dat ken ik niet. Propolis is 100 procent natuurlijk.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 14:45

Ik bedoel propolis tinctuur, dat is het pure goedje, een druppel flesje. Dus niet echt smeerbaar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:07

tengeltje11 schreef:
vulcetan helpt tegen wildvleesgroei.

Die ga ik vanavond ff noemen, moet dan wel ff van de veearts komen. Maar internet klinkt er lovend over!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:24

Groene leem (de poeder, aanmaken met afgekoeld gekookt water). In een niet-luchtdicht bakje bewaren. Kun je voor een paar dagen aanmaken. Je moet dat sowieso iedere 24 uur verversen, dus als je dat er 's avonds op zou doen, kan het al behoorlijk zijn werk doen voordat de paarden weer bij elkaar staan? (mits ze 's nachts nu op stal staan natuurlijk).
Groene leem trekt vuil weg, verminderd zwelling en gaat wild vlees-groei tegen. Heb alleen maar goede ervaringen met dat spul.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:26

Bedankt Mabotje! Wij hebben nog tubes liggen, is dat anders?

Paarden staan 's nachts inderdaad op stal :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:37

Groene leem viel hier heel erg tegen op een flinke wond, sloot het té veel af.
Is het een diepe wond of vrij oppervlakkig? Lijkt me vooral zaak het schoon te houden en infectie en etter te voorkomen, want het is wel een lastige plek. Wat je ook smeert zal je regelmatig moeten verversen en schoonmaken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 15:44

Opzich niet diep, er zit bijna geen vlees op het neusbot :P Daarom misschien des te kwetsbaarder.

Het stukje waar ik bang ben voor wildvlees ben is erg oppervlakkig.
Het heeft uiteindelijk 12 dagen goed gehecht gezeten. Dus denk dat het vrij goed geheeld is daaronder. Maar juist die hechtlijn vind ik altijd wat spannend.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:46

Janine1990 schreef:
Ik bedoel propolis tinctuur, dat is het pure goedje, een druppel flesje. Dus niet echt smeerbaar.

Nee echt een zalf! Ik kan je wel een link sturen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:47

Kan ik me voorstellen, het lijkt soms ook heel heftig, soms zie je het nieuwe weefsel toch wat omhoog komen maar zakt het uiteindelijk wel weer weg.

Zelf goede ervaringen met mesitran maar er zijn een hoop wondgels en eigenlijk werkt een groot deel even goed. Kom niet zo snel op de naam van een alternatief maar heb ook een tube in de EHBO kit liggen met een vergelijkbare werking maar zonder het ‘zoete’ van hongingzalf.
Wel onhandige actie ook :=

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:53

Janine1990 schreef:
Bedankt Mabotje! Wij hebben nog tubes liggen, is dat anders?

Paarden staan 's nachts inderdaad op stal :j

Ik vind van wel en ik merkte ook aan mijn paarden dat ze op een tube anders reageerden dan op het poeder. Als ik met de aangemaakte leem behandelde vonden ze het helemaal prima (vooral de oudste, die kan heel goed aangeven wat hij wel en niet prettig vond).
Dat neemt echter niet weg dat ik wel altijd een tube heb om in noodgevallen alvast te kunnen smeren. Thuis maak ik dan de poeder aan. Misschien is het ook wel logisch dat het nét anders is, want in een tube moet smeerbaar blijven en moet er dus naar mijn mening iets toegevoegd worden.
Houd er rekening mee dat als het een diepere wond is, dat het best wat moeite/tijd kan kosten om de oude groene leem te verwijderen. Met wat lauwwarm water gaat dat het beste, goed weken en dan komt het vanzelf los. Met koud water gaat ook maar duurt wat langer.
In tegenstelling tot RianneH heb ik ook met diepe wonden hele goede ervaringen. Wel écht iedere dag verversen. Mijn paard had een flinke kniewond (opzij) die behoorlijk open stond. Nu zitten er geen vliegen, maar anders heb je daar ook geen last van omdat de leem een droge laag wordt.
Op advies van de DA heb ik een paar dagen geen groene leem gebruikt (had haar voorkeur niet), maar ik ben na een paar dagen direct weer begonnen omdat ik granulaat zag verschijnen.
Je ziet niets meer van de wond. Is echt prachtig genezen.

Als het geen diepe wond is, hoef je er ook echt geen dikke laag op te smeren, gewoon dat het mooi bedekt is.
Laatst bijgewerkt door Mabotje op 29-01-19 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:55

Geen groene klei opsmeren maar laseren en anders mesistran opsmeren.

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 15:59

Weet niet of de wond nu al zuiver is?
Anders moet je denk ik eerst de wond zuiver krijgen en dan pas beginnen denken aan vulketan zalf. Althans, zo zei mijn eigen DA het.
Ik heb de wond aan achterbeen van mijn merrie goed gekregen (en zonder Wild vlees) met dermazyme melivet.

Veel succes!

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:20

Silly1972 schreef:
Geen groene klei opsmeren maar laseren en anders mesistran opsmeren.

Ik ben wel benieuwd waarom niet?

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:24

echte honing van de imker erop smeren. of honingzalf.
heel veel succes in ieder geval.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:31

Overigens, als alleen de hechtlijn nog wat zwak is of open staat, dan weet ik niet of je er überhaupt wel iets aan moet doen (behalve schoon houden). Meestal geneest de natuur prima. Aan kleine of oppervlakkige wondjes doe ik nooit iets, geneest vanzelf.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:32

Bespaar je alle kosten en ellende!!
Neem een kippenei, haal de dooier eruit en smeer het eiwit erop. Gewoon laten opdrogen en dagelijks herhalen. Makkelijkste vind ik zelf met een rubberen handschoen aan zachtjes inwrijven en meer niet!