Paard draagt in vrijheid hoofd extreem hoog, waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

Paard draagt in vrijheid hoofd extreem hoog, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:10

Hoi Bokkers,

Er is iets bijzonders met een pensionpaard van ons en ik kan er niets over vinden op internet.
Het paard in kwestie is een vijfjarige die ruim een halfjaar zadelmak is en ingereden wordt. Sinds ongeveer juli staat zij bij ons op stal. Ik zet haar dagelijks in de wei en zie haar altijd heel typisch de wei rondgaan:
steeds van een paar passen tot enkele minuten met extreem omhoog gestoken hals en hoofd in de lucht, bijna richting verticaal! Zij doet dit vooral in draf en galop, elke keer weer, op willekeurig welk moment van de dag, in de wei. Soms laat ze het hoofd ietsje normaler zakken, maar steeds gooit ze het weer omhoog. Met rijden deed ze dit ook een beetje, maar lang niet zo extreem. Het dier is nagekeken door fysio, die niets bijzonders vond.

Over haar bouw kan ik zeggen: het is een springgefokt paard, met een lang steil achterbeen en een minder goede lendenpartij.

Al een poos ben ik op internet aan het zoeken naar het hoe en waarom, maar ik kan niks vinden.
Wie herkent dit of weet wat de reden zou kunnen zijn?
Misschien is er niks aan de hand maar zo wel, dan zou ik dit graag met de eigenaar opnemen. Maar natuurlijk wil ik ze niet ongerust maken als er niets aan de hand is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 21:40

Zijn er ooit foto's gemaakt van de rug en hals? Is het gebit recent nagekeken en behandeld?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 21:53

maria1990 schreef:
Zijn er ooit foto's gemaakt van de rug en hals? Is het gebit recent nagekeken en behandeld?

Ongekeurd gekocht (want makkelijke prijsklasse en dus vonden ze dit niet nodig, geheel tegen mijn advies in) en in juni 2018 en vandaag naar de tandarts geweest.

Als ik haar zo zie lopen, denk ik echt dat er iets helemaal niet in orde is aan haar, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat het zou kunnen zijn.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:16

Ik zou dit paard paard laten doorlichten door een goede dierenarts om het een ander uit te sluiten. Zou je kunnen omschrijven wat jou specifiek opvalt.
Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 07-01-19 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:17

Kan het zijn dat ze spanning heeft? Mijn paard doet iets soortgelijks wanneer hij zich niet comfortabel in zijn omgeving voelt, bijvoorbeeld wanneer hij buiten alleen achter blijft.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 22:21

maria1990 schreef:
Ik zou dit paard paard laten doorlichten door een goede dierenarts om het een ander uit te sluiten. Zou je kunnen omschrijven wat jou specifiek opvalt.

Het is niet mijn paard. Graag zou ik de eigenaren willen kunnen vertellen wat er mis mee zou kunnen zijn, of tenminste kunnen zeggen in welke richting zij zouden moeten zoeken..

Kaula schreef:
Kan het zijn dat ze spanning heeft? Mijn paard doet iets soortgelijks wanneer hij zich niet comfortabel in zijn omgeving voelt, bijvoorbeeld wanneer hij buiten alleen achter blijft.

Ze loopt met andere paarden in de wei en blijft nooit alleen achter. Ze doet het ook alleen in de wei en niet onder zadel. Ze kan goed opschieten met haar weidemaatjes.

NatasjavE

Re: Paard draagt in vrijheid hoofd extreem hoog, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:25

Voor een springpaard is het wel wat bijzonder ja.

Hoe is haar bouw op stand. En dan bedoel ik de hoofd/halshouding.

Want mijn paard loopt ook met een verticale hoofd hals houding....maar dat is ook haar bouw.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:26

Misschien advocaat van de duivel: maar het is niet jouw paard, dus niet mee bemoeien. Als iedereen iets van mijn moest vinden en veearts zou spelen zou ik het zeker niet op prijs stellen.
Ik mag er vanuit gaan dat iemand die een jong paard koopt voldoende kennis en kunde heeft om zelf iets op te merken.

Het is zeker goed bedoelt maar spaar jezelf een hoop kritiek. Ik zal nu vast ook wel wat over me heen krijgen maar jou diagnose van ‘als ik het paard zie heb ik het idee dat er iets niet goed zit’ is ook niet ijzersterk als geen veearts zijnde

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:29

Zou ik per PB een filmpje mogen?
Van de beschrijving klinkt het alsof het alles kan zijn van een blij paard wat zo gebouwt is tot een paard waar iets mis mee is.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:32

Romeo2007 schreef:
Misschien advocaat van de duivel: maar het is niet jouw paard, dus niet mee bemoeien. Als iedereen iets van mijn moest vinden en veearts zou spelen zou ik het zeker niet op prijs stellen.
Ik mag er vanuit gaan dat iemand die een jong paard koopt voldoende kennis en kunde heeft om zelf iets op te merken.

Het is zeker goed bedoelt maar spaar jezelf een hoop kritiek. Ik zal nu vast ook wel wat over me heen krijgen maar jou diagnose van ‘als ik het paard zie heb ik het idee dat er iets niet goed zit’ is ook niet ijzersterk als geen veearts zijnde

Wees blij dat TS zich bekommerd over dit paard, daar kunnen velen een voorbeeld aannemen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 22:33

Romeo2007 schreef:

In een ideale wereld, ja. Was het maar zo.
Vorig jaar kwamen deze mensen met hun pony hier op stal en dit dier was zeer ernstig ziek en zwaar ondervoed, terwijl zij niks door hadden. COPD en diverse maagzweren en uitgemergeld door de pijn en te weinig ruwvoer. Dusseh, ik ga me er wel degelijk mee bemoeien als blijkt dat zo'n dier hulp nodig heeft en het niet zou krijgen omdat de eigenaren het gewoon niet weten. Ze zijn me tot op de dag van vandaag dankbaar dat ik me ermee bemoeid heb toen.
Laatst bijgewerkt door Nicky1963 op 07-01-19 22:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 22:47

NatasjavE schreef:
Voor een springpaard is het wel wat bijzonder ja.

Hoe is haar bouw op stand. En dan bedoel ik de hoofd/halshouding.

Want mijn paard loopt ook met een verticale hoofd hals houding....maar dat is ook haar bouw.

Ze is echt wel springtypisch gebouwd, kort voorbeen, achter ietsie hoger dan voor, horizontale halsrichting, steile schouder.
Zij loopt echter niet met 'front' maar met de hals nagenoeg recht omhoog met de neus in de lucht..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 22:50

Hmmm das wel gek. Of beter klink wel gek.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 23:05

NatasjavE schreef:
Hmmm das wel gek. Of beter klink wel gek.

Ja, het is echt een heel raar gezicht.

siskeh schreef:
Zou ik per PB een filmpje mogen?
Van de beschrijving klinkt het alsof het alles kan zijn van een blij paard wat zo gebouwt is tot een paard waar iets mis mee is.

Sorry maar ik kan geen filmpje sturen van een paard dat niet van mij is. Ze is blij, maar het ziet er echt heel raar uit, niet comfortabel. En ik heb het ook nog helemaal nooit eerder bij een paard gezien.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:07

Ik kan er maar heel moeilijk een beeld bij krijgen, maar aan de hand van het verhaal denk ik aan een sterrenkijker? Maar dit uit zich meestal onder het zadel, niet in vrijheid. Kan je toevallig een filmpje vinden van een paard die iets soortgelijks doet?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:08

Klinkt als ongemak uit de ruggenwervels bij het moeten zakken met de hals?
Je zou de eigenaren altijd eens advies kunnen geven om de rug en het begin can de hals eens op de foto te zetten?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:16

Wij hadden er 1 die deed dit met zonlicht, UV kap op en het was weg. Waren echt hele typische bewegingen, of ze een stroomstoot kreeg.

Kan niet helemaal uit jouw beschrijving halen of dat het is.

Annneee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:18

Ik heb niet echt een beeld voor me bij de beschrijving, maar ik zou denken iets in de rug. Eventueel overleggen met de eigenaars of het ze zelf opgevallen is en wat ze ervan denken?

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 23:21

Xyris schreef:
Ik kan er maar heel moeilijk een beeld bij krijgen, maar aan de hand van het verhaal denk ik aan een sterrenkijker? Maar dit uit zich meestal onder het zadel, niet in vrijheid. Kan je toevallig een filmpje vinden van een paard die iets soortgelijks doet?

Veel extremer dan een sterrenkijker, maar idd doen die het alleen onder zadel en niet in vrijheid, voor zover ik weet.

Ik kan op internet helemaal niks vinden hierover, het is frustrerend want ik wil het gewoon graag weten.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-19 16:02

Annneee23 schreef:
Ik heb niet echt een beeld voor me bij de beschrijving, maar ik zou denken iets in de rug. Eventueel overleggen met de eigenaars of het ze zelf opgevallen is en wat ze ervan denken?

Het is de eigenaars opgevallen, maar meer dan voor kennisgeving aannemen doen zij niet, omdat het dier gewoon lekker doet wat zij moet doen, nl. zadelmak zijn en steeds wat beter en makkelijker lopen onder zadel.
En misschien is er ook helemaal niks aan de hand. Het was ook in eerste instantie meer voor mijzelf om dit vreemde gedrag te kunnen verklaren maar ik kan er tot mijn verbazing (en frustratie) niks over vinden.

Dit maar dan de neus nog hoger (en zonder ruiter)

Afbeelding

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:26

Doet die van mij en haar weidemaatje ook als ze de wei op galopperen. Mijne is springgefokt, maatje dressuurgefokt.
Ze galoppeert ook nog eens wijdbeens.

Ze heeft nergens last van en doet dit met rijden dan ook niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:38

dat is toch een andere situatie volgens mij marije1109.
Ik zou zelf ook denken rug/hals problemen. Zou dan eens goed doorgelicht moeten worden.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:43

Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar wel benieuwd of ze dit ook doet met longeren (zonder bijzet) en als ze bijvoorbeeld los in de binnenbak is (als deze er is). Mocht ze dit binnen niet vertonen dan zou je kunnen denken aan iets waardoor ze buiten geprikkeld wordt (pollen, zonlicht).

xMyrnavG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:02

Ik weet hier niet veel over maar ben wel ontzettend benieuwd dus was ook even in het Engels op zoek gegaan... Dit artikel zegt ook dat zonlicht er iets mee te maken kan hebben: https://ker.com/equinews/head-shaking-m ... ty-causes/

Hoewel jij ook aangeeft dat hij het niet met rijden doet wat het niet heel logisch maakt.

De meeste dingen die ik vind zouden ook invloed moeten hebben op het rijden, zo staat in dat artikel ook dat het door een infectie in de oren kan komen, en dat in een later stadium een paard zijn hoofd gek omhoog begint te dragen.

https://calmhealthyhorses.com/neuro/head_flick.html op deze website staat ook iets over een tekort aan mineralen.

Nogmaals, ik weet er zelf niet echt iets van af dus ik heb het ook maar opgezocht. Hoop dat het ietwat helpt.. ik ben wel benieuwd, hoop dat het niets ernstigs is!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:07

Paard loopt zo?
Afbeelding

Doet de mijne ook, niets mis meer. Soort van triomf-loopje, kijk mij eens geweldig zijn, en meestal wordt er tegelijkertijd geflehmd