Ik heb jullie advies nodig, en ik wil het voor mezelf even van me aftypen en het op een rijtje zetten.
Ik heb een haflinger merrie, en die loopt zolang als ik haar heb al soms wat gevoelig op het harde (met de keuring goedgekeurd op t harde maar wel wat kort). Soms is het wat erger (met name de winter) en soms minder.
Afgelopen winter heb ik hoefschoenen aangeschaft voor de voorhoeven, deze deed ik om als ik naar de bak stapte (15 min stappen waarvan ong 5 min over verharde weg). Dit hielp redelijk en we zijn de winter goed doorgekomen.
Maar nu vind ik het de laatste tijd wel heel erg.
Ze staat 24/7 buiten, heeft een schuilstal met rubberen matten met daaraansluitend de hooiruif waar ze ook op rubberen matten staan. Vanaf daar kunnen ze de wei in, maar dat wilt ze eigenlijk niet meer omdat dat (volgens mij) ook pijn doet. Vandaag had ik springles dus ik ging richting de bak met de hoefschoenen om de voorhoeven maar ik vond dat ze toch nog heel gevoelig liep, ook achter, en ook een beetje wegglijden/struikelen. Ik ben doorgestapt want dit was wel vaker en in de bak is er dan niks meer aan de hand. Maar nu kreupelde ze zelfs wat in de bak, deze was ook wel wat hard ivm de vorst maar niet knoeperd hard (was halfuurtje daarvoor gesleept).
Na instappen ene stukje gedraafd maar ik vond t niks hoe gevoelig ze liep dus afgestapt en naar huis teruggestapt.
Nu twijfel ik wat ik ga doen. Het is namelijk zo dat haar hoeven altijd aan de korte kant zijn, de hoefsmid zegt altijd ze zijn kort maar niet té kort. En dat is elke keer dus ze slijten net zo snel als dat ze groeien.
Ijzers heb ik liever niet ivm 24/7 buiten en dus blubber, en omdat ze nogal belachelijk kan doen in de wei en met rijden en nog wel eens uithaalt naar haar weidemaatje, ik ben bang dat verwondingen dan sneller op de loer liggen.
Ik wil eigenlijk de dierenarts morgen bellen, puur om andere dingen uit te sluiten maar ik zou jiet weten wat ze kunnen doen. De hoefsmid kan er ook weinig mee verwacht ik, dus ik ben een beetje ten einde raad.
Hoefbevangenheid heb ik aan gedacht, maar op hun wei staat zo goed als geen gras meer, hier en daar een sprietje tussen de modder, verder krijgt ze een vitamine brokje en soms wat muesli, ze loopt verder 5 a 6 keer per week intensief. Hoeven voelen niet (bijzonder) warm en pulseren niet. Ik verwacht dus geen hoefbevangenheid. Ze is ook niet te zwaar.
Ik zou er best een keer ijzers onder willen slaan maar ik ben bang dat zodra die eronderuit gaan de hoeven dan weer afbrokkelen bij de nagelgaten. Daarom zit ik nu aan plakijzers te denken maar dan moet wel eerst de blubber weg zijn.
Wat vinden jullie? Dierenarts morgen bellen? Hoefsmid om advies vragen? Een andere oplossing?
Dit is de recentste foto die ik heb van de hoeven, dit was 9 augustus, na een bekapbeurt.