Onregelmatig na bekappen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Onregelmatig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 13:00

Hoi,

Daar hoeven niet mijn specialiteit zijn, maar er wel graag meer over wil leren/weten even hier een berichtje.
Beide paarden zijn dinsdag bekapt. De ene ruin is daarna altijd wel iets gevoelig op bijv grind (niet op gewoon vlakke harde bodem). De andere had vorige keer geen problemen, maar loopt nu sinds de bekapping onregelmatig voor.

Ze staan 24/7 buiten met schuiloptie. Deels verhard (platen) en rest zandpaddock.

Nu gaf mijn hoefsmid aan dat het kan zijn dat door vele regen en dus iets zachtere teen kan komen in combi met beton en zand. Ik heb daar wat vraagtekens bij, en hoor graag wat ervaringen/meningen van jullie. Naar mijn idee hoort een paard daar zeker niet meteen onregelmatig van te worden en is ie dus te kort bekapt.
Ik kan morgenochtend wat foto’s maken van de hoeven evt.

CharmingS

Re: Onregelmatig na bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:04

Is het paard niet gewoon wat te kort bekapt? Als jij je nagels te kort knipt kun je daar ook een paar dagen last van hebben..

Als de kreupelheid aanhoud zou je de hoefsmid nog een keer kunnen laten komen, zou ook nog een hoefabces (hoefzweer) kunnen zijn.

Is de straal zacht en stinkt zijn hoef heel erg dan zou hij rotstraal kunnen hebben.

Zou het nog even tot na het weekend aankijken ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:09

Wellicht teveel in één keer bekapt (wat iets anders is dan te kort bekapt). Hoeven kunnen beter vaker een klein beetje worden bijgewerkt dan teveel ineens.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:17

Waren de hoeven toevallig best wel lang toen de hoefsmid kwam, want als het verschil groot is, is de kans op gevoeligheid ook groter.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:30

Misschien te kort?
Onze hoefsmid heeft de pony ook een keer te kort bekapt en toen had ze er ook een paar dagen last van.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:03

Wijslander schreef:
Wellicht teveel in één keer bekapt (wat iets anders is dan te kort bekapt). Hoeven kunnen beter vaker een klein beetje worden bijgewerkt dan teveel ineens.

Komt toch op hetzelfde neer. Als je teveel weg haalt word het toch te kort...

Hoeven moeten gewoon meteen goed bekapt worden, en niet iedere keer een beetje.. Smid komt bij mijn paard (op ijzers) tussen de 8 en de 10 weken, en zoveel hoeft er dan niet af hoor..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:14

Nee, dat komt niet op hetzelfde neer.

Als je de hoefwand eerst veel te lang laat worden waardoor de zool en straal niet meer gestimuleerd worden door de bodem, zal de hoef gevoeliger zijn als je de wand ineens dat hele stuk inkort dan wanneer je de hoefwand constant korter houdt waardoor de zool en straal contact houden met de grond.

Op ijzers is een heel ander verhaal, want dan maken de zool en de straal sowieso geen contact meer met de bodem. Daardoor groeien de hoeven veel minder snel (want ze worden niet geprikkeld) en is het logisch dat er dan niet veel af gaat.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:25

Wijslander schreef:
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer.

Als je de hoefwand eerst veel te lang laat worden waardoor de zool en straal niet meer gestimuleerd worden door de bodem, zal de hoef gevoeliger zijn als je de wand ineens dat hele stuk inkort dan wanneer je de hoefwand constant korter houdt waardoor de zool en straal contact houden met de grond.

Op ijzers is een heel ander verhaal, want dan maken de zool en de straal sowieso geen contact meer met de bodem. Daardoor groeien de hoeven veel minder snel (want ze worden niet geprikkeld) en is het logisch dat er dan niet veel af gaat.

Maar een goede smid zal toch zeker wel weten hoeveel er wel en niet af kan lijkt me..

Daarnaast lijkt het me dan eerder dat het paard iets van een abces in zijn zool heeft als hij daar kreupel door gaat lopen.. Mijn paard heeft voor ik wedstrijden ging rijden nooit op ijzers gestaan btw, en werd toen ook om de 8 a 10 weken bekapt, en heeft nooit kreupel gelopen hoor..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:27

Aan de buitenkant van een hoef kun je niet zien hoe gevoelig stralen en zolen zijn, ook een smid niet.

Een en ander hangt ook weer samen met zaken als huisvesting, voeding, beweging en ondergrond, dus dat jouw paard er geen last van had zegt helaas niets over andere paarden...

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:38

Wijslander schreef:
Aan de buitenkant van een hoef kun je niet zien hoe gevoelig stralen en zolen zijn, ook een smid niet.

Een en ander hangt ook weer samen met zaken als huisvesting, voeding, beweging en ondergrond, dus dat jouw paard er geen last van had zegt helaas niets over andere paarden...

Die 40 andere paarden die bij ons op stal staan worden ook niet iedere week of 2 weken bijgehouden hoor, daar komt de smid ook gewoon om de 8 weken.. En nee aan de buitenkant kun je dat niet zien, maar als een door op de zool te tikken kun je wel gevoelige plekjes ontdekken zoals een abces..

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 16:59

En een abces zou de smid niet opgevallen zijn denk je? Maar jij hebt gelijk hoor. :j

TS: sterkte en ik hoop dat je eruit komt wat het precies is!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:20

Wijslander schreef:
En een abces zou de smid niet opgevallen zijn denk je? Maar jij hebt gelijk hoor. :j

TS: sterkte en ik hoop dat je eruit komt wat het precies is!

Nee, dat zie je zo niet altijd op het blote oog.. Paarden waar ik in amerika mee werkte hadden hier snel last van door stenen in hun weide, en de smid tikte altijd bij ieder paard op de hoef om hier op te controleren, omdat je dit dus niet altijd meteen ziet..

9 van de 10 keer als we een kreupel paard hadden kwam dit door een abces :)

Ik hoef geen gelijk te hebben, maar heb ondertussen al veel paarden en smids voorbij zien komen om wel iets te weten over hoeven :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:46

CharmingS schreef:
Wijslander schreef:

Komt toch op hetzelfde neer. Als je teveel weg haalt word het toch te kort...

Nee, dat is niet hetzelfde en komt ook niet op hetzelfde neer.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:47

Fijne onderbouwde reactie.. leg even uit dan ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:49

Ik heb het zelf al uitgelegd, maar dat heb je kennelijk dan niet goed gelezen...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 17:53

CharmingS schreef:

Ja dat heeft Wijslander je al uitgelegd maar dat begrijp je niet geloof ik, je geeft er in elk geval een niet terzake doende reactie op: ''Maar een goede smid zal toch zeker wel weten hoeveel er wel en niet af kan lijkt me.. ''. Daar ging het namelijk helemaal niet over.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:05

GDG schreef:
CharmingS schreef:

Ja dat heeft Wijslander je al uitgelegd maar dat begrijp je niet geloof ik, je geeft er in elk geval een niet terzake doende reactie op: ''Maar een goede smid zal toch zeker wel weten hoeveel er wel en niet af kan lijkt me.. ''. Daar ging het namelijk helemaal niet over.

Oké, dus een paard moet om de hoeveel dagen/weken naar de smid volgens jou? Daarnaast gaf ik meer reactie als wat jij in de citaat beschrijft maar dat zet je er niet bij. Ik vertel alleen hoe ik het zie en ervaar. Zeg niet dat ik niet open sta voor andere opties. Maar ik vind het niet goed om een paard om de week te bekappen eerlijk gezegd . Daarom ben ik benieuwd of jij het op zo'n manier kan uitleggen dat ik het begrijp en iets mee kan. Maar tot nu toe kan ik niet veel met je reacties sorry!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:08

CharmingS schreef:
GDG schreef:

Oké, dus een paard moet om de hoeveel dagen/weken naar de smid volgens jou? Daarnaast gaf ik meer reactie als wat jij in de citaat beschrijft maar dat zet je er niet bij. Ik vertel alleen hoe ik het zie en ervaar. Zeg niet dat ik niet open sta voor andere opties. Maar ik vind het niet goed om een paard om de week te bekappen eerlijk gezegd . Daarom ben ik benieuwd of jij het op zo'n manier kan uitleggen dat ik het begrijp en iets mee kan. Maar tot nu toe kan ik niet veel met je reacties sorry!

Dat schrijf ik niet. Geeft niet dat je het niet snapt, maar ik heb nu niet zo'n zin om het anders uit te leggen, ik vind dat Wijslander het al goed uitgelegd heeft.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 18:19

Wat goed of niet is qua bekapfrequentie kun je nooit zomaar zeggen. Dat hangt wederom weer van zoveel factoren af, bijvoorbeeld het seizoen. Daar valt van afstand niet over te oordelen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:02

Goh het blijft toch frappant dat als een smid geweest is het als 'normaal' geaccepteerd wordt dat een paard slechter loopt, maar dat als een paard natuurlijk bekapt wordt is het meteen moord en brand :+

Een paard mag na een bekapping nóóit slechter lopen dan daarvoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:29

Lopen ze op ijzers? Heb je foto’s van de hoeven?
Ts zegt dat ze open staat voor andere opties. Waarom niet proberen een beetje aardig te zijn en proberen te helpen naar de juiste manier van bekappen? Of daar in ieder geval op een normale manier uitleg van te geven?
Sommige mensen vragen ook nog steeds aan mij; maar moet je paard niet op stal dan? Die mensen weten gewoon niet beter (uitzonderingen daargelaten)...
Helaas zijn hoeven ook vaak een onbegrepen iets. Het is zonde dat zo weinig mensen zich in hoeven en de effecten van slechte hoeven/hoefstand te herkennen. Zodat je zelf een beeld hebt hoe de hoeven van je paard in elkaar zit.. En er dus kennis over hebt.

Safiy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 22:50

Mijn Arabier heeft sinds vrijdag hetzelfde.... stokkreupel na bezoekje van de hoefsmid. Hoeven zien er oke uit maar ze loopt op een harde ondergrond en steentjes kreupel, maar in de paddock zie je er weinig van. Wel vervelend voor dr...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 23:05

Alles bijgelezen, dank alvast voor alle reacties! Ik ga vanaf pc nog uitgebreid antwoorden, zit nu mobiel dus lastig met quotes.

Heb naast mijn eigen smid nog andere smid ook geraadpleegd en beiden geven inderdaad ook aan het even tot na het weekend af te wachten en anders komt hij maandag kijken of er miss toch een zweer ergens zit.

Daarnaast kan ik mij zeker vinden in het teveel in 1 x eraf en snap helemaal wat jullie bedoelen. Er zat namelijk door omstandigheden idd wat langer tussen de bekapbeurten dan gebruikelijk en hoeven waren daardoor iets aan lange kant. Dus miss dat smid iets te fanatiek geweest is. Had ik zelf nog niet aan gedacht!

Overigens ze staan dus rondom beide NIET op ijzers. Ook nooit gestaan bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:13

Als paarden lange tijd niet bekapt zijn dan zal na een volgende bekapbeurt vaak ook de stand van de hoef veranderen. Paarden die platte, naar voren groeiende hielen hebben zullen bijvoorbeeld wel hoge hoef aan de voorkant krijgen, maar aan de achterkant in vergelijking erg doorgezakt staan. Als bij een bekapbeurt die hoge hoefwand aan de teen weer weggehaald wordt, dan kantelt de voorkant van de hoef veel verder omlaag dan de achterkant (die stond namelijk eigenlijk al te laag) en die standsverandering kan behoorlijk wat hoefpijn geven en ook pijn in de pezen in de benen daarboven.
Dus ook als de hoeven zelf niet te kort zijn nu, dan kan het wegsnoeien van de te lange delen alsnog beenpijn geven.

Het kan natuurlijk ook dat ze inderdaad te kort zijn bekapt, of dat je paard door ziekte chronisch gevoelige hoeven heeft (bij de mijne bijvoorbeeld door insulineresistentie). Voor dat soort gevallen heb ik zelf altijd een potje hoefverharder (huffestiger) in de kast staan, dan werkt als een tierelier en als de mijne weer eens gevoelig loopt, want het verhardt de buitenkant van de hoef waardoor de structuren aan de binnenkant meer steun krijgen. Als ik dat opsmeer dan loopt hij na tien minuten laten intrekken al beduidend ruimer op het harde.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 23:17

Het kan wel eens gebeuren TS dat paard na smid bezoek wat gevoeliger loopt. Wij hebben dat hier wel eens met de steentjes die na bekappen gevoeliger aan voelen. Komt vanzelf goed na paar dagen en wij laten paard dan meer in berm lopen.