Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 20:12

Hoi!
Ik wil over een tijdje misschien een eigen paard of pony kopen.
Ik ben nu al aan het rondkijken op internet naar stallen en alles wat erbij komt kijken om mij alvast goed in te lezen.
En natuurlijk neem ik ook iemand mee die verstand heeft van paarden kopen.

Ik heb een stal op het oog waar ik mijn paard eventueel zou willen stallen.
Mijn voorkeur gaat uit naar die stal, omdat die twee binnenbakken heeft, dus ook als er manegelessen zijn, kan je gewoon binnen rijden. Ook worden daar KNHS wedstrijden georganiseerd.
Stalkosten zijn inclusief uitmesten, opstrooien en voer.
Daarbuiten betaal je wel voor een maandkaart stapmolen of maandkaart losgooien. Dat is voor de doordeweekse dagen.
Maar wat is beter, gezien ik wedstrijden wil rijden? Losgooien, wat ook nog eens fijn is voor het paard?
Of stapmolen, dat ze in beweging blijven.
Of maakt het niks uit?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:14

Wat versta je onder losgooien?
Een uurtje stapmolen, daar heeft een paard zelf toch ook niets aan?

Een paard is een roedeldier, het belangrijkste is toch dat een paard minimaal 6 uur per dag (buiten het weideseizoen) in een roedeltje van minimaal 2 paarden buiten staat.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 14-01-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:15

Voor mij zou het niets uit maken, zou geen van beide gebruiken en zorgen dat mijn paard 10+ uur per dag buiten staat met vriendjes. Dat is voldoende en dan is er geen stapmolen nodig.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:16

Komen de paarden naast het eventjes losgooien ook buiten? Dat vind ik het belangrijkste aan een stalling; hoelang komen ze buiten (en is dat groot genoeg om sprintjes te trekken? Samen met andere paarden? Is het wei/paddock? En krijgen ze op de paddock ook water/hooi?) én wat/hoeveel ruwvoer krijgen ze.

Als je paard (minimaal) 6 uur buiten komt, zou je dan bijvoorbeeld extra in de stapmolen kunnen zetten zodat hij nog wat extra beweging krijgt.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:17

Verkijk je niet op een manege met 2 binnenbakken! Deze worden natuurlijk beide gebruikt, ook wel tegelijkertijd.
Komt je paard überhaupt verder buiten? Al je paardje gewoon minimaal 8 uur per dag buiten staat, heb je geen stapmolen nodig. Als je paard verder niet buiten komt zou ik de stal niet nemen. Een stapmolen of losgooien zou nooit een vervanging moeten zijn van vrije beweging en contact met soortgenoten.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:18

Ligt er helemaal aan....

Als losgooien betekent dat ze overdag (of minimaal een dagdeel) buitenstaan met een maatje dan zou ik dat altijd doen !!!!

Maar als het een keuze is tussen 3-4x per dag 20 minuutjes stapmolen of 1x uurtje paddock , dan ging mijn voorkeur als je echt echt echt ! Nergens anders heenkan voor de stapmolen.

Note: mijn eigen paarden staan in een kudde 24/7 buiten, en ik zou nooit kiezen voor een stal waar ze niet minimaal 12 uur buiten staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:21

Ik krijg het gevoel bij zo'n maandkaart dat dit de enige manier van 'vrije' beweging is? Of komen ze ook nog buiten op de weide of in paddocks. Als dat niet zo is dan zou ik verder kijken naar een stal waar je paard lekker naar buiten kan met andere paarden. Binnenbakken en stapmolens zijn luxe voor de mens. Maar je paard moet er ook gelukkig van worden.

Als hij genoeg buiten komt (dus niet max 2/3 uurtjes in een paddock) dan is zo'n maandkaart overbodig. Dan krijgt je paard voldoende beweging

trysteffy

Re: Stapmolen of losgooien? wat is beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:24

Ik zou zelf kiezen voor losgooien veel lekkerder voor het paard kan ie rollen bokken rennen en misschien wel lekker in het zonnebtje dutten.

