Hoefzak bij droge hoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyFiesta

Hoefzak bij droge hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 14:29

Mijn paard heeft heel erg droge hoeven. Het is nu extra erg met dit weer maar het is elke zomer een probleem en dit jaar heeft hij er sinds maart last van.
Ik maak ze nat, een kwartier ofzo, steeds weer nat maken. Maar dat zet niet echt zoden aan de dijk. Soms over de natte hoeven een mengsel van zonnebloemolie en azijn.

Ik kan op onze pension-weide geen modderbadje maken ofzo.
Springschoenen nat aandoen levert 2 minuten vocht op, schiet niet op..

Nu dacht ik aan hoefzakken met een laagje water en mijn paard daar bijvoorbeeld een uur mee laten staan. Heeft iemand daar ervaring mee of nog goede tips?

Jaime_

Re: Hoefzak bij droge hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:42

Er is niets mis met droge hoeven hoor, waarom is dat een probleem?

De vochthuishouding van de hoef wordt van binnenuit geregeld, hoefzakken zouden dus niets oplossen, zou het al enig effect moeten hebben moeten de hoeven minimaal 24 uur weken en dan nog is het effect verwaarloosbaar.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:55

Ik merk bij mijn pony toch echt wel verschil sinds ik zijn hoeven veel nat maak.
Zn hoeven scheuren gewoon echt minder snel.

Ik krab eerst zijn hoeven uit, dan pak ik 4 emmers en elke hoef gaat in een emmer, de emmers even vullen met de tuinslang en een tijdje laten staan.
Ik doe het vaak tijdens de poetsbeurt, dan kost het ook niet echt extra tijd.
Soms zadel ik hem zelfs al op en vervolgens haal ik zijn voeten pas uit de emmers.

Die van mij is wel heel braaf :j
Denk niet dat elk paard dit fijn vind maar die van mij vind het gelukkig prima.

Wat ik ook wel is doe is hem bij zijn hooibak zetten en zn voeten daar afspuiten, de grond word dan nat en dan hoop ik maar dat hij bij zijn hooi blijft staan zodat ie nog een tijdje nat staat.

Hoefzakken zouden ook kunnen natuurlijk maar ook dat moet je paard wel accepteren natuurlijk

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:57

Als hoeven scheuren komt dat omdat de hoefwand te lang is, niet omdat ze te droog zijn

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 14:59

Jaime_ schreef:
Als hoeven scheuren komt dat omdat de hoefwand te lang is, niet omdat ze te droog zijn

Niet mee eens...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:01

Met droge hoeven is idd niks mis. In de zuidelijke landen hebben de paarden doorgaans keiharde en sterke hoeven.
Het wisselen van omstandigheden, dus van nat naar droog en omgekeerd ( zoals hier in onze streken ) is nefast voor de voeten. Dus op deze warme droge dagen niet willen gaan natmaken !
Problemen met afbrokkelen moet van binnenuit aangepakt worden met de juiste voedingsstoffen.
Of ontstaat omdat de wand te lang wordt. Dan is bekappen de oplossing :)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:02

Wij maken het bij de waterbakken waar ze moeten drinken altijd extra nat. Zodat ze meerdere keren per dag in wat nat zand staan.
Was ook advies van de hoefsmid omdat ze daar toch vaker heen gaan en er verplicht in moeten staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:03

Rainmaker... dat is echt topspul.
Natmaken en daarna rainmaker erover heen. Blijft echt goed soepel.
Ook even overleggen met je smid. Soms kan het ook aan de manier van bekappen liggen dat het snel scheurt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:26

Kabayo schreef:
Jaime_ schreef:

Niet mee eens...

Verklaar je nader

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:31

Pandora2 schreef:
Met droge hoeven is idd niks mis. In de zuidelijke landen hebben de paarden doorgaans keiharde en sterke hoeven.
Het wisselen van omstandigheden, dus van nat naar droog en omgekeerd ( zoals hier in onze streken ) is nefast voor de voeten. Dus op deze warme droge dagen niet willen gaan natmaken !
Problemen met afbrokkelen moet van binnenuit aangepakt worden met de juiste voedingsstoffen.
Of ontstaat omdat de wand te lang wordt. Dan is bekappen de oplossing :)

Like :)

Of zelf een vijl erover halen. Hoefgroei is in voorjaar en begin zomer enorm, en dan is de standaard frequentie van sommige hoefsmidbezoeken gewoon te laag. Droog is niet zo erg. Te lange hoefwand gaat brokkelen en scheuren dus met de vijl aan de slag of de hoefsmid een keertje vaker laten komen. Je kunt de wereld aan dure middeltjes kopen, het helpt allemaal niets.

Het leuke van hoefschoenen...na bekappen gaan ze soepel aan en uit. In voorjaar/zomer zitten ze na 3 weken alweer krap. In de winter kunnen ze wel 6 weken mee.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:34

Jaime_ schreef:

De vochthuishouding van de hoef wordt van binnenuit geregeld, hoefzakken zouden dus niets oplossen, zou het al enig effect moeten hebben moeten de hoeven minimaal 24 uur weken en dan nog is het effect verwaarloosbaar.

Zou het helpen om met dit droge weer de hoeven in te vetten? Dat er geen vocht uit de hoef ontsnapt? Of werkt het andersom ook niet?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:44

Bedankt voor de reacties.

c_alsemgeest schreef:
Ook even overleggen met je smid. Soms kan het ook aan de manier van bekappen liggen dat het snel scheurt.

Ik heb overlegd met mijn smid, enige remedie is zoveel mogelijk nat houden zegt hij. Ik ga eens kijken naar Rainmaker!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:51

c_alsemgeest schreef:

Ga hierin mee werkte bij mijn paard ook perfect. Je kan ze beter 4 keer per dag kort natmaken dan een kwartier achter elkaar heeft weinig zin.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:53

Daancha schreef:
Bedankt voor de reacties.

c_alsemgeest schreef:

Ik heb overlegd met mijn smid, enige remedie is zoveel mogelijk nat houden zegt hij. Ik ga eens kijken naar Rainmaker!

Succes met deze kansloze missie

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:55

Tooske schreef:
c_alsemgeest schreef:

Je kan ze beter 4 keer per dag kort natmaken dan een kwartier achter elkaar heeft weinig zin.

Waarop baseer je dat? Oprechte vraag. Het verdampt met dit weer meer dan dat het erin trekt. Vandaar dat ik het steeds herhaal, gedurende het poetsen. Voor en na het rijden.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 15:57

Skinfaxi schreef:
Jaime_ schreef:

Zou het helpen om met dit droge weer de hoeven in te vetten? Dat er geen vocht uit de hoef ontsnapt? Of werkt het andersom ook niet?

Maar dan kan er ook geen vocht meer in.

Ik gebruik nu af en toe zomergel( en ik ben echt anti smeer eigenlijk)
Ook hier vlogen de brokken er ineens af en ook nog aan alle 4 de voeten, zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. En echt lang waren ze niet.

Nu vijl ik elke week voor de braampjes, doe elke dag even paar minuten afspuiten en smeer er soms van van die gel op. Ze zijn wel iets minder droog maar ik denk dat je gewoon moet wachten tot het weer gaat regenen. Over het algemeen regelt het paarden lijf het zelf wel.

Vet gebruik ik echt nooit.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 15:59

Jaime_ schreef:
Succes met deze kansloze missie

Haha bedankt! Lief van je.

Ik waardeer alle advies hoor, maar ik hecht ook waarde aan wat mijn smid (en andere smeden) zegt. Ik heb wel het gevoel dat bevochtigen kan helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:00

Rainmaker sluit niet af, dat is iig mijn ervaring met dat spul.

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:05

Cowgirl schreef:
Skinfaxi schreef:

Maar dan kan er ook geen vocht meer in.

Ik gebruik nu af en toe zomergel( en ik ben echt anti smeer eigenlijk)
Ook hier vlogen de brokken er ineens af en ook nog aan alle 4 de voeten, zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. En echt lang waren ze niet.

Nu vijl ik elke week voor de braampjes, doe elke dag even paar minuten afspuiten en smeer er soms van van die gel op. Ze zijn wel iets minder droog maar ik denk dat je gewoon moet wachten tot het weer gaat regenen. Over het algemeen regelt het paarden lijf het zelf wel.

Vet gebruik ik echt nooit.

Nee precies, maar het is hier zo ontzettend droog dat er geen vocht is dat de hoef in kan... Dus vandaar mijn gedachtengang: dan maar er voor zorgen dat het er niet meer uit kan?

Ik hou ook net van al die middeltjes hoor, maar je moet toch wat als de hoeven serieus beginnen te scheuren...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:09

Vandaar het idee van oliën (plantaardig) op natte hoeven inderdaad. Of het echt zoden aan de dijk zet weet ik niet.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:14

Alles wat kort en rond genoeg is, brokkelt en scheurt niet. Heeft niets met droogte te maken, wel met bekappen.

Al die smeersels zijn onzin, maar als je er een beter gevoel van krijgt... Het kan geen kwaad, behalve voor je portemonnee misschien.

Mijn tip zou zijn te investeren in regelmatige en correcte bekapping.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:18

Skinfaxi schreef:
Nee precies, maar het is hier zo ontzettend droog dat er geen vocht is dat de hoef in kan... Dus vandaar mijn gedachtengang: dan maar er voor zorgen dat het er niet meer uit kan?

Ik hou ook net van al die middeltjes hoor, maar je moet toch wat als de hoeven serieus beginnen te scheuren...

De vochtigheidsgraad van een hoef wordt geregeld van binnenuit, niet van de buitenkant :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:21

Neatsfoot oil (leerolie uit scheenbenen van koeien) witte Petrolatum (gewone vaseline) Beukenhout teer, Lanoline (wolvet), Aloë Vera olie, Glycerine. Zou dat echt werken bij droge hoeven? En zodra je er mee stopt? Werkt het dan nog of ziet het er alleen beter uit zolang je het smeert?

Misschien leuk om een vergelijk te doen. 1 hoef met kokosvet/olie a 4 euro) en de andere met Rainmaker a 40 euro. En dan over 2 of 3 weken stoppen en zien wat het effect is op de hoeven.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 16:22

Pandora2 schreef:
Skinfaxi schreef:

De vochtigheidsgraad van een hoef wordt geregeld van binnenuit, niet van de buitenkant :)

Het is toch beide? Bij droogte zijn de hoeven van ieder paard hier droger, harder en sneller stuk op steenachtige paden in het bos. Bij verschillende typen bekappers en smeden. Bij vochtig weer voelen de hoeven/stralen ook heel anders aan. Je kunt dat effect van buitenaf toch niet ‘ontkennen’?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 16:23

Heb je foto’s van de hoeven? :) Sommige smeden leveren gewoon niet zulk best werk. :o