Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Antje12 schreef:Onze buren gaan van het weekend de asbesthoudende dakplaten vervangen. Het advies is om uit de buurt te blijven, maar hoe zit dit met de paarden? Is het voor hun schadelijk?
Ze gaan het overigens zelf doen, wordt dus niet door een bedrijf gedaan, weet ook niet hoe de platen afgevoerd gaan worden.
De paarden staan ongeveer 30 meter bij de schuur vandaan. De merrie en veulen kunnen we verplaatsen naar een weide naar 50 meter van de schuur vandaan. De andere pony kan niet verplaatst worden, die staat in een zandpaddock ivm hoefbevangenheid. Deze kan echt niet 2 dagen op het gras.
Iemand tips of weet iemand of het uberhaupt schadelijk is?
Gloa schreef:Vroeger was alles asbest. Niet alleen daken maar ook gevels en bijvoorbeeld remvoeringen van auto's en treinen. Als je bekijkt hoeveel mensen structureel werden blootgesteld aan asbest fijnstof en hoeveel mensen er daadwerkelijk kanker hebben gekregen dan is de kans statistisch gezien groter om kanker te krijgen door meeroken......
Gloa schreef:Ik vind persoonlijk dat het hele asbest verschrikkelijk wordt opgeblazen. Wij hebben hier recent ook (legaal) platen afgevoerd. Oude schuur was ingestort met de storm. Helaas oude verweerde platen dus ook losse stukken.
Vroeger was alles asbest. Niet alleen daken maar ook gevels en bijvoorbeeld remvoeringen van auto's en treinen. Als je bekijkt hoeveel mensen structureel werden blootgesteld aan asbest fijnstof en hoeveel mensen er daadwerkelijk kanker hebben gekregen dan is de kans statistisch gezien groter om kanker te krijgen door meeroken......
NenaC schreef:zolang je niet gaat lopen zagen, hakken, boren in asbest en er dus geen deeltjes vrijkomen kan het geen kwaad. De asbestdeeltjes die vrijkomen bij het zagen adem je in en die zorgen voor de kanker. Hetzelfde trouwens met quartzdeeltjes in bijvoorbeeld beton, maar dat mag iedereen zo halen bij de bouwmarkt. Het hele asbestgebeuren in NL wordt nogal opgeblazen. Ik zie dat altijd maar weer als een soort werkverschaffing, als je het verplicht om het te laten weghalen door bepaalde bedrijven, hebben die de komende jaren weer werk.
en net zoals hierboven gezegd wordt is asbest nog alom vertegenwoordigt in NL, in de waterleidingen, maar ook in daken van huizen, schoorsteenpijpen etc.
wat ze bij ts zouden kunnen doen is behalve er dus niet in zagen en boren, er een watersproeier bijhouden, zodat eventueel vrijgekomen deeltjes niet in de lucht kunnen dwarrelen. Daarnaast mondkapjes en handschoenen aan en lange kleren.
voor de paarden zie ik niet zozeer risico.
NenaC schreef:Citaat:
Vraag dit even na in het dorpje Goor, als je zo vriendelijk zou willen zijn.
Daar stond de asbestfabriek Eternit - en asbest werd zelfs gebruikt als puin om wegen te verharden.
Die mij maar voortschrijdend inzicht.
Ik wens geen kanker te krijgen omdat iemand anders onvoorzichtig is.
Hier zeg je ook iets wezenlijks anders: fabriek. Daar waar het gemaakt wordt en er dus per definitie in gezaagd en geboord wordt
Citaat:Vroeger was alles asbest. Niet alleen daken maar ook gevels en bijvoorbeeld remvoeringen van auto's en treinen. Als je bekijkt hoeveel mensen structureel werden blootgesteld aan asbest fijnstof en hoeveel mensen er daadwerkelijk kanker hebben gekregen dan is de kans statistisch gezien groter om kanker te krijgen door meeroken......