Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pandora2 schreef:Met droge hoeven is idd niks mis. In de zuidelijke landen hebben de paarden doorgaans keiharde en sterke hoeven.
Het wisselen van omstandigheden, dus van nat naar droog en omgekeerd ( zoals hier in onze streken ) is nefast voor de voeten. Dus op deze warme droge dagen niet willen gaan natmaken !
Problemen met afbrokkelen moet van binnenuit aangepakt worden met de juiste voedingsstoffen.
Of ontstaat omdat de wand te lang wordt. Dan is bekappen de oplossing
Jaime_ schreef:Er is niets mis met droge hoeven hoor, waarom is dat een probleem?
De vochthuishouding van de hoef wordt van binnenuit geregeld, hoefzakken zouden dus niets oplossen, zou het al enig effect moeten hebben moeten de hoeven minimaal 24 uur weken en dan nog is het effect verwaarloosbaar.
c_alsemgeest schreef:Rainmaker... dat is echt topspul.
Natmaken en daarna rainmaker erover heen. Blijft echt goed soepel.
Ook even overleggen met je smid. Soms kan het ook aan de manier van bekappen liggen dat het snel scheurt.
c_alsemgeest schreef:Rainmaker... dat is echt topspul.
Ook even overleggen met je smid. Soms kan het ook aan de manier van bekappen liggen dat het snel scheurt.
Daancha schreef:Bedankt voor de reacties.c_alsemgeest schreef:Rainmaker... dat is echt topspul.
Ik heb overlegd met mijn smid, enige remedie is zoveel mogelijk nat houden zegt hij. Ik ga eens kijken naar Rainmaker!
Tooske schreef:c_alsemgeest schreef:Rainmaker... dat is echt topspul.
Je kan ze beter 4 keer per dag kort natmaken dan een kwartier achter elkaar heeft weinig zin.
Skinfaxi schreef:Jaime_ schreef:Er is niets mis met droge hoeven hoor, waarom is dat een probleem?
De vochthuishouding van de hoef wordt van binnenuit geregeld, hoefzakken zouden dus niets oplossen, zou het al enig effect moeten hebben moeten de hoeven minimaal 24 uur weken en dan nog is het effect verwaarloosbaar.
Zou het helpen om met dit droge weer de hoeven in te vetten? Dat er geen vocht uit de hoef ontsnapt? Of werkt het andersom ook niet?
Cowgirl schreef:Skinfaxi schreef:
Zou het helpen om met dit droge weer de hoeven in te vetten? Dat er geen vocht uit de hoef ontsnapt? Of werkt het andersom ook niet?
Maar dan kan er ook geen vocht meer in.
Ik gebruik nu af en toe zomergel( en ik ben echt anti smeer eigenlijk)
Ook hier vlogen de brokken er ineens af en ook nog aan alle 4 de voeten, zo erg had ik het nog nooit meegemaakt. En echt lang waren ze niet.
Nu vijl ik elke week voor de braampjes, doe elke dag even paar minuten afspuiten en smeer er soms van van die gel op. Ze zijn wel iets minder droog maar ik denk dat je gewoon moet wachten tot het weer gaat regenen. Over het algemeen regelt het paarden lijf het zelf wel.
Vet gebruik ik echt nooit.
Skinfaxi schreef:Nee precies, maar het is hier zo ontzettend droog dat er geen vocht is dat de hoef in kan... Dus vandaar mijn gedachtengang: dan maar er voor zorgen dat het er niet meer uit kan?
Ik hou ook net van al die middeltjes hoor, maar je moet toch wat als de hoeven serieus beginnen te scheuren...
Pandora2 schreef:Skinfaxi schreef:Nee precies, maar het is hier zo ontzettend droog dat er geen vocht is dat de hoef in kan... Dus vandaar mijn gedachtengang: dan maar er voor zorgen dat het er niet meer uit kan?
Ik hou ook net van al die middeltjes hoor, maar je moet toch wat als de hoeven serieus beginnen te scheuren...
De vochtigheidsgraad van een hoef wordt geregeld van binnenuit, niet van de buitenkant