Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wijslander schreef:Wellicht teveel in één keer bekapt (wat iets anders is dan te kort bekapt). Hoeven kunnen beter vaker een klein beetje worden bijgewerkt dan teveel ineens.
Wijslander schreef:Nee, dat komt niet op hetzelfde neer.
Als je de hoefwand eerst veel te lang laat worden waardoor de zool en straal niet meer gestimuleerd worden door de bodem, zal de hoef gevoeliger zijn als je de wand ineens dat hele stuk inkort dan wanneer je de hoefwand constant korter houdt waardoor de zool en straal contact houden met de grond.
Op ijzers is een heel ander verhaal, want dan maken de zool en de straal sowieso geen contact meer met de bodem. Daardoor groeien de hoeven veel minder snel (want ze worden niet geprikkeld) en is het logisch dat er dan niet veel af gaat.
Wijslander schreef:Aan de buitenkant van een hoef kun je niet zien hoe gevoelig stralen en zolen zijn, ook een smid niet.
Een en ander hangt ook weer samen met zaken als huisvesting, voeding, beweging en ondergrond, dus dat jouw paard er geen last van had zegt helaas niets over andere paarden...
Wijslander schreef:En een abces zou de smid niet opgevallen zijn denk je? Maar jij hebt gelijk hoor.
TS: sterkte en ik hoop dat je eruit komt wat het precies is!
CharmingS schreef:Wijslander schreef:Wellicht teveel in één keer bekapt (wat iets anders is dan te kort bekapt). Hoeven kunnen beter vaker een klein beetje worden bijgewerkt dan teveel ineens.
Komt toch op hetzelfde neer. Als je teveel weg haalt word het toch te kort...
CharmingS schreef:Fijne onderbouwde reactie.. leg even uit dan ?
GDG schreef:CharmingS schreef:Fijne onderbouwde reactie.. leg even uit dan ?
Ja dat heeft Wijslander je al uitgelegd maar dat begrijp je niet geloof ik, je geeft er in elk geval een niet terzake doende reactie op: ''Maar een goede smid zal toch zeker wel weten hoeveel er wel en niet af kan lijkt me.. ''. Daar ging het namelijk helemaal niet over.
CharmingS schreef:GDG schreef:Ja dat heeft Wijslander je al uitgelegd maar dat begrijp je niet geloof ik, je geeft er in elk geval een niet terzake doende reactie op: ''Maar een goede smid zal toch zeker wel weten hoeveel er wel en niet af kan lijkt me.. ''. Daar ging het namelijk helemaal niet over.
Oké, dus een paard moet om de hoeveel dagen/weken naar de smid volgens jou? Daarnaast gaf ik meer reactie als wat jij in de citaat beschrijft maar dat zet je er niet bij. Ik vertel alleen hoe ik het zie en ervaar. Zeg niet dat ik niet open sta voor andere opties. Maar ik vind het niet goed om een paard om de week te bekappen eerlijk gezegd . Daarom ben ik benieuwd of jij het op zo'n manier kan uitleggen dat ik het begrijp en iets mee kan. Maar tot nu toe kan ik niet veel met je reacties sorry!