De pony is 22 jaar en weegt rond de 400 kg.
Hij krijgt ruwweg zo'n 8 - 10 kg droog hooi per dag, met daarnaast 2 kg bietenpulp + lijnzaadvlokken (gewicht bietenpulp is ongeweekt, dus een goede emmer per keer). Dit aangevuld met zo'n 350 gram Vitalbix Daily (en extra vitamine E).
Hierop doet hii het super, hij heeft een tijd last gehad van een ingevallen bovenlijn maar dit is sinds dit voer weggetrokken en niet meer teruggekomen. Verder zit hij prima in zijn vel, loopt hij soepel en had plezier in wat we deden.
Tot een paar dagen terug. Zaterdag stopte hij na 10 minuten wandelen en wilde niet meer verder, hem toch weer mee gekregen en toen leek alles prima. Wel had hij veel jeuk aan zijn rechteroog (vaak stoppen om te krabben). Zondag was het nog erger, hij leek echt niet op gang te komen en had erg rommelende darmen. Gisteren een kleine wandeling gedaan om te kijken maar hij was nog niet happy. Hij is ook winderig en loopt met zijn staart een stuk omhoog, alsof hij moet mesten zeg maar, al doet hij zijn staart niet zó hoog. Vandaag hetzelfde beeld, met daarbij wat gelige pus aan dat rechteroog, de jeuk lijkt wel weg/minder. Hij mestte vandaag wat weinig maar hij eet zijn hooi ook al een paar dagen niet meer goed, dus dat kan wel een verklaring zijn. Hij mest wel regelmatig (vandaag ergens tussen 10u en 12u, rond 16u en rond 18u).
Even samenvatting:
- sloom/futloos
- stopt elke keer na 5/10 minuten wandelen, iets wat ik niet van hem ken, gaat dan toch wel weer mee, traag
- rommelende darmen (je moet je oor niet eens tegen de buik leggen)
- lijkt opgeblazen (buik is wel erg rond, zelfs voor zijn doen..)
- winderig
- hooi doet hij langer over, maar eetlust is er wel nog (pulp gaat vlot, hooibrok ook en gras alsof zijn leven er vanaf hangt maar mag hij niet teveel)
- mesten wat minder maar wel normaal van uitzicht/hoeveelheid
- temperatuur is ok, ademhaling op het oog ook (niet benauwd of dergelijke)
- er is niks veranderd aan voer/hooi
Heb met de DA overlegd en die zegt zolang er niks verandert het nog even aan te kijken omdat er geen acuut probleem is. Hij raadde ook aan om tijdelijk iets van sla- of maïsolie toe te voegen omdat dit zou helpen tegen de winderigheid en de darmen wat tot rust zou brengen, misschien zou hij zich dan al beter voelen.
Nu, waarom ik denk dat het een seizoensgebonden probleem is is omdat dit al de 3e keer op rij is dat hij dit heeft. Het is vorig jaar in deze periode geweest, en nog eens eind april/begin mei, en dus nu. Beide vorige keren heb ik meteen een DA gebeld, die besloot dat het geen koliek was, gaf voor de zekerheid buscopan en het was weer over. Alleen het slome bleef wel wat hangen.
Dus zit ik mij af te vragen of ik in de juiste richting zit te denken en of ik hem eventueel voor langere tijd kan ondersteunen. Ik denk dat hij het door de leeftijd wat moeilijk begint te krijgen met seizoensveranderingen/verharen (hoewel je dat laatste totaal niet aan hem ziet) dus wil ik hem wat extra helpen. Maar hoe? Met wat? Qua vitaminen/mineralen denk ik dat hij wel goed zit, dus wil er ook niet tevéél ingooien.
Zat zelf te kijken naar de Wintermix van de Paardendrogist ( https://www.paardendrogist.nl/product/p ... ix/102521/ ). Lijkt ideaal en weinig kwaad te kunnen.
Op stal hebben ze goede ervaringen met Redplex, maar dat is alweer meer vitaminen/mineralen gericht.
Iemand een tip? Iets algemeen voor de weerstand of specifiek voor de darmen? Waar zoek ik naar?
Alvast bedankt voor het meedenken