Wanneer ontwormen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WenShetland

Wanneer ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-19 22:58

Hoi,

Naar aanleiding van een discussie op stal de volgende stelling,
Pony elke 3 maanden wormenkuur geven of alleen actie ondernemen als de pony daadwerkelijk wormen heeft?

Ik ontworm ze zelf preventief om de 3 maanden maar dit doet op stal niet iedereen. Wat is nu het beste om te doen en wat is de theorie hierachter?

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:00

Ik geef mn paard aan het einde vh jaar standaard een wormenkuur. Volgens mij is dit o.a. tegen bloedwormen, maar dat zou ik moeten nakijken.

De rest vh jaar laat ik zn mest testen, en krijgt hij enkel een kuur als er wormen worden gevonden in zn mest

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Wanneer ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:50

Ik verplaats dit topic naar Medisch.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 23:52

Preventief ontwormen is behoorlijk zinloos. Als ze er niet zijn, dan kun je ze ook niet doden met wormmiddelen.
Beter zou zijn om regelmatig mestonderzoek te doen en onafhankelijk daarvan minimaal 1x per jaar te ontwormen tegen rode bloedworm in het najaar.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:07

Mest onderzoek. Ik hoorde van de VA zelf de laatste kuur van het jaar rond oktober geven. Als het namelijk te koud wordt gaan wormen zich innestelen in de darmwand en werkt het dus niet! Mocht je het goed willen doen: rond oktober voor ze de paddock op gaan, rond april voor ze de weide op gaan en in de zomer tussendoor laten checken.

Ik geef nooit zomaar iets preventief.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 00:22

Mestonderzoek is ook niet betrouwbaar

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 03:02

hier gewoon vier keer per jaar, wormeitelling ik geloof er niet meer in :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 06:02

Hier ook gewoon 4x per jaar. Mest onderzoek bleek laatst niets uit. Zelf gecontroleerd ( bij mij op t werk) zat er gewoon bloedworm in... dus hier geen onderzoek meer maar gewoon preventief spuit erin en soms controle na omtwormen of ze mooi schoon is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:03

lyanne_sanne schreef:
Preventief ontwormen is behoorlijk zinloos. Als ze er niet zijn, dan kun je ze ook niet doden met wormmiddelen.
Beter zou zijn om regelmatig mestonderzoek te doen en onafhankelijk daarvan minimaal 1x per jaar te ontwormen tegen rode bloedworm in het najaar.

Een paard heeft altijd wormen. Het is aan jou als eigenaar om de hoeveelheid in de hand te houden zodat de schade uit blijft. Dat kun je doen door regelmatig wormonderzoek te doen. De vraag is dan wat een goede regelmatigheid zou zijn? 4 keer per jaar blijkt in veel gevallen toch niet voldoende.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 09:07

Ik vertrouw de mestonderzoeken totaal niet.

Gewoon een standaardprogramma van 4 x per jaar heeft in de meeste gevallen mijn voorkeur.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 10:34

Wij doen op advies van de dierenarts 2 tot 3x per jaar mestonderzoek, paarden die dan teveel eitjes hebben krijgen een wormenkuur.
In december krijgen ze allemaal preventief een Equest pramox omdat je niet alles uit de mestonderzoeken kunt halen.
Op de site http://www.paardendokters.nl staat een goed stukje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:07

Mestonderzoek doe ik maandelijks, omdat minder toch onbetrouwbaarder is (maart t/m oktober/november).
Dit omdat er niet altijd eitjes worden uitgescheiden.
In maart begin ik weer met een paar dagen achter elkaar zodat je de cyclus van de eitjes weer weet.

Daarnaast ontworm ik toch 2x per jaar. Meestal rond april en daarna rond de eerste nacht vorst.

Daarnaast is het belangrijk dat je met verse mest test max 2 uur oud (of in de koelkast bij 2 gr max 24 uur).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:15

Jessix schreef:
.
Een paard heeft altijd wormen. Het is aan jou als eigenaar om de hoeveelheid in de hand te houden zodat de schade uit blijft. Dat kun je doen door regelmatig wormonderzoek te doen. De vraag is dan wat een goede regelmatigheid zou zijn? 4 keer per jaar blijkt in veel gevallen toch niet voldoende.

Wij ontwormen hier volgens het volgende schema van de dierenarts:
equest pramox → januari (Frankrijk hetgeen te maken heeft met de lintworm, in Nederland deed ik de pramox in april)
equest → april (als het voorjaar echt begint) → vanwege rode bloedwormpjes(larven) die aan de wandel gaan en desnoods door de darmwand heen gaan. Mijn pony is ooit bijna overleden vanwege een enorme bloedworm besmetting toen ze net bij ons was uit Frankrijk.
begin juni → ivectermine.
begin sept→ ivectermine

Jaren geleden heeft het 1ste kak onderzoek niets opgeleverd en moest opnieuw daar het bloed onderzoek toch echt wel een wormenbesmetting aangaf en het tweede kak onderzoek was enorm besmet met de kleine rode bloedworm. :oo Dus mestonderzoek is echt onbetrouwbaar.