Ik sta op een stal waar ik beide keuzes heb zonder extra betaling nou ik kies toch eerder voor het los gooien en de stapmolen gebruik ik echt zelden ondanks dat ik wedstrijden rij.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:31

Maar je paard komt dus niet buiten zonder dat losgooi abonnement?
Een paard hoort lekker naar buiten te kunnen, zeker een dagdeel maar het liefste gewoon de hele dag.. Met andere paarden en genoeg hooi of gras.
Ik zou als dat niet mogelijk is een andere stal zoeken, heel handig hoor twee binnenbakken maar wat heeft je paard daaraan als hij niet lekker paard kan zijn?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:35

Ik vind stampmolens enge dingen. Losgooien heeft mijn voorkeur. Lekker rollen, gek doen, galopperen.

Ponymuslonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:39

Losgooien heeft zeker mijn voorkeur! Lekker hun ei kwijt kunnen voor het rijden vinden ze altijd fijn en bij mijn oude verzorgpony (Zie pf) Concentreerde hij zichzelf ook beter.. Beetje het hoofd leegmaken dus.. Stapmolens stappen ze alleen rondjes en kunnen ze verder niks. Maar ik weet hier nou ik weer niet ZOVEEL van af, Denk dat alles wel zijn voor en nadelen heeft. :)

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:42

Ik zou voor een stal kiezen waar mn paard zoveel mogelijk lekker buiten is, met 1 of meer soortegenoten. Dan is ook de kans groter dat je paard braaf is omdat hij tevreden is en beter in zn vel zit. Dus ik zou persoonlijk een stal zoeken waar hij in een paddock kan een aantal uur en weidegang in de zomer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 21:33

Hier nooit meer naar een stal waar ze niet minimaal in de zomer 24/7 en in de winter overdag buiten staan.
Mijn paarden staan al 14 jaar 24/7 buiten en ik rij ook wedstrijden.

Edit:
17 jaar geleden op een manege begonnen met mijn paard, in de winter mochten ze los in de bak mits je aanwezig was, in de zomer gingen ze overdag op de wei.
Toen ik verhuisde is mijn merrie zo opgeknapt!
Ineens een lief werkwillig paard dat ook niet meer steeds licht onregelmatig liep.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:09

Stapmolen Wordt gebruikt voor conditie te kweken dat bij losgooien niet is. Heb je wedstrijdambitie dan zou ik allebei nemen. Geen wedstrijdambitie dan is stampmolen overbodig. Is losgooien in piste of wei? Er is precies geen weidegang?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:14

Ik vind zo'n stapmolen heel erg geestdodend. Continu het zelfde rondje lopen. Dan liever los gooien.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:17

Heb je je ook al bedacht dat als er lessen zijn ze je waarschijnlijk vriendelijk verzoeken te stoppennmet losgooien tot de lessen over zijn? Ivm paarden die daar op hol van kunnen gaan. Het is maar net of je dat moet willen, ik zou ook liever paddock of wei hebben denk ik zo

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:18

Als je paard overdag voldoende buiten komt met vriendjes en ruwvoer dan zijn beide overbodig, maar ik ben zomaar bang dat dat dan de enige vorm van vrije beweging voor het dier gaat zijn naast 24/7 stal. Vroeger was dat heel normaal, maar inmiddels hebben we toch het inzicht dat dat niet normaal en niet gezond is voor een kudde dier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:22

Als het losgooien of de stapmolen de enige vorm van vrije beweging is, dan zou ik kiezen voor losgooien (ik wil eigenlijk idealiter mijn paarden 24/7 buiten OF minstens 10 uur per dag vrije beweging buiten.

Als deze stal je enige optie is zou ik kiezen voor losgooien (hoe lang komen ze dan los?), en zou ik zelf opteren om ze iedere avond even in de stapmolen te zetten (bv terwijl je de stal uitmest als het niet volpension is?) en daarna te rijden of grondwerk te doen. (of eens lekker aan de hand te gaan grazen/spelen).
Dan is je paard toch meerdere uren per dag uit zijn box en is de dag in een paar stukken gebroken, dat is toch al iets.

Als je kan het hooi laten voeren in een hooinet blijven ze overdag langer bezig met eten (een paard zou het best de ganse dag door kunnen knabbelen, met een slowfeeder hooinet kunnen ze trager eten waardoor ze langer doen met dezelfde portie hooi.

Edit: ik zou toch nog eens rondkijken in de buurt, een stal met enkel een buitenpiste en waar het paard wél iedere dag buiten komt op de weide of paddock met onbeperkt ruwvoer is stukken beter. Een goede buitenpiste is het grootste deel van het jaar ook gewoon berijdbaar. Vaak is het ook goedkoper waardoor er misschien budget overblijft voor een trailer (te huren)?

Ikzelf heb de mijne op doe het zelf, scheelt me momenteel niets bij volpension (want ik heb er 25 km route enkele reis naartoe, dus gemiddeld kosten ze me 250-260 euro per paard), maar wel 24/7 buiten met onbeperkt hooi in groep. (helaas geen rijdbare piste nu, dus ik ga 1-2 keer per week naar de binnenpiste met de trailer.
Volgend jaar plaats ik ze wss dichterbij huis, ook 24/7 buiten op giga veel land, niks van piste, maar zal me ruim 100 euro per maand per paard schelen, en er is geen uitmestwerk daar, dus scheelt me 16 uur tijd om naar een piste te kunnen gaan rijden.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:28

Ik zou een plek zoeken waar ze iig overdag gewoon buitenlopen. Je paard staat er 24 uur per dag. Dan ene uurtje dat jij komt rijden kan ook in een buitenbad of bos oid.
Stalling moet comfort zijn voor het paard, niet perse voor de ruiter.
Als een paard alleen maar even losgegooid wordt op een dag gaat hij compleet uit zijn stekker en kans op blessures.
Bovendien heeft een paard behoefte aan socializing met andere paarden.
Stampmolen vind ik zelf al helemaal niks..
Ik zou lekker op zoek gaan naar een stal met meer mogelijkheden voor je paard

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 09:32

Dieselpaard schreef:
Verkijk je niet op een manege met 2 binnenbakken! Deze worden natuurlijk beide gebruikt, ook wel tegelijkertijd.
Komt je paard überhaupt verder buiten? Al je paardje gewoon minimaal 8 uur per dag buiten staat, heb je geen stapmolen nodig. Als je paard verder niet buiten komt zou ik de stal niet nemen. Een stapmolen of losgooien zou nooit een vervanging moeten zijn van vrije beweging en contact met soortgenoten.

Ik ken iemand die daar staat, die heeft mij gezegd dat er altijd binnen gereden kan worden, ook als er manegelessen zijn. :) Verder komt hij niet buiten (kon niks erover op de site vinden in ieder geval), tenzij je hem zelf buiten zet en je moet er volgensmij ook bij blijven dan) dat is wel een nadeel aan die stal.
Ik zou het liefst ook willen dat mn paard veel buiten komt, alleen ken ik niet erg veel goede stallen bij mij in de buurt die weidegang aanbieden. 1 stal bied dat het hele jaar door aan, heel erg fijn. Maar daar is
1) een hele lange wachtlijst
2) geen binnenbak (binnenbak is geen vereiste, maar zou wel fijn zijn om altijd lekker te kunnen trainen, ook als het vriest en de buitenbak bevroren is).
3) Je moet zelf uitmesten (als dat echt moet is dat natuurlijk geen probleem, maar ik spendeer die tijd liever aan mijn paard zelf) of je moet extra betalen per keer dat er uitgemest wordt.
4) ze worden gratis buiten gezet, maar voor binnenzetten betaal je ook per keer.

Ik vind het zo lastig :( heb een hoop dingen die ik wil maar heb nog niks perfects gevonden :(
Mocht iemand nog stallen weten omgeving Haarlem/Santpoort/Velserbroek/Velsen Zuid dan hoor ik het graag. Het duurt zeker nog wel 2 jaar minimaal maar dan kan ik alvast een beetje rondkijken wat ik straks echt wil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:39

je paard heeft er weinig aan als die de hele dag staat te verpieteren in een box omdat je de tijd van het uitmesten liever aan hem spendeert. Zoals iemand hierboven oppert, paard staat er 24/7, dat ene uurtje per dag dat jij langskomt maakt het verschil niet als hij de andere 23 uur op zijn toilet opgesloten staat.

Nogmaals de vraag: als ze losgooien, hoe lang komt hij dan buiten? 15 minuten tijdens het uitmesten of een dagdeel? dat maakt nl ook een groot verschil imo.

Als ze bv iedere voormiddag buiten komen, en jij komt dan later op de dag nog waardoor hij nog een uurtje betut wordt, een uurtje getraind en nog een halfuur in de stapmolen of paddock komt, lijkt het me net aan doenbaar.

Als ze maar 15 minuten loskomen 's morgens, dan is dat imo niet paardwaardig. (en ook hét recept voor problemen, paarden staan fris, zijn moeilijker te rijden, zijn gevoeliger aan blessures, etc. Dan opteer ik liever voor die buitenbak met een paard dat lekker buiten komt en tenminste te rijden is, dan de luxe van een binnenbak en een paard waar je enkel maar energie moet uitrijden omdat ze te fris zijn.)

En edit: iets perfect ga je niet vinden.

Mijn perfecte stal:
- 24/7 buiten, met bij voorkeur een grote loods met grote toegang of meerdere ingangen, deels in zand gelegd voor een droge rustplek.
- onbeperkt voer op verhardingen
- all-in
- een goede binnen en buitenpiste
-kantine en wc is ook fijn
-buitenrijmogelijkheden
- prijs zodanig dat ik alle drie mijn paarden daar kan houden.

Nou, die heb ik ook nog niet tegengekomen. Ik moet kiezen tussen comfort voor mezelf (pistes, kantine, etc) en paarden die altijd binnen staan, of het ideale voor mijn paard (24/7 buiten met degelijke ondergrond en onbeperkt voer) en zelf inboeten op luxe.
En zelfs dat nog, mijn plaats waar de grote staan is de piste niet bruikbaar, stal en verharding zijn prima, maar we doen ALLES zelf (inclusief onderhoud omheiningen) en rond mijn verharding is het kniediepe modder. Gelukkig is er voldoende land waardoor ze verderop droger kunnen staan.

De andere plaats is er giga veel land, eten ze nu nog vooral gras en krijgen ze hooi bij, maar dan weer geen onbeperkt hooi en niks van piste of trainingsmogelijkheden.

Het is altijd kiezen of delen in dergelijke situatie's.
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 15-01-19 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:41

Eerlijk? Als ik mijn paard niet kon bieden om minimaal 8 uur per dag buiten te staan dan begon ik er niet aan. Ik wil dat mijn paard net zo blij is met mij als ik met hem, en dat kan ik hem niet bieden als ik hem opsluit in een stal.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:46

Ik heb geluk dat ik ze bij mijn ouders kan stallen. Hard gezegd zou ik nu geen paard meer kopen als ik ze geen stal kan bieden waar ze iig overdag naar buiten kunnen.

Als je toch perse een paard wil zou ik toch kijken of je geen concessies kan doen in je eigen gemak. Een buitenbak is prima te doen kan ik uit ervaring zeggen. Ik reed vroeger ook wedstrijden terwijl mijn pony 24/7 buiten liep. Enige keer dat we binnen reden was op de ponyclub.

Zelf mesten is ook prima te doen als je het bijhoudt en hij overdag lekker buiten staat. Idem met zelf binnen zetten als je goed plant.

Het vergt dan meer van jou als baas maar je krijgt er wel een gelukkiger en gezonder paard van.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:50

Eerlijk?

Ik zou het paard een paardwaardiger bestaan gaan bieden, dus veel meer naar buiten met weidemaatjes.

Als ik zo lees is één van de redenen een bevroren bak, nou ik sta drie jaar op een stal met alleen een buitenbak en dat we niet konden rijden door vorst is op één hand te tellen. Het welzijn van mijn paard zou hoger staan dan die paar keren dat ik eventueel niet zou kunnen rijden.

Ik zou zoeken naar een stal met voldoende weidegang in zomer en ook naar buiten, op welke manier dan ook, in de winter. Daarnaast met een kwalitatief goede buitenbak, meestal kun je daar altijd wel in rijden.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:58

Ik zou gewoon eens langsgaan bij de stal en vragen hoe dat nou precies zit! Kun je gelijk je andere vragen stellen :) het zou wel jammer zijn voor het paard als ze maar een uur buiten staan maar voor hetzelfde geld betekend losgooien daar een hele dag naar buiten en is de stapmolen voor mensen die hun sport paard niet buiten willen hebben want die zijn er ook ja.