Even jullie advies gevraagd.
Mijn 1 jarige hengst (staat in een kleinschalige opfok) heeft wat koliekverschijnselen, in stal gaat hij steeds liggen, hij heeft een opgetrokken buik en strekt af en toe zijn achterbeen. Hij rolt dus niet en is niet extreem onrustig.
Als hij buiten staat met zijn vriendje is aan het draven, steigeren en spelen met zn vriend (dus hij wordt vanavond een paar keer eruit gedaan voor beweging) maar zodra hij weer op stal staat is bij duidelijk niet lekker. Hij ademt normaal, zweet niet en kreunt ook niet.
De dierenarts is om 14.30 geweest en toen heeft hij spierverslappers en pijnstilling gehad. Vermoeden: gaskoliek (veranderd van hooi, was per ongeluk kuil ivm andere leverancier. Ander paard was aan de dunne, toen direct ander hooi gehad. Heeft dus 1 dag kuil gehad).
Na uiterlijk 3uur zou er verbetering moeten zijn maar was niet zo, contact met de dierenarts gehad die zei: afwachten kan nu verder niks doen.
Ik ben erheen gegegaan en hij heeft om 6uur 10ml colosan gehad en het leek me niet ernstig. Hij was alert en kwam knuffels halen, eenmaal op stal ging hij wel direct weer liggen.
Tot nu toe is er geen verbetering maar ook geen verslechtering. Hij heeft om 8uur nog een keer colosan gehad, heeft even buiten gestaan voor beweging en er is een telefonisch consult geweest met de dierenarts en die denkt dat het niks ernstig is. Om 22uur is er nogmals contact met de dierenarts.
Wat denkt bokt? Maak ik me druk om niks, en gewoon de nacht afwachten?
Ik heb 1x eerder een paard met een lichte vorm van koliek gehad en die gedroeg zich héél anders (schrapen, rollen, flehmen, zweten). Nu is elk paar anders natuurlijk en het kan best zijn dat hij 'kleimzerig' is maar ik vind het gek dat er nog geen verbetering is en het zit me niet helemaal lekker...