Hoefbevangen na enting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChelseaAyLee

Hoefbevangen na enting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 19:35

Hallo medepaardenliefhebbers, ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar zou wel graag willen dat wat mijn paard overkomen is meer bekendheid krijgt, ik vind het zelf na enig googlelen wel op verschillende fora, maar de dierenarts heeft mij totaal niet gewaarschuwd, en was ook echt verbaast, dus ze wist het niet eens.
Mijn paard is eind september voor het eerst hoefbevangen geweest. Ik zag al langer vetophopingen op haar schouders, bollen boven de ogen en ze werd dikker terwijl ze echt niet overdreven veel at. Ook kwam ze in het voorjaar slecht door de vacht heen en de winternacht die ze begon te krijgen erna was super lang en er kwamen wat krulletjes. Dus zodra de hoefbevangenheid wat beter werd heb ik haar laten testen op ppid, wat ze ook had. Ondertussen werd ze weer hoefbevangen, maar dit trok weg een weekje na het starten met pracent. Langzaam de pracent opgebouwd en nu staat ze op 1 pil per dag. Het ging echt heel goed, ze werd weer druk en blij, is zeker 50 kg afgevallen en de vetophopingen trokken weg en de krulletjes ook. Ook werd ze in ene super hengstig, dus ik dacht gelukkig komt ze weer in balans.
Nu heerst er in bepaalde delen van het land influenza, en mijn paardjes waren al jaren niet meer ingeënt, ze komen niet in aanraking met andere paarden, en het andere paardje kreeg altijd al een behoorlijke reactie op het enten. Ook is een van mijn honden bijna overleden door een enting, dus liefst zo min mogelijk. De paardjes worden dit jaar 20, en voor oudere paarden is influenza gevaarlijker, en we staan in een gebied met veel stallen en boeren met paarden, dus ik dacht laat ik ze maar een keer enten. Niemand heeft mij gewaarschuwd, de dierenarts zei ook niks, achteraf wist ze dit dus ook niet. Donderdag laten enten, gister nog lekker gereden, niks aan de hand, en vanmorgen staat ze in een keer ernstig hoefbevangen. Een voorbeen is het ergste en daar maak ik me ook behoorlijk zorgen over.
Er is verder niks veranderd, krijgt hetzelfde eten en is niet op het gras geweest afgelopen dagen, dus de enige conclusie die ik hieruit kan trekken is dat het door de enting komt. En op verschillende fora vind ik inderdaad verhalen van mensen met ppid paarden of insulineresistentie dat er paarden hoefbevangen staan van een enting. Had ik nu maar gegoogeld voor ik de enting liet zetten. Ik had echt geen idee...
Jammer dat dit bij dierenartsen amper bekend is. Denk je het goed te doen...
Nu zou ze eigenlijk over 4 weken weer moeten, ze moest de basisenting opnieuw, maar zit dus ernstig te twijfelen die doen. Wat zouden jullie doen?

mysa
correspondent/vertaler

Re: Hoefbevangen na enting

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:45

Wat vervelend. Het valt me wel op dat het bevangen raken na enten vooral naar voren komt in verhalen van eigenaren en van alternatieve therapeuten. Hoe kun je zeker weten dat er een oorzakelijk verband is? Ik had ook over die gevallen gehoord en heb mijn paardenarts er naar gevraagd en ook haar is er niets van bekend. Zij is een uitstekende d.a. en heeft erg veel ervaring, vooral ook met bevangenheid. Zou het geen toeval kunnen zijn? Of eventueel een hoefzweer?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 19:50

De vervolgenting kan tot 3 maanden na de eerste keer enten.

Wat is de reden dat je nog een keer wilt enten? Je bent zo te lezen niet van plan jaarlijks te blijven enten en rijdt ook geen wedstrijden.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:07

Ik vraag me af of er echt een oorzakelijk verband is. In vier maanden tijd is je paard drie keer bevangen. Mogelijk is ze er gewoon heel gevoelg voor en had ze nu ook bevangen gestaan als je volgende week had laten vaccineren. Daarnaast had ik eerder bevangenheid verwacht als het echt door het vaccin was gekomen en niet twee dagen later.

Maar goed, misschien heb ik het wel mis en zijn er meer bikkels met een zelfde ervaring.
Mogelijk kun je ook in het PPID-topic om advies vragen over het vervolg. Daar zit veel expertise. Sowieso eerst goed herstellen van de bevangenheid voor het volgende vaccin.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 20:12

Ik heb momenteel geen alternatieve therapeuten bij de paarden lopen dus dat klopt niet helemaal. Het is gewoon de enige conclusie die ik kon trekken. Paard ging super, geen last van hoefbevangenheid sinds pracent, is flink afgevallen en beperkt in de suikers. Heb afgelopen week geen gras gehad, hooi is dezelfde partij, er is werkelijk niks veranderd, dus geen reden voor hoefbevangenheid. Behalve de enting twee dagen terug, en de meeste verhalen die ik lees ik het 2 dagen na de enting raak. Bovendien zegt mijn gevoel ook dat het van de enting is. De dierenarts gaf mij ook gelijk trouwens na mijn verhaal aangehoord te hebben. Maar ook zij wist niet dat dit kon. Ppid paarden zijn gewoon heel gevoelig, dus de enting en daarna de stoffen die vrijkomen heeft haar balans weer verstoord.
Ik wilde in eerste instantie de basisenting opnieuw doen met de influenza uitbraak in verscheidene delen van het land in het achterhoofd, de dierenarts zei dat dat nodig is om weer beschermd te zijn. Maar nu twijfel ik ernstig om die tweede nog te laten zetten.
Paard heeft sinds pracent geen hoefbevangenheid meer gehad, gaat al bijna 4 maanden super, gister nog goed, geen gras gehad en nu in een keer weer vlak na de enting, ik kan echt geen andere conclusie trekken en de dierenarts dus ook niet.
Laatst bijgewerkt door ChelseaAyLee op 05-01-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:13

Het kan natuurlijk ook gewoon een slechte timing zijn. Hoefbevangenheid is een symptoom van ppid dus je hebt altijd kans dat het terug komt.

Die van mij zijn nog nooit bevangen geworden na enten gelukkig. Maar mijn shet stond begin 2018 ook weer bevangen zonder dat ik weet wat de trigger was. In de kliniek zeiden ze al dat het zoveel kleine oorzaken geweest kunnen zijn die samen voor de terugslag hebben gezorgd. Hier ging het al 8 jaar goed met strikt dieet, prascend doet zijn werk en mijn pony heeft er nog nooit zo goed uitgezien
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 05-01-19 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:15

Ik denk dat het eerder toeval is. Je paard is op korte tijd meerdere keren bevangen geweest, dus duidelijk overgevoelig. Het feit dat die nu weer hoefbevangen staat (4de keer op dik 4 maanden tijd) zou ik dus niet zo lijnrecht verbinden aan de inenting.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:23

Denk ook dat het dom toeval is

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:27

Zeker weten dat het de enting is?
Vriendin van me heeft ook paard hoefbevangen gehad deze zomer, bleek ook ppid. Zeer zorgvuldig behandelplan en management aangepast, en prascend gestart. 1 week na start stond dit paard ook hoefbevangen. Prascend kon zeer zeker deze reactie niet getrickerd hebben, wat het wel was... Het is niet met zekerheid te stellen, maar ze denkt aan toch net teveel gevraagd van het paard in het opbouw-schema.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 20:58

na de enting is het advies ook 2 dagen ff weinig tot niets doen je bent de dag erna al weer gaan rijden. Dan is het lichaam nog niet hersteld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:03

Iedere trigger van het immuunsysteem kan te veel zijn voor een HB of ppid paard.
Hij had het dus ook kunnen krijgen door een virusje of door influenza zelf.
Bij paarden met een chronische ziekte is het altijd afwegen wat verstandiger is (klap door de enting of een evt nog grotere klap door influenza).

detje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 21:14

Mijn pony heeft het ook een keer gehad, schrok er erg van, je kan er voor kiezen om de vervolg enting door een ander merk te laten doen, dat kan zeker verschil maken.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-19 21:17

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, vervelend ook voor jouw paardje.
De dierenarts zei dat ik de dag erna weer kon rijden, had het speciaal gevraagd. Ik heb heel rustig aan gereden, en zeker niet lang.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 11:33

Hmmm... ik heb eentje die ooit hoefbevangen is geweest en eentje met PPID. Beide nooit hoefbevangen geweest na een enting. Zou het toch niet toeval kunnen zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:03

Er is nog te weinig bekend over kwalen bij oudere paarden.Je zou het eens kunnen vragen bij rusthuis de Paardenkamp in Soest. Alle paarden die daar staan zijn (soms ver) boven de 20. Dus die hebben waarschijnlijk ervaring daarmee. Ik heb wel ooit een 31-jarige gehad die ziek werd na (door een fout van veearts en stalhouder) 3X geent te zijn! Maar dat was geen hoefbevangenheid.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:14

Wat ik wel al eens meer heb gehoord bij paardjes die tegen hb aanhingen een enting net het laatste zetje kon geven (lees kon, is geen gezegde).

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 12:29

Of dit met elkaar te maken heeft zal heel lastig aan te tonen zijn. Het is wel heel erg belangrijk dat je dierenarts zorgt dat deze mogelijke reactie bij de leverancier/producent bekend wordt. De leverancier/producent kan altijd nagaan of er iets met de specifieke batch aan de hand is of dat het evt bij meerdere meldingen in de bijsluiter opgenomen kan worden. Je dierenarts weet als het goed is hoe dat proces werkt.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 13:49

Mijn eigen dierenarts is vandaag weer geweest. Zij wist wel degelijk dat dit bij ppid paarden een trigger kon zijn, maar ze zei dat influenza, een simpel verkoudheidje of standverandering in de voeten dat ook kan zijn. Maw ppid paarden hebben een delicate balans, die snel om kan slaan door een kleinigheidje. Baal er stevig van dat ze niks gezegd heeft, dan had ik nog kunnen nadenken erover een een weloverwogen keuze kunnen maken. Nu overviel het me. In overleg besloten paard nooit meer te enten.
1 voorbeen blijft heel slecht ondanks de buut, daar kan ze amper op staan. Het is of een zweer erbij of toch een kanteling. De zool staat niet bol en ze reageert niet op visiteren bij de punt van het hoefbeen dus we hopen op een zweer. Heb de hoefsmid gebeld en die komt vanmiddag.
De andere 3 benen zijn weer een stuk beter gelukkig, ze reageert amper op tikken op de voeten meer. Ze zijn nog wel warm. Hoop dat er idd een zweer zit en dat de smid hem makkelijk kan vinden en uit kan snijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 20:00

ChelseaAyLee schreef:
Mijn eigen dierenarts is vandaag weer geweest. Zij wist wel degelijk dat dit bij ppid paarden een trigger kon zijn, maar ze zei dat influenza, een simpel verkoudheidje of standverandering in de voeten dat ook kan zijn. Maw ppid paarden hebben een delicate balans, die snel om kan slaan door een kleinigheidje. Baal er stevig van dat ze niks gezegd heeft, dan had ik nog kunnen nadenken erover een een weloverwogen keuze kunnen maken. Nu overviel het me. In overleg besloten paard nooit meer te enten.
1 voorbeen blijft heel slecht ondanks de buut, daar kan ze amper op staan. Het is of een zweer erbij of toch een kanteling. De zool staat niet bol en ze reageert niet op visiteren bij de punt van het hoefbeen dus we hopen op een zweer. Heb de hoefsmid gebeld en die komt vanmiddag.
De andere 3 benen zijn weer een stuk beter gelukkig, ze reageert amper op tikken op de voeten meer. Ze zijn nog wel warm. Hoop dat er idd een zweer zit en dat de smid hem makkelijk kan vinden en uit kan snijden.

Zorg dan wel dat je eerst een juiste diagnose hebt. Want als het geen zweer is maar wel hoefbevangen,dan moet er niet in de hoef gesneden worden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:21

Als een paard bevangen raakt van een vaccinatie dan zat ie al héél dicht tegen HB aan. Kortom er moet wat gebeuren met dit paard. Bij IR/EMS gecontroleerd laten afvallen, geen stalopsluiting, meer beweging, schraler ruwvoer, magnesium, regelmatig bekappen etc. Bij PPID laten testen en aan de pillen indien nodig en de overige zaken zie IR/EMS

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 23:40

Ik kan het helaas alleen maar met je eens zijn.
Heb er ook eentje gehad die bevangen is geworden na inenting.
En toen ze eindelijk weer goed ging, kreeg ze koliek en was ze de volgende dag ook weer bevangen door de medicijnen.
Met deze pony was helaas gewoon zoveel mis dat ik haar na een lange strijd toch heb moeten inslapen.

Daarnaast heb ik nog een pony lopen die al twee keer een allergische reactie gehad heeft op de inenting.
Ik ent nu ongeveer om het jaar. En moet nog steeds zoeken hoe deze pony er dan geen last van gaat krijgen.

Dus ja TS ik deel jouw ervaring wel. Ben er wel over eens dat het paarden betreft die al niet 100% gezond zijn of iets onder de leden hebben.
Daarom ent ik bijv nu niet omdat een van mijn paarden al licht hoest dan lijkt mij een enting op de mindere weerstand juist onverstandig.

ChelseaAyLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-19 11:43

Als arabesk goed had gelezen had ze gezien dat dit idd een ppid paard betreft dat nu een maand of 4 aan de pracent zit.
De pracent is zijn werk aan het doen, 50 kg is er afgevallen, de vetophopingen verdwijnen, ze voelde zich duidelijk een stuk beter, de vacht verbeterd en we hanteren een streng voerbeleid. Ze staat enkel op stal bij heel slecht weer, dus "stalopsluiting" is al tot een minimum beperkt. Er zat sinds het geven van de pracent een stijgende lijn in, dus dit kwam echt als een verrassing. Maar het is gewoon een feit dat die tumor nooit meer weggaat, dus de balans bij zo'n paard is een heel dun lijntje. Hoe dun ben ik nu dus achter. De hoefsmid vind het wel eruit zien als een zweer en ze heeft ook wat vocht gevonden en er zat wat bloed in de witte lijn, waarschijnlijk door de bevangenheid. Verder snijden durfde ze niet door de bevangen voeten, dus nu loopt ze met een trekverbandje. Ppid paarden zijn ook super gevoelig voor zweren. Paard liep na snijden en verbanden wel een stukje beter weg, dus dat is hoopgevend. Heb besloten het een week te geven en anders foto's te laten maken. We hopen er maar het beste van.
Ik ben wel aan het overwegen een andere dierenarts te zoeken aangezien ik er gister dus achter kwam dat zij wel degelijk wist dat een enting een trigger kan zijn bij ppid paarden, en niks van tevoren gezegd heeft zodat ik een keuze had gehad. Nu dacht ik goed voor mijn paard te zorgen en dan krijg je dit...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:09

TS, ik zou in jou geval niet voor de 2e enting gaan. Hier met een pony die een chronische luchtzakontsteking had en niet onder controle te krijgen was met meerdere malen spoelen en antibiotica. Zij was al eerder bevangen geweest en viel door de enting ook opnieuw weer in hoefbevangenheid. Toen samen met de dierenarts besloten om niet meer te enten.
Ook met wormspuiten moest ik goed plannen wanneer ze goed in haar vel zat.
Hoefbevangenheid kent vele oorzaken ook het niet tijdig bekappen en op harde bodem bewegen kan een behoorlijke trigger zijn (mechanische bevangenheid) net als winter bevangenheid, door kou beschermd het lichaam de organen door daar meer bloed heen te sturen waardoor de voet minder doorbloed wordt. Veel beterschap

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:15

Het evenwicht bij een PPID paard is gewoon heel wankel.

Mijn 2 cushies hebben gelukkig de laatste jaren geen problemen met enten.
Mijn merrie die inmiddels ingeslapen is is jaren geleden ook eens bevangen geraakt na een enting (jaren voordat ze PPID had, ja, ik heb de bonus gehad met 3 PPIDers). Pony werd doen op ZZ nivo getraind en uitgebracht, toen wel iets ruim in conditie maar niet echt vet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 12:21

Zeker dat dit bevangenheid is ?
Ik heb hier na enting de laatste jaren altijd prijs en dan lopen ze ( of niet lopen beter gezegd :+ ) echt ook op momenten alsof ze bevangen zijn.
Is er in de borst geent ?