Daarbij vertelde indertijd mijn Nederlandse dierenarts dat ALLE!! Nederlandse weiden besmet zijn hetgeen tem aken heeft met de intensieve begrazing van die weides. Dat is totaal anders als hier in Frankrijk.
Indertijd toen ik hier een keer koliek op stal had, vroeg de Franse dierenarts of ik wel ontwormde. Dat gebeurt hier namelijk vaak nog niet. Toen ik hem mijn schema liet zien en de spullen was hij gerust en vertelde hij dat hij toen (voorjaar) veel koliek gevallen had vanwege wormbesmettingen. Dus mijn advies is , wees verstandig en ontworm altijd en structureel. Wij hebben nooit meer problemen gehad met onze paarden.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:32

Krijgen jullie dan gewoon ontworm spuiten mee van de dierenarts?

Ik doe 3 X per jaar mest onderzoek en alleen 1 X per jaar krijg ik een spuit mee zonder leeronderzoek. Dat is die dure in het najaar.... verder geven ze echt niet zomaar een spuit mee

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 11:59

Ik bestel alles in the UK en dan 1x grote voorraad voor paar jaar.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:29

Ik heb eigenlijk altijd met mestonderzoek vooraf gedaan. Mijn haflinger van 15 had eigenlijk nooit wormen. De laatste 2 jaar heb ik hem ook geen wormenkuur hoeven te geven.
Ik heb mijn 4 jarige fjord alleen preventief ontwormd toen hij in april 2018 van de fokker af kwam. Voor de zekerheid. Afgelopen november wormkuur gedaan en bleek toen geen wormen te hebben.

Ik doe trouwens een wormonderzoek om de 3 maanden ongeveer

Ik krijg van de DA trouwens geen wormenkuren mee zonder onderzoek, dus moet wel...

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 12:48

Mestonderzoek is totaal onbetrouwbaar als het gaat om horzels. De mijne is er bijna aan overleden, kwamen honderden volwassen poppen uit.
Sindsdien gewoon normaal zoals vroeger ontwormen, ook ik koop alles in de UK.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:02

Mijn dierenarts is ook geen grote fan van enkel ontwormen na een test dus die geeft gewoon mee.
Ik heb een tijdje op een bio stal gestaan en die moesten eerst testen. Bij mijn paard kwam meestal negatief uit maar je zag aan het paard dat dit echt niet klopte (gasvorming en haarstructuur), ben toen gewoon buiten hun beleid om gaan ontwormen en toen zag ze er gelijk veel gezonder uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 13:25

Ik ontworm al bijna 40 jaar preventief,ongeveer 4 tot 5 x per jaar.Met gelang het jaargetijde met moxidectine,ivermectine ,praziquantel.Nog nooit koliek gehad,en ik geloof absoluut niet in mestonderzoek.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 14:52

Hier dus ook preventief ontwormen. Doen jullie er dan ook wel eens pyrantel of fendenbazol? Mijn paard had namelijk vorig jaar spoelwormen, dus blijf daar ook altijd huiverig voor.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:08

Ontworming is heel individueel en het is vooral belangrijk dat je kijkt naar de levenscyclus van de wormen die je wilt bestrijden (wanneer die dus voorkomen en welke ontwormingsmiddel hier gericht tegen werkt). Daarbij is het belangrijk om af te wisselen van actief bestanddeel - Niet gewoon van merk of ander kleur doosje!! Zoals pyrantel, moxidectine, ivermectine, .. Die werken ook allemaal tegen een bepaald soort parasiet dus research is wel belangrijk.

Over het algemeen is 1x ontwormen per seizoen voldoende, maar dat is heel individueel te bepalen en afhankelijk van leeftijd, hoeveel paarden, reeds last van wormenbesmetting gehad etc etc.

Meestal kan je van dit ongv wel uit gaan:
Nov-dec: ivermectine -> spoelworm-bloedworm-horzel /moxidectine -> spoelworm-bloedworm-horzel + larven bloedwormen
Feb-maart: combiné zoals equest pramox of equimax -> + lintwormen
Mei-juni: ivermectine -> spoelworm-bloedworm-horzel /moxidectine -> spoelworm-bloedworm-horzel + larven bloedwormen
Aug-sept: combiné zoals equest pramox of equimax -> + lintwormen

Voor spoelwormen doen wij eigenlijk bijna nooit.. zou dat persoonlijk enkel doen bij veulens (<1j) of paarden die op dezelfde wei staan met veulens. Komt niet zo veel voor bij volwassen paarden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 15:14

Ook hier na 1,5 jaar vals negatieve mestonderzoeken en een positief bloedonderzoek een bloedwormonfectie verder.
Dus ik ontworm drie keer per jaar en bestel deze via de uk:
- voorjaar: ivermexctine + praziquantel
- najaar: pyrantel
- na eerste nachtvorst: moxidectine

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:30

Vandaag ontvangen een pakketje uit Ierland. Afgelopen Donderdag besteld! *\%/*

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 16:55

Ik ontworm maar 2x per jaar. Mestonderzoek doe ik niet. Ik bestel in UK/Ierland, kan ze ook krijgen bij verschillende DA's die achter mijn beleid staan, maar ik vind online bestellen makkelijker (en goedkoper).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:42

Nies_ schreef:
Ik ontworm maar 2x per jaar. Mestonderzoek doe ik niet. Ik bestel in UK/Ierland, kan ze ook krijgen bij verschillende DA's die achter mijn beleid staan, maar ik vind online bestellen makkelijker (en goedkoper).

Maar met welk middel